>
>

Captain Marvel: další marvelovka a přeci trochu jiná

Pokud jste fanoušci Marvela, pak jste už patrně 21. film z dílen tohoto studia už viděli. Jde o Captain Marvel, který představuje novou ženskou hrdinku. Stojí ale za to jít do kina i tehdy, když vám marvelovky nic neříkají?
Marvel Studios zásobují plátna kin jedním filmem za druhým a jen v těchto týdnech tu budeme mít hned dva tituly. Všichni fanoušci Marvela jistě čekají na závěrečný díl v podobě Avengers: Endgame, který vtrhne do českých kin 25. dubna. Aby však tento 22. díl byl kompletní a v závěrečném finále mohli jeho zbývající představitelé bojovat proti nepřízni osudu a faktu, že Thanos nechal vyhladit polovinu vesmíru, bylo potřeba představit ještě poslední superhrdinku. A právě sem míři předposlední film Captain Marvel. O režii i scénář filmu se postarala režisérská dvojice Anna Bodenová a Ryan Fleck. A na filmu je to i poněkud vidět, protože je trochu jiný než ostatní marvelovky.

Captain Marvel

Ty jsou postaveny na známých komiksech a jak už je dnes obvyklé, představují hrdiny s nadpřirozenými schopnostmi a ve filmové podobě také megalomanský sci-fi svět, spoustu bojů a výbuchů, cestování mezi galaxiemi a notnou dávku fyzikálních nesmyslů. V tomto se Captain Marvel trochu vymyká, protože na marvelovku jde o poněkud komornější snímek, který je více ukecaný, což alespoň mně osobně vůbec nevadilo. Hned se přiznám, že nejsem moc fanda megalomanských filmů, kde musí mít každý protivník vesmírnou loď minimálně velikosti Lichtenštejnska.

Captain Marvel

Hlavní hrdinkou příběhu je jakási Versová, která patří do mimozemského impéria Kree, jež bojuje proti Skrullům. Ti jsou zákeřní především tím, že jsou na sebe schopni převzít podobu a část paměti všeho živého, takže se nepřemění leda tak na ořezávatko nebo buldozer. To, že nevíte, kdo je vlastně kdo, a zda nejde o převtěleného Skrulla, film komplikuje tak akorát, tvůrci to tu nepřeháněli a naservírovali nám této schopnosti to správné množství.

Captain Marvel

Versová, kterou hraje sympatická Brie Larsonová, je cvičena svým mentorem Yon-Roggem (Jude Law). Jenže je výbušná, nepamatuje si nic staršího než z doby před 6 lety a jedinými "vzpomínkami" z minulosti jsou její časté sny. Přesto se nějakým zázrakem Nejvyšší Inteligence, která to tu u Kree vše řídí, rozhodne, že Versová může jít do boje.

Versová má totiž zvláštní a velmi užitečnou schopnost. Její ruce jsou plné jakési energie, která působí jako velmi užitečná střelná zbraň. K té však přišla dost zajímavým způsobem, kdy zničí jedinečný nadsvětelný motor (což si ale moc dobře nepamatuje). Místo toho, aby ji následný výbuch uškvařil, ji naopak pořádně "nabije". Je zajímavé, že opodál stojícímu týpkovi výbuch neudělá vůbec nic. Ani ho nenabije, ani ho nezabije.

Captain Marvel Samuel L. Jackson

Část filmu se odehrává na planetě C-53, což není nic jiného než naše Země. Poněvadž se děj na Zemi odehrává v polovině 90. let, střední generaci jistě pobaví narážky na filmy z 90. let včetně klasických hudebních vypalovaček té doby, jako je třeba ta od Nirvány. Trefné. Každopádně, mladší generace asi spoustu vtípků nepochopí. V tomto do děje vstupuje Samuel L. Jackson, který nezklame snad nikde, a kterého digitálně velmi dobře a kvalitně omladili v podobě agenta S.H.I.E.L.D.u Nicka Furyho. 90. léta, narážky na tuto dobu (např. zoufale pomalé načítání CD) a popichování této ústřední dvojice filmu pomáhá a ačkoli se u něj asi nebudete doslova "řezat", jsou zde dobré vtipné momenty. Ty pramení i z interakce Furyho s kocourem Goosem, který se později ukáže být velmi nebezpečným mimozemšťanem. Častěji uvidíme také hlavního Skrulla Talose, kterého hraje Ben Mendelsohn.

Captain Marvel

Pokud by vám nestačilo to, že se Skrullové dokážou převtělit do kohokoli a poněkud tak zkomplikovat rozpoznání toho, kdo je kdo, přidává se i postupné odhalování pozemského původu Versové, která zde "zemřela" právě před oněmi 6 lety jako Carol Danversová. Film totiž ukáže, že Kree ji celou dobu zatajili pár důležitých informací a to, že Talos není až takový záporák, jak by se mohlo zdát, což u filmů Marvel Studios není zas tak neobvyklé.

Captain Marvel

Jak už bylo řečeno, film je na poměry marvelovek poněkud komornější, nicméně v závěru bohužel sklouznul k tomu, co asi ocení fanoušek akčních filmů, ale ne nutně i ti ostatní (aspoň já ne). Když Danversová objeví, že bez pomoci Kree je ještě silnější, zbaví se svého implantátu, který ji limitoval, a začne vyvádět neskutečné věci. Asi totálním vrcholem je to, že si jen tak vyletí do Vesmíru a rukama zneškodní desítky střel vyslaných na Zemi, kdy je každá minimálně o velikosti paneláku. Aby toho nebylo málo, vztekem se rozzáří jako inženýr v Černobylu a pěstí sama zneškodní několikakilometrovou vesmírnou loď jen ve svém oblečku, přičemž jí projede jak nůž roztopeným máslem.

Každopádně film také vysvětluje, jak Nick Fury přišel o oko, také jeho závěrečnou scénu v Avengers: Infinity War a kdo bude tím záhadným pomocníkem, kterému pagerem poslal žádost o pomoc při záchraně celého vesmíru. Musím říci, že klidnější tempo ve srovnání s jinými marvelovkami mě docela potěšilo a nebýt za vlasy přitaženého vesmírného závěru, mohl by film dostat ještě tak o 10 % více.

Hodnocení: 70 %