Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

FullHD XDCAM-EX kamera Sony PMW-EX1 s 3x1/2" Exmor CMOS

RomaneRoman (143)|24.3.2008 10:48
Důvod: aby sa pavelpod posral...
Pave1 (4279)|24.3.2008 18:24
Tak souhlasím, že ten záznam bude mít asi 8bitů (na zmiňované kameře), jinak by to celé nedávalo smysl (i přes tvrzení o "BC" kvalitě v tom SOny odkazu).

Co se týče HDV1 a HD1 (a "2") tak 1. já tuhle hloupost nerozpoutal 2. Např. procoder u komprese do hdv1 (v popisce) píše, že to je "hdv v HD1 módu" ( hdv-HD1 :-) ) 3. to nepovažuju ani za zcela zbytečné, neboť jde o ujasnění si terminologie i způsobů zobrazení HD obrazu (tedy především rozdílů mezi 1080i a 720p).
Jen by to někdy chtělo míň "červeného hadru" .-) .

Záznam těch dvou základ. druhů HD zobrazení je pak v "mnoha v různých formátech", např. v HDCAM nebo v HDV1 a 2, to je ale něco jiného (proto se diskuze o kompresi a konkrétním záznamovém formátu nemá míchat s těmi základními dvěma druhy HD zobrazení, který ten záznam podporuje).

Víc k tomu nemám co dodat, míchat tyhle dvě věci není dobré.

-----

Co se týče podporou Vegase kodeku "třetí fáze" XDCAM (50Mbps 422) nejsem si jist, v té kvalitě musí program pracovat i s grafikou, titulky, efekty, korekcemi, atd. Nestačí tedy tyto soubory jen "načíst do timeline", ale je třeba přímo podporovat práci ve 4:2:2 až do final výpisu.

Každopádně jde asi o těch 8bitů, takže v tom problém nebude.
anglcam (223)|24.3.2008 18:40
to pave1

Broadcast kamery DVCPROHD se take pouzivaji v nejvyssim nasazeni a pritom DVCPROHD pracuje s 8bity.Koneckoncu je to hybrid DV.
Pave1 (4279)|24.3.2008 18:43
Nasazují se, ale jako broadcast kvalita je u elektronického snímání myšleno vždy zpracování 10bit, 4:2:2, (čip 2/3 palce) záznam s dat. tok bezeztrátově (tedy do 2:1).

To je standard. To ostatní se používá na méně náročná použití (nízkorozpočtové věci, zpravodajství, publicistika atd), kde se nepředpokládá náročné zpracování (např. s náročnýma barevnýma korekcema).
8bit má vždy omezení (a je to vidět).

Jestli bude ale cenový rozdíl "třetí lajny XDCAM" proti top profi kamerám tak významný, tak se jistě v menších studiích (nebo zpravodajství) chytí. Velcí broadcasteři svou nejnáročnější tvorbu ale budou točit na film. surovinu, případně na 10bit 422 bezeztrát.
Pave1 (4279)|24.3.2008 18:55
Abysme se vrátili "od zbytečností" k té malé XDCAM kameře, na čt půjde brzy jeden pořad, kde ji teď používají.
Nové epizody známého cyklu o vaření jsou točené na XDCAM ex (předchozí v 16:9 byly točené na V1 a ještě předtím ve 4:3 na PD170).

Kdo hledá najde, "obrázek" o výsledku v SD si tak každý může udělat sám.
Pytkin (7947)|24.3.2008 19:46
pave : ja by som rozlisoval broadcast a postrprodukcia/film .. broadcast je prave ta telka, spravy atd .. na to staci 8bit .. Skorej by som tam videl problem s kvalitou mnohonasobnej kompresie ( co je prave problem Long Gop a kde vitazi AVCintra) .. Pri postprodukcii sa pracuje vzdy v najvyssej kvalite .. Kludne 10,12 bit .. A cely cas zostava material v nekomprimovanej podobe ..
Pave1 (4279)|24.3.2008 20:12
[QUOTE=Pytkin;170293]pave : ja by som rozlisoval broadcast a postrprodukcia/film[/QUOTE]

No, já ne :-) .

Opravdu se rozlišuje (u TV) "zpravodajství a publicistika", pak nízkorozpočtový dokument (DVCAM, HDV s postprodukcí v DVCAM, DSR-450 a spol), pak nejkvalitnější domácí tvorba.

Ta se točí buď na film nebo na Betu (v SD) tedy 10bit 422 bezeztrát je opravdu standard (totéž bude platit pro HD). Tyhle tři základní kategorie se zásadně liší, 8bit spadá jasně pod první dvě (ať už si to dělí kdo chce jak chce).

---

Proto je ten XDCAM "lajna tři" (50mbps 422) asi 8bit, jinak by neměl šanci. Takže nízkorozpočtové reklamy, zpravodajství (to klidně odvysílá i VHS, to je všehochuť, účel je přinést informaci), publicistika a levný dokument.

"Broadcast" ale vždy byla ta nejvyšší kategorie, 2/3 čip, 422 10bit bezeztrát. Samozřejmě se protlačil (v SD) jako první I_frame mpeg2 kodek na mpeg IMX. Subjektivně je to v kvalitě DB. u HD je ale 8bit pro náročnější produkci problém, běžný broadcaster natáčí v této třídě hodně hodin ročně, např. i "top dokumenty", hrané věci, pohádky, atd. Není to okrajová věc.

P.S. filmová postprodukce je ve 2k, to je ještě jinde, než tv hraná tvorba a top dokument. Existuje subkategorie TV film, kde se nedělá postprodukce "pro kina", ale vyrábí se z filmové suroviny pouze ten nejkvalitnější TV záznam, pro uvedení pouze na TV obrazovkách.
Pytkin (7947)|24.3.2008 20:20
pave : no ved si napisal v principe to iste co ja :) resp. odlisujeme sa v tom ze ty do broadcastu radis aj ten hi end .. Ja by som zase do neho radil len tie menej rozpoctove veci .. Ok .. o slovicka sa nemusime natahovat ..
Pave1 (4279)|24.3.2008 20:21
u hraných věcí v TV je 10bit prostě standard :-) (existovaly vyjímky, ale jasně vymezené jako nízkorozpočtové projekty).

Tohle ani není slovíčkaření, ono se toho dělá v tv v téhle třídě strašně moc, není to nic okrajového (ale prakticky hlavní náplň :D ).

P.S. Tahle "top tv třída" nezmizí, ten XDCAM "3. fáze" jasně míří do kategorií pod tuhle laťku - s tím, že umožní se jí někde "skoro dotknout" (umím si představit záznam koncertu, kde je víc kamer v 10bit a jedna či dvě tyhle "na doplňkové prostřihy". Neumím si je ale představit u hraných věcí, asi tak).
Pave1 (4279)|24.3.2008 20:43
Jinak k té podpoře 50Mbps 4:2:2 - například PremčaPro podporuje HD-SDI (1080i, 422, v 10bit) i s AJA kartou.

Vegas musí mít tedy něco takového taky přímo v nabídce projektů, pokud to podporuje. Stačí ho otevřít a podívat se :-) (těch 10bit je spíš výhodou, přesamplování s 8 na 10bitů umožní provádět jemnější barevné korekce, např.)
stayman (12393)|25.3.2008 18:31
Neviem ako je to so vzorkovanim farby vs. dat,tok, ci teda bude ten 50Mbps dostatok, ci to nebude pri tych 4:2:2 jakokeby 25Mbps pri 4:2:0, teda HDV :(
anglcam (223)|25.3.2008 20:23
a ted teprve kdyby to bylo 10bit.To by byla smouha.No ale to spise vypada jak XDCAM HDn (35Mb/s 4:2:0) plus 15Mb/s coz se rovna XDCAM HD 422 (50 Mb/s).
Pave1 (4279)|25.3.2008 23:03
Bude to 8bit, jako celá ta řada XDCAM (fáze 1. 2 , 3 .-) )

Je to hlavně pro menší TV, ten nejvyšší model kamery je hodně blízko broadcastovým 10bit, kvalitní záznamy koncertů atd, to bude fungovat. Hrané věci největších vysílatelů budou ale i nadále v 10bit, ta dělící linie je zcela jasná (nemá smysl se s ní ale trápit, je to prostě o celkových investicích).

Nejvyšší model XDCAM řady tak umožní produkovat "takřka srovnatelná" díla v BC kvalitě, rozdíl už nebude velký (ale přesto bude).

-----------------

Zajímavější je ten XDCAM ex, bude fajn sledovat první filmečky s tou kamerou natočené, to dá jasnou odpověď o jejích limitech.
stayman (12393)|26.3.2008 20:07
Len si zase jednu vec neuvedomujete, a to pocet pixelov, kedze tie kamery snimaju uz full HD, prejavi sa to aj na dat.toku, takze nakoniec 35Mbps bude zase akokeby 25 u HDV ;)
Pytkin (7947)|26.3.2008 23:12
stale hovorim .. buducnost je AVCintra , 1920x1080, 4:2:2 10bit, Ionly, 100Mbps .. Co viac video svet potrebuje ?
stayman (12393)|26.3.2008 23:52
[QUOTE=Pytkin;170563]stale hovorim .. buducnost je AVCintra , 1920x1080, 4:2:2 10bit, Ionly, 100Mbps .. Co viac video svet potrebuje ?[/QUOTE]

De mas taku kameru?
Pytkin (7947)|27.3.2008 00:25
stayman : uz sme tu o nich hovorili .. napriklad tato :

https://eww.pavc.panasonic.co.jp/pro-av/sales_o/p2/hdp2cam_2100/
Pytkin (7947)|27.3.2008 00:30
stayman (12393)|27.3.2008 11:06
A to su kamery v cene FX, Z, EX ?
Pytkin (7947)|27.3.2008 13:49
stayman : neviem kolko stoji FX, Z, EX .. nebola ale rec o cenach kamier, ale o kvalitnom formate zaznamu ..

Inak ked hladime na cenu , tak som dade cital ze 300vka ma mat AVCintra .. A to by mohla byt ta kategoria ..
stayman (12393)|27.3.2008 14:06
Tak urcite ma nejake broadcast formaty a hlavne ceny nezaujmaju, to pochopis, daj link na tu 300vku, lebo 150tka I-only nie je a ma 17Mbps AVCHD :D
Pytkin (7947)|27.3.2008 14:42
stayman : 300vka by mala byt predstavena na NAB .. uvidime ..
RomaneRoman (143)|29.3.2008 20:24
Důvod: aby sa pavelpod posral...
Pave1 (4279)|29.3.2008 22:06
No, jde spíš o to, v čem to dělá procesing, ale asi to přes SDI OUT (bez uložení) v těch 10bitech šlape.

Jenže k čemu to je, když za cenu HD-SDI záznamu můžeš mít "dospělou kameru" (myslím teď spíš na tu lepší XDCAM kameru "třetí vlny", tedy s 2/3 čipy a profi kamerovou částí, se záznamem 50Mbps 422, asi v 8bit).

Tyhle kamery budou spíš fungovat na svůj záznam, určení je celkem jasný. ALe jistě tu ta možnost "HD-SDI out" je.
RomaneRoman (143)|30.3.2008 09:26
Neviem z kadial beries ze cena EX1+FlashXDR -- pavelpod nema sajn ani o cenach... cuca nieco z adminovho kokota...
Pave1 (4279)|30.3.2008 13:00
Myslím tím, že pokud si někdo koupí kameru (ne tu malou XDCAM ex, psal jsem) 2/3 CCD, záznam 50Mbps 422 (8bit) tak asi bude součástí malého studia, kde taková kamera bude tvořit "špičku".

Taková malá studia mají své postprodukce řešené optimalizovaně na převládající způsob činnosti, kterou dělají (řekněme např. dodávání regionálního zpravodajství pro velkého broadcastera)

-----

Právě v tomto smyslu je jasně koncipovaná celá řada XDCAM, včetně nabízeného produkčního systému.

V tomto ohledu je pak využití řady XDCAM zjevně optimalizované pro použití s vlastním záznamem, myslím, že bude silně převládat. Pokud už chce někdo vyšší kvalitu (než 2/3, 50Mbps 422 8bit u top modelu), pak si prostě objedná profi kameru v 10bit :-) (samozřejmě v terénu, ne v malém studiu).

Proč by to dělal nějakým externím SDI záznamem?

---

CO se týče malého XDCAMu (ručky), tak tam u nízkorozpočtových projektů "filmového pojetí" by jistě šlo dělat externí záznam na SDI, ale je to cesta už dle mého dost komplikovaná a masově se rozhodně využívat nebude. Spíš ten SDI-OUT je tam pro připojení do studiového řetězce, kdy v menších tv je vhodné mít kamery univerzálnější. Natáčení v malém studiu je pak jednoduché.

Opravdu si nemyslím, že u XDCAM ex (i toho top modelu) bude převládat záznam na externí SDI. Nic víc jsem tím nechtěl říct (jsem jen líný sem psát všechny souvislosti, tak proto to možná vyznělo pro tebe trochu jinak, než jsme já zamýšlel, "cenová kalkulace" je jen symbolem mnohem důležitější kalkulace "výrobní komplikovanosti", nebo jak to říct .-) ).

P.S. To samé přece už existuje u HDV strojků, které existují i ve verzi s SDI-OUT. JE to možnost, ale největší předností těch (především) malých ruček přeci je, že jsou malé ;) . Kameramani si pochvalují, že mohou delší čas snímat např. z ruky (tam kde je to nutné), případně nebudí takovou pozornost atd. Když to "přivážeš k bedně", o tyhle možnosti přijdeš, proto je pak lepší plně profi kamera na rameno s vlastním záznamem (10bit 422 s bezeztrát. kompresí), kde se kameraman opět může (tam kde je třeba) volně pohybovat.
RomaneRoman (143)|30.3.2008 13:51
AKo je jasne na polozenu otazku nedokaze odpovedat, pretoze ani netusi ocom je rec... jasne je, ze nevie nist o teme ktora tu vladne, debil..
clee (6592)|30.3.2008 13:52
hmm, tak jednu ex1 tedka koupili u nas ve skole, sem zvedavej kdy nam ji reditel pujci...
Pave1 (4279)|30.3.2008 14:03
Ještě mi ta "technická hranice" (nejvyšší kvality) 10 vs 8bit (422 v bezeztrátové kompresi vs ztrátové záznamy) připomněla jednu úsměvnou historku, z času nástupu DV:

... jakýsi člověk (mám jeho vystoupení ještě někde na VHS .-) ) tam hovořil o tom, že "velké televize" praktikují technologickou cenzuru. Tvrdí, že neprofi záznamy (před nástupem DV kamer) není možné aceptovat, čímž prý omezovali svobodu umělecké tvorby, jelikož nezávislí umělci neměli na drahou "profi" techniku.
Po nástupu DV (DVCAM) kamer se toto prý změní, a konečně bude moci přijít "ta lavina" nezávislých tvůrců, kteří do té doby museli (prý) psát do šuplíku.

Jaké bylo ale překvapení, když ani po 5letech života s DV kamerami se žádné zástupy nezávislých tvůrců (v hrané tvorbě, tedy nezávislých filmových a tv projektů) nekonaly. Zatímco v dokumentu DV těžilo z možnosti natáčet s malým štábem (i tam, kde to dříve nešlo), v hrané tvorbě se objevil problém, že nestačí mít jen "přijatelnou techniku", je třeba mít i profi přístup ke scénáři, k výběru herců, k plánování natáčení (což je vše náročné a stojí to peníze).

Takže se ukázalo, že dotyčný člověk se spletl, v té technice to nebylo.

---

U nás taky vzniklo několik pěkných experimentů (uvedených šířeji v kinech či v TV), např. Anděl Exit, teď v poslední době je jich i víc, plus studentské filmy odborných škol (a zahraniční festivaly nezávislých filmů).
Ale pokud vím, hráli v nich dost často profesionální herci, případně měli režiséři zkušenost s profesionální výrobou.

Např. minulý měsíc jsem viděl nějaký Iránský film z festivalu, točený byl snad na VHS (nebo hodně jetou starou betu), vůbec to ale nevadilo, tamní tvůrci na lepší techniku prostě neměli.

-----

teoretický souboj "velkých profíků" (velkých tv, výrobců "top reklamy" a menších filmových produkcí používajících v první fázi elektronický způsob snímání) s menšími tv (regionální tv, regionální reklamy, kabelovky atd) aneb 8bit vs 10bit zde "v našem pojetí" vnímám jen jako "kulisu" (technologického vývoje).

Nejsme na zelené louce, velké TV a výrobci reklamy mají tu nejlepší techniku a točí s ní, řada XDCAM jasně míří buď na "ekonomicky efektivní" využití tam, kde je zbytečné drahou techniku opotřebovávat (zpravodajství. regionální a nízkorozpočtové věci či záznamy méně důležitých koncertů, které by jinak z ekonomických důvodů nevznikly), případně rovnou do té druhé (mediální) ligy, tedy do regionů.

Významné přeskakování této "technologické bariéry" (např. pomocí externího SDI záznamu pro natáčení v terénu) tak podle mě nehrozí. Je tady už dost výrobců, kteří si na důležitou "top" akci prostě potřebnou techniku pronajmou.

Zbývají tak ti nezávislí tvůrci, kterým ale zase bude překážet spíš mnoho jiných věcí, než těch 8bitů. Prostě (snad kromě reklamy příležitostně dělané ve studiovém XDCAM řetězci) nevidím moc reálně, že by hodně lidí do toho externího SDI záznamu k těmhle kamerám šlo. Je to ale jen můj názor :D .
RomaneRoman (143)|30.3.2008 14:04
Důvod: aby sa pavelpod posral...
Pave1 (4279)|30.3.2008 14:08
Romane, koncepce XDCAM řady je zcelajasně "ekonomicky efektivní" při přijatelné až velmi dobré kvalitě.

okrajové snahy "posunout" tuhle výrobcem plánovanou kvalitu výše zůstanou prostě dle mého okrajové, není problém si pronajmout kvalitnější techniku.

Neber to osobně, třeba s XDCAM ex ročíš reklamy nebo hrané broadcast věci, ale budeš opravdu vyjímkou. Chce to klid, řada XDCAM je fajn a používá se, možnost SDI je taky fajn.

chce to klid :D .
RomaneRoman (143)|30.3.2008 14:08
[QUOTE=Pave1;171008]..................
.........................................
.................... Je to ale jen můj názor :D .[/QUOTE]

Bla bla bla bla, preeditovane podoplnovane obsahovo nulove... 5.. dones ziacku knizku ty magor
RomaneRoman (143)|30.3.2008 14:11
[QUOTE=Pave1;171010]................
........................
............... řada XDCAM je fajn a používá se, možnost SDI je taky fajn.

chce to klid :D .[/QUOTE]

Bla bla bla DETTO
Pave1 (4279)|30.3.2008 14:18
Ve studiu ano, ale v tom terénu to bude náročnější (pohodlní lidé zvolí pokud to jen trochu půjde pohodlnější řešení)

:-) .
RomaneRoman (143)|30.3.2008 14:24
Důvod: aby sa pavelpod posral...
Pave1 (4279)|30.3.2008 14:28
Abys těch 10bitů využil, musel bys točit "v plně profi" produkci. Tam tě neomezuje počet příslušenství, ale spíš případné nešikovnosti, které tě omezují jinak (případně hrozí nějakým zbytečným problémem atd). Prostě to nemá smysl, v takové produkci volit "ekonomicky efektivní" XDCAM.

Ale je to fuk, jen si prostě typuju, že to bude velmi ojedinělé řešení :-) .

---

Co s tím budeš točit ty (mohu-li se zeptat .-) ) ?
RomaneRoman (143)|30.3.2008 14:41
Důvod: aby sa pavelpod posral...
Pave1 (4279)|30.3.2008 14:47
Kamerka je to pěkná, zdá se že jsi "řádně nažhavený" ;) , tak se moc těším, až něco natočíš (něco jiného než komerční spoty), pošli pak odkaz.

Celkově jsi spokojený (kdo by nebyl), tak si to s ní užij (budu závidět :D ). 10bit neřeš, až budem v téhle třídě kameramanů, tak už na tyhle fóra chodit moc nebudem ;) .
RomaneRoman (143)|30.3.2008 14:56
Důvod: aby sa pavelpod posral...
Pave1 (4279)|30.3.2008 15:04
Tomu rozumím, pro reklamy je to nutné. V tomhle ohledu je XDCAM ex jistě perfektní volba.
Pokud někdy natočíš i něco jiného, postni pak případně odkaz.

Co se týče téhle kamery, tak se s ní teď např. točí Kluci v akci (na čt). Tak se mrkni, jak to vypadá, myslím že velmi slušně.
RomaneRoman (143)|30.3.2008 15:09
Důvod: aby sa pavelpod posral...
Pave1 (4279)|30.3.2008 15:21
Ano, jistě že platí, že "technická kvalita" je jen jedna (to platilo i v SD, přijatelná nebo ne, při opakování větších problémů se to řeší i důrazněji).

V tomhle vlákně má ale tenhle můj odkaz trochu jiný účel, týká se spíš zájemců o tuhle kameru (nikoliv technologických otázek v broadcast tv). Výsledky z ní je možné (oficiálně .-) ) vidět pravidelně na TV obrazovce :-) .

P.S. Celá technologie včetně DC prošla technickým ověřením specialistů, její použití je technicky schválené (to se týká spíš případných problémů v postprodukci, než samotné technické kvality, i když i ta se samozřejmě ve výsledku posuzovala).
RomaneRoman (143)|30.3.2008 16:10
Důvod: aby sa pavelpod posral...

Mrkaj do zrkadla aky si kokot...
Pave1 (4279)|30.3.2008 18:27
Mrknu, dík.

Kluci používají HW DC.
Pave1 (4279)|30.3.2008 18:41
Tak jsem mrknul, tohle je mpeg (myslel jsem, že ukážeš kousek DV).

Do mpeg2 v SD to ještě jde, horší je právě DC do DV (DB), když se to ještě zpracovává a teprve pak se z toho vyrábí mpeg2 v SD. Tam např. ten Matrox RT.X2 byl v exportu (přepočtu) z HD do DV perfektní i na profi sony monitoru. Skutečně to byla velmi kvalitní DC.
RomaneRoman (143)|30.3.2008 18:58
Takze si mrkal aky si kokot? Skus sa zohnut a cez rit si znova kukni na ftaka...
Pave1 (4279)|30.3.2008 19:02
ok, dík, rád mrknu.

Předpokládám, že např. něco takového - http://www.syntex.cz/produkt.asp?id=667

jsi zkoušel?

(Novou funkcí je realtime downkonverze 1080i/50 HDTV materiálu na SD formát.)
RomaneRoman (143)|30.3.2008 19:12
takze si si tam vopchal hlavu a snazis sa tam vtrepat i ruky a nohy? To bude narocne potrebujes nejaky drahy HW, ktory ti to tam vopcha za teba.. admin ma jednu polievku a masku kacku ale je to hrozne drahy HW...
Pave1 (4279)|30.3.2008 19:26
Já hledám levné HW řešení, tak uvidíme :-) .
RomaneRoman (143)|30.3.2008 19:33
Důvod: aby sa pavelpod posral...