Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

FullHD XDCAM-EX kamera Sony PMW-EX1 s 3x1/2" Exmor CMOS

clee (6592)|12.3.2008 23:15
ale prdlajs
Pave1 (4279)|12.3.2008 23:41
prdlajs jsou lidi, co se hádají o ničem (zdravím Staymana :-) ).

Jiní zkoumají, jak se liší kamera snímající v 720p od 1080i (v efektu výsledku na různých typech zobrazovače). Efektivní rozlišení (především to limitní vetikální) těch systémů je totiž opravdu stejný.
Nebo jak se liší záznam VBR 35Mbps "1920" od CBR 25Mbps "1440" (v efektu reálného výsledku na zobrazovači).



Tyhle testy jsem dělal poprvé někdy před dvěma roky, když jsme prošek kolem jedné JVC HDV kamery (a její kombinace s jinými). A tyto dvě koncepce HDTV platí prdlajsi dodnes. Jen ti výrobci už nechtějí zákazníkům přiznat, že "ze tří metrů na TV do 50k" je výsledek z 80pct závislý na kvalitě snímadla, ne na kvalitě "full HD".

HD2 a HD1 pak najdeš, když budeš tyhle věci studovat trochu do hloubky (označení těch dvou koncepcí, 1080i, 720p).

No, ty praktické rozdíly mezi 35mbps (VBR 1920x1080) a 25mbps (CBR 25Mbps 1440) budou asi jako mezi HD2 a HD1 v realitě divákova obývacího pokoje :D . Proti nim bude vždy stát kvalitní optika a kvalitní čipy snímadla.

O tom se ale s lidma, který neznaj ani dvě základní systémové koncepce HDTV, opravdu nedá bavit :-) .

P.S. Natož diskutovat o kameře, která točí HD2, HD1 i "HDV" (1440) ;) .
Ondras_ (204)|12.3.2008 23:51
Pave jedničko, píšeš-li, že HD1 a HD2 jsou normovaná označení, zveřejni onu normu, či link na ní. V žádném z tebou zde linkovaných dokumentů se uvedené zkratky nevyskytují. Podezřívám tě z plané fabulace :D.
Pave1 (4279)|13.3.2008 00:00
EBU používá ve svých normách "S1 -S4" (3x1080 a 1x720/50p)

Jinak HD1 a 2 se běžně používalo pro označení dvou koncepcí HDTV,a to i tady na freaku (v článku úvod do HD :D ):

https://www.tvfreak.cz/uvod-do-hdv/606

cituju:
"..prvně jmenovaný formát je progresivní nebo chcete-li neprokládaný (označuje se jako 720p nebo HD1) ... druhý je prokládaný (označovaný jako 1080i nebo HD2)

Prostě to je taková doba, stejné označení používali výrobci kamer. Označovali tím ROZMĚRY - přeneseně ty dva systémy HDTV. Dnes je možností víc, tak se spíš používá přesnější specifikace (např. to 1080/50i).

Víc to nemá smysl komentovat, jsem se původně chtěl bavit o kvalitě XDCAM, ale dostal jsem s místníma trdlama jinam.
stayman (12393)|13.3.2008 00:13
[QUOTE=Pave1;169013]prdlajs jsou lidi, co se hádají o ničem (zdravím Staymana :-) ).[/QUOTE]

Ja ta tiez zdravim, viem, vytaca ta to, ale mozes si za to sam ;)
stayman (12393)|13.3.2008 00:14
[QUOTE=Pave1;169015]Víc to nemá smysl komentovat, jsem se původně chtěl bavit o kvalitě XDCAM, ale dostal jsem s místníma trdlama jinam.[/QUOTE]

A len takto malo stacilo, takze si trdlom asi sam.. a bohuzial nielen tu, inde pises, ze 12.000 a pritom je tam velkym 13.000,alebo pises, ze Vegas stoji 550,- $ a pritom je to cena v Euro a tak dalej a tak dalej... A ked ti na to niekto pride, tak sa posmievas, ponizujes a vsetci ostatni su trdla, len ty nie. :D
Pave1 (4279)|13.3.2008 00:30
No, já si jen představuju takovou hypotetickou situaci :D :

potkaj se tři trdla .-) .

- první člověk bude mít Z1 (1080/50i v HDV aneb 1440x1080 ve 25Mbps, říkej si tomu klidně jak chceš)

- druhej člověk bude mít JVC GY-200 (HD1 aneb 720/50p, záznam taky v HDV :-) )

- třetí člověk přijde s XDCAM ex (s HD2 aneb 1920x1080/50i na 35Mbps, ale ve VBR)

V kterým formátu ti tři budou točit a proč (pokud chtějí být na výsledným ozbrazovači HDTV co nejkvalitnější v kombinaci výsledku)?




No, je to jistě na jednu stranu celkem jedno, ale na druhou stranu je možné provést test a porovnat výsledek. O tom se tady ale s člověkem (který neví ani kolik stojí Vegas Pro 8 :D ) asi nepobavím. Musíš totiž porovnat nejen kvalitu výstupu kamerové části, ale i toho záznamu. Zvážit i vzájemnou kompaktibilitu, proces zpracování - možná ti vyjde, že je s tím XDCAM ex lepší točit do "HDV".

To je ta praxe, každopádně HD1 a 2 jsem si já nevymyslel.
Pave1 (4279)|13.3.2008 00:45
P.S. A pak si ještě představím další situaci, že se potkaj jen dvě "trdla", jedno bude mít XDCAm ex a druhý JVC GY-200. Bude pro ten XDCAM lepší točit v HD1? Jak se to projeví na kvalitě výsledku (reality průměrné HDTV placky)? BUde lepší HD1 z JVC + HD1 z XDCAM ex, nebo bude lepší točit 1080/50i (35Mbps VBR nebo 25Mbps CRB?)
Jak to ale pak zpracovávat? V priojektu 1080/50i nebo v HD1 v 720/50p? Kdy to bude výhodné tak a kdy naopak (v souvislosti např. s pohybem, rozlišením při náročném natáčení s důrazem na kvalitu atd?).

...a nebude náhodou "pro filmlook" nejlepší točit s XDCAM ex do HD1 - 1280x720/50p ;) ? Jak to bude vypadat na "běžné" HDTV v porovnání s "CBR 1440x1080" a VBR" 1920x1080, ale 50i?

O tomhle by se dalo diskutovat (rád bych), ale nějak není s kým :-) .
stayman (12393)|13.3.2008 07:25
[QUOTE=Pave1;169020]O tomhle by se dalo diskutovat (rád bych), ale nějak není s kým :-) .[/QUOTE]

Tak si najdi nejake trdlo, a budes mat s kym:D
Pave1 (4279)|13.3.2008 15:58
Že ten XDCAM ex točí i do HD1

..jsem si předtím teda nevšiml (1280x720/50p).

Vzhledem k počtu prodávaných LCD TV (neprokládané zobrazení) by nebylo u XDCAM ex vůbec od věci zkusit, jak je ten režim 720/50p realizovaný.

CMOS čipy jsou neprokládané, takže procesing obrazu by mohl být taky neprokládaný. Rozlišení prokládaného videa 1080i je efektivně (pozorované divákem) nižší asi o 1/3, navíc LCD TV zpětně ten proklad zase odstraňují (což kvalitě určitě neprospívá) - z hlediska kvality by tak měl být režim 720p stejný.
Režim 1080/50p je pak hudba budoucnosti, v této cenové kategorii (a režim 1080/25p je na plynulý pohyb u videa zase málo).

Režim 1280x720/50p mi tak u XDCAM ex přijde skoro jako nejzajímavější možnost volby.
Měl by dobře vypadat na LCD HDTV zobrazovadle a navíc umožní DC do SD rozlišení (do plnohodnotných 50i).

Snad ho někdo otestuje, to HD1 na téhle kameře vypadá jako velmi zajímavá možnost.
stayman (12393)|13.3.2008 16:20
On netoci do HD1, ale do XDCAM-EX 720p :p
Pave1 (4279)|13.3.2008 18:40
No, já jsem zvyklý na HD2 a HD1, freak to taky respektuje (ve svém článku - úvodu do HDV), je možné psát 1080i nebo 720p, S1 S2 nebo S3 (dle EBU), co kdo chce.

XDCAM ex je ale první "menší" kamerka od Sony, která točí do HD1, to je fakt. Snad tedy někdo otestuje, jestli je kvalita na LCD stejná jako u 1080i (ty si mezitím můžeš zjistit, kolik je aktuální cena Vegasu u různých prodejců, když tě to tak zajímá :-) ).

Mě zajímá to "50p" u XDCAM ex, především v souvislosti "průměrných" LCD HDTV.
Pave1 (4279)|13.3.2008 20:02
Přestože už debata o XDCAM ex a o "1080i a 720p" nabrala poněkud úsměvný směr :-) ,

našel jsem konečně ten MÓOC pěkný odkaz s vysvětlením té "subjektivně stejně vnímané kvality" obou základních systémů
ZOBRAZOVÁNÍ HD obrazu - 1080i a 720p, (tam je označují jako HDV1 a 2, clee si to nevymyslel, já to nikdy neslyšel, tak pardon). V různých článcích o této problematice jsem spíš četl to značení HD1 a 2 (které používá i zdejší článek na freaku o úvodu do HDV a které bylo běžnější, ale je to fuk, jen to budí u slabších jedinců dost emocí, stejně jako to označení Vegasu jako "levného střihového sw" .-) ).

podrobně tady vše s ilustracemi vysvětlují:
http://www.disk.cz/disk/img/Dokumenty_WEB/JVCTour102005/HDVteorie.ppt

- jde především o to (opravdu kvalitní ) vysvětlení "subjektivně vnímaného" stejného rozlišení, u obou způsobů HD zobrazení (1080i a 720p).

Moc pěkně pojatý článek, osvětlí, že "full HD" je spíš obchodní, než technický termín (firma JVC používá kamery s HD1 aneb 720/50p, oproti XDCAM ex není možné točit v druhém systému; Jibarr někde posílal obrázky z natáčení nějaké sportovní akce, kde tyhle kamery používali i kameramani jednoho známého sportovního kanálu - pohyb i kvalita ok).

K tomu HD1 a 2 ještě drobnost, obchodnící začali používat spíš "expresivnější" obchodní značky, HD ready a full HD; co na tom, že oba systémy 720p i 1080i mají v tom výsledném zobrazení skutečně velmi podobnou kvalitu, neboť 1080i je zobrazení prokládané, což snižuje reálné vertikální rozlišení systému.

Celkem inspirativní odkaz do debaty o "full HD", nebo o možnosti XDCAM ex točit i do 720/50p, což už umožňuje kvalitní neprokládaný záznam plynulého pohybu.

P.S. Rozdíl mezi těmi značeními (HDV1/ HDV2 proti HD1 /HD2) je s vysokou pravděpodobností v tom rozměru (HDV2 je 1440x1080, kdežto HD2 je 1920x1080), jiný smysl to nedává.
Pave1 (4279)|13.3.2008 20:13
jako tři hlavní výhody systému 720p (50p) tam JVC píše:

1. efektivita komprese progressiv scan je o 20 % lepší než u interlaced scan
2. nová generace obrazovek (LCD,Plasma) používá nativně progressiv scan.
3. progressiv scan formát se lépe edituje a konvertuje v postprodukci

Je otázka, jakou kvalitu dosahuje praxe, např. v realitě toho nového soňáku XDCAM ex, rozhodně je fajn, že Sony dává možnost pracovat v tomhle režimu HD (zpracování a) zobrazení.
clee (6592)|13.3.2008 20:46
hehe, teoretik :D
stayman (12393)|13.3.2008 20:57
[QUOTE=Pave1;169096]No, já jsem zvyklý na HD2 a HD1, freak to taky respektuje (ve svém článku - úvodu do HDV), je možné psát 1080i nebo 720p, S1 S2 nebo S3 (dle EBU), co kdo chce.

XDCAM ex je ale první "menší" kamerka od Sony, která točí do HD1, to je fakt. Snad tedy někdo otestuje, jestli je kvalita na LCD stejná jako u 1080i (ty si mezitím můžeš zjistit, kolik je aktuální cena Vegasu u různých prodejců, když tě to tak zajímá :-) ).

Mě zajímá to "50p" u XDCAM ex, především v souvislosti "průměrných" LCD HDTV.[/QUOTE]

Ale ona ani netoci do HD1, ale do XDCAM-EX 720p :p
Pave1 (4279)|14.3.2008 02:18
Staymane, 1080i a 720p jsou dvě základní koncepce Z O B R A Z E N Í HDTV
(na zobrazovadle .-) ).

- tento obraz se ukládá v několika různých záznamových formátech (HDV, AVC, HDCAM, HDCAM SR, atd).
za použití různých typů kompresí (mpeg2 ve specifikaci HDV, mpeg4 AVC, mpeg4 SP, na pevném disku klidně třeba wmv :D )

Plést ZPŮSOB ZOBRAZENÍ x ZPŮSOB ZÁZNAMU je ten GULÁŠ, který tady děláš.

--------------

Nevím, jestli je pochopení rozdílů dvou systémů ZOBRAZENÍ teorie (asi jo :-) ), ale mnoho lidí si zjevně myslí, že systém zobrazení 1080i má řádově vyšší kvalitu obrazu, než systém 720p.
Jiní si zase pletou různé záznamové formáty (HDCAM, HDCAM SR, HDV, AVC) se způsobem zobrazení HD.

HD zobrazení je dané:
- rozměrem obrazu (jsou jen dvě možnosti 1920x1080 nebo 1280x720, žádné jiné nejsou)
- počtem snímků za sec (24, 25, 50, 30, 60 - dle souvislosti s "NTSC a PAL" verzemi kamer)
- prokládaným nebo progresivním způsobem zobrazování

Pochopení jak HDTV pracuje umožní pochopit, jak pracují kamery a jejich záznamové formáty. Ty používají různé formáty záznamu (řekněme hdv1 a hdv2 - viz ten odkaz, HDCAM, HDCAM SR, AVC), pak existují záznamové stroje (dtto) a pak třeba "mediální centra" (HD program je pouštěný z pevného disku), kde můžeš mít třeba už jen typ komprese, tedy např. i DivX nebo wmv.



To pořád nemění nic na tom, že existují jen DVA (z hlediska rozměru) způsoby zobrazení HD:

1920x1080 (kde realita 1080/50p v cenové kategorii do 200k ještě nenastala)

1280x720 (kde realita 720/50p v cenové kategorii do 200K už nastala).

Pochopení, o čem je tu řeč, je clee nutný :-) .
Pave1 (4279)|14.3.2008 02:32
Základní dělení těch kamer dnes je, jestli jsou schopné točit NEPROKLÁDANĚ - to se týká snímacích čipů a způsobu zpracování v kamerové části.
Druhou okolností toho neprokládaného snímání je fakt, že 25p je pro video prostě málo. Zatím ale existují jen dvě kamery (v ceně do 200k), které splňují obě podmínky:

1. snímají a zpracovávají signál neprokládaně (tedy na čipech kamerové části, nejde tu o způsob záznamu, už to pochopte...)

2. podporují snímání, zpracování i záznam v 50fps (u rozměru 1080 je to hudba budoucnosti, u 720 je už ale "50p" dík JVC a Sony realita).


proto je ten XDCAM ex tímhle zajímavý - způsobem SNÍMÁNÍ a ZPRACOVÁNÍM (kamerovou částí !!!). Samozřejmě i tou velikostí čipů , to je ale snad jasný.

Vlastní formát záznamu jen odpovídá ceně (záznam na karty, záznam na pásek, záznam na pevný disk, použitý typ komprese, dat. tok, atd), o ten tu vůbec nejde (v cenové třídě do 200k HDCAM SR nikdy nebude :D ).

Třeba to jednou Stayman pochopí, že jde o to JAK ta kamera snímá (a pro který systém zobrazení). Záznam ale výrazně jiný nebude.
Pave1 (4279)|14.3.2008 02:49
Ale jsou lidé, kteří věří, že 1080i je kvalitnější, než 720p (na neprokládané HD LCD TV).
a to je, co mě zajímá, ten test (porovnání) těchto dvou možností (ano, jednou pak nastoupí ideál snímání i zobrazování - 1920x1080/50p, u profíků brzy, u kamery v ceně do 200K to ale bude "těžší").

A od začátku Vám tu říkám, že mezi HQ a SQ záznamu žádný extra rozdíl v realitě zobrazení "na běžné" (cca 1,2m úhlopříčka max) HD LCD TV nebude, v této cenové kategorii se zázraky konat nikdy nebudou. Dle mého větší vliv bude mít případné použití "50p" (nebo "šum na brejlích" či pozorovací vzdálenost diváka od té TV nebo fakt že půl roku neotřel prach z obrazovky, ale to kamerou ovlivnit nelze ).

Za příplatek je možné koupit k XDCAM ex externí záznam (v SDI), což zlepší a zjemní barevné samplování výsledku, ale nezmění to způsob snímání (na čipech) a zpracování v kamerové části (jen to obejde limity mpeg2 - long GOP, 8bit 4:2:0). Celková cena takového řešení (i v kontextu následného zpracování) je už ale tak vysoká, že jde spíš o cestu pro skutečné filmaře - profi produkce, byť nízkorozpočtové nebo pro nějaké reklamy, pro běžnou komerci takhle nikdo s XDCAM ex točit nebude.

-----------

Víc k tomu nemám co říct, realita neprokládaných HD LCD TV dost zamávala "s kvalitou výsledku" HD obrazu. U filmového záznamu (na filmovou surovinu) vypadá výsledek vždy celkem slušně, hůř dopadne zpracování signálu vytvořeného elektronickým způsobem snímání (na polovodičových čipech videokamer). Neprokládané snímání v "50p" může v tomhle dle mého výrazně pomoct.

nesmyslné pošťuchování o tom, jestli mpeg2 s long GOP bude "o milimetr jiné" v CBR 1440 nebo VBR 1920 nemá s realitou zobrazování HD (na nových typech neprokládaných tv) celkem nic společného, významě tu kvalitu výsledku neovlivní.
stayman (12393)|14.3.2008 08:54
[QUOTE=Pave1;169127]Staymane, 1080i a 720p jsou dvě základní koncepce Z O B R A Z E N Í HDTV
(na zobrazovadle .-) ).

- tento obraz se ukládá v několika různých záznamových formátech (HDV, AVC, HDCAM, HDCAM SR, atd).
za použití různých typů kompresí (mpeg2 ve specifikaci HDV, mpeg4 AVC, mpeg4 SP, na pevném disku klidně třeba wmv :D )

Plést ZPŮSOB ZOBRAZENÍ x ZPŮSOB ZÁZNAMU je ten GULÁŠ, který tady děláš.

--------------

Nevím, jestli je pochopení rozdílů dvou systémů ZOBRAZENÍ teorie (asi jo :-) ), ale mnoho lidí si zjevně myslí, že systém zobrazení 1080i má řádově vyšší kvalitu obrazu, než systém 720p.
Jiní si zase pletou různé záznamové formáty (HDCAM, HDCAM SR, HDV, AVC) se způsobem zobrazení HD.

HD zobrazení je dané:
- rozměrem obrazu (jsou jen dvě možnosti 1920x1080 nebo 1280x720, žádné jiné nejsou)
- počtem snímků za sec (24, 25, 50, 30, 60 - dle souvislosti s "NTSC a PAL" verzemi kamer)
- prokládaným nebo progresivním způsobem zobrazování

Pochopení jak HDTV pracuje umožní pochopit, jak pracují kamery a jejich záznamové formáty. Ty používají různé formáty záznamu (řekněme hdv1 a hdv2 - viz ten odkaz, HDCAM, HDCAM SR, AVC), pak existují záznamové stroje (dtto) a pak třeba "mediální centra" (HD program je pouštěný z pevného disku), kde můžeš mít třeba už jen typ komprese, tedy např. i DivX nebo wmv.



To pořád nemění nic na tom, že existují jen DVA (z hlediska rozměru) způsoby zobrazení HD:

1920x1080 (kde realita 1080/50p v cenové kategorii do 200k ještě nenastala)

1280x720 (kde realita 720/50p v cenové kategorii do 200K už nastala).

Pochopení, o čem je tu řeč, je clee nutný :-) .[/QUOTE]


Praveze ten gulas si tu narobil ty, na co som ta hned upozornil, ale vidim, ze to nema zmysel, ty proste si meles len to svoje, meles a meles a nemalo by to konca-kraja, takze ja uz dalej ku tomu nemam co.

Je mi to jedno, proste ta kamera ma rozne rezimy zaznamu XDCAM-EX, jak SP rezim 1080i pri 25Mbps (ekvivalent HDV), tak aj HQ rezimy full HD 1920x1080i/p alebo 1280x720p pri 35Mbps. Vsetko ostatne je irelevatne a ukazuje pouze stupen tvojej jesitnosti.
clee (6592)|14.3.2008 13:40
a co se vubec hadate? k cemu je to dobry? globalni oteplovani tim stejne nezastavite:D btw ex1 tedka pouzivaj kluci jako druhou kameru na jednom absolventaku. hlavni je hvx200:D:D:D se tesim az budu na sebe strihat dvcprohd a xdcam ex :cool:
stayman (12393)|14.3.2008 15:32
Cim si zasluzila HVX200 prvenstvo, to nechapem, iba ak ste tam nechapavi vy sami :D
Pytkin (7947)|15.3.2008 00:38
Pave : uz davnejsie som tu pisal , ze 720p je subjektivne rovnaka kvalita ako 1080i .. A kedze interlacu sa treba zbavit uz v uvode , si ebu vybrala ako standard pre HD 720p .. na 1080p este nie su rozumne technologie .. Keby som riesil kameru , rozhodne by ma zaujimal viacej mod 720p ako 1080i ..
jibarr (792)|15.3.2008 08:23
clee: To by mě osobně taky docela zajímalo. Proč dostala ta 200ka přednost ??
Pave1 (4279)|15.3.2008 23:29
[QUOTE=jibarr;169226]clee: To by mě osobně taky docela zajímalo. Proč dostala ta 200ka přednost ??[/QUOTE]


To nevědí ani oni :-) .
jibarr (792)|15.3.2008 23:56
Třeba se s ní učí a jedou na jistotu známého stroje.
stayman (12393)|16.3.2008 00:26
Do stredy clee odpovie, musi sa spytat, alebo rozmysliet...
clee (6592)|16.3.2008 21:35
proc? protoze ma zaznam ve 4:2:2 a bitrate 100mbit, 35mbit long gop me moc netankuje, proto az jako druha kamera, kdyby na tomhle filmu nebyla tak komplikovana postprodukce (je to kombinovany s animaci) tak je mi to sumak, stejne se to cely sviti 575kama a vejs takze kvalita lowlightu je ukradena
a panasonic ma navic mekci filmovejsi obraz narozdil od ostrejsiho televizniho looku sonky...
jibarr (792)|16.3.2008 22:11
Zní to logicky. Bude nějaká krátká ukázka ? Nejlépe kousíček z obou kamer ??
clee (6592)|16.3.2008 23:23
nekdy asi jo, ted se to toci...
radek.cr (24)|23.3.2008 09:45
Mám docela zajímavou zprávu. V dubnu na NAB 2008 bude oficiálně představena nová kamera Sony PMW-EX3. Od jedničky se liší v tom, že je to "semi shoulder camcorder", má možnost výměny objektivů a připojení externího rekordéru. Cena: 8 000 EURO. Ještě k Pave1: Vypadá, že jsi v problematice XDCAMu docela v obraze. Poraď mi v následující věci: Používáme na natáčení v SD kamery SONY D35 a DSR 400, které mají docela solidní obrázek a chceme postupně přejít do HD tím, že koupíme XDCAM HD422 kameru SONY PDW-700. Bude k mání od května. Původně jsme uvažovali o nižší variantě XDCAM HD - PDW 355. Ale nemáme na tuto kameru dobré reference - nízká citlivost, v SD rozlišení je obrázek jakoby mázlý, při nabílení v umělém světle jsou barvy posunuté atd. Stačí se podívat na záběry ze studia Novy - Nováci tyto kamery používají - a porovnat s ČT. Rozdíl je jasný na první pohled v neprospěch XDCAMu. Ta PDW-700 by měla být špičková kamera.A teď k té otázce - zástupce SONY nám ji nedokázal zodpovědět. Systém samplování je u této kamery 4-2-2 a datový tok 50MBs. Je to problém pro střižnu - např. Vegas 8, která umí "pouze" XDCAM HD?
anglcam (223)|23.3.2008 10:35
to radek

ono to vypada na novy kodek XDCAM HD 422.Takze to musi mit i podporu v SW.nevim
stayman (12393)|23.3.2008 11:03
[QUOTE=radek.cr;170149]A teď k té otázce - zástupce SONY nám ji nedokázal zodpovědět. Systém samplování je u této kamery 4-2-2 a datový tok 50MBs. Je to problém pro střižnu - např. Vegas 8, která umí "pouze" XDCAM HD?[/QUOTE]

S nacitanim by nemal mat problemy, takisto vie aj na vystupe 4:2:2
radek.cr (24)|23.3.2008 12:49
A co datový tok 50MBs CBR? V tom by nebyl problém?
Pytkin (7947)|23.3.2008 14:28
radek.cr : Zavisi co robis .. Ale P2 kamery od Panasonicu s AVCIntra kodekom , mi pripadaju zaujimavejsie ako XDCAM , hlavne ak sa jedna o mnohonasobne spracovanie (trebars v telke) ..
Pave1 (4279)|23.3.2008 16:21
[QUOTE=radek.cr;170149]A teď k té otázce - zástupce SONY nám ji nedokázal zodpovědět. Systém samplování je u této kamery 4-2-2 a datový tok 50MBs. Je to problém pro střižnu - např. Vegas 8, která umí "pouze" XDCAM HD?[/QUOTE]

Já tě asi zklamu, nejsem kameraman ale dělám v postprodukci. DSR-450 a její kvalitu výstupu znám velmi dobře, Digiběty taky. Ty XDCAmy jsou nové, čt používá něco ve zpravodajství, ale to je mimo můj dosah.Navíc Vegas není úplně moje doména, byt jsem ho teď trochu prolejzal.

Mám pocit (nutno ověřit) že podporuje i nějaké formáty typu DVCPRO nebo nějaký MAtrox I-Frame kodek. Otázka zní, jestli by to uměl i v 10bitech (myslím si, že ne). Takže dle mého názoru dat. tok 50-100Mbps Vegas i obslouží, dokonce možná i v 4:2:2, ale pouze v 8bit (můžu se ale mýlit, nezkoumal jsem).

---

Vegas si jinak ale nevede špatně. teď jsem zkoušel kvalitu náhledu, a na pořádném kompu umí pracovat v HDV projektu a současně nastavit pro odkuk SD rozlišení (to je velmi slušné). Taky má slušnou kvalitu toho odkuku, v režimu auto-preview je subjektivně velmi dobrý (i proti Avid Mojo při nastavení avidu dočasně na SD projekt).

Ale nedělám v něm, tak jsem se detailně o jeho kodeky nezajímal. Vegas podporuje Aja karty (Xena), ty umí i 10bit, ale jestli to zvládne i interní zpracování Vegasu, to nevím. Prostě mezery, ale tohle půjde o Vegasu snadno zjistit (10bit). S Xenou pak asi OK. U nás se 10bit zpracovává v on-line v Avid Composeru s Adrenalinem, omezeně i pro HD (ten malej XDCAM). Náročnější věci jdou na HD Lightworks, něco s větším množstvím grafiky a 3D jde na MAC (FCP) nebo Quantely. Zpravodajci mají větší směs, snad používali i nějaké Liquidy, ale naco přesně nevím, moc oblíbené myslím nebyly.

Například ten MAtrox RT.X2 umí až 100Mbps v I-Frame a 4:2:2, ale taky jen v 8bitech. Takže budeš asi muset hledat něco jako FCP na MACu, AVID Composeru, Liquidu (pokud podporuje 10bit s Xenou), to samé platí pro Vegas. Víc ti asi neporadím :-)
Pave1 (4279)|23.3.2008 17:00
k té kameře:

http://bssc.sel.sony.com/BroadcastandBusiness/markets/10014/docs/PDW700_HD1500_broch.pdf

HD recording at up to 50 Mb/s using MPEG HD422
(an MPEG-2 4:2:2 P@HL compression technology)

... nemám tu tabulku mpeg2 profilů, ale to "4:2:2 P@HL"by neměl být problém dopátrat, jestli to je 8 nebo 10bit (asi 10bit).

• Support for existing XDCAM HD and XDCAM SD formats

..to by mělo taky lecos naznačit, Vegas XDCAM HD podporuje, ne? (jde jen o to, zda XDCAM HD je v 8bitech a především asi i v 4:2:0, což už vadí; zapátrej tímhle směrem).

• 1080i and 720P recording
• Dual-layer disc (50 GB, PFD50DLA) and single-layer disc (23.3 GB, PFD23A) support
• Long recording time (at 50 Mb/s)
Approximately 95 minutes on dual-layer disc and 43 minutes on single-layer disc
• Thumbnail operation
• Proxy data and metadata recording
• Built-in up-conversion to HD from SDI input when recording
• HD/SD conversion and cross conversion between 1080 and 720 at the output during playback


Vypadá to moc pěkně, kamerová část je profi (2/3 palce snímače, procesing, ovládání atd), pokud je ten záznam 10bit 4:2:2 tak je to luxus (on i 8bit v 4:2:2 tolik nevadí), mrknu se pak co je přesně to "P@HL".

Ideál zpracování je jasně 10bitů 4:2:2 (případně nekompresované zpracování v Composeru), to je profi řešení. Matrox RT.X2 zvládne až 100Mbps 4:2:2, ale 8bitů, jestli to umí Vegas fakt nevím, k tý kameře by se ale hodila jiná střižna .-) .
Pave1 (4279)|23.3.2008 17:12
a do třetice, co říká výrobce:

http://www.sonycreativesoftware.com/products/product.asp?PID=457&PageID=102

Vegas Pro and XDCAM
Vegas Pro 8 software provides all the tools needed to edit proxy and full resolution HD and SD XDCAM MXF files natively and supports all frame rates and aspect ratios, multichannel audio, EssenceMarks metadata, and all HD and SD XDCAM compression types.


..."and all HD and SD XDCAM compression types".

Takže kamera podporuje XDCAM HD, Vegas podporuje XDCAM HD. Otázka je v jakém dat. toku :D . Bohužel víc neporadím, u nás se zpracovává pouze ten XDCAM ex na Avid Composeru, pak se to shodí s HW podporou do SD a vypíše na DB. Tyhle další novinky ke mně nedoběhly :-) .

P.S. Pokud mrkneš do přílohy na specifikaci Sony, XDCAM HD je 4:2:0 (MP@HL), to je hlavní problém. V názvu té komprese u kamery není chyba, proti MP@HL je tu P@HL, což znamená (asi především) ten rozdíl 4:2:2. Hledej tak zpracování především podle toho samplování barev, ten RT.X2 MAtrox s I-Frame 100Mbps 422 by např. vyhověl, ale ten podporuje Premču. Je to teď takový divný svět, tyhle "nízkonákladové" broadcast kamery, jsou s tím problémy (v třídě "2/3" mohli nechat HDCAM a XDCAM HD a nekomplikovat to třetím formátem "mezi")
XDCAM HD specifikace.jpg
Pytkin (7947)|23.3.2008 17:35
logika ale hovori : kedze Vegas je pod hlavickou SONY , tak sa velmi rychlo budu snazit podporovat vsetky nove formaty XDCAMu .. Takze ak to nejde teraz , urcite to v blizkej buducnosti pojde ..
radek.cr (24)|23.3.2008 18:05
to Pave1: Díky, půjdu tím směrem, jak naznačuješ
Pave1 (4279)|23.3.2008 18:12
Mně přijde, že ten Vegas podporuje především vše (tedy i HD XDCAM) v 4:2:0.

Jestli je pro něj dostupné i 4:2:2 (ať už v 8 nebo v 10bit), to nevím (v čem pracuje s titulky, grafikou, efekty a barevnými korekcemi v daném projektu).

Zrovna v pátek jsem překlikával dvě okna mezi 8bit 4:2:0 a 10bit 4:2:2 a rozdíl v podání jemných odstínů barev a detailů byl jasně (na CRT :-) ) viditelný (a to bylo jen SD). Určitě bych tak hledal něco se zpracováním 4:2:2, nejlépe v 10bit.
Pave1 (4279)|23.3.2008 19:07
Ještě jsem našel zajímavý odkaz z NAB 2007:

- vysvětluje "Sony filosofii" přístupu k XDCAM i k tebou zmíněnému kodeku 50Mbps 4:2:2 (BC kvalita)

http://www.theprofessionaledge.ca/articles/issue9/article_01.html
Sony announced new Phase 3 products which raise the quality level to full BC quality with the incorporation of new MPEG 422@50Mbps recording technology. Two prototype Phase 3 products were shown — a new 2/3-inch camera which is compatible with Sony's new digital wireless audio systems (more on that below) and a half-rack new deck product that offers a broad range of I/O capability and backwards compatibility. Phase 3 products also incorporate a new Optical Deck that can utilize new dual-layer 50GB XDCAM discs for extended record times. These new decks also can transfer data at more than twice the data transfer rates of conventional XDCAM decks.

To complement Phase 1, 2 and 3 products, Sony also introduced a portable, external XDCAM drive called the PDW-U1. This extremely affordable drive (approximately $3,500) easily connects to PCs or NLE systems with a convenient USB interface. It will allow playback, and in the near future, recording of any XDCAM file type, including SD DVCAM and MPEG IMX files along with XDCAM HD 18, 25, 35 and the new MPEG 422 50Mbps files

Takže ten kodek 50Mbps 422 je "fáze tři" :D (sony XDCAM lajny).

Je k tomu kamera, deck a nový DL 50GB disk (s větší kapacitou i vyšší rychlostí přepisů), taky mluví o externí XDCAM mechanice (po USB) s podporou těch tří "fází" (tedy i 50Mbps 422 kodeku).

-------------

Ke zpracování tam píšou tohle:

Sony announced it was shipping new MPEG codec modules and cards to a number of manufacturers including Avid, AJA and Omneon, along with other undisclosed partners, who will begin incorporating these modules into their products for real-time MPEG support (no more renders). These cards accelerate the processing of both SD and HD MPEG files for HDV and XDCAM HD at rates up to 50Mbps. Sony also announced the development of two new cards — a PC ExpressCard slot version and an internal PCI Express slot version that will be marketed later this year.
Finally, Sony introduced two new Networked Production Systems based on XDCAM integration with the new Sonaps Broadcast News enterprise system and the affordable HDXchange™ small scale network production system. Both Sonaps and HDXchange can integrate with XDCAM cart machines or Petasite tape drives for archive solutions.

důležité místo:
"..Sony announced it was shipping new MPEG codec modules and cards to a number of manufacturers" - ...poslali ten kodek výrobcům sw, kteří by měli své programy časem doplnit o jeho podporu (včetně spolupráce s AJA kartama). Na prvním místě zmiňují Avid, o Vegasu v tomhle info bohužel nemluví. Nabízí i komplet malou síť zpracování, od postprodukce až k vysílání.

Takže se obávám, že tahle "XDCAM fáze tři" ještě k Vegasu nemusela dorazit. Vzhledem k zaměření "fáze tři" (XDCAM produktů Sony) na broadcast kvalitu je možné, že to ani Vegas podporovat nebude, ale to by měli vědět u Sony (com, radši .-) )
Pytkin (7947)|23.3.2008 19:36
Sony sa snazi vyzdimat z MPEG2 maximum ... Panasonic vsadil na MPEG4 .. uvidime , ktory z formatov prezije ..
Pave1 (4279)|23.3.2008 20:26
Přežijou oba, dost dlouho. Uvidíme jen, jak rychle půjde podpora těchto novinek u běžných profi a semiprofi sw (a RT HW karet).
Pytkin (7947)|23.3.2008 23:03
pave : ja myslim ze panasonic dava sonymu pekne na frak .. Tak uvidime .. V profi SW myslim ze ta podpora uz je .. semiprofi neviem ..
Pave1 (4279)|24.3.2008 00:03
Ke mně se zatím dostal jen ten XDCAM ex s 25Mbps (fáze 2 :D ).

Fáze tři ještě néée.
anglcam (223)|24.3.2008 00:43
ted je jen otazkou to zda 50 Mb/s staci na 4:2:2 a jeste k tomu 10 bitovou hloubku.Osobne si myslim ze jde o 8bit.
radek.cr (24)|24.3.2008 08:11
Ještě k té kameře. Nevím zda to s tím souvisí. Ta kamera má 14bit A/D převodník.
anglcam (223)|24.3.2008 09:01
To radek

to je jedno ponevadz zaznam z druhe faze zpracovani signalu ktery jde na kazetu, ci kartu atd je bud 8 bitovy nebo 10 bitovy.Navic v barevnem prostoru YUV.Tech 14 bitu zaznamena snimac a navic v prostoru RGB.Hned v prvni fazi zpracovani hned za snimacem se uz tahle 14 bitova surova data upravuji.Jista firma zkousela tzv.andromedu.Je to technologie kdy do panasonicu DVX100 navrtali diru dali tam konektor USB a ten propopojili se snimacem.Z USBecka pak chytali pres jejich bundlovany software a pres laptop na diskove pole zaznam nekomprimovany v rozliseni nejakych devetset na osmset nebo tak nejak (slo o SD kameru) a v 14 Bit RGB.Jo a jeste ve vzorkovani 4:4:4.To byl ale hybrid.Standartne budes mit nanejvys 10 bit.Na SDI konektoru urcite.Na mediu u tehle kamery pochybuji.Nevim zda jsem ti to napsal presne takze mne urcite jini opravi ci doplni.
RomaneRoman (143)|24.3.2008 10:42
No tak je tu minimalne 5 stranok onicom.

A pavelpod je stale kokot ktory nic nechape... miesa hrusky a jablka