>
>

Avengers: Endgame - konec velké komiksové ságy

Marvel Studios završilo více než 10letou ságu Avengers posledním 22. filmem Avengers: Endgame. V něm se zbývající polovina hrdinů pokusí zvrátit osud a přinést druhou polovinu zpět k životu. Naše recenze se podívá, jak se tvůrci s tímto úkolem poprali.
I když komiksy jsou populární už desetiletí a totéž se týká i filmů na nich založených s různými "něco-many", Marvel Studios celý koncept přetavilo na ještě o něco vyšší úroveň. Své hrdiny totiž představovalo pravidelně a několikrát ročně, navíc zejména díky sérii Avengers si mnohokrát v jednom filmu zahrálo i více z nich najednou (to se nicméně týkalo i mnoha "sólových" filmů). Celkově se tak do plánu dostalo 22 filmů, které završuje poslední díl Avengers: Endgame, jenž před pár dny vtrhl do českých kin a bere je útokem. Občas je totiž docela problém sehnat lístky do vyprodaných sálů. V dnešní recenzi se podíváme, jaký je vlastně vůbec tento film.

Avengers: Endgame

Avengers: Endgame navazuje na loňský snímek Avengers: Infinity War, kde hrdinové bojovali proti hlavnímu záporákovi Thanosovi. Jeho planeta byla zničena v důsledku "přelidnění", a tak se rozhodl pomoci celému vesmíru. Dalším civilizacím chtěl pomoci předejít stejnému problému tím, že každého druhého nechá zmizet. V podstatě z něj jeho ušlechtilý cíl pomoci a prevence dělal částečně kladnou postavu, která si však vybrala velmi nepříjemný způsob pomoci.

Avengers: Endgame

A jak ukázal konec minulého dílu, Thanos byl ve svém úsilí úspěšný. Posbíral všech šest speciálních Kamenů nekonečna, které ovládaly prostor i čas a nejen to. Vložil je do své rukavice a lusknutím prstu vykonal svůj úmysl. Půlku obyvatel vesmíru včetně několika Avengers smazal rychleji, než byste zmáčkli klávesu "delete" a "enter" a poté se zdekoval farmařit kamsi daleko do hlubin vesmíru.

Nový film řeší právě to, co se stalo se zbývající půlkou vesmíru, jak se bude žít dál, zda a jak bude možné tuto čistku zvrátit. Fanoušci proto netrpělivě čekali, jak se režiséři Anthony Russo a Joe Russo společně se scénáristy poperou s tím, jak vlastně nějakým inteligentním způsobem dát přeživším hrdinům možnost bojovat o svůj osud ještě jednou a přinést zpátky polovinu svých kamarádů a nejen je. Tyto otázky ještě zesílí po začátku filmu, který vypadá spíše jako konec, a kdy už přestává být jasné, jak by film mohl vůbec pokračovat.

Avengers: Endgame

Většina spekulací se totiž točila kolem toho, že bude potřeba si pohrát trochu s časem, což se nabízelo i z toho důvodů, že ony kameny v Thanosově rukavici umí ovládat čas. S tím se tu operuje hodně a je zde i spousta narážek na slavné filmy z minulosti, kde se cestovalo napříč dobou. Film se i z toho důvodu hodně vrací do předchozích snímků a najdete zde scény vystřižené z předchozích dílů Hulka, Strážců galaxie a dalších. Jenže, zda bude možné kameny využít nějakým způsobem ke zvrácení důsledků Thanosova počínání, nebo bude nutné použít jiný mechanismus, na to si už budete muset zajít do kina.

Avengers: Endgame
Místo prosperity, kterou chtěl všem civilizacím Thanos dopřát, téměř všechny do jedné upadají do obrovského chaosu a úpadku, takže výsledek je ještě horší než původní situace a Thanos vše jen zhoršil. Tomu se věnuje počáteční část filmu. I zbývající Avengers (což jsou především ti z počátku série - Iron Man, Hulk, Black Widow, Captain America,...) řeší své problémy různě. V podstatě všichni si dávají vinu za to, že nechali umřít polovinu obyvatel i své přátele. Někteří se prohlásí samozvanými soudci, sériovými vrahy a likvidují mafie po celém světě, jiní se utápí v alkoholu, hrají online hry a největším problémem je pro ně dva týdny nefungující kabelovka. Pokud se ve filmu něco povedlo, tak je to zejména Thorovo řešení, které vás bude bavit minimálně polovinu snímku a vyvolá alespoň úsměv skoro pokaždé, když se objeví na plátně. Na druhou stranu film má i několik pasáží, kde mohou mít citlivější povahy i slzy na krajíčku.

Avengers: Endgame

Poněvadž je to komiks, který má především bavit, dát svým hrdinům nadpřirozené schopnosti a nereflektovat moc fyzikální zákony, tak je třeba brát s rezervou i některé detaily. Řešení největšího fyzikálního tajemství nutného pro alespoň minimální naději hrdinů počítač rozlouskne za pár sekund jedním hlasovým příkazem, nesmyslům pak kraluje Denversová (Captain Marvel).

Avengers: Endgame

Zatímco v jejím prvním filmu to byla sympatická a vcelku obyčejná žena, která získala superschopnosti, zde jí tvůrci asi neměli moc rádi, její roli docela odpálkovali a spíše jen vysvětlili, proč tato vše řešící megahrdinka nebyla v předchozích dílech. Její role byla spíše arogantní ve stylu "Já jsem super, zvládnu všecko a dokud nemáte sakra velký problém, neotravujte mě vašimi maličkými problémy". To, že pak na ramenou "přinese" poškozenou loď z druhého konce vesmíru na zahradu před zbývající Avengers nebo opět zničí obrovskou vesmírnou loď tím, že jí projede jak kulka, tomu moc nepřidá.

Avengers: Endgame

Celkově ale film příjemně odsýpá. Jak už bylo řečeno, začátek je spíše komornější a více psychologický, neboť probírá jednotlivé postavy a to, jak se vyrovnávají se ztrátou svých blízkých i pocitem viny z vlastního selhání. Druhá polovina je akční a dynamická, více potěší milovníky akčních scén a musím říci, že na trojhodinovou stopáž byste film rozhodně netipovali. I když jsem slyšel názory, že je film hodně dlouhý, osobně mi nepřišlo, že by měl výrazněji přes dvě hodiny a jakýkoli díl Pána Prstenů mi přijde být pocitově mnohem delší (tím ale nechci říci, že by Jacksonova trilogie byla jakkoli nudná).

Avengers: Endgame

Občas může být matoucí příliš dynamická kamera, ale to se týká jen několika scén, které byste spočítali na prstech jedné ruky. Některé záběry jsou totiž při sledování postav a jejich pohybu dost roztřesené, jsou svým vzezřením spíše dokumentární a zatímco některým filmům toto sedí, zde to nebylo úplně ono. Také některé počítačové efekty byly poněkud zvláštní, Thanos v některých scénách vypadal být až příliš gumový a připomínal mi spíše Gungany z Hvězdných válek natočených před 20 lety nebo některé počítačové hry. Jinak je ale většina efektů naprosto poplatná dnešní době a jde o velmi pěkný vizuální zážitek.

Avengers: Endgame

V celkovém hodnocení je to marvelovka, která zaujme většinu fanoušků této série, i když rozuzlení nemusí sednout každému. Mně osobně se více líbil předchozí díl Infinity War, který měl propracovanější myšlenku, více pracoval s pohnutkami Thanose, které z něj dělaly kontroverzního záporáka (který chtěl v podstatě dobro, ale špatným způsobem) a v důsledku toho i hollywoodsky netradiční špatný konec. To ale bylo dáno i tím, že Endgame je vlastně jen druhou polovinou předchozího dílu.

Avengers: Endgame

Endgame se snaží být zejména v druhé části spíše zábavou než filmem, který by se snažil být nějak příliš logický. Divák může být občas zmaten, zda by jednotlivé činy hrdinů opravdu měly mít takový důsledek, který nám prezentují tvůrci nebo jiný, a zda to takto má fungovat navzdory tomu, že jde o svět komiksu. Každopádně zábava povedená, slušné ukončení ságy čítající dvě desítky filmů, ale mohlo z toho být i větší "wow" jak v předchozím dílu.

Avengers: Endgame

Hodnocení: 70%