Srovnávací test pěti 32'' LCD televizorů - úvod

18.12.2006, Pavel Kovač, recenze
Plánujete výměnu staré CRT televize za novou, technologicky pokročilejší LCD televizi? Možná vám s výběrem pomůže tento test pěti 32“ LCD televizorů, kterého se zůčastní zástupci od výrobců Fujitsu-Siemens, LG, Sencor, SONY, Toshiba. A pokud zrovna nákup v plánu nemáte, přesto Vám doporučujeme nenechat si tento test ujít. Autor se totiž problematice LCD panelů věnuje už delší dobu, díky čemuž se u tohoto testu setkáme s pokročilou testovací metodikou využívající optické sondy a osciloskopu.

Proč právě LCD televizor?

Mezi největší výhody LCD televizorů patří jejich vyšší rozlišení, než jaké mají klasické CRT televizory a většina plasmových TV. Obvykle jsou tyto TV označovány jako „HD Ready“, což ovšem neznamená, že tato televize zvládne plné HD 1080i/p. Obvykle je rozlišení u 30 a 32“ modelů 1366x768 a to je dost atypické, přičemž z toho vyplývají i nějaké ty neduhy. HD rozlišení nejbližší k tomuto je 1280x720 a pokud do takovéto TV pustíte podobný signál, dojde k přepočítání na rozlišení 1366x768. Jak jistě všichni dobře víte, jakákoliv interpolace je vždy na úkor podrobně s kvality obrazu.

Problém je i se standardním PAL rozlišením (720x576), které je také třeba přepočítat na vyšší s 768 řádky. Pokud budete hledat nějaký signál, který by vyhovoval rozlišení 1366x768 (pro tyto TV nativní), asi neuspějete. Jediná možnost je využít DVI resp. HDMI signálu z počítače, který toto rozlišení umožňuje. Avšak i zde je jeden zádrhel. Televize se totiž musí správně hlásit a operačnímu systému sdělit správné nativní rozlišení. Inu, zádrhelů je opravdu mnoho. Ve výsledku bude prakticky obraz vždy interpolovaný, což není zrovna ideální řešení.

DVI versus HDMI

Jediný rozdíl v DVI a HDMI je ten, že HDMI dokáže v sobě nést i digitální zvukovou stopu, ale nedokáže nést analogový obrazový signál. Další rozdíly zde nejsou, vlastně pouze v konektoru a v ceně kabelů, která je poněkudi nepochopitelně několikanásobně vyšší u HDMI, přestože výroba je maximálně o 20% dražší. HDMI konektor je oproti DVI menší a na oko se zdá modernější, ale to je asi tak všechno. Jde tedy o jakousi snahu sjednotit obrazový a analogový signál do jednoho kabelu. Využití najde hlavně v BluRay a HD-DVD přehrávačích. V počítačovém světě je problém s tím, že obvykle je zvuková karta oddělena od grafické, a tak signál stejně musí jít dvěma kabely.

Jaké televize se našeho testů zúčastní?

• Fujitsu-Siemens Myrica SE 32
    • LG 32LC2R
    • Sencor SLT 3203
    • SONY KDL-32V2000
    • Toshiba 32HL66

Trochu teorie na začátek

Co to vlastně LCD je? Zde bych vás odkázal na článek zabývající se technologiemi LCD panelů na serveru www.svethardware.cz .

Jak budeme televize testovat?

Opět využijeme již hotovou metodiku testování LCD monitorů na Světu hardware , pouze lehce upravíme některá dílčí měření. V prvé řadě jsou pozorovací úhly měřeny na jiném obrazci, který lépe vyhovuje televiznímu použití. Tento obrazec je shodný s obrazcem pro porovnání barevného podání. Jeho poměr stran je 16:9, aby vyplnil celou plochu obrazovky. Pro toto měření je vždy zvoleno rozlišení 1280x720 (HD 720p) a obraz je přenášen digitální cestou přes DVI popřípadě HDMI z grafické karty NVIDIA 7900GT. Kvalita obrazu je samozřejmě posuzována i na televizním signálu a na HD Videu v 1080i. Vždy je nastaveno v ovladačích grafické karty příslušné rozlišení a o ostatní se stará samotná televize, tzn. pokud je spouštěno video s rozlišením 1080i, je přes DVI/HDMI nastaven formát 1080i. Tím by se měl minimalizovat vliv okolních jevů. Zkrátka a jednoduše o všechno se stará samotná televize.

Ostatní měření zůstávají prakticky stejná. Od měření odezvy pomocí optické sondy a osciloskopu, přes měření homogenity podsvícení až po barevné podání. Samozřejmostí jsou i klasické bílo-černé a duhové přechody pro jemné porovnání barev a detekci ditheringu. Ten, kdo čte stránky Světa Hardware, jistě toto vše už dávno zná, pro ostatní ještě jednou uvádím odkaz na podrobný popis testovací metodiky.

Pro porovnání interpolace jsem nahrál kousek pořadu z digitální televize, který poté putuje z grafické karty do televize při použití PAL (720x576) rozlišení. Velice dobrým prvkem na určení interpolace je samotné logo televize (v tomto případě ČT1), které by v průběhu času nemělo poblikávat a hrany by měly být klidné a ostré. To je však už otázka konkrétních modelů.

Oproti LCD monitorům byla odebrána položka ergonomie, protože ta zkrátka není tak důležitá a většina zákazníků si stejně uzpůsobí obývací pokoj televizi, nebo ji zavěsí na zeď pomocí VESA držáku.
Naopak jsem přidal položku pro citlivost tuneru, která však nemůže mít nastavené přesné mantinely pro měření a je zkrátka hodnocena dle toho, jak se televize chová. Proto zde hledejte spíš hrubší rozlišení a neočekávejte hodnoty v desetinných číslech, ale převážně po desítkách procent.
    • Videa použitá v testech:
    • Terminator 2: Judgment Day
    • Journey Into Amazing Caves (IMAX)
    • The Living Sea (IMAX)
    • Stormchasers (IMAX)

Všechna videa naleznete na této stránce.

V průběhu tohoto týdne se na stránkách TV Freaku objeví všech 5 recenzí zmíněných LCD televizorů, posléze si test shrneme v závěrečném vyhodnocení. Tento srovnávací test vznikl ve spolupráci s redakcí magazínu Svět hardware, zejména kvůli pokročilé testovací metodice, která je na Světu hardware už delší dobu využívána pro testování LCD monitorů.