Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Canon EOS60D první dojmy

Jarda.Bar (1238)|3.11.2010 22:50
Dej Pav1e foťáku čas a možná pak už A1 nevezmeš do ruky. :) Prostě to chce čas. Na připravené věci je to mocný nástroj, i když s kvantem problémů, to souhlas. Nicméně jsem rád, že jsem tehdá nešel do Letus adaptéru, to bych si dnes rval vlasy. :)

Univerzálnost A1 je bez diskuse, souhlas.
Valkyrja Entertainment (362)|3.11.2010 22:54
Pave1: Tak z XHA1 jsem nadšený stále, je to skvělá kamera a kdykoliv si jí můžu půjčit :)
A také netvrdím, že zvuk z XHA1 je hnusný, jen říkám že PCM 96KHZ je lepší (zoom h4n) :)

Ale 60D se mě líbí z mnoha věcí -> je to skladný, můžu si to brát všude sebou, umí to skvěle fotit, dobře točit (skvělý lowlight, timelapse...). S pořádným vybavením bych se do rychlejších akcí nebál (pokud li srovnám starý Sony DSR 250, Canon XL2 vs tohle, tak by svatebčani lecos prominuli :) ).
Jinak s univerzálností také souhlasím.
Jarda.Bar (1238)|3.11.2010 22:57
Obyčejný sklo Helios 44mm ze starého Zenitu:
A1 by jela na 6dB, 550D s tím Helioes f2 bez šumu.
Valkyrja Entertainment (362)|3.11.2010 23:02
Jarda.Bar: Moc pěkné video a i pěkné miminko. To sis pořídil ty a nebo jsi točil známému?

Jinak není se čemu divit, že DSLR je v lowlightu řádově tak 2x lepší než XHA1 když ten čip je možná tak 6x větší :D Každopádně na výlety je DSLR jasná záležitost :)
Jarda.Bar (1238)|3.11.2010 23:06
Vlastní výroba :).

Mě se nejvíc líbí ta univerzálnost. Pořídil jsem si redukce na Pentax na Nikon a na M44. Možnost nasadit cokoli na tělo fotoaparátu je prostě něco, co je k nezaplacení.
aaaron (147)|3.11.2010 23:26
[quote=Pave1;304880]
Ad přepaly - potřebuju vidět, jestli jsou přepaly v té části scény, která je důležitá - to ti histogram neukáže.[/quote]

Na vsech zrcadlovkach by se melo dat nastavit, ze ti prepaly blikaj cervene a "podpaly" modre. U videa tahle moznost neni? Samozrejme, zebra je prijemnejsi, ale kdyz neni k dispozici, hodilo by se aspon tohle. Ale treba by ji nekdo mohl pridat do nejakyho firmware hacku.
Valkyrja Entertainment (362)|3.11.2010 23:34
aaaron: Custom firmware dlouhou dobu nebude (aspoň co jsem chatoval s vývojářem magic lantern), zaměřují se na Canon 550D a 5D Mark 2.

S expozicí problém nemám, zebru nepotřebuji (ale také při práci s DSLR nikam nespěchám).
aaaron (147)|3.11.2010 23:52
Ale jak je to teda s tou indikaci prepalu blikanim? Funguje i pro video (eventuelne i v rezimu nataceni)? U foceni to pouzivam casto (ale muj fotak video tocit neumi).
Pave1 (4279)|4.11.2010 00:34
Ano, lowlight je jedna z disciplín, kde zrcadlovka bude lepší (ale když na XH-A1 nastavíš závěrku na 1/25, tak nemusíš dávat +6dB, to je nastejno .-) ).

Krásný mimčo :-) .

Ale já sbírku optiky nemám a kupovat pět skel nebudu, navíc je jasné, že právě blízké záběry s malou DOF jsou parketou pro zrcadlovku, ale třeba ty exteriéry (město) spíš ne (tam je XH-A1 prostě lepší).

Takže to vidím tak, že zatím jsi můj názor spíš potvrdil, než vyvrátil .-) (o lowlight jsem psal).
Osobně se těším na to, mít možnost si vybrat nástroj podle aktuální potřeby, doufám, že se mi nebudou hádat v tašce .-) .
Pave1 (4279)|4.11.2010 00:43
[quote=Jarda.Bar;304939]Dej Pav1e foťáku čas a možná pak už A1 nevezmeš do ruky. :) Prostě to chce čas. Na připravené věci je to mocný nástroj, i když s kvantem problémů, to souhlas. Nicméně jsem rád, že jsem tehdá nešel do Letus adaptéru, to bych si dnes rval vlasy. :)

Univerzálnost A1 je bez diskuse, souhlas.[/quote]

Taky jsem rád, že jsem to ustál a do letusu nešel .-) .
Čas tomu dám, ale ty první dojmy na velké TV mi prostě dávají první výsledky, tak o nich referuju. Foťáčky umí hezké barvy, uvidíme, ale teď jsem točil nějaký malý koncert a obrázky z toho jsou na velké TV špičkové (XH-A1 na tele neaberuje, barvy a především kresba skvělá). Ty baráky z 60D jsou prostě horší, ale s ultra šírem to bude zase jiný bonus .-) .

Do lowlight bych musel mít dvě skla (šíro a PC) a to teď prostě není reálné. Takže uvidíme, jak si s lowlight poradí seťák s f3.5 (a pokud dojde na to ultrašíro, tak to je na f2.8, však víš).
aaaron (147)|4.11.2010 01:04
Co je "PC"? :)
Pave1 (4279)|4.11.2010 01:08
[quote=aaaron;304959]Ale jak je to teda s tou indikaci prepalu blikanim? Funguje i pro video (eventuelne i v rezimu nataceni)? U foceni to pouzivam casto (ale muj fotak video tocit neumi).[/quote]

Nic takového jsem zatím neobjevil, bohužel (...PC je polocelek .-) )
aaaron (147)|4.11.2010 01:18
Jo, to me taky mohlo napadnout ;-)
Jarda.Bar (1238)|4.11.2010 07:52
Přepaly a histogram je k dispozici jen v náhledu pořízených fotografií a videí (jen histogram). Takže záznam lze realizovat tak, že nastavíš DSLR, vyfotíš foto a mrkneš na histogram či přepaly. Je to ok? Pak točíš. V režimu nahrávání žádný ukazatel k dispozici není. Možná, opakuji možná bude k dispozici ve firmware od LaternMagic.

Další možnost je připojit náhledový monitor, který takové věci jako je zebra a histogram umí.
Pave1 (4279)|4.11.2010 12:32
[quote=Valkyrja Entertainment;304942]Ale 60D se mě líbí z mnoha věcí -> je to skladný, můžu si to brát všude sebou, umí to skvěle fotit, dobře točit (skvělý lowlight, timelapse...). S pořádným vybavením bych se do rychlejších akcí nebál[/quote]

Hezká věta .-) .

Skladný je foťák ale právě jen bez toho příslušenství, když sebou taháš stativ (pro fotokamery nutnost, aby se omezil rušivý vliv moare - z ruky je dík pohybu patrnější), tři skla, zoom H4N, rig a ostřením, tak už je to větší brašna (to nemluvím o tom, jak ten zoom H4N s tím foťákem propojuješ, kde máš mikrofon, kabely ti překáží, pokud to není na rigu).

JInak jsem ráno za mírného šera porovnával XH-A1 vs 60D. Displej na 60D ukazuje nádherné věci (a popravdě řečeno "SD displej" XH-A1 proti němu vypadá zle), ale pokud na foťáku nastavím ISO1000 - 1250, tak na kameře dám klidně +3dB a je to podle mě nastejno. Navíc pokud na kameře nastavím 1/25 závěrku namísto 1/50, tak XH-A1 je použitelná - pro seriozní porovnání ale nestačí sledovat nádherný displej 60D .-) .
Takže to tahám do počítadla, zpracuji na správné úrovně a jemně dokoriguju (60D je přesaturovaná, XH-A1 je nedosaturovaná, to lehce srovnám) a pak se na výsledek podívám na TV.
Jsem zvědavý, co na mě vypadne (60D by měla mít lepší barvy, XH-A1 bude mít "čistší obraz" bez moaré - ale za malého světla může kresba u XH-A1 jít trochu dolů), tak uvidím, co rychlý test naznačí.

Kdybych se měl rozhodovat podle obrázků na LCD, tak je to jasné, ale počkám, jak to bude působit na TV .-) .
Jarda.Bar (1238)|4.11.2010 13:27
Napiš k tomu testu prosím s jakou clonou si natáčel.

1/25 u A1 připadá v úvahu jen u 25f záznamu.
martin_54 (331)|4.11.2010 13:54
[quote=Pave1;304966]
Osobně se těším na to, mít možnost si vybrat nástroj podle aktuální potřeby, doufám, že se mi nebudou hádat v tašce .-) .[/quote]

Pokus se budou hádat, tak je musíš rozsadit... :-)
Mě se do brašny vejdou všechny základní věci. Krom kamery a foťáku, světlo, mikráky, bezdrátová sada, zoom, dálkáč, časovač, široká předsádka, telekonvektor, baterie, kazery, karty - samosebou paměťové ;-), čistidla a ofuky, v boční kapse pláštěnka a tabulky na vyvážení. Navrch ještě pokládám (není vidět na fotce, bo by nebylo vidět věci pod ní) ve futrále položené sklo 70-200mm. Nehlavnější výbava v brašně však je pro točení přírody a timelapsů toaletní papír. Kolikrát ten už mě vytáhl z toho nejhoršího... :-D
Je to jen o uspořádání, ale mi co hráli Tetris s tím nemáme problém. Snad jen ta váha...
04112010304.jpg
martin_54 (331)|4.11.2010 14:00
[quote=Jarda.Bar;304939]Dej Pav1e foťáku čas a možná pak už A1 nevezmeš do ruky. :) [/quote]

Jardo jako rýpnutí dobrý, ale až to bude skutečně pravda, tak mi dej vědět ;-) Uvidíme co nám trh v budoucnu nabídne...
martin_54 (331)|4.11.2010 14:08
[quote=Pave1;305026]Hezká věta .-) .

Skladný je foťák ale právě jen bez toho příslušenství, když sebou taháš stativ (pro fotokamery nutnost, aby se omezil rušivý vliv moare - z ruky je dík pohybu patrnější), tři skla, zoom H4N, rig a ostřením, tak už je to větší brašna (to nemluvím o tom, jak ten zoom H4N s tím foťákem propojuješ, kde máš mikrofon, kabely ti překáží, pokud to není na rigu).
.[/quote]

jj a to jsi zapoměl na monitor, Cokin filtry, sluneční clony, slider, ... pokud tahám vše tak mám problém to narvat to velkýho auta...
Valkyrja Entertainment (362)|4.11.2010 16:06
martin_54: Zajímavé, mě na to stačí fotobatoh :)
aaaron (147)|4.11.2010 16:12
[quote=Pave1;305026]
Skladný je foťák ale právě jen bez toho příslušenství, když sebou taháš stativ (pro fotokamery nutnost, aby se omezil rušivý vliv moare - z ruky je dík pohybu patrnější), tři skla, zoom H4N, rig a ostřením, tak už je to větší brašna (to nemluvím o tom, jak ten zoom H4N s tím foťákem propojuješ, kde máš mikrofon, kabely ti překáží, pokud to není na rigu). .[/quote]

Presne. Navic je treba jeste zohlednit, ze nez celej ten rig smontujes dohromady, tak to trva nejakou dobu. Cim slozitejsi rig, tim delsi doba. Zatimco normalni kameru staci vyndat z brasny a muzes v podstate rovnou tocit.
Pave1 (4279)|4.11.2010 16:39
[quote=Jarda.Bar;305034]Napiš k tomu testu prosím s jakou clonou si natáčel.

1/25 u A1 připadá v úvahu jen u 25f záznamu.[/quote]

To se ale pleteš, pokud dáš v režimu 1080/50i závěrku na 1/25, tak máš prostě oba půlsnímky se stejnou fází pohybu - a času o polovinu víc (na sbírání světla z čipu).
Režim 25f je odstranění prokladu pomocí přepočtu (zpracování v kameře), tedy i závěrku např. 1/50 ti to pak uloží jako 25p (narozdíl od režimu 50i, kde při čase závěrky 1/50 a kratší dostaneš normální dva půlsnímky), ale je to dopočet - sw deinterlace (proto ho Canon značí 25F a ne 25p - tak značí Canon nativní progresivní scan čipu, třeba u HV20, která má cmos).


Martin54 - takhle nějak už to vypadá, jen osobně nemám tak pěknou tašku :-) .
Pave1 (4279)|4.11.2010 16:43
[quote=aaaron;305073]Presne. Navic je treba jeste zohlednit, ze nez celej ten rig smontujes dohromady, tak to trva nejakou dobu. Cim slozitejsi rig, tim delsi doba. Zatimco normalni kameru staci vyndat z brasny a muzes v podstate rovnou tocit.[/quote]

JardaBar to smontuje už ráno a pak už na to nesahá, ale obecně upevnění zoom H4N bez rigu je opruz .-) .
aaaron (147)|4.11.2010 18:14
A co se tyce tech timelapsu, tak na to jsou zrcadlovky sice dobry, ale jejich mechanicka zaverka ma bohuzel omezenou zivotnost (napr. tak 100 tisic cyklu). Rad bych to chtel zkusit, ale pro prvni experimenty radeji asi s fotakem, kterej nema mechanickou zaverku, at si tu zrcadlovku prilis neopotrebuju :-)
Valkyrja Entertainment (362)|4.11.2010 18:58
aaaron: Nic proti, ale nové zrcadlovky mají kolem 150 000 - 300 000 cyklů a nová stojí kolem 2500.

Kromě toho nechápu v čem vidíte problém připravit si rig. Člověk si stejně před natáčením vše ozkouší, jestli to funguje tak jak má, dobije baterie atd. a mikrofon se dá upevnit i na 60D.
aaaron (147)|4.11.2010 19:20
100 tisic jsem udaval jako priklad spodni hranice. Drazsi zrcadlovky maji samozrejme delsi zivotnost.

Ta zaverka jde vymenit (opravit) za 2500,-? To jsem nevedel. Tak pak bez problemu :-)
Pave1 (4279)|4.11.2010 20:22
Tak zatím je to plichta, ten test za menšího (nikoliv malého) světla (dopolední šero). Na LCD kamery vypadá obraz XH-A1 (proti obrázku na LCD 60D) jako "véháeska" .-) , ale když to natáhnu do počítadla, XH-A1 lehce zkontrastním a jemně dobarvím saturací, tak na HDTV jsou obě kamerky prakticky identický (kresbou, byly to ale bližší záběry, cca 0,5 - 1,5m).

XH-A1 jsem zkoušel s normální i cine gamou, gain byl +3dB (při závěrce 1/25, při závěrce 1/50 jsem podle najetí dával někdy i +6dB), 60D byla v rozmezí ISO 800 až spíš ISO 1250. Šum na LCD u PC viditelný, na TV po něm není ani památka (je to normálně použitelný v obou případech). Barvy u 60D vycházejí o jeden (ale velejemný) vous saturovanější, XH-A1 poskytuje obraz špičkově prokreslený za všech okolností (i tehdy, když 60D "chytí moaré"). 60D je lepší v přeostřovačkách, to je jasný (XH-A1 zase umí 50fází pohybu).

Zkusím o víkendu dotočit exteriéry ve skutečném lowlight, pak sem dám nějaký krátký obrazový souhrn. Hlavní závěr zatím zní: kéž by XH-A1 měla HD displej :-) .
Jarda.Bar (1238)|4.11.2010 20:49
[quote=Pave1;305091]To se ale pleteš, pokud dáš v režimu 1080/50i závěrku na 1/25, tak máš prostě oba půlsnímky se stejnou fází pohybu [/quote]

Ä proto píšu, že to je použitelné jen u 50i, k čemu točit 50i s 1/25, když získáš defacto 25p. :)


[quote=Pave1;305093]JardaBar to smontuje už ráno a pak už na to nesahá, ale obecně upevnění zoom H4N bez rigu je opruz .-) .[/quote]

Já to vymyslel jinak. Protože tahám moc harampádí a bolely mě z toho záda, koupil sem si golf vozík (tříkolku s nafukovacími koly :) ) a vozím to na ní. Perfektní věc. :) Nulová námaha a do auta se to složí taky.
Pave1 (4279)|4.11.2010 21:31
[quote=Jarda.Bar;305165]Ä proto píšu, že to je použitelné jen u 50i, k čemu točit 50i s 1/25, když získáš defacto 25p. :)[/quote]

No, v drtivé většině se tím právě řeší lowlight, když není zbytí, ale to jistě víš sám nejlíp ;) .

Mít o 50pct víc světla je lákavé, proč to nepoužít (někdy se dokonce používá i 1/12 .-) )?
Valkyrja Entertainment (362)|4.11.2010 23:50
Pave1: Nevím, ale 1/25 mě přišlo dost nepoužitelné i při filmu :D Jako musí to vypadat hrozně...Jinak jestli je ten lowlight stejný, tak já chodím po stropě a na dovolenou se chodím opalovat na Venuši :D Kup si f2.8 sklo, popřípadně f1.8 a hned uvidíš rozdíl.
Fricoolinek2 (675)|5.11.2010 03:03
Ještě něco - já nevim, ale je zrovna 4 roky stará HDV-čková A1 dobrým brankářem týmu kamer, co má odolávat nájezdu útočníkovi z týmu DSLR?

Neměla náhodou už v době svého představení o něco horší low-light než třeba FX-1/Z1?

Navíc, sec jenom - těch cca 500 000 px, o kterých má HDV méně - nemůžou být někde vidět?

Já vím, že se tvrdí, že to není rozdíl, ale prostě 2 073 600 > 1 555 200.
aaaron (147)|5.11.2010 03:59
No tak pozor, co se tyce rozliseni videa ze zrcadlovek, tak bych vam doporucil precist si tenhle velmi diskutovany clanek (souvisi to i s aliasingem :-)
http://www.dvxuser.com/articles/article.php/20
PeLi (289)|5.11.2010 07:38
Ja kôli lowlightu kupim len telo a k tomu na začiatok TAMRON SP AF 17-50mm F/2.8. Nič lepšie v pomere cena-kvalita som zatial nenašiel.
A v tom prípade bude mať za šera canon 60D lepší obraz ako A1 (XL-H1) :-)

Tá A1(XL-H1) proste šumí... ale je fakt že to aj ja vidím len v PC. Moja TV ten šum spolahlivo zamaskuje.
Valkyrja Entertainment (362)|5.11.2010 11:15
aaaron: To je sice pěkné, nicméně vše se dá eliminovat a nevidím důvod, proč DSLR nepoužívat i na seriozní práci. Stačí se podívat co všechno profesionálního bylo v zahraničí na DSLR natočeno (používá se to na speciální záběry u filmů, koncerty, BBC dokumenty...).

PeLi: Tamron je velice špatná volba, rozhodně bych do něho nešel. AF je extrémně pomalý a šíleně řve. Tělo je plastové a není bytelné (spadne na zem a je po něm).
Doporučuji Sigmu 17-70 f2.8 - f4.0 HSM (jako USM) OS (jako IS) Macro.

Optická stabilizace je důležitá -> slušně eliminuje jello effect a i rolling shutter, HSM zase při focení rychle a tiše ostří.
Jarda.Bar (1238)|5.11.2010 11:51
[quote=aaaron;305220]No tak pozor, co se tyce rozliseni videa ze zrcadlovek, tak bych vam doporucil precist si tenhle velmi diskutovany clanek (souvisi to i s aliasingem :-)
http://www.dvxuser.com/articles/article.php/20[/quote]

Video s vrtulí letadla je perfektní! :)
PeLi (289)|5.11.2010 12:22
Spadne na zem??? tak to hadam nie \\/ Na taketo veci si dávam pozor! A na video AF nefunguje, tak to mi konretne vobec nevadí, že je to pomalé a hlučné.
Samozrejme uvažujem aj nad Sigmuou... Ale to asi bude lepšie popozerať recenzie na nejakých FOTO fórach
Valkyrja Entertainment (362)|5.11.2010 12:41
PeLi: Aby ses nedivil, kromě toho do toho objektivu se začne časem prášit. Je to šunt, ale kup si co chceš. Tamron není kvalitní značka na výrobu objektivů :)
martin_54 (331)|5.11.2010 16:04
[quote=aaaron;305220]No tak pozor, co se tyce rozliseni videa ze zrcadlovek, tak bych vam doporucil precist si tenhle velmi diskutovany clanek (souvisi to i s aliasingem :-)
http://www.dvxuser.com/articles/article.php/20[/quote]

Ty woe Iljušin 18, tím jsem letěl do Bratislavy a do Bukurešti a byl to fakt "zážitek"...
aaaron (147)|5.11.2010 16:11
[quote=Valkyrja Entertainment;305268]aaaron: To je sice pěkné, nicméně vše se dá eliminovat a nevidím důvod, proč DSLR nepoužívat i na seriozní práci. Stačí se podívat co všechno profesionálního bylo v zahraničí na DSLR natočeno (používá se to na speciální záběry u filmů, koncerty, BBC dokumenty...).[/quote]

Ale jiste. Vsak ja si chci taky HDSLR koupit. Nicmene je dobre si ten clanek precist. A hazel jsem ho sem jako reakci na tu zminku o full HD rozliseni (neni totiz skutecne HD, ty fotaky si totiz domysli detaily v obraze, ktere ve skutecnosti neexistuji, aby vytvorily HD obraz. nekdy to divak vubec nepozna, nekdy to pozna tak, ze se to projevuje zminenym moare - v tom clanku je to vysvetleno lepe). Zrcadlovky za to samozrejme neodsuzuju, ale pokud je nekdo zacne porovnavat s HD rozlisenim jinych kamer, je treba to zminit.

Taky je treba zminit, ze ne vsechny druhy stabilizaci na fotografickych objektivech jsou vhodne pro nataceni videa (pry to dela neplechu). Vim, ze jeste pred nekolika mesici rikal Vincent Laforet na svym workshopu, ze existuje pouze jeden objektiv od Canonu, jehoz typ stabilizace je vhodna i pro nataceni videa. Od ty doby se urcite objevilo takovych objektivu vic. Ted presne nevim, jak se ten konkretni typ stabilizace jmenuje. Mozna je to ten, co Valkyrja nabizi. Ja si vsechny ty zkratky pletu :-)
Pave1 (4279)|5.11.2010 17:54
[quote=Valkyrja Entertainment;305209]Pave1: Nevím, ale 1/25 mě přišlo dost nepoužitelné i při filmu :D Jako musí to vypadat hrozně...Jinak jestli je ten lowlight stejný, tak já chodím po stropě a na dovolenou se chodím opalovat na Venuši :D Kup si f2.8 sklo, popřípadně f1.8 a hned uvidíš rozdíl.[/quote]

Kde není pohyb, tam nejsou ani žádné fáze pohybu, v dokumentu (třeba v tmavém kostele, kde potřebuješ statický prostřih na interiér) tak opravdu není žádný problém použít na záběry s malým nebo žádným pohybem závěrku 1/25 (kdo tvrdí, že je to nepoužitelné, neví o čem mluví).

Rozdíl mezi f3.5 (seťák) a f2.8 (Tokina šíro) nevidím jako ultra dramatický, ale osobně očekávám, že D60 bude v lowlight o vous lepší, než XH-A1 :-) .

Fr. - Z1/FX1 jsou o rok starší kamery, než XH-A1, navíc mají jen 1.1mil bodů na čipu, což docela likviduje jejich kresbu v HD (HD má 2mil bodů). XH-A1 má proti tomu 1,7mil bodů, takže je v HD znatelně prokreslenější (a samozřejmě má díky tomu o vous horší barvy v lowlight, i proto jsem třeba 60D koupil .-) ).
Pave1 (4279)|5.11.2010 18:01
[quote=aaaron;305328]...Nicmene je dobre si ten clanek precist. A hazel jsem ho sem jako reakci na tu zminku o full HD rozliseni (neni totiz skutecne HD, ty fotaky si totiz domysli detaily v obraze, ktere ve skutecnosti neexistuji, aby vytvorily HD obraz. nekdy to divak vubec nepozna, nekdy to pozna tak, ze se to projevuje zminenym moare - v tom clanku je to vysvetleno lepe). Zrcadlovky za to samozrejme neodsuzuju, ale pokud je nekdo zacne porovnavat s HD rozlisenim jinych kamer, je treba to zminit...[/quote]

Jo, chlápek ví, o čem mluví. Pokud bys chtěl zcela eliminovat moaré, musel bys tu zrcadlovku (tady v testu 7D) opravdu rozostřit (optikou) na úroveň SD rozlišení (viz ten test v článku). Aliasing/moaré pomáhá "schovat" stativ (někdy), ale jsou situace, kde je pořád patrný problém. Jsem hodně zvědavý na ten panasonic, ten podle zatímních ukázek tímto problémem opravdu netrpí (optický "anti-aliasing" filtr před snímačem koná svou práci).

Na LCD foťáku (nebo na netu v nižší kvalitě) vypadá ten obrázek z foto-kamer skvěle, ovšem XH-A1 stačí jemně zkontrastnit, trochu podseknout černou a dosaturovat barvy a kromě lowlight je ten obraz (na velké HDTV .-) ) naprosto identický (i z hlediska kvality a bohatosti barev), nav íc netrpí žádnými "brutal neduhy" typu moaré (na wide ohnisku je občas znát ch. aberace, ale to se dá v postprodukci zkorigovat tak, aby to diváky nijak zvlášť neobtěžovalo).
Valkyrja Entertainment (362)|5.11.2010 19:39
aaaron: Tak to nevím. Mě funguje stabilizátor na sigmě skvěle a kámoš co má seťák si taky nestěžuje. Sám si to zkus a uvidíš, Lafaret ne Lafaret...

P.S: Berte to tak, že to hodnotím subjektivním dojmem. Na DSLR hlavně fotím, točit budu minimálně a rozhodně ne pro BBC, nebo ČT. Teďka 19 - 20. listopadu budu točit rap videoklip, který se bude vysílat na očku, tak uvidím :)
Pave1 (4279)|5.11.2010 20:12
Ještě k těm přepočtům - znovu jsem to kontroloval na plazmě, ta je schopná vykreslit problémy i s tím jemným aliasingem znatelně viditelněji, než jakékoliv PC .-) .

Ten test z centra Prahy tak ve verzi HDV obsahuje spoustu jemných moaré, které na netu vůbec nejsou vidět - třeba průhled na můstku na staré domy vykreslí moaré na střeše uprostřed vzadu, zábradlí na balkonech domů směr Národní třída "jemně žije" (to samé dům na konci s kovovým zábrazdlím na balkonech), jemně až středně "žijí dík moaré" dlažební kostky při točení dlouhých stínů, zábradlí nahoře na dětském domě to samé, dům u Hybernů při průhledu směr Prašná brána trpí silným moaré na římsách (to samé platí pro široké záběry v úvodu).

Přepočet je jednoduchý - v projektu 1920x1080/50i vyexportuju jen lehce komprimovanou verzi (render sestřihu aneb videomixdown 185Mbps, 422 - QT REF - tedy exportuju pouze odkaz na ten render o velikosti pár stovek kb .-) ) a načtu ji do Vegasu (ten dobře exportuje H264), do projektu 1920x1080/25p, při exportu nastavím v project properties režim blend (namísto interpolated).

Kupodivu jemná moaré dík prolnutí falešných půlsnímků se stejnou fází pohybu zmizí z 80pct (dětstký dům je akceptovatelný, jemná moaré na zábradlích jsou fuč, dlažební kostky čisté). Zůstávají silnější moaré (dům u Hybernů - římsy, na začátku třeba na věži paláce koruny je rastr dík struktuře omítky), ale ta střecha v dálce v průhledu na můstku je o hodně lepší.

Celkově to nepatrně oslepne, ale celkový dojem je o mnoho lepší (posuzované na HDTV ze 2m, jemná moaré zmizí, zůstávají pouze "silné rastry", H264 15Mbps, 1920x1080/25p).

Tak kdyby si někdo chtěl hrát.
aaaron (147)|5.11.2010 20:13
Jmenuje se Laforet. Ne Lafaret ;-)
Valkyrja Entertainment (362)|5.11.2010 20:16
aaaron: nj, tak promiň :) :D

Pave1: Myslím si, že pokud to někdo nesleduje lupou a nehledá vady, tak si toho nikdo nevšimne. V dofu se to myslím ztratí a pokud to bude film, tak diváka zajímá vypravování, zvuk atd. takže to pak sedne oku jako prdel na hrnec :)
V životě jsem žádný dokument s barákama netočil, takže 1/25 jsem nepoužil, ale chápu :)
Pave1 (4279)|5.11.2010 20:18
V. - mě vůbec nezajímá, čeho si všimne/nevšimne laik. Mě zajímá, jak odvést i po technické stránce co možná nejlepší práci.
(Laik ocení dobrý film i v DivX, ale o tom tu řeč není...)
Valkyrja Entertainment (362)|5.11.2010 20:20
Pave1: Tak já to tak nemyslel. Já si s tím taky samozřejmě budu hrát.
Pave1 (4279)|5.11.2010 20:22
To rád slyším... :-) .
Pave1 (4279)|5.11.2010 20:34
Právě teď běžící Top gear (kuk na cool) je přímo "reklamou na moaré" - ty záběry na mrakodrapy byly děsný.
Valkyrja Entertainment (362)|5.11.2010 20:37
jj všimnul jsem si to i při jiných pořadech (talentmania například), ale troufám si tvrdit, že takových 93% lidí si to stejně nevšimne.

P.S: Zajímalo by mě jakto vyřešili například v Dr. House, kdy to vyšlo i na Blu-Ray a vidět to nebylo. Že by nějaký optický filtr?