Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Trh s televizory čeká špatný rok, dojde nejspíš k poklesu o 10 %

2.4.2020, Jáchym Šlik, aktualita
Opatření zavedená v reakci na onemocnění COVID-19 včetně zrušených sportovních událostí způsobí pokles na celosvětovém trhu s televizory, jaký analytici nepamatují. Data z Británie ovšem ukazují, že vlivem pandemie může dojít i ke krátkodobému vzrůstu prodeje.
Rok 2020 vypadal pro trh s televizory poměrně optimisticky. I zásluhou významných sportovních událostí se mělo prodat o 1,1 % televizorů více než v roce 2019. Potom ovšem přišla epidemie nového koronaviru, která ovlivnila výrobu i prodej v asijských zemích, především v Číně a Jižní Korei. Odborníci ovšem předpokládali, že snad již v květnu se výroba v továrnách vrátí do normálu a postupně se obnoví také zájem zákazníků o nové modely. Během několika týdnů se ovšem z epidemie stala pandemie, která výrazně zasáhla Evropu, USA i další světové regiony. Analytici ze společnosti Omdia proto upravili své prognózy pro rok 2020.
 
Letos by se podle nejnovějších odhadů mělo prodat 203,5 milionu televizorů místo původně předpokládaných 225,4 milionů, to znamená téměř o 10 % méně. Za poklesem poptávky stojí hlavně opatření vlád v různých zemích světa, v jejichž důsledku dochází k omezení vycházení občanů a uzavírání obchodů s elektronikou. Lidé sice častěji sledují televizi, ale mají menší tendenci nakupovat nové modely. Kromě obav ze zhoršení ekonomické situace domácností (např. v důsledku ztráty příjmů) svou roli jistě hraje také absence možnosti si produkt prohlédnout v obchodě, což může být zrovna v případě televizorů pro řadu zákazníků klíčové.
 
 
Další ránou pro trh s televizory ve druhém čtvrtletí 2020 potom bude zrušení významných sportovních událostí, jako Mistrovství Evropy ve fotbale nebo Letní olympijské hry. Právě před jejich konáním totiž výrobci i obchodníci mohou sledovat zvýšený zájem o nákup nových TV. Zatímco čínský trh by se měl v tomto čtvrtletí postupně zotavovat, v případě Severní Ameriky a Evropy je očekáván meziroční pokles až o 40 %. Podle analytiků bude rok 2020 mimořádný, i když bohužel v negativním slova smyslu. K poklesu prodeje o 10 % totiž občas dochází v některých regionech, ale z celosvětového hlediska k tomu ještě nedošlo.
 
Společnost Omdia připomíná, že trh s televizory obvykle není závislý na celkovém stavu ekonomiky. Dokonce i v době finanční krize v letech 2008 až 2009 prodej televizorů mírně rostl, nebo%t pro konzumenty se jedná o poměrně dostupný způsob zábavy. Zajímavý fenomén byl navíc v polovině března zaznamenán na britském trhu. Krátce před zpřísněním vládních opatření došlo k nárůstu počtu prodaných TV o skoro 60 % – patrně proto, aby se lidé připravili na delší pobyt doma. Místo nových vlajkových lodí ovšem nakupovali především levnější a menší (s úhlopříčkou 42" nebo nižší) modely, patrně určené jako sekundární televize do kuchyní, ložnic apod.