>
>
>

Spider-Man: Daleko od domova - marvelovka, jak má být

V těchto dnech do kin vlétl nový díl Spider-Mana s podtitulem Daleko od domova (Far From Home) a my přinášíme jeho recenzi. Peter Parker se vydá na školní výlet po Evropě, jenže elementálové mu zhatí klidnou dovolenou. Nebudou však jediní.
Marvel Studios přichází s dalším komiksovým filmem, Spider-Man: Daleko od domova (Far From Home). My jsme už kino navštívili a nyní se můžete podívat na to, zda byste jej měli navštívit také. Novinka navazuje na události z předchozího dílu Homecoming i poslední díl Avengers: Endgame. Vysvětluje totiž na různých více či méně úsměvných příkladech, co se stalo po tzv. Bliku, pětileté pauze, než Avengers dokázali vyřešit problém s Thanosem a tím, že zmizela polovina lidstva, načež se objevila zpátky.

Spider-Man: Far From Home

Tomuto se ale scénáristé Chris McKenna a Erik Sommers (a režisér Jon Watts) příliš dlouho nevěnovali a předkládají nám především život Petera Parkera (Tom Holland) jako běžného teenagera, který na rozdíl od předchozího dílu rozhodně nevysedává u telefonu a nečeká, až budou jeho pavoučí schopnosti potřeba, ale naopak se těší na školní výlet po Evropě se svými přáteli. O hrdinství tentokrát nechce ani slyšet a chce klid. Jenže jako obvykle, přesně toho, co chce, se mu nedostává.

Spider-Man: Far From Home

Svůj modročervený oblek si tak do Evropy nechce vzít, prozíravá teta (Marisa Tomei), která to teď peče s Happym (Jon Favreau), mu ho ale prozíravě přibalí. Peter má však jediný cíl, vyjádřit své city prostořeké MJ (tu si střihla Zendaya, která zde dostala výrazně více prostoru a z vedlejší postavy z minulého dílu se stala jednou z hlavních). Jenže ani to mu nevychází, jeho plachost a neschopnost se spojuje se superhrdinskými úkoly a na romantiku není čas. Každopádně je nutno říci, že sbližování této dvojice dává filmu nádech romantické komedie a tvůrci se s ní poprali překvapivě velmi dobře, vše plyne hodně přirozeně. Ostatně celý film plyne docela svižně, bez větších zádrhelů, je příjemně vtipný s dobrými hláškami, které většinou nejsou násilné, tlačené na pilu nebo trapné.

Spider-Man: Far From Home

Poměrně značnou úlohu zde hraje i Nick Fury (Samuel L. Jackson), jemuž Peter pořád vytípává telefony, jen aby nemusel jít zachraňovat svět. A to se Furymu nedělá. Záchraně světa se ale Peter neubrání a v Benátkách tak bude muset zápasit proti obrovskému vodnímu elementálovi, bytosti z vody, která ničí vše, co jí přijde do cesty. Tito elementálové se objevují po celé Zemi a představují čtyři základní živly, takže jinde se zase objeví hora hlíny nebo silná vichřice s mraky ve tvaru postavy.

Spider-Man: Far From Home

Benátského elementála přemůže s pomocí záhadného superhrdiny, kterému se začne přezdívat Mysterio. Nikdo neví, kde se vzal, jisté je to, že létá po světě se svým nažehleným oblečkem, zelenou kuolí na hlavě a střílí zelené... něco. Jeho role připadla Jakeovi Gyllenhaalovi, který mi tu ale ze začátku moc nesedl a přišel mi být trochu jalový, ke konci si to ale začal vynahrazovat.

Spider-Man: Far From Home

Peter Parker nechce bojovat, přesto od Tonyho Starka jako dědictví obdrží jeho brýle se systémem EDITH. Ty ovládají vše, co kdy Stark vytvořil a dle dopisu jsou pro příštího Iron Mana. Je však příštím Iron Manem Peter Parker? Uvidíme. Jisté je to, že stejně jako hacknutý spidermanův oblek z minulého dílu, i brýle dokážou nevídané věci, které člověk ani nechce a Peter tak málem zajistí odkráglování svého soka v lásce. Přitom jen bude chtít vymazat obrázek z telefonu.

Spider-Man: Far From Home

Se svými přáteli Peter nakonec ocitne v Praze, kde má dojít k největšímu souboji, s ohnivým elementálem. I když ho s Mysteriem společně přemohou, je jasné, že po hodině filmu nebude konec. A taky že není. Skutečný padouch je ještě mnohem těžším oříškem. Našince každopádně potěší pražské (a liberecké) kulisy, celé kino pak rozesmál Michal Kubal, který v americkém filmu v češtině (byli jsme na anglickém znění) ve zprávách komentoval útok elementálů.

Spider-Man: Far From Home

Parkerova nerozvážnost pochopitelně způsobí, že šlamastyka se stane ještě větší, než by nutně musela být. Objeví se totiž ten pravý hlavní záporák, ze kterého se vyklube velmi mazaný iluzionista a další souboje se tak začínají odehrávat v rozšířené realitě, takže přestáváte vědět, která bije, co je skutečné a co ne. Schopnosti hlavního záporáka jsou tak silné a iluze tak promakané, že jako divák naprosto netušíte, jak se z tohoto ještě někdy někdo vyhrabe a opustí vás veškerá naděje. Ale jak víme, naděje u marvelovek ve skutečnosti neumírá ani tehdy, co umřela desetkrát.

Spider-Man: Far From Home

I přesto, že megalomanské akce nemám příliš v lásce, tady svět iluzí a efektů krásně sedl a fungoval opravdu báječně. S efekty si tvůrci rozhodně pohráli velmi dobře.  Film je dobře prokládán jak akcí, tak i romantikou mezi Peterem Parkerem a MJ, o vtipy postará jeho kamarád Ned (Jacob Batalon) i učitel Mr. Harrington (Martin Starr), který je pořád nadšený z toho, jak jim cestovka upravila výlet po Evropě. Netuší, že v tom má prsty Fury, který potřebuje Spider-Mana dostat tam, kde je potřeba. Někomu tyto části filmu ze školního výletu mohou přijít vlezlé, dle mého názoru ale film příjemně odlehčují.

Spider-Man: Far From Home

Otázkou je, jestli je filmu co vytknout. Jde rozhodně o dobře řemeslně zpracovaný snímek, který je dobře zahrán většinou postav, má zápletku se zajímavými dějovými zvraty, vtip, romantiku i dobré efekty. Dějově možná trochu nesedí to, že zde není žádný jiný superhrdina, který by pomohl mladému Spider-Manovi odvrátit zkázu Země, i když se to tvůrci trochu snaží vysvětlit (jak ve filmu včetně narážky na spolupráci s Captain Marvel, tak i zahajující scénou "vzpomínáme" s výčtem všech už mrtvých postav, které už nikomu nepomůžou). Jde však o sólový film, takže je vlastně dobře, že tu nejsou desítky jiných postav, jen to trochu překvapí, že to nechávají na jediném superhrdinovi.

Spider-Man: Far From Home

Rozhodně jde (alespoň pro mě) o jednu z nejlepších marvelovek. I když to není film, po jehož zhlédnutí si řeknete "wow", návštěvu kina mohu určitě doporučit, pokud máte rádi sci-fi, efekty, ale chcete se zároveň trochu pobavit. Dnes za 80 %, ale určitě takových lepších osmdesát. A pochopitelně nezapomeňte na potitulkové scény. Ty jsou zde dvě a zejména ta první dává tušit... no nechte se překvapit.

Hodnocení: 80 %