Samsung HMX-U20: kamarád do kapsy 2

16.6.2010, Jan Vítek, recenze
Miniaturní kamerka od Samsungu s označením HMX-U20 je pokračovatelem recenzovaného modelu HMX-U10, který nabídl na své rozměry a cenu velmi slušné vlastnosti, za něž se vysloužil ocenění TREFA. Nová verze má být ještě lepší, a tak se snad máme na co těšit.
Dnes jsme si vyzkoušeli videokameru Samsung HMX-U20, což je pokračovatel předchozího modelu HMX-U10, který od nás dostal za svou kvalitu a nízkou cenu ocenění TREFA. Mimo jiné nás tedy zajímalo, co nový model přinese navíc a zda se snad v něčem nezhorší. Největší výhody jsou patrné již ze specifikací: trojnásobný optický zoom oproti nulovému zoomu u HMX-U10 a také přítomnost rozhraní HDMI.

Samsung HMX-U10

Na druhou stranu se velmi zjednodušilo už tak nepříliš obsáhlé menu, a tudíž ubylo i nastavení. Nedočkáme se funkce pro natáčení zpomalených záznamu, ze dvou scénických režimů nezbyl ani jeden a stejně tak zmizely i digitální efekty.

Režim Smart Auto totiž na svá bedra vzal vše podstatné, takže na uživatele v podstatě zbylo jen nastavení rozlišení u videa či fotografií a pak už jen ovládání spouště a zoomu. To jsou hlavní rozdíly ve výbavě obou verzí videokamer Samsung do kapsy, přičemž můžeme ještě poukázat na cenu, která se u HMX-U10 dnes pohybuje okolo cca 1800 Kč (panují ale velké rozdíly na trhu), zatímco nová HMX-U20 se dá sehnat asi od 4000 Kč s daní.

Samsung HMX-U20

Co se týče kvality fotografií, výsledky mluví spíše ve prospěch nové HMX-U20, protože její výstupy jsou znatelně ostřejší, i když právě toto by mohlo být lepší v rozích, kde je obraz znatelně rozmazaný. Paradoxně jsou tak zazoomované fotografie lepší, protože se u nich neostré rohy neprojevují. Oproti lepším videokamerám s cca trojnásobnou cenou má ale HMX-U20 horší kresbu a také se špatně vyrovnává s venkovními scénami, kde hraje roli jasná obloha. Ta při řadě záběru zůstane jednoduše přesvícená, až se v takovém obraze ztráci efekt chromatické aberace, který je však patrný v jiných případech.

Při pořizování videí pomocí Samsung HMX-U20 musíme mít na paměti pár věcí. Jednak je vhodné se nezaměřovat na blízké objekty (pod 1,5 metru vzdálenosti), na něž má kamera problémy ostřit, pak není dobré zabírat příliš kontrastní scény, čemuž se ale samozřejmě nevyhneme a nakonec musíme mít na paměti, že s využitím či zakázáním funkce Zoom Mute bude video při zoomování buď bez zvuku, nebo se "obohatí" o zvuk motorku objektivu. Zkrátka nelze od tohoto produktu čekat zázraky a i když je jeho použití kvůli velmi omezeným volbám snadné snad pro každého, přesto je třeba se s ním naučit pracovat a poznat, co má, či nemá rád.

3násobný optický zoom
Invertované barvy displeje při pohledu shora
HDMI