Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

ukázky a zajímavá videa č.2

LOPOLO_2 (488)|2.3.2010 01:16
Aha, to mi uniklo, dik za upozorneni. Uprimne receno, nevim co na to mam po shlidnuti rict a nejsem o nic moudrejsi. Ja tam zcela vazne, pri nejlepsi vuli ty roky zkusenosti, a dokonce ani nic, co bych dokazal rozpoznat jako "broadcast" nebo "vyssi level" bohuzel nevidim. Dost mozna jsem malo vnimavej nebo je to proste nevhodna ukazka..
anglcam (223)|2.3.2010 01:39
protoze ti dotycna osoba vysvetli ze tohle neni broadcast ale jen jakysi bocni kseftik bez jakychkoliv umeleckych ambici ktery je nedilnou soucasti tuctove TV zabavy ve stylu Horsta Fuchse apod.A ze jedinou prioritou je vydelat .Uz leta tu ctu vymluvy o testech kamer, nezavaznych dilkach nekde na vylete a komercnich vecech ktere maji sva zadani atudiz autor je nemuze vutvaret k obrazu svemu.Kdy ale takove dilo na prislusnych strankach bude to ti nedokazu rict.Rekni svym detem at tu stranku hlidaji a pokud nic tak at to reknou svym detem.A az to tam bude at zarvou uz.Pak vstanu z hrobu a pujdu se mrknout.-:)))))))).Jestli chces vysvetleni proc se nemuze vylet natocit profesionalne je na grafice.cz.Testovani kamery je otazka jednoho takoveho vyletu.Ty dalsi by uz mely vypadat.Paradoxne se mi libi Sumava deset let stara z SD handy Canonu nejvice.
Pave1 (4279)|2.3.2010 10:12
[quote=LOPOLO_2;269249]...nakonec ani ta neni ve skutecnosti zarukou niceho, to jiste uzna kazdej.
Tak posli nejakej ten dokument, kterej jsi delal za ty posledni tri roky. Ja se na to opravdu velice rad mrknu. Do ty doby to bohuzel nemuzu brat prilis vazne, to jiste chapes.

Vsak ja se snazim se bavit se o nich ( inspiracich, jak jim rikas) a jedna z nich, je onen "broadcast" pohled, kterej mi krapet zavani tou rigiditou, o ktere tu byla rec.

Nemam pocit ze bych se shazoval, jenom se snazim jit k jadru veci. Prohlasit to za blbosti se mi dopredu moc nechce a to je taky duvod, proc jsem te poprosil o ukazku toho, co presne myslis "vyssima narokama" a abych videl, jak to delas na jejich zaklade ty.

Na to ze to je debut to zas nedopadlo tak zle, kdyz to ziskalo i prez svy primarne dramaturgicky nedostatky, ktery si uvedomuju a vim proc tam jsou, nominaci na mezinarodnim festivalu. To mi udelalo popravde velkou radost a dodalo i pomerne znacnou jistotu, ze nedelam ty veci coby laik ( mysleno nevzdelanej v oboru) zas tak uplne spatne, jestli rozumis.[/quote]

Lopolo, každý autor je VELMI ješitný :-) , to platí (všude .-) ).Takže za prvé - aby nebylo žádných pochyb - ten snímek je VELMI DOBRÝ (snažil jsem se to říct jasně, v každém příspěvku).

Takže nepřeháněj zbytečně "podrážděnost" reakce .-) (např. že ti poznatky z praxe dlouholetých dokumentaristů jsou k ničemu, to je "klasická zabejčenost", zbytečně přicházíš o možnost se něco případně přiučit, i když ti to "jen" přetlumočí jejich občasný spolupracovník .-) ). Ano, každý autorský pohled je jistě jiný, ale některá řemeslná pravidla SE NEMĚNÍ (nebo velmi málo).
Pokud vyžaduješ, aby ti sem psali postřehy pouze lidé, kteří sami natočili perfektní autorský dokument (jinak že nemůžeš brát jejich inspirace vážně), tak to máš blbý .-)) (tihle lidé už své rady poskytují v drtivé většině prostřednictvím filmových škol, placených nebo výběrových, nebo když je potkáš a spolupracuješ s nima). Pokud ti mé inspirace nejsou dost dobré, vpořádku (za pokus to jistě stálo).

----

Dokument je velmi dobrý, přesto obsahuje některé drobné a zjevné řemeslné chyby (výsledek Cílek, některé drobné chyby ve skladbě, které plynou částečně z nezkušenosti a částečně ze snahy "sedět na dvou židlích" - dokument/komerční dokument, taky asi osobní ovlivněnost 3D, kdy už ztrácíš odstup "co už jsou cingrlátka" /mapa/, která snímek zatěžují a diváka zbytečně odvádějí od tématu, nálady).

Kromě několika drobných zjevných chyb jsou tam věci k debatě, kdy záleží na autorském pohledu.

Můj pohled vynechává "komerční rovinu", ta mě absolutně nezajímá.
Drobná chyba z nezkušenosti je ta délka (konkrétně třeba ta pasáž - asi osobně silně prožitá - sjezdu duny, kde prostě chybí záběry, hodně se o tom jen mluví).
To je druhý moment, kde se lze něco u těch profíků (dokumentaristů) něco přiučit - kde můžeš něco ukázat, nemluv o tom (obecně řečeno klasicky - to je krásné místo, každému doporučuji, apod, to výsledek jen ředí).
Takže by se daly rozebírat ty rozhovory, kde a jak je zkrátit, kde je pokrejt, kde nechat v obraze, zda je k tomu obsahově správná informace (výraznější momenty), apod. /obecně platí, čím víc řečí, tím menší nálada, intenzita prožitku diváka/

Oprosti se od té komerční roviny, rozeber si sám ten dokument "pasáž po pasáži", z hlediska toho, kam diváka posune, jakou náladu u něj vyvolá, zda zbytečně netříští (?) hlavní dojem té konkrétní části něco jiného (nebo - oběcně řečeno - zda naopak nepotřebuje nálada "rozveselit a rozbít", třeba krátkým vloženým klipem, s odlišnou dynamikou hudby).

Hudba dokáže dokument neuvěřitelně obohatit. Počítačově generovaná hudba se bohužel (téměř vždy) na výsledku projeví (jak říká Eben "takový kousek umělé hmoty", to samé platí pro příliš výrazné používání té stylizace či 3D efektů).

Tolik pár inspirací, přeju další pěkné snímky. Pokud chceš seriozní debatu, tak se přihlaš do filmové školy, dnes už jich je dostatek. Tam je právě výhoda, že můžeš ten výsledek s někým probrat (ne se hned při první zmínce zabejčit, ale říct si to soukromě, bez zbytečných diváků).
Jsou jen dvě úrovně snímků - řemeslně dobře udělané a ty druhé. Jistě jde říct, že všichni kolem jsou troubové, že řemeslně dobře udělané dokumenty jsou "příliš oficiální", že inspirace od někoho, kdo na dokumentu jen spolupracuje, nelze brát vážně. Vlastním velkodílkem tedy neposloužím (plány jsou, ale nejedná se o velkodílko), možná někdy pro svou zábavu něco udělám, možná ne.

Ber nebo nech ležet :-) .

Pěkné dokumenty má Aleš Kysil (o umění), kameraman Malíř (Holandský malíř Henmantel), Popek (jen namátkou lidi, kteří dobře točí), Petr Zrno (absolutní špička, jezdí do nepřístupných oblastí - Údolí řeky Kodor, atd). Celá Egyptská řada (byla celá dělaná externě), kvalitní dokumenty jsou často o spolupráci (BBC si taky najímá lidi, kteří to dělají dobře, celý život) s velkými osobnostmi. Špátu vynechat nelze (moc pěkný kousky), ale třeba i jen dokumenty o Praze (točené ještě na film, jeden z 90.let točil Lukáš Hendrych). Opravdu jich najdeš dost, těch osobností, o drobných tv dokumentech nemluvě.
Pave1 (4279)|2.3.2010 10:36
P.S. Většina autorských dokumentaristů vystačí s jedním titulkem - námět, scénář, kamera, režie - pan Vomáčka. Při střihu rádi vyžijí služeb svých dvorních střihačů, právě pro tu oponenturu, která je naprosto nutná. Často mají i svého dvorního kameramana, pokud pracují profesionálně od začátku, ale to je různý). Podle zaměření dokumentu většinou také platí, že pro ty hlubší (s delší časovou platností) záleží velmi na osobnosti autora, zda má dostatek empatie, zda neklouže po povrchu, zda přesně ví, co chce divákovi nabídnou (jako hlavní téma svého díla). Ti špičkoví se postupně učí spíš řemeslu, svůj autorský pohled mají daný.

Takhle veřejně se to ale probírá opravdu dost blbě, takže ode mne se tady už víc nedozvíš. Prostě inspirace .-) .
Jarda.Bar (1238)|2.3.2010 14:25
To je zase omáčky :), Pavle. Myslím, že Lopolovi nesedí tvůj "nadlidský pohled" nepodložený výsledky, aneb slov je dost, činů málo.
Asi by vzal Lopolo kritiku líp od člověka, co je schopen natočit stejně či více kvalitní dílo než on sám, a já se nedivím.
Ta mapa a její provedení mi přijde ok, nemyslím si, že by Lopolo používal nadmíru různých efektů, aby "okrášlil" video. Hudba je perfektní, natož když si jí napsal sám, to je přeci úžasný, mít takový široký záběr dovedností!

Neviděl jsem na těchto stránkách ani jinde v ČR natolik povedené dílo jako je tohle. A nevidím jediný důvod, proč by se v titulcích neuvedl třeba 30x, když všechny profese zvládl sám.


No nevím Pavle, ale asi by si měl ubrat. Hraješ si na pána boha ...
LOPOLO_2 (488)|2.3.2010 15:02
Pavle1, rozumim tvymu pohledu na vec a tim i tomu, co pises, ale nesdilim ho. Zjevne se neshodneme na tom, co ja osobne povazuju za zakladni/zasadni a neni to v nasich diskuzich nic novyho, coz je podle myho soudu samotnej zpusob tvorby a pristup k ni - teda to, cemu ty rikas "nemenna remeslna pravidla" a v tyhle optice pak jejich pomyslny nedodrzeni vnimas jako zjevnou a objektivni chybu.
V zadnym pripade ti to neberu, jen hluboce nesouhlasim. :-) Moje tvurci cesta vede proste jinudy.

Osobne nerozdeluju dilka na remeslne dobre udelane a ty druhe, ale jen, na pro me dobre a spatne. Je mi fuk, kolik lidi to dela. Remeslne dobre udelanej muze bejt i naprostej brak, kdyz uz jsme u tech zavadejicich generalizaci, ke kterejm z myho pohledu na vec patri i nutnost navstevovat nejakou skolu. V tom se proste lisime, coz je v poradku a muzeme si to dovolit.

Myslim, ze to ma i jistou souvislost s nasim prirozene rozdilnym vnitrnim "timingem", kdyz tobe napriklad prijde sekvence o sjezdu duny dlouha a me tak akorat, aby mel clovek cas si po predeslym shlidnuti autentickych reakci zucastnenych pri prevraceni popremyslet i o moznych dusledcich - pripadne jak malo mnohdy staci k ... , nebo treba jen trosku vic nahlidnout do jejich mentality. Jak je cetan libost. Me to smysl dava, tobe ne a udelal bys to jinak. Skoda jen, ze nemuzes ukazat na nejakym svym dile jak.

To, ze to neni dilko dokonaly, je tusim zcela jasny vsem, jen vidim chyby jinde nez ty a ver mi, nejsem zabejcenej. Nemam to ani v povaze, takze s tim nemusim bojovat a jsem naturelem otevrenej. Mimochodem, neni to o nic delsi nez napriklad Rene nebo Vitejte v KLDR, coz je zanrove bliz ( pochybuju, ze bys to nazval nedostatkem zkusenosti ) a pocitacove "generovana" hudba, nebo pouziti animovane mapy, ktera z myho pohledu dava pomerne dobrou predstavu o cely trase, je jen a pouze otazka osobniho vkusu, ostatne jako naprosta vetsina veci, o kterejch tu pises.

Nakonec, co si budeme povidat, jde tu jen o zaznam cesty, s drobnymi presahy tu do historie, tu do politiky, tu do geologie nebo sociologie. Nevenuju se v nem zadnymu "zavaznymu" fenomenu, jen predstavuju ve zkratce zemi, o ktery se moc nevi a nasi cestu do ni. Ze svy podstaty, to ani nemuze byt komorni dokument, kterej bych pojal jiste jinak a bude bohate stacit, kdyz se na to par lidi mrkne a nebude to nasledne povazovat za vylozenou ztratu casu a neco malo si z toho odnese. To je asi tak vsechno. :-)
LOPOLO_2 (488)|2.3.2010 15:07
Jarda: Mam fakt radost ze se ti to libilo i kdyz jsou jiste i povedenejsi veci :-) S tim Pavlem mas v zasade pravdu, nejak mi to proste nesedi :-)
anglcam (223)|2.3.2010 18:30
to Lopolo

pochopils proc tam nemuzes najit to co hledas?Vzdyt jsem ti rikal ze nam to bude vysvetleno.
anglcam (223)|2.3.2010 18:40
to Lopolo

vidim ze musime stale bojovat proti famacke zkostnatelosti a pristupum.Konvence je nejhorsi nepritel vyvoje.
martin_54 (331)|2.3.2010 23:36
to LOPOLO
tak to stahuju už několik hodin a jsem lehce za polovinou. Taky jsi to mohl dát někam, kde by se to vešlo celé a bez čekání na další free stažení (např. stahuj.to).
Takže běda ti, jestli se mi to nebude líbit!!! :-)
Ja jsem sice dobrák, ALE SVINĚ!!! :-D
LOPOLO_2 (488)|2.3.2010 23:40
Mno jestli je mozny to dat nejak rozumne na zmineny stahuj.to, tak to klidne udelam. Zejtra to tam bude pokud se mi to tam podari behem dne protlacit. Libit se ti to nemusi, a klidne na me bud zlej, ja to unesu :-) Hlavne prosim te nemej zadny velky ocekavani.
jibarr (792)|2.3.2010 23:47
Já bych na to taky rád kouknul. Tvoje videa byla zatím (dle mého názoru) asi to nejlepší ze všech diskuzních fór, co se týče zpracování a práce s kamerou. Ale taky mě děsí to stahování. Jinak na iskládce jde ukládat až 2GB na 30 dní.
http://www.iskladka.cz/
martin_54 (331)|3.3.2010 00:00
to Pave1
zatím jsem celý LOPOLŮV film neviděl, ale jsem si téměř jist, že tu lidem nevadí co jsi napsal, ale jak jsi to napsal. Tvůj broadcast pohled mě rozesmál jako dlouho nic (vyjma Ondřejovi filmové školy a pár příspěvků Lachtana, ale tam to beru jako mladistvou naivitu).

Doteď jsem tě bral jako člověka, který se zajímá o amatérské a "poloprofi" kamery a dokáže o nich zasvěceně napsat a poradit. Toho se drž.

Ovšem tvá videa jsem bral jen jako privátní a amatérské pokusy. Jestliže jsi profik z oboru, tak mi vysvětli jak je možné, že se stále dokola dopouštíš základních chyb, které se učí na všech školách už v prvních hodinách? Sorry, ale není možné, aby jsi v práci byl profík fachman a doma se mávnutím kouzelného proutku změnil v ležérního hometočiče. To prostě nejde a základní návyky jsou základní návyky!!! To je jako by se profesionální hokejista doma, když jde s dětma za barák na rybník neudržel na bruslích.

Jak říkám zatím jsem ten film neviděl, ale nechápu proč by do cestopisného dokumentu měl dávat Kadáfího? Pokud budu točit o Praze, tak tam taky nebudu rvát Béma nebo Klause...
martin_54 (331)|3.3.2010 00:04
[quote=anglcam;269398]to Lopolo

vidim ze musime stale bojovat proti famacke zkostnatelosti a pristupum.Konvence je nejhorsi nepritel vyvoje.[/quote]

Ono to není až tak o zkostnatělosti, ale spíše o tom, kdo si dnes tu školu může dovolit...
Na famu učí pár mých spolužáků a kamarádů a někdy je to prostě "materiál" co tam chodí "studovat :-)
Ovšem musím říct, že je tam i pár opravdových talentů. Ostatně jako všude a ve všem...

No co už s tím kuwa, když máte ten mír... :-)
martin_54 (331)|3.3.2010 00:12
[quote=LOPOLO_2;269462]Mno jestli je mozny to dat nejak rozumne na zmineny stahuj.to, tak to klidne udelam. Zejtra to tam bude pokud se mi to tam podari behem dne protlacit. Libit se ti to nemusi, a klidne na me bud zlej, ja to unesu :-) Hlavne prosim te nemej zadny velky ocekavani.[/quote]

Teď, když už jedu sedmičku... :-)
Jasně, ostatním to velmi zjednodušíš.

Hele, viděl jsem ukázky na tvým netu a proto to taky stahuju.

Že používáš zbytečně moc ty titulky s cingrlátkama už víš, ale když už ten mustr byl hotovej... Co? ;-) Navíc mi je nějak povědomej... že by z filmu o Třebíči... :-)
LOPOLO_2 (488)|3.3.2010 01:26
[quote=jibarr;269463]Já bych na to taky rád kouknul. Tvoje videa byla zatím (dle mého názoru) asi to nejlepší ze všech diskuzních fór, co se týče zpracování a práce s kamerou. Ale taky mě děsí to stahování. Jinak na iskládce jde ukládat až 2GB na 30 dní.
http://www.iskladka.cz/[/quote]

Tak jo, ja to teda zejtra zkusim hodit na tu skladku a Martin to uz jiste docuca z rapidu. Nakonec, alespon mu to bude trvat dyl, nez mi vynada :-)
impaler_bxl (197)|3.3.2010 11:26
martin_54: můžu se zeptat, co je špatně na Ondřejově škole? Nemyslím to jedovatě, ja jsem domácí amatér a líbí se mi to, i když je jasné, že to jsou jenom ty nejzákladnější informace. Ty jsi profík, ale to určo není ten důvod, proč by ses tomu smál. Je tam něco zásadně blbě?
impaler_bxl (197)|3.3.2010 11:36
LOPOLO 2: mám staženo, jenom díky tomu, že jsem využil placený přístup na Rapid, který už někdo jiný nevyužil a nabídl, bylo to jinak dost otrava.

Ještě jsem to neviděl, ale škoda trochu té snížené kvality, těšil jsem se na promítání na 46 palcové televizi. Radši bych si z dobrého zdroje sosnul i větší soubor. Ale i tak díky.

Jinak se zájmem sleduju diskusi o broadcastu, zase bez ironie. Myslím Šalda dobře napsal, že kritik nemá povinnost ovládat kritizované řemeslo. Ale i tebe chápu a taky jsem si u Pav1a oddělil zajímavé informace o kamerách a točení od osobněji laděných příspěvků. Již v dobrém, Pav1e.

K ukázkám na 3d.cz bych si dovolil zcela gaučově papučový názor, že jim nesvědčí myslím tvůj osobní komentář, cítím z toho nesprávnou intonaci a hlavně mě ruší krajový přízvuk češtiny. Není silný, ale slyším ho a je příznakový proti tomu, co se jinak v televizi slyší. Člověk si toho normálně nevšímá, na tvých ukázkách na webu mě to trklo v podstatě hned. Naopak slovenský komentář, jaks to ostatně tady už popsal, je v tomto ohledu naprosto OK (viděl jsem opravdu jen minutku či dvě, chci si na to udělat klid, kdy nebudu muset nic jiného než si užít tu nádheru z dun atd.).

Titulky u lidí jsou na můj vkus taky moc pouťové, zvuk mě tam ruší. Ani animované by být nemusely (otáčecí růžice či co to je, nemám to před sebou).

I mně by vlastně přišlo logičtější sdružení závěrečných titulků se tvým jménem do jednoho. Takhle to je už příznakové, aspoň pro mě - podívejte, co všechno jsem na tom zvládl sám. Sám píšeš Pav1ovi, že dílo má mluvit za sebe především samo. A to patrně mluví a dost. Skromnější otitulkování na závěr by tomu myslím spíš ještě prospělo.

Pro mě jsou fantastické průlety s glidecamem, co jsem viděl v ukázkách.

Takže díky, obdivuju mj. taky to, jak takové těžce vydřené a hodnotné děcko dáváš zadarmo ke koukání. Už se fakt těším, až se podívám pořádně.
martin_54 (331)|3.3.2010 13:13
[quote=impaler_bxl;269531]martin_54: můžu se zeptat, co je špatně na Ondřejově škole? Nemyslím to jedovatě, ja jsem domácí amatér a líbí se mi to, i když je jasné, že to jsou jenom ty nejzákladnější informace. Ty jsi profík, ale to určo není ten důvod, proč by ses tomu smál. Je tam něco zásadně blbě?[/quote]

Např. ve včerejším: "střelba od boku" a světe div se nakonec záběr nevyšel...
Točení z okénka auta za jízdy, "atraktivní záběry" ... viděl jsem jen "atraktivní" les a okrsku
V minulém točení svatby, se postaví proti světlu, ačkoliv na druhé straně nikomu nevadí
atd, atd, atd. Je toho mraky.
LOPOLO_2 (488)|3.3.2010 14:12
Impaler:
Posilat cele DVD se mi nechtelo, to uz je moc velky ale kdyby mel nekdo enormni zajem, vypalim mu ho, kdyz si pro nej prijede.

Jisteze kritik nemusi ovladat kritizovany remeslo, tim spis, kdyz ho neovlada ani kritizovanej. :-) Necht si kazdej kritizuje jak chce, me to nevadi. Jenom si proste ponechavam pravo se rozhodnout, jakou vahu jednotlivy kritice z mnoha ruznejch duvodu dam. To povazuju za prirozeny.

Pouziti komentare, stejne jako titulku shodnejch s ilustrovanou prednaskou o Trebici maj svuj prozaickej duvod. Proste jsem potreboval stihnout uzaverku prihlasek na festival a tak to tak nakonec v pripade titulku i zustalo. Ze to neni uplne to pravy si uvedomuju, jak jsem tady uz psal.

U zaverecnejch titulku jsem naopak zcela zamerne zvolil jejich tradicnejsi formu prave proto, abych s radosti a hrdosti divakovi rek, podivej se, co vsechno jsem zvladnul sam. Ano, presne tak to je. Chapu, ze se to nenosi a muze to na nektery lidi pusobit nabubrele. Me to ale nevadi a chtel jsem zduraznit i z duvodu, ze to neni zcela obvykle a nakonec, je to i prostej fakt. Dilko bude vzdy mluvit samo za sebe, at uz jsou titulky jakykoliv.


Podarilo se mi to nacpat na iskladku.
http://www.iskladka.cz/download.php?file=1267621823_expedice_libye.avi
martin_54 (331)|3.3.2010 14:34
[quote=LOPOLO_2;269571]

Pouziti titulku shodnejch s ilustrovanou prednaskou o Trebici maj svuj prozaickej duvod. Proste jsem potreboval stihnout uzaverku prihlasek na festival a tak to tak nakonec v pripade titulku i zustalo.
http://www.iskladka.cz/download.php?file=1267621823_expedice_libye.avi[/quote]

No neříkal jsem to... :-D
impaler_bxl (197)|3.3.2010 14:44
martin_54: OK, diky. Je jasne, ze vidis veci, ktere oni nerikaji a asi neumi. Ja posloucham a sleduju, co rikaji, ja sem cilova skupina. No je to zajimavy, zkusim se na to zamerit.

LOPOLO 2: OK, rozumim. Hodne zdaru v dalsi praci, je to super.
LOPOLO_2 (488)|3.3.2010 14:46
[quote=martin_54;269574]No neříkal jsem to... :-D[/quote]

rikal :-)
jojkovid (651)|3.3.2010 15:52
[quote=martin_54;269560]Např. ve včerejším: "střelba od boku" a světe div se nakonec záběr nevyšel...
Točení z okénka auta za jízdy, "atraktivní záběry" ... viděl jsem jen "atraktivní" les a okrsku
V minulém točení svatby, se postaví proti světlu, ačkoliv na druhé straně nikomu nevadí
atd, atd, atd. Je toho mraky.[/quote]


Jojo, ta svatba mě dostala. Měl jsem staženo z webu hodně dílů, ale nezvladal jsem to. Raděli dobrou knihu a koukat na práce jiných. Viz. LOPOLO_2 a Libye.
V posledním mém videu jsem také dělal dlouhé titulky, potřeboval jsem to natáhnout kvůli hudbě :-)))
Lachtan11 (139)|3.3.2010 17:06
martin_54: Nejsem naivní, jsem jen ambiciozní a v tom je rozdíl :D Nicméně uvědomuju si, že mě je teprve 18 let (za 10 dní 19, ou yea) a stále se mám co učit :)

impaler_bxl: Na internetu je spousta filmových a velice kvalitních škol.
Já doporučuji krátkou školu Roberta Rodrigueze, kterou by měl shlédnout každý amatér, který chce točit filmy



a kdo se chce naučit vařit :D


Na čtení doporučuji tuto knížku. Sice je staršího data, ale lepší se u nás koupit nedá (+ scripta z famu, ty stojí asi 110kč včetně pošty).

http://www.zbozi.cz/items?q=velk%C3%A1%20kniha%20digit%C3%A1ln%C3%ADho %20videa&order=relevance&minPrice=&maxPrice=&sId=F1VAQRLLwDBtlDTMHtCX&r=zbozi1&redir=1

A jinak samozřejmě nejlepší je točit s člověkem, který tomu opravdu hodně rozumí :)


P.S: Lopolo hoď to třeba na ulozto.cz , nebo na tu skladku. Rad bych se mrknul aspoň na kousek.
martin_54 (331)|3.3.2010 22:03
[quote=Lachtan11;269611]

P.S: Lopolo hoď to třeba na ulozto.cz , nebo na tu skladku. Rad bych se mrknul aspoň na kousek.[/quote]

Vždyť už to tam dávno dal...
martin_54 (331)|3.3.2010 22:06
[quote=Lachtan11;269611]martin_54: Nejsem naivní, jsem jen ambiciozní a v tom je rozdíl :D Nicméně uvědomuju si, že mě je teprve 18 let (za 10 dní 19, ou yea) a stále se mám co učit :)
[/quote]

To jsem si v tvých letech myslel taky :-) Ale az časem zjistíš jak to je... Ale buď v klidu, tak to prostě na tom světě chodí. Mám skoro stejně staré děti, takže fakt vím o čem mluvím!
Pave1 (4279)|4.3.2010 00:53
Tak jsem na to kouknul potřetí, abych nekřivdil.

Hudba je do 50. minuty skvělá. Ovšem dál jsem se nedostal, protože se to prostě strašně rozkecá a ztratí to (od 20.minuty) celý tah na branku (psal jsem, že v závěru už mi tam neseděla).

problém č 1 jsou ty kecy, např. druhý člověk co mluví o naftě a problémech tam nemusí vůbec být (stačí ten koment - po problémech jsme tam a tam). Od tohoto místa se to rozkecá a ztratí to tempo vyprávění (to se týká jak pasáže havárie, kde by to chtělo zhutnit, tak pasáže těch jezer, pomoc s vytahováním auta, zbytečná jízda na vozíku, atd). Tady se to prostě celé zarazí.

Polovinu věcí bych dal do bonusů (pneu, potřebné množství nafty a další podobné detaily o těch autech, z toho by šel udělat krásný kousek o té technologii - auťácích), zbytek povyhazoval (draft po duně jako druhý bonus), pasáž pomoci s vytahováním auta udělal na několik málo záběrů a šup dál.

Možná by mě pak (po tom zkrácení) už neštvala ani ta hudba na konci (možná mi to pak jen štvalo celý, dočkání se konce je náročné).

Tak abych nekřivdil .-) .

Dopl.: k té kameře, kromě Cílka mi tam moc chyběl (už poprvé) detail tváře toho starce, to je moc velká škoda, že to nevyšlo.
impaler_bxl (197)|4.3.2010 09:01
Lachtan11: diky, vidis, to me nikdy nenapadlo se podivat na net, ja na to zas nemam tolik casu, takze ta Ondrejova me spis oslovila tak, ze jsem ji nahodou zahlid a zacal si to nahravat a divam se narazove.

A tu knizku si asi taky poridim, zaklady jsou mi treba jako sul. Takze jeste jednou dik.
Pave1 (4279)|4.3.2010 14:18
Martin54 - mou profesí v broadcastu není kamera, tolik jen stručně k tomu rozesmání. Mé rady byly vedeny se záměrem Lopola inspirovat, nic jiného (jinak dřív jsem měl na stránkách věci, dělaný pro tv, šmik drobné publicistiky). Osobně mám tedy taky trochu pocit, že bych byl zatím lepší dramaturg, než kameraman a šmikač, ale snad se to už trochu někdy zlepšuje .-) .

*Dopl.: ze svého "broadcast pohledu" bych všechny své ukázky (s vyjímkou prostředku Třeboně, Šumavy s amat. kamerou a letošních Vánoc, kterým chybí do plné kvality stativ, jinak jdou) sešrotoval, o tom nemám nejmenších pochyb :D (taky je tam ale necpu a když šmikám pro ně, vyhazuju záběry naprosto bez obav, neb nejsou moje .-) ). Až něco v broadcast úrovni celé sám vytvořím, dám ti vědět.

Anglcam - chápu tvůj svatý boj, proti "institucím". Ale jak se tím začneš živit, specielně dokumentem, tak rychle změníš názor (vsadím basu piv .-) , viz Fébio a mnoho dalších lidí, kteří chtějí točit a hlavně vysílat dokumenty). Viz momentálně vysílaný Podzemní Čechy (Cílek .-) ), např, ale mnoho dalších pěkných kousků.
Pave1 (4279)|4.3.2010 14:22
[quote=LOPOLO_2;269363]Pavle1, rozumim tvymu pohledu na vec a tim i tomu, co pises, ale nesdilim ho. Zjevne se neshodneme na tom, co ja osobne povazuju za zakladni/zasadni a neni to v nasich diskuzich nic novyho, coz je podle myho soudu samotnej zpusob tvorby a pristup k ni - teda to, cemu ty rikas "nemenna remeslna pravidla" a v tyhle optice pak jejich pomyslny nedodrzeni vnimas jako zjevnou a objektivni chybu.
V zadnym pripade ti to neberu, jen hluboce nesouhlasim. :-) Moje tvurci cesta vede proste jinudy.

Osobne nerozdeluju dilka na remeslne dobre udelane a ty druhe, ale jen, na pro me dobre a spatne. Je mi fuk, kolik lidi to dela. Remeslne dobre udelanej muze bejt i naprostej brak, kdyz uz jsme u tech zavadejicich generalizaci, ke kterejm z myho pohledu na vec patri i nutnost navstevovat nejakou skolu. V tom se proste lisime, coz je v poradku a muzeme si to dovolit.

Myslim, ze to ma i jistou souvislost s nasim prirozene rozdilnym vnitrnim "timingem", kdyz tobe napriklad prijde sekvence o sjezdu duny dlouha a me tak akorat, aby mel clovek cas si po predeslym shlidnuti autentickych reakci zucastnenych pri prevraceni popremyslet i o moznych dusledcich - pripadne jak malo mnohdy staci k ... , nebo treba jen trosku vic nahlidnout do jejich mentality. Jak je cetan libost. Me to smysl dava, tobe ne a udelal bys to jinak. Skoda jen, ze nemuzes ukazat na nejakym svym dile jak.

To, ze to neni dilko dokonaly, je tusim zcela jasny vsem, jen vidim chyby jinde nez ty a ver mi, nejsem zabejcenej. Nemam to ani v povaze, takze s tim nemusim bojovat a jsem naturelem otevrenej. Mimochodem, neni to o nic delsi nez napriklad Rene nebo Vitejte v KLDR, coz je zanrove bliz ( pochybuju, ze bys to nazval nedostatkem zkusenosti ) a pocitacove "generovana" hudba, nebo pouziti animovane mapy, ktera z myho pohledu dava pomerne dobrou predstavu o cely trase, je jen a pouze otazka osobniho vkusu, ostatne jako naprosta vetsina veci, o kterejch tu pises.

Nakonec, co si budeme povidat, jde tu jen o zaznam cesty, s drobnymi presahy tu do historie, tu do politiky, tu do geologie nebo sociologie. Nevenuju se v nem zadnymu "zavaznymu" fenomenu, jen predstavuju ve zkratce zemi, o ktery se moc nevi a nasi cestu do ni. Ze svy podstaty, to ani nemuze byt komorni dokument, kterej bych pojal jiste jinak a bude bohate stacit, kdyz se na to par lidi mrkne a nebude to nasledne povazovat za vylozenou ztratu casu a neco malo si z toho odnese. To je asi tak vsechno. :-)[/quote]

Chápu, já jen, že to je hodně slušně udělaný,tak ti píšu, co by se tam podle mě mohlo změnit, aby to byla absolutní špička. Nic víc .-) .
Pave1 (4279)|4.3.2010 14:29
Martin54 - jsem moc zvědavý na tvůj názor, na ten filmík, fakt (srovnávat to s turist ukázkama je ale na nic, to Lopola nikam neposune). JInak dnes není jen Famu, ale i vyšší školy, který mají celkem solidní záběr (a kde můžeš taky lecos konzultovat, s lidma kteří už mají něco za sebou).

Mám pocit, že se blbě kritizuje něčí (doufám že konstruktivní .-) ) kritika, když jsi ten filmík zatím neviděl ;) (vidět z něj 20min nestačí).
Lachtan11 (139)|4.3.2010 15:01
LOPOLO_2: Tak jsem si to stáhnul a shlédnul jsem zatím 10minut.
Musím říct, že jsi odvedl opravdu velice dobrou práci, klobouk dolů.

impaler_bxl: Ta kniha je skvělá a levná. Kupoval jsem ji za 369kč poměrně nedávno, má 480stran + dvd k tomu :) Co víc si přát.

martin_54: Určitě máš pravdu, ale doufám, že nenarazím tolik :) Už mám něco natočíno (přenosy z 1. basketbalové ligy, plesy, společenské akce, extrémní sporty) a něco nastříháno (zatím mojí největší fuškou byl koncert dechovky natočený na 8 kamer - 1h záznamu :D ), doma samostudium (vfx - 3D maya, Fusion; střih - Sony Vegas, Edius, teď AVID)....prostě si myslím, že jsem na budoucí práci připravený a ničeho se nebojím :)

Každopádně pokud se dostanu na FAMU, nebo UTB, tak už mě nic nezastaví :D
anglcam (223)|4.3.2010 17:48
to Pave1

ale to je pavle ono co tu porad rikam.Zivit se tim znamena to flakat.Abys donesl domu manzelce vyplatu musis honit dalsi a dalsi zakazky.Uprava suroveho materialu je v tuhle chvili nutne zlo ktere ti jen bere cas.Spolehas se a modlis se za vetsi a vetsi blbost zakaqznika ponevadz jen blbec ti zatleska za malo.Pak si na to navyknes a jedes z kopce.A mas pravdu v tehle chvili je prave tahle famacka zkostnatelost jedinym resenim.Dnes se kazdy boji experimentovat.Pohodlne se jen veze na navyknute vlne a neriskuje.A flaka se to cim dal tim vic.
Pave1 (4279)|4.3.2010 18:34
[quote=anglcam;269798]to Pave1

ale to je pavle ono co tu porad rikam.Zivit se tim znamena to flakat.[/quote]

Hmm :-) .

Chápu tvůj idealismus (k mládí patří), ale ujišťuji tě, že paušální soudy jsou k ničemu opravdu všude (viz třeba dnes večer, dokument od 20.00h, který je dobrý, měl jsem možnost i trochu zaspolupracovat .-) , nebo třeba Podzemní Čechy s Cílkem, z nedávna série o G. Mahlerovi se skvělým průvodcem Z. Mahlerem, atd.).

Když se tím živíš, tak jen prostě nejsi 100pct svým pánem, musíš to udělat za rozpočet, který ti někdo nabídne, v termínu, které ti zaplatí. Volba je odejít, nebo se snažit udělat, co jen jde. Existují lidi, kteří to udělají celé "ve svém" (třeba Petr Zrno některé věci), ale ti si sami musí sehnat všechny finance (je to náročné). Vidíš to jednoduchou optikou, ale i dokumentaristé jsou lidé (a často s vysokou úrovní námětů i řemesla), kteří nežijí "ze vzduchu".
anglcam (223)|4.3.2010 22:08
to pave1

ujistuji te Pavle ze muj idealismus nema s mym pohledem a nazorem na dnesni TV tvorbu nic ale pranic spolecneho.Jen mam oci a zaplacene koncesionarske poplatky aproto oboje pouzivam k tomu abych nejenom mohl TV pouzivat cili ji zapnout ale i sledovat a samozrejme nemohu jak rikas pausalne tvrdit ze vse stoji za hovno jen tvrdim ze vetsina ano a duvod je prosty.Jsou to prave ty finance ktere jsou kamenem urazu vseho.V zavislosti na nich je to take cas atd atd.Par kousku se najde ale proboha zit z nekolika malo majstrstychu to je zatracene bida nemyslis.Kdy na jedne strane sledujeme remeslne zpracovanou Cestomanii od zmineneho Febia nebo nadherne hledani pramenu ceskych rek s Ludkem Munzarem aby mne pak Kavci Hory temer umlatili cestomanii ala Kaiser s Labusem s dialogy natocenymi na rusne ulici s mikrofonem 30 metru od nich.Mohu pokracovat.No a pak nakonec prijde clovek jako Lopolo a ukaze ze za skromnych amaterskych podminek s minimem financi (pozor pocitam pouze finance na vyrobu, ne ty ktere stala jeho vyprava do Libye) to jde uplne stejne neli lepe a mozna i daleko lepe.
Chapu Pavle ze obhajovat sveho chlebodarce je nepsane plneni si pracovnich povinnosti mimo pracovni dobu ale pochop ze doba mezi odpichnutim prichodu a odchodu je uplne neco jineho nez mezi odchodem a prichodem na druhy den.V ten prvni cas jde o penize, v ten druhy o zalibu.Ta se dela s laskou a laska hory prenasi.I ve filmove tvorbe.Takze mily priteli muj idealismus je podruzny amladistvost do toho netahej.Zas tak od sebe vekove vzdaleni nejsme.V tom je take ta zkostnatelost v cechach ze nejde o to co clovek umi ci zna ale o to ze kdyz je starsi tak musi byt zakonite chytrejsi.JA bych to prave v cechach obratil naruby.-:))))))))))
martin_54 (331)|4.3.2010 22:42
Tak jsem chtěl rozbalit ty "těžce ztažený" videa a hned u třech mi to nahlásilo chybu! :-(
Takže stahuju ze skládky...
Pave1 (4279)|4.3.2010 23:01
Víš, Anglcame, ono je v poslední době trochu přemedializováno .-) .

V žádné době se nerodí pouze majstrkusy, většina je vždy průměr. Kolik je opravdu kvalitních českých filmů za posledních 40 let :-) ? A ty peníze hrají velkou roli. Proto se ti možná zdá, že těch horších věcí je víc (podle mě to je pořád stejný, jen se prostě vyrábí mraky levných věcí "denní spotřeby").

Na druhou stranu chápu, že jsi plný energie, držím palec. Jen se nedopouštěj hloupých paušálních soudů, živit se v Česku dokumentem totiž opravdu není lehké .-) . Na to, jak jsme malá země, máme velmi mnoho dobrých dokumentaristů. Já to prostě nevidím tak černě (zbytek nemůžu komentovat, leda zajít někdy na pivo).
anglcam (223)|4.3.2010 23:51
to Pave1

energii vybijim na jnych vecech.Rozhodne to nejsou diskuzni fora.Mas pravdu zaplava levneho balastu se zmenila v potopu s uraganem a pro to dobre se musis skrz to dostat jestli to vubec najdes.Ano dokumentaristy mame dobre.jenze ti lide potrebuji jist, oblekat se a zivit rodiny a tak jim nezbyva nez drzet basu s tim balastem.Tim se take otupuji jejich navyky.Podivej se na rezisera Soukupa do jakych sracek se nechal po listopadu namocit a to nemluvim o novackych estradach.Proto jsem take psal ze pdobre veci vznikaji uz pouze na kolene, za naklady ktere se tezko shani ve volnych chvilich a kde se autor podili prakticky na vsem.Dnes uz je vylozene pravidlem i stat za kamerou.A bude hur PAvle.Tohle neni jen zalezitost obleceni, elektroniky, hracek a psotrebniho zbozi.Uz i Tv tvorba se stala konzumem a v tomto duchu se i vyrabi.Rychle , levne a hlavne to prodat.A hlavne , co opravdu hlavne nad tim nepremyslet.Na premysleni je casu dost az bude clovek za nasekane penize lezet u sveho domu nekde na pobrezi.-:)).
martin_54 (331)|5.3.2010 00:13
to anglcam

jj myslím, že je to tím, že většině lidí je jedno na co kouká - hlavně že kouká. Možná, kdyby všechny televize začali vysílat jen zrnění, tak po pár dnech zaslechneš mezi lidem: "Tak co koukal jsi včera na Novu, hrůza co? Ale to zrnění na Dvojce fakt super!"
O tom, že většina lidí jsou prostě jednoduchý konzumenti svědčí prodejnost Blesku, sledovanost Novy, politická situace, návštěvnost Kameňáku atd.
Pave1 (4279)|5.3.2010 00:52
Anglcam - jí s tím paušálním soudem v závěru nesouhlasím, už jsem ti to napsal. Přes všechny obtíže mediální doby platí, že dobré věci prostě občas vznikají.

Ale chápu tvůj pocit, můj nejoblíbenější český dokument (Joseph Drapel) svádí také své zápasy, mimo hlavní proud. Ale to k tomu patří .-) .
ai (2993)|5.3.2010 03:11
LOPOLO - Super, tu hudbu jsi skladal taky ?, je fajn ukazat druhym ty konce ruznych zemi, nekdy sly horizonty dolu :-), to mi prislo, protoze se na to zameruju ted sam , se mi to klati vsude , to pipnuti tech titulku bych dal pryc. Pohodova hodinka stravena u TV.
LOPOLO_2 (488)|5.3.2010 09:20
Ja osobne anglcamovi rozumim, to je odraz doby, s tim se neda nic moc delat. Ceska televize je na tom oproti poskytovatelum reklamniho prostoru jeste docela dobre, co se obsahu tyka i kdyz se clovek nekdy zdraha uverit co vsechno je mozny odvysilat. Otazkou je, jak moc ucelne vynakladaj ty obrovsky prostredky kterejma disponujou a a hlavne, jak pevny jsou vazby ktery z nich trcej, a do kterejch je az nemozny proniknout jen dilem samotnym. To me osobne stve asi nejvic ale to je na jinou debatu :-)

ai: jj, neni to dokonaly :-)
Pave1 (4279)|5.3.2010 12:07
Lopolo - k dokonalosti chybí velmi málo ;) .

Jde spíš o koncepční věci (zda a nakolik podlehneš vlivu sponzora, do jaké míry to chceš mít "čistě stylově" provedené - z hlediska dokumentu). Samotné záběry, výsledný look, hudba (prakticky v celém díle) jsou na vysoké úrovni. Po zkrácení super dílko, bez debat, titulků dej příště míň (působí to jemně nezkušeně .-) ).
Jarda.Bar (1238)|5.3.2010 12:44
Ve většině případů platí, že pokud člověk dá práci víc, než tolik, za kolik je placen, udělá něco lepšího. Je to na každém z nás, a je jedno o jakou profesi jde. Výmluvy jsou jen alibismem vlastní neschopnosti.
LOPOLO_2 (488)|5.3.2010 13:09
[quote=Pave1;269972]Lopolo - k dokonalosti chybí velmi málo ;) .

Jde spíš o koncepční věci (zda a nakolik podlehneš vlivu sponzora, do jaké míry to chceš mít "čistě stylově" provedené - z hlediska dokumentu). Samotné záběry, výsledný look, hudba (prakticky v celém díle) jsou na vysoké úrovni. Po zkrácení super dílko, bez debat, titulků dej příště míň (působí to jemně nezkušeně .-) ).[/quote]

Ja uz to nebudu predelavat a tezko muzes o mire vlivu "spoznora", kdyz nemas nejmensi tuseni o podminkach, za jakejch to vzniklo. :-)
martin_54 (331)|5.3.2010 14:44
Do České amatérské filmařské kotliny vstoupilo po dlouhé době světlo!
LOPOLO je to skvělé dílo, a na to za jakých podmínek vzniklo - klobouk dolů!

Teď můj pohled a reakce k filmu, i tomu co zde zaznělo.

Formát je podle mě zvolen velmi dobře a dává tak vyniknou tvarům krajiny.
U většiny záběrů mě tím pádem nenutí zbytečně sledovat navíc mraky modré oblohy
a moře písku. Nemluvě o tom, že podprahově evokuje pocit z rozlehlosti pouště.

Cílek: njn, to je vždycky tak a Murphy tomu prostě vždy chce...
Co se dá jednoduše napravit, to vždy vyjde. Co nemůžeš zopakovat se pos_re.

Délka: zde bych asi opravdu zkracoval. To je nevýhoda one man company.
Ty víš, kolik ti dal jaký záběr práce. Kam jsi kvůli němu musel vyšplhat,
jak jsi se bál aby tě někdo neviděl, jak jsi zdržoval jiné atd. A pak ti je
prostě líto tam daný záběr nedat. To je normální lidská vlastnost.
Zkus si k tomu sednout za půl roku. U tebe jsem přesvědčen, že výsledek
pak bude stát opravdu za to.

Délka filmu by se dala výrazně zkrátit i tím, že nasadíš dřívě obraz pod mluvící hlavy.
Zkus vyhodit i ty trhané panoramy.

Hudba: podle mě skvělá a dobře vystihujíc prostředí a náladu. A že ke konci někomu připadá
jednotvárná a strojová? Možná i proto, že i autorovi tak přišla ke konci samotná cesta.
Ono vždy (a u takovéto exotiky obzvlášť) je tendence být ze začátku ze všeho nadšený, ale časem
si na to zvykneš a začne ti to připadat normální, samozřejmé a možná i monotónní.
Nadruhou stranu se to dá vzít i tak, že se vracejí zase k "civilizaci" a tak i ta hudba tomu odpovídá.

Vzhledem k tomu, že jsem viděl SK verzi, tak nevím jak dalece je dotažen zvuk a tak to neřešim.

Titulky - to už nemá cenu řešit.

Sponzor a pneu: Jestliže někdo zaplatil tuto cestu, tak se asi nespokojí, že bude "jen v bonusech".
Já osobně s tím problém nemám.

Závěr: jen houšť a po větších kapkách PROSÍÍÍM!!!
LOPOLO_2 (488)|5.3.2010 15:29
Ta delka neni dana moji neschopnosti vyhodit zaber. Rekl bych, ze pomerne dost zajimavejch jich jeste mam ( natocil jsem cca 20 hodin ) Toho jsem se uz zbavil. Proste mi to takhle davalo smysl ale na druhou stranu je fakt, ze obcas mi nejakej zaber ke komentarum chybel a muze to jiste pusobit prilis vlacne.
Nektery jsem kvuli tomu vyrobil umele ( treba ten uvodni u Cilka s minaretem ) ale obcas to byl fakt problem. A je to tam znat. Na druhou stranu ja nemam problem divat se na cloveka, kterej o necem mluvi a dokonce me to nekdy prijde vhodnejsi, protoze neni clovek rozptylovanej dalsima podmetama a velmi rychle se "prepnu" a sleduju jeho zpusob vyjadreni, mimiku atd.. Chapu, ze to neni televizni trend, kde se obvykle tlaci na vyrazne sviznejsi rytmus skladby. ( Mnohdy proto, aby clovek neprepnul a aby nebyla tak moc patrna obsahova prazdnota nebo banalita )

Ja ty panoramata proste nedavam .. zcasti vsudypritomnej prach, zcasti vlastni neschopnost a zcasti ne prilis kvalitni hlava:-) To je fakt, ale uvidis sam, ze na DVD to takhle blby neni.
LOPOLO_2 (488)|5.3.2010 15:32
[quote=martin_54;270022]
Formát je podle mě zvolen velmi dobře a dává tak vyniknou tvarům krajiny.
U většiny záběrů mě tím pádem nenutí zbytečně sledovat navíc mraky modré oblohy
a moře písku. Nemluvě o tom, že podprahově evokuje pocit z rozlehlosti pouště.
[/quote]

:-) .. tak tak, nehlede na to, ze je to podle me prirozenejsi s srovnatelnejsi s vlastnim pohledem.

Nakonec jsi nebyl tak zlej jak jsi vyhrozoval :-)
Pave1 (4279)|6.3.2010 12:06
Jen k tomu sponzorovi - pokud by chtěl někdo udělat seriozní (a stylově čistý) dokument, tak si uprostřed filmíku sponzor prostě nemůže povídat o svých produktech. Tedy alespoň v té první lize .-) (nějaké umístění produktů - prosím, ale vykecávat se tam opravdu nee).

Není to výtka, jen inspirace - pokud by ten dokument měl být opravdu špičkovým dokumentem, tak to tam prostě neprojde .-) . Samozřejmě je to věc k úvaze, naprosto chápu (Lopolo .-) ) okolnosti vzniku, je to jen upozornění, že tohle místo divákovi najednou vnucuje byznys, ne zážitek, dokument tím tratí a nelze to vzít jako čistý styl.

Jinak je to samozřejmě špičkový dílko :-) (doplněno pro šťouraly).