Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Adobe Audition 2.0 - mistr mezi mistry

17.10.2006, Radek Jahoda, recenze
Dalším programem z Adobe Production Studia, na který se podíváme, je Audition. Určitě ho není nutné představovat, protože tento software pro mixování a editaci hudby má již za sebou bohatou historii, přestože číslo verze tomu neodpovídá. Vychází totiž z programu Cool Edit Pro, který vzal Adobe pod svá křídla a přejmenoval ho. Dvojková verze je pak asi největší upgrade, co tento program ve své historii zažil.
Po Photoshopu, který jsem si dovolil zkritizovat pro své nepohodlné prostředí, přichází právě Audition se zbrusu novým GUI, které sdílí se svými kolegy Premiere Pro 2, After Effects 7 a Encore DVD 2. Všechna okna jsou maximálně konfigurovatelná, lze je dokovat nebo mít jako samostatná okna a lze snadno měnit jejich polohu, velikost a stav pouhým přetažením myši. To ale není vše. V pravé části nahoře vedle menu je volba Workspace, která umožňuje velice rychle měnit rozmístění a povolená okna podle potřeby. Rychlé, pohodlné, skvělé! Asi bych v tomto směru hledal těžko konkurenta a právě u konzervativního Adobe naprosto neslýchané! Barevné prostředí je zvoleno také velmi vhodně, není nijak výstřední a nikoho neurazí, na první pohled fádní, ale neúnavné na oči, po nějakém čase to ocení každý. Navíc je zde možnost konfigurovat barvy vložených médií.


Klepněte pro zvětšení obrázku

Jednotlivé typy oken nemá cenu probírat, zmiňme se o další skvělé vlastnosti, kterou je rychlé přepínání mezi Multitrack a Track editačnímí módy v hlavním okně pomocí dvou rychle dostupných tlačítek. V Multitrack módu stačí ukázat na libovolný klip a stisknutím zmíněného tlačítka ho můžeme rychle editovat.



Velice jednoduché je také přiřazování filtrů jak pro jednotlivé klipy, tak i celé stopy a nově také pro celý výstup, tzv. Mastering track, který v předchozí verzi citelně chyběl. Novinkou je také možnost editace Frequency Space Editing. Jak už název říká, jde o zobrazení ve frekvenčním pásmu místo klasického průběhu. Na první pohled nepřehledná změť barev je výborná pro analýzu ruchů v záznamu, které lze následně rychle označit a smazat. Dokonce zde existuje "zoom".



Ještě jedna věc se mi velmi líbila. Je to jakési laso podobné selekci u grafických programů, tentokrát ale slouží k vybrání events u velocity envelopes. To že při přehrávání lze kroutit a posouvat všemi možnými "čudlíky" a vše se jako events zaznamená asi nemusím připomínat. Dokonce lze Zde se musím zmínit i o u (šílená kombinace, ó jak je čeština mocná :-)) některých prvků zvolených otáčivých potenciometrech, které zmenšují nároky na prostor, neotáčí se jimi, ale mění se jejich nastavení pouze chytnutím a pohybem myši doleva/doprava. Je to jednoduché, ale přece jen praktičtější jsou posuvníky, u kterých má člověk zpětnou visuelní kontrolu. Tím se dostáváme k velkému mixeru, který se mi velmi líbil, opět jsou zde některá "točítka", ale nejpoužívanější hlasitost je jako posuvník.


Klepněte pro zvětšení obrázku

Další perličkou je Mastering Rack, sloužící pro aplikaci efektů na mastering track pro finální úpravy. Efekty a filtry lze přiřazovat nejen zde a na jednotlivé stopy, ale i na sběrnice. Sběrnice neboli bus je sdružení stop, se kterými se pak pracuje najednou. Například lze takto seskupit všechny vokály nebo kytary a pohodlně měnit například frekvenční charakteristiky. Filtrů a efektů je zde značné množství, jak real-time, tak i samostatně aplikovaných (u nich se provede aplikace a vytvoří se nový soubor, který se použije místo originálního, kdykoliv se lze vrátit zpět). Velmi rychle lze také přistupovat do Track EQ, který funguje samostatně.


Nové možnosti jsou i v analýze signálů. Kromě již zmíněné Frequency Space Editing je zde i okno pro frekvenční analýzu. Nejde o " efektní ubohost" jako např. u přehrávačů typu WinAmp, kde není nic vidět, zde je naprosto přesné grafické vyjádření. To samé platí i o fázové analýze, vše je aktualizováno v reálném čase během přehrávání. Dalšími prostředky jsou Spectral Pan, Spectral Phase a Histogram Phase.



Vraťme se k nahrávání. Nyní funguje přehrávání a zároveň záznam do více stop najednou, v nahrávané stopě lze navíc aktivovat efekty a slyšet je, nahrávku ale neovlivní. Technik tak má naprostou kontrolu nad nahrávkou a může provádět další úpravy bez vlivu na kvalitu. Novinkou ve druhé verzi je podpora pro ASIO drivery. Jejich výhoda není jen v tom, že podporují prostorový zvuk, ale i v možnosti mít velmi malý buffer a tím i nízké zpoždění nahrávky, než u běžných ovladačů, které používají buffery klidně půl vteřiny. Právě toto umožňuje zpracování nahrávaného zvuku v reálném čase. U mého systému šla nastavit velikost bufferu pouhých 96 vzorků, což je pro 44kHz zpoždění pouhé 2ms. Záleží samozřejmě na ovladačích a zvukové kartě, při příliš malých bufferech ale může dojít k tomu, že požadavky nestihne počítač zpracovat a ve zvuku bude prskání.

Celé povídání zakončíme podporovanými formáty. Ani nemá smysl o nich mluvit, protože snad neexistuje formát, který by neuměl včetně video formátů AVI a MOV. Vyzdvihnout ale musíme Broadcast Wave formát, který slouží pro uložení kompletních stop a hlavně pozic clipů, což usnadňuje synchronizaci více projektů mezi sebou. Nezapomeňme ani na mp3PRO, Ogg Vorbis nebo Audition Loops.

Speciální kapitolou je Surround Encoder, který provádí mapování jednotlivých stop, viz obrázek.


Klepněte pro zvětšení obrázku

Výborná je také provázanost na jiné programy, jak pomocí Bridge (na ten se dostaneme v jednom z dalších dílů), tak přímo například z časové osy Premiéry. Stačí klepnout na klip, vybrat "Edituj v Audition", provést požadované úpravy a vrátit se zpět, není nutné renderovat změny a dělat znovu import.

Závěrem se vždy hodí shrnout klady a zápory. Kladů je spousta, ale ať dělám co dělám, nemohu najít žádný zápor. Záplavě novinek, kterým vévodí výborné pracovní prostředí a výborná konfigurovatelnost, která jde ruku v ruce s kvalitou a možnostmi, dává vzniknout téměř úplně novému nástroji s výbornou efektivitou práce. Na jazyk se mi dere fráze znovuzrození Adobe...