Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Sponzorovaných tlačítek na ovladačích přibývá. Kolik za ně platí Netflix a jiní?

23.5.2021, Jáchym Šlik, aktualita
Tlačítek pro spuštění aplikací na dálkovém ovladači přibývá s tím, jak o své diváky bojují streamovací platformy. Pro výrobce je to zase příležitost, jak zvýšit marže z prodaných televizí, protože umístění takové reklamy pochopitelně není zdarma.
Postupem času se vyvíjí nejen televizory, ale také jejich dálkové ovladače. I když pochopitelně mnohem pomaleji, neboť prostorů pro inovace není zdaleka tolik. Přesto jsme se letos dočkali několika zajímavých novinek. Samsung začal ke svým televizím přibalovat ovladač s dobíjecím akumulátorem a solárním panelem, který umožní ekologičtější provoz. LG zase do ovladače integrovalo NFC, aby usnadnilo spárování smartphonu s televizí. Trend, který můžeme sledovat dlouhodobě, je přidávání tzv. sponzorovaných tlačítek, která by divákům měla usnadnit spuštění konkrétních aplikací a služeb – nemusí totiž danou položku hledat nikde v menu.
 
 
Ovladač Hisense pro USA obsahuje šest tlačítek streamovacích aplikací
 
Před 10 lety přesvědčil Netflix výrobce Blu-ray přehrávačů, aby na ovladače přidali tlačítko pro spuštění jeho aplikace. Následně se tento trend rozšířil i na chytré televize a začali jej využívat také konkurenční služby. Výrobci pochopitelně sponzorovaná tlačítka nepřidávají podle svých preferencí, ale na základě dohod s provozovateli streamovacích služeb. Kromě Netflixu tak můžeme najít na ovladačích také tlačítka pro Amazon Prime Video, rychle se přidávají také nováčci jako Disney+. Ke službám pro streamování videa můžeme přidat také obchody s digitálním obsahem (např. Google Play) nebo hlasové asistenty. Třeba ovladače LG mají až tři tlačítka hlasového ovládání – pro Alexu, Asistenta Google a základní hlasové povely webOS.

 
Na LG Smart Remote (2021) napočítáte tři tlačítka hlasového ovládání
 
A někteří výrobci televizí sponzorovanými tlačítky opravdu nešetří. Letošní televizory Hisense na americkém trhu mají sedm sponzorovaných tlačítek, stejné množství jako tamní značka Vizio. Naopak Samsung je v tomto ohledu mnohem opatrnější a nabízí vedle vlastní služby Samsung Plus jen místa pro Netflix a Amazon Prime Video. Motivací především pro výrobce s agresivními cenami televizorů je odměna od provozovatelů služeb, která by se měla pohybovat okolo 1 dolaru za každé tlačítko a ovladač. V blízké budoucnosti nelze očekávat, že by došlo ke změně trendu. Zatímco streamovací služby bojují o zákazníky, výrobci televizí se kvůli zdražujícím LCD panelů potýkají s nižšími maržemi.
 
Přesto existuje naděje na dílčí změny. Amazon prosazuje, aby výrobci používali jedno univerzální tlačítko pro hlasové ovládání a dali uživateli na výběr, jakou službu zvolí. Naopak Google této možnosti není příliš nakloněn a chce samostatné tlačítko pro svého Asistenta.