Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Kamera do každé rodiny: Úvod

5.5.2009, Michal Koláček, článek
Letošní rok se nám pomalu přelévá do své druhé poloviny a my vám přinášíme téma měsíce "Kamera do každé rodiny", v rámci kterého se budeme věnovat zejména digitálním videokamerám pro domácí využití. V dnešním úvodním článku si přiblížíme, na co se budeme zaměřovat

Kamera do každé rodiny


V následujících dnech a týdnech vám nabídneme v rámci tématu měsíce "Kamera do každé rodiny" sérii článků se zaměřením na digitální videokamery pro domácí využití. Mimo základní teorii, představující rozdělení modelů podle média pro uložení obsahu, se ohlédneme do historie a popíšeme si postupný vývoj v této oblasti.

Chybět nebude ani zamyšlení nad dostupnou výbavou a funkcemi v podobě detekce úsměvu, redukce šumu atp. Pozastavíme se také nad kvalitou záznamu, kde se setkáváme s pojmy High Definition (HD) nebo Full HD. Vše bude navíc doplněno o přehled hlavních výrobců, jenž vám pomůže při orientaci na trhu. Celá příloha by vám tak měla přinést komplexní informace ze segmentu amatérských videokamer pro domácí účely.




Domácí videokamery...


... si velmi rychle získaly oblibu u svých uživatelů, a to díky mnoha faktorům. Jejich sumář lze uchopit z mnoha úhlů pohledu. Tak předně můžeme napsat, že k tomu přispělo stále se vyvíjející konkurenční prostředí, kdy se můžeme setkat nejméně s desítkou známých výrobců jako Aiptek, Canon, Genius, Hitachi, JVC, Panasonic, Samsung, Sanyo, Sony,Toshiba etc. S tím je spojena také příznivá cena, jež má z dlouhodobého hlediska klesající tendenci. V dřívějších dobách vyšlo pořízení vzhledově ne moc pěkné a slušně vybavené videokamery na desítky tisích korun - dnes se dají zakoupit přítulné a schopné HD modely za pár tisíc.



Vývoj a výzkum v oblasti IT průmyslu by se dal označit za nikdy nekončící proces a dobře je to patrné i v našem segmentu amatérských digitálních kamer. Oproti předchozím formátům, jako byly například kazety na bázi technologií Betamax od Sony, VHS-C/S-VHS-C nebo Super VHS (JVC), se vyrojily snadné formy uložení záznamu. Tím narážíme především na optické, pevné a SSD disky, paměťové karty různých standardů apod.


- Digitální videokamera HDR-SR10E s ukládáním na pevný disk -

"Kazetové přehrávače" jsou již nějaký ten čas na ústupu a moderní technologie nabízejí domácím spotřebitelům mnohem více. Odezva ze stran výrobců je v tomto ohledu velmi pružná a na trhu je k vidění dostatek nových modelů hned s několika variantami úložných médií včetně těch hybridních. Určitou raritou může být kousek DZ-BD7HE od Hitachi, jenž umí zapisovat na Blu-ray média. To však není jediný rozdíl, jenž mezi kýženým druhem výrobků spatřujeme.


- Digitální kamera Hitachi DZ-BD7HE se zápisem na disky Blu-ray -

Různé jsou samozřejmě možnosti ve výbavě (objektiv a rozlišení snímacího čipu, dotykový LCD displej, dostupná rozhraní, výdrž akumulátoru atp) a doplňkových funkcí pozorovatelných třeba u digitálních fotoaparátů (zoom, stabilizátor obrazu, detekce úsměvu, redukce šumu, obrazové režimy včetně focení apod.). Zapomenout také nesmíme na dodávané příslušenství (programové vybavení pro úpravu obsahu a synchronizaci/komunikaci s počítačem, vhodný stativ, obal či brašnu nebo přípravky na čištění) a ergonomii - zkrátka faktory, které pak ovlivňují nejen pohodlí uživatele, ale v konečném důsledku také samotný výsledek natáčení.

V rámci našeho měsíčního celku se ohlédneme do nedávné historie a popíšeme si postupný vývoj nejen v oblasti osobních kamer a nahlédneme také na počátky digitální éry. Dále se zamyslíme nad dostupnou výbavou a funkcemi, o nichž jsme výše psali. Pro komplexní pohled na danou problematiku vám nabídneme i aktulizovaný přehled hlavních výrobců na našem trhu.


Rozlišení Full HD - nutnost či zbytečný komfort?


Kvalita záznamu se uvádí zejména v rozlišení, ve kterém může kamera maximálně nahrávat. Často se setkáme s pojmy High Definition (HD) nebo Full HD. Podobně jako u televizorů je to schopnost zobrazovat obsah ve vysokém rozlišení, u videokamer jde naopak o jeho zaznamenávání.

Pojem High Definition je ovšem relativní a bývá díky nejasnému popisu pro zákazníka často matoucí. Vývoj maximálního rozlišení záznamu se samozřejmě sune neustále vpřed a v současné době lze za velmi kvalitní označit kamery dosahující záznamu ve Full HD v rozlišení 1 920×1 080 pixelů, který bývá označován jako 1080p - tato hodnota udává počet řádků obrazu.



Setkat se v praxi můžeme i s několika dalšími, a to většinou 1 024×1 080, 1 280×1 080 nebo 1 440×1 080 px. Výjimkou není ani možnost zakoupit videokamery s nižším rozlišením ve formátu 720p (1 280×720 případně 1 024×768 či 1 366×768 obrazových bodů).

Koncová cena těchto přístrojů je pak o poznání přijatelnější. V budoucnu se můžeme setkat s dalším krokem až na formát Quad Full High Definition 2160p, jenž v rozlišení 3 840×2 160 px nabídne přibližně 4x více zobrazovacích bodů, než současný standard 1080p. Na podobné úvahy existuje mnoho názorů, přičemž jsou vždy dílem určitého subjektivního postoje.

V teoretickém článku se zamyslíme nad budoucností uvažované techniky a popíšeme si současné technologie pro ukládání obrazového i zvukového záznamu. Pokud vás tato problematika zajímá, můžete také nahlédnout na vyhodnocení testů kamer (včetně všech odkazovaných recenzí) v rámci nedávného tématu měsíce "Video do dlaně".