Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

jak pracovat s formátem 16:9?

milano_tvf (17)|12.5.2005 00:46
Příklad: Točím s kamerou Sony DSR PD150 a točím v režimu 16:9. Chci to natáhnout do počítače (pinnacle DV500, Premiere 6,5). Budu to stříhat v předdefinovaném projektu "Pinnacle DV widescreen". Jak postupovat, abych to vyexportoval ve formátu 16:9, tedy s černými pruhy? Díky
stayman (12393)|12.5.2005 01:32
Hehe ..cierne pruhy.. tak to si potom na co tocil 16:9 ? :-D
Mike (617)|12.5.2005 07:15
16:9 neznamena, ze je to s cernymi pruhy \/ fyzicky je to stejny jako 4:3, jen se to roztahne do stran, aby to melo 16:9
mirekv (7169)|12.5.2005 07:41
Mike
Spíš srazí na výšku. (ořeže). :-)
Modena (1706)|12.5.2005 08:20
Musíš nastavit PAL widescreen hned od začátku, když zakládáš nový projekt :-) a dál se nemusíš starat, vše, co do projektu dáváš, se automaticky bude pokoušet přizpůsobit Tvému vstupnímu nastavení !
Jestli netrváš na pluginu té nabíračky od Pinnacle, volil bych radši nastavení projektu v MainConcept pluginu ! B-)
stayman (12393)|12.5.2005 11:23
[quote=mirekv]Mike
Spíš srazí na výšku. (ořeže). :-)[/quote]

To mozno v kamere, ktora nevie vyuzit vsetky vertikalne pixely na CCD chipe, resp. nema 16:9 CCD chip. \/
mirekv (7169)|12.5.2005 11:39
Na toto téma se tu vedla celkem už únavná debata a z ní vyplynulo, že pokud kamera nemá čip 16:9, tak obraz ořeže na výšku. Jesli ho má zmiňovaná Sony, to nevím.
stayman (12393)|12.5.2005 12:43
mirekv
Ale ved to je teraz uplne jedno, to plati u kamery a nie u editacneho softu!!! :(( :(( :((

Nemat vyuzite vertikalne rozlisenie CCD chipu ako u 4:3 este neznamena, ze nema vyuzite pixely potrebne pre dostatocnu kvalitu zaznamu, a teda je to kvalitativny rozdiel v ramci tej jednej kamery, pretoze moze mat lepsie vysledky u 16:9 ako hociktora kamera u 4:3 !!! o tom sme sa tu tiez uz bavili. Chlapec sa pyta na export/editaciu 16:9 a nie ako toci 16:9 jeho kamera, to uz ma ako si si mohol vsimnut davno za sebou \/

Aby si si to vedel predstavit, tak napr. PDX10 vyuziva este viac pixelov z CCD chipu ako je potrebne , ale v porovnani s 4:3 je to samozrejme vertikalny orez, o tom nepochybuj (a preto sa ti v hladaciku kamery vertikalne obraz deformuje), ale nema to nic spolocne s editaciou, tam je dolezite len aspect ratio, pretoze vysledok je DV 720x576 jak u 4:3, tak u 16:9 :-)



Ak si mal namysli klasicky leterbox = cierne pruhy, ako to robia amaterske kamery, ze ti ich doplni do 4:3 zaznamu, tak to je uplne nieco ine a ver, ze to PD150 tak nerobi!
mirekv (7169)|12.5.2005 13:27
No tak to je, co jsem psal :-) . Jinak s tématem původního dotazu s tebou souhlasím.
stayman (12393)|12.5.2005 13:28
[quote=mirekv]No tak to je, co jsem psal :-).[/quote]

:-? :-? :-?
mirekv (7169)|12.5.2005 13:37
pokud kamera nemá čip 16:9, tak obraz ořeže na výšku. Jesli ho má zmiňovaná Sony, to nevím.
ODSakEda (2278)|12.5.2005 13:45
StayMan by €RikŁ€ -a to krom HD kamer to jako umí která kamera (mini)DV???... Tedy rozšířit tím i záběr, jak nepřesně uvedl již Mike. I kdyby pro výpočet brala více pixelů ze CCD do šířky (a tím by nutně zvětšila širokoúhlost záběru), nic to není platný, výstup DV je zase jen 720x.!........... :-E :-E :-E Prostě v 99% je to jen ořez, přesněji zamaskování(on to ani není ořez, furt je to AVI 4:3!, ale to ty víš!) obrazu shora a zespodu černými pruhy. Nic víc. Ani nové amatéské miniDV SONY s sice širokoúhlým displejem, neumí pravých 16:9! Soubor je zase jen 4:3 a ořez dělá LCD displej, respektive černé pruhy jsou mimo něj a enjsou pouze vidět, v hladáčku, který je ale opět 4:3 je toto zobrazováno klasicky! :(( ... cha chá, sem se nasmál, když jsem takovou novinku předevčírem testoval! (SONY DCR HC39E)
stayman (12393)|12.5.2005 13:46
[quote=mirekv]pokud kamera nemá čip 16:9, tak obraz ořeže na výšku.[/quote]

To este neznamena, ze nevyuzije 576 pixelov, vid prakticky priklad vyssie, a co je dolezite, vyrez na CCD chipe je s pomerom stran 16:9, takze to neva \/

[quote=mirekv]Jesli ho má zmiňovaná Sony, to nevím.[/quote]

To je jedina pravda, co si napisal :-E


Este aby si v tom mal trosku jasno, tak XL2 zarucene vyuzije vertikalne rozlisenie chipu tak jako u 4:3, ale to zase este neznamena, ze ma lepsi zaznam ako kamera, ktora robi vertikalny orez, pretoze vyuzije aj tak rovnaky pocet pixelov. :-)



Tam je uz dolezite velkost CCD 9-)
stayman (12393)|12.5.2005 13:49
ODSakEda
Ty tomu uz absolutne nerozumies :-(
ODSakEda (2278)|12.5.2005 16:36
StayMan by €RikŁ€ -ale ja to chápu neměj obavu. Jen si uvědomit, že kamery pracují zcela jinak než dig. fotoaparáty a tedy nikdy pixely CCD neopovídaj pixelům výstupního videa a vždy se jen počítají z různých rastrů-CCD s různým počtem pixelů a je jedno kolik mají tyto CCD pixelů!
Ty pixely CCD jsou jem pro výpočet obrazu nic víc, kdežto u fotoaparátu si skutečně odpovídaj bez přepočtu (resize) a proto ta supr ostrost již od 1 až 2 Mpx, narozdíl od miniDV kamer, kerým nepomůže ani 10MpxCCD!...

A ukaž mě amatérský kamery, které jen nezamaskují část obrazu, ale skutečně rozšíří i zorný úhel u režimu 16:9?!... Stejně tak mi předevčírem ve dvou superhyper marketech potvrdili, že ani jediná(!!!) telka z toho kvanta (ani LCD ani plasmy) co jsou 16:9, neuměla automaticky rozpoznat a upravit obraz a odstranit tak černé pruhy (přesněji zazoomovat, yby nebyla pruhy dokola a uprostřed se nekrčila malinkataá nudlička!!!...) a opět se vrátit zpět na 4:3, aby nebyl obraz ořízlý-nyní doslova a nebo nebyl silně deformovaná a(!!!) ještě i ořízlý!!!(šidijou to hoši výrobci, aby ta deformace nebyla až taková...). Furt by jste museli skákat po ovladači u live vysílání...

16:9 u DV a PAL je prostě nahovno! Vše řeší až HDVideo a jiný formát videa jak u kamer tak digitální u přenosu. Video bude mít skutečně rozměr v poměru 16:9 bez nějakých pruhů v obraze nebo hlavičce vlastností videa a hotovo! .(tečka)
stayman (12393)|12.5.2005 16:39
Sleduj hokej, chytro a tam fandi, prehravate !!!
ODSakEda (2278)|12.5.2005 17:01
StayMan by €RikŁ€ -co je to hokej??? Takový omezený blbiny mě nezajímaj! Fandí mimo pár slušných lidí většinou jen samí omezení ožrani... A jaký MY??? prehraváTE??? Snat nějaký mužstvo z česka! No a co?
stayman (12393)|12.5.2005 17:14
Ale davaju to v 4:3 !!!
millos (111)|12.5.2005 17:48
[quote=ODSakEda]StayMan by €RikŁ€ -a to krom HD kamer to jako umí která kamera (mini)DV???... Tedy rozšířit tím i záběr, jak nepřesně uvedl již Mike. I kdyby pro výpočet brala více pixelů ze CCD do šířky (a tím by nutně zvětšila širokoúhlost záběru), nic to není platný, výstup DV je zase jen 720x.!........... :-E :-E :-E Prostě v 99% je to jen ořez, přesněji zamaskování(on to ani není ořez, furt je to AVI 4:3!, ale to ty víš!) obrazu shora a zespodu černými pruhy. Nic víc. Ani nové amatéské miniDV SONY s sice širokoúhlým displejem, neumí pravých 16:9! Soubor je zase jen 4:3 a ořez dělá LCD displej, respektive černé pruhy jsou mimo něj a enjsou pouze vidět, v hladáčku, který je ale opět 4:3 je toto zobrazováno klasicky! :(( ... cha chá, sem se nasmál, když jsem takovou novinku předevčírem testoval! (SONY DCR HC39E)[/quote]

Myslim, že to není furt AVI 4:3. Furt to spíš je 720*576! 4:3 z toho udělá Pixel Aspect Ratio 1,0926, a 16:9 Pixel Aspect Ratio 1,4568. 8-)
ODSakEda (2278)|12.5.2005 18:11
millos -správně! Nechci ale pro mnohé čtenáře vnášet již do tak složitého popisu ještě více zmatku, kdybych navíc uvažoval, že poměr rozlišení 4:3 (1,33333..........) u DV není vlastně přesně 4:3 ale 1,25! A tedy rozlišení v pixelech je 1,25 a poměr stran však je 1,33, "díky" aspect ratio, které není 1:1... A že se deformuje pixel, je pro matematika a PC specialistu a grafika totálně nelogické a těžko uvěřitelné... (PC nezná nečtvercový pixel, je to matematický ideální údaj, video s ním naprotitomu přitom pracuje... ach jo, kompromisy..., škoda že nezvolili (kvůli NTSC...) raději rozlišení výstupního AVI v DV 768x576! a jiné aspect ratio než 1:1 (tedy nečvercový pixel) se vůbec nemuselo používat :-( )
mirekv (7169)|12.5.2005 18:31
No ale stejně, mít kameru 16:9 má význam pouze pro sledování na TV 16:9, jinak ne.
stayman (12393)|12.5.2005 18:35
mirekv
No ak mas 4:3 TV minimalne 82cm, tak mozes pouzivat aj tu pre 16:9 a tam uz budes mat aj tie cierne pruhy :-E
clee (6592)|12.5.2005 19:42
[quote=ODSakEda]millos -správně! Nechci ale pro mnohé čtenáře vnášet již do tak složitého popisu ještě více zmatku,[/quote]

a presne tohle se ti dari :-E :-E :-E ze sem tu este necet "diky odesaku zes mi to tak krasne vysvetlil uz to chapu" :-E :-E :-E
mirekv (7169)|12.5.2005 20:54
clee
:-E

StayMan by €RikŁ€
Nevím, proč bych měl sledovat záznam z kamery 16:9 sledovat na TV 4:3, navíc s vědomím, že jsem si při záznamu uřízl vrch a spodek. :OO
Pave (158)|12.5.2005 21:25
Že je záznam 16:9 na záznamu v PALu 720x576 ničemu nevadí, tak to zanamenávají i ty nejdražší digibětky (tohle ODS ještě nějak nemůže pochopit, PAL tu bude ještě 10 let, takže "běžný uživatel" s ním vystačí).

Jiná věc je, jak kamera využívá CCD čip v kameře při snímání v 16:9. Při tzv. "pravém" 16:9 musí mít kamera širší zorný úhel. Takže především "optiku" (objektiv) tomu uzpůsobený a pak čip schopný nasnímat celou tuto "šířku" (tzv 16:9 CCD). Kamera pak pro "záznam" tento obrázek na šířku "smrskne", takže se jeví "na výšku" protažený.

Pokud má kamera 4:3 CCD čip/čipy, tak "běžné řešení" u spotřebních kamer je, že snímá pořád stejně široký úhel záběru. Pak vypustí informaci z horní a spodní části čipu (proužky - takže tato informace se "ztratí" a čip není plně využit - to je ten rozdíl) a následně obraz resizuje znovu na plnou velikost jakoby na "plný formát" 16:9 (tady dochází k té degradaci, neboť z menšího počtu TV řádků dělá "větší počet). Pak už je postup stejný, obraz pro záznam "smrskne" na šířku matice 720x576.

Pro plné (a tedy bezeztrátové) využití 4:3 čipu/ů musíš použít "náhradní řešení" - anamorfní předsádku - která snímá širší úhel (true 16:9) a rovnou ho opticky "smrskne" na plný rozměr 4:3 čipu (tedy protažené na výšku, nedojde k žádné ztrátě obrazové informace - CCD je plně využit). Při natáčení ale vidíš v hledáčku nebo na LCD obraz "smrsknutý", takže se prodává i "odkuková kompenzační čočka na LCD", která ti to opět opticky roztáhne na 16:9, abys trochu věděl co točíš. Známá ale drahá "anamorfní předsádka"je od centuryoptics, kde seženeš i tuhle odkukovou kompenzační čočku.

uff, snad je to všechno 8-)
mirekv (7169)|12.5.2005 21:42
To se tu řešilo https://www.tvfreak.cz/forum/showthread.php?t=3137 , Pave s tebou 100% souhlasím.
stayman (12393)|12.5.2005 22:07
Uff, celkom vystizne! Ale este si zabudol trochu na tie kamery co maju chipy/princip snimania/vyrez na CCD chipe podla toho obrazku vyssie, kde je vyuzita vacsia sirka/uhol zaberu a len o nieco mensia vyska (a tu je podstatna ta degradacia) ako u 4:3, avsak uvedeny priklad po vsetkych smeroch splnuje podmienku vyuzitia poctu pixelov pre dig.zaznam s vertikalnymi 576pixelami. Co sa tyka obrazovej informacie, tak staci ako si spomenul pri rezime 16:9 pouzit aj sirokouhlu predsadku s prislusnym nasobkom ohniskovej vzd. tak, ze mas vyrez z tej sceny presne taky isty, akokeby si tocil s plnym 16:9 chipom. Akurat je skoda, ze stracas cca 10% kvality rozslisenia CCD, ake by si teoreticky mohol vyuzit.

Ta predsadka na LCD je tu:


o anamorfnej predsadke sme sa bavili dost v inej teme.
stayman (12393)|12.5.2005 22:14
[quote=mirekv]
Nevím, proč bych měl sledovat záznam z kamery 16:9 sledovat na TV 4:3, navíc s vědomím, že jsem si při záznamu uřízl vrch a spodek. :OO[/quote]

No budes sledovat 4:3 TV len preto, ze si si nekupil 16:9 TV, a kedze si si o nejakej kamere vedomý, ze ti "uřízlo vrch a spodek" tak zase nechápem, preco si si takú kupil, ked ti to vadi????? :-? :-E :-E :-E
Pave (158)|12.5.2005 22:18
To StayMan - jo, existují "kompromisy" (u spotřebních kamer), které jsou dané především optikou. Objektiv kamery má sice o něco širší úhlel, ale přeci jen je limitovaný "cenou spotřebky", takže právě kvůli konstrukci (a ceně) objektivu není ten úhel dostatečně široký pro "plné 16:9". Díky většímu/širšímu CCD tedy taková kamera zaznamenává "o něco širší úhlel", ale stejně pak následně provádí (o něco menší) ten ztrátový "vertikální" resize. Jak říkáš - to už si tady velmi názorně uváděl - jen to "shrnuju"

:BB:

Poslední verzí je "zcela falešné 16:9" :-E

Tam se obraz natáčí normálně 4:3, zaznamenává se 4:3 a přehrává se 4:3. Jen jsou do obrázku přidány "černé pruhy" (alias letterbox), které vytváří "dojem", že záznam byl točený původně 16:9. Pokud ale takovýto záznam na 16:9 TV "roztáhneš" na výšku tak, aby vyplnil celý obraz, tak provedeš zase ten "ztrátový resize" (vlastně "malý digitální zoom").

Takže tak :-I
milano_tvf (17)|12.5.2005 22:22
Takže, vám všem děkuji. Už jem si to vyřešil - metodou pokus/omyl.
Jen bych přidal trochu praxe. Je mi jasný, že 16:9 nejsou jen černé pruhy. Když tohle video vyexportuju v mpegu 16:9 Pixel Aspect Ratio 1,4568, tak při přehrávání v PC se mi samozřejmě otevře okno 16:9. Ale pokud to roztáhnu na plnou obrazovku nebo to pošlu do TV (4:3), tak se objeví "černé pruhy" a to jsem měl namysli. Před tím jsem to exportoval do avi s Aspect Ratio 1,3333.... a měl jsem protažený obličeje a to jsem nechtěl. Chtěl jsem jen poradit s tím exportem, jak mě správně pochopil asi jen "Modena". Takže ostatním děkuji za opravdu zajímavé přednášky o pixelech a čipech..... :-(((
Pave (158)|12.5.2005 22:31
ty byly spíš pro Edu, trochu tady "mátl" 8-)
pavelpt (2713)|12.5.2005 22:32
Tak a tedˇbych rád věděl, jaký mám čip. Moje kamera podle výkladu od Pave umí asi oboje. :-)
Dám-li aspect ratio 16:9, obraz v hledáčku se natáhne na výšku.
Dám-li cinema udělají se v hledáčku nahoře a dole černé pruhy a aspect ratio se přepne na 4:3 a v tomto modu nejde nastavit 16 :9.

(Historický Panasonic NV-MX300EG)
Pave (158)|12.5.2005 22:41
Protažený "záznam" ještě nic neznamená. Ten "resize" poznáš jednoduše - postav kameru na stativ, nastav široké ohnisko a do správné vzdálenosti dej nějaký testovací obrazec ( třeba na čtvrtku nakreslených pár obdélníků). Zaběr nastav na jeden z těch "vnitřních". Pak nic neměň, jen kameru přepni do 16:9. Pokud zabírá na výšku stále stejný úhel a přidá "na šířce", snímá plné "pravé 16:9". Pokud se vertikální úhel "o něco" sníží a šířka bude "o něco" širší, jedná se o kompromis. Pokud se šířka záběru vůbec nezmění a pouze se sníží vertikální úhel, tak to dělá jenom ten ztrátový "resize".

:-!!!
stayman (12393)|12.5.2005 22:43
[quote=milano]Takže, vám všem děkuji. Už jem si to vyřešil - metodou pokus/omyl.
Jen bych přidal trochu praxe. Je mi jasný, že 16:9 nejsou jen černé pruhy. Když tohle video vyexportuju v mpegu 16:9 Pixel Aspect Ratio 1,4568, tak při přehrávání v PC se mi samozřejmě otevře okno 16:9. Ale pokud to roztáhnu na plnou obrazovku nebo to pošlu do TV (4:3), tak se objeví "černé pruhy" a to jsem měl namysli. Před tím jsem to exportoval do avi s Aspect Ratio 1,3333.... a měl jsem protažený obličeje a to jsem nechtěl. Chtěl jsem jen poradit s tím exportem, jak mě správně pochopil asi jen "Modena". Takže ostatním děkuji za opravdu zajímavé přednášky o pixelech a čipech..... :-((([/quote]

V kazdom poriadnom video editore ked zvolis nastavenie "PAL widescreen" alebo nejak tak podobne sa to tam bude volat, tak cely project budes mat spravne a ani nemusis riasit nejake konstanty u aspect ratia a samozrejme s takym nastavenim musis zvolit aj /renderovanie/export.
Modena (1706)|12.5.2005 22:48
StayMan napsal :
[quote]V kazdom poriadnom video editore ked zvolis nastavenie "PAL widescreen" alebo nejak tak podobne sa to tam bude volat, tak cely project budes mat spravne a ani nemusis riasit nejake konstanty u aspect ratia a samozrejme s takym nastavenim musis zvolit aj /renderovanie/export.[/quote]

To není možný - já s Tebou souhlasím ! :-E
Píšu to na předchozí straně !

[quote]Musíš nastavit PAL widescreen hned od začátku, když zakládáš nový projekt a dál se nemusíš starat, vše, co do projektu dáváš, se automaticky bude pokoušet přizpůsobit Tvému vstupnímu nastavení ![/quote]
ODSakEda (2278)|12.5.2005 22:48
Pave -a očem asi melu furt dokola???...

StayMan by €RikŁ€ -on nezabudol! šak popisuje jak některé kamery skutečně rozšiřují zorný úhel v režimu 16:9 ! To je totiž ono! Nezabůdaj, že jde o širší úhel záběru, že se obraz zrcadlově převrací kolem středu, že i zoom je jen změna ohniska-úhlu a tedy bereli se informace pro výpočet z více pixelů CCD do šířky i záběr je širší! (propoj si v půdorisu přes střed objektivu oba širší kraje obrazu 4:3 a 16:9, dostaneš 2 různé úhlové konusy, což u anamorfního zápisu při jen zastínění části obrazu není různý úhel, ale furt stejný!). Ale které kamery to umí?! At mi je Pave jmenuje!
stayman (12393)|12.5.2005 23:00
Modena
Tak to sa ospravedlnujem, nevsimol som si ta, asi preto, ze nerobis v profesionalnom softe Vegas :-E
pavelpt (2713)|12.5.2005 23:12
Tak pokus je hotov, šířka se nezmění ani omylem.Ale...

Obě nastavení - cinema i wide dají na TV 16:9 naprosto shodný obraz, co se týká vertikálního rozměru záběru.
Wide ubere nahoře a dole a natáhne obraz na plnou výšku.
Cinema ubere nahoře a dole a doplní černé pruhy.
Výsledný obraz je tedy naprosto shodný
V AR 4:3 tedy kameou zaberu víc o ty pruhy proti AR 16:9.

Takže jsem v editoru na ten 4:3 dal 16:9 a doplnil černé pruhy a na TV 16:9 je obraz ve správném rozměru a vyšší o to co řeže kamera nastavenaé na wide nebi i cinema, protože TV ty černé pruhy ignoruje a sama roztáhne obraz na plnou výšku, ale není "přes" obrazovku (část mimo) jako u 4:3.

Dobrý thread něco jsem se naučil.Díky. :-)
Pave (158)|12.5.2005 23:21
rozdíl je v tom, že při jednom provádíš "resize" už "za čipem" a na záznamu (protažený) využíváš "plné rozlišení" pro aktivní obrázek.

V druhém případě "resize" za CCD neprovádíš, pouze jen kamera "zamaskovává" část obrázku - záznam tedy není protažený ale pro "aktivní obrázek" nevyužíváš plně jeho možností. (resize provádíš až na TV)

Nějak nevím, co je "horší" :BB:

(první verze je ovlivněná "kvalitou" provedení resize v kameře, ta druhá "kvalitou" provedeného resize na TV)
Modena (1706)|12.5.2005 23:22
StayMan píše :
[quote]Modena
Tak to sa ospravedlnujem, nevsimol som si ta, asi preto, ze nerobis v profesionalnom softe Vegas :-E[/quote]

No - milano, co založil tenhle threed píše, že potřebuje píchnout s Premiere 6.5 - tak proto !

:-E Ale čo tu robíš Ty, tak to neviem . . . :-E
pavelpt (2713)|12.5.2005 23:32
[quote=Pave]rozdíl je v tom, že při jednom provádíš "resize" už "za čipem" a na záznamu (protažený) využíváš "plné rozlišení" pro aktivní obrázek.

V druhém případě "resize" za CCD neprovádíš, pouze jen kamera "zamaskovává" část obrázku - záznam tedy není protažený ale pro "aktivní obrázek" nevyužíváš plně jeho možností. (resize provádíš až na TV)

Nějak nevím, co je "horší" :BB:[/quote]

To přece, ale řeším tím třetím způsobem :-)

Ani wide ani cinema, ale 4:3 a teprve v editoru ho stlačit na výšku a TV si to roztáhne sama.Sice teoreticky "ubírám" rozlišení jako při tom cinema, ale na rozdíl od obou předchozích mám "vyšší" záběr kamerou, neztratím kus obrazu nahoře a dole. :-)
ODSakEda (2278)|12.5.2005 23:33
Pave -jo jsi ftipnej, ale vratme se na zem! Pochybuji, že ji někdo tady běžně má... miniDV to snat neumí žádné a dotaz nebyl od nějakýho profíka.

Jinak tady souhlas, jsi to pěkně vystihl: Tam se obraz natáčí normálně 4:3, zaznamenává se 4:3 a přehrává se 4:3. Jen jsou do obrázku přidány "černé pruhy" (alias letterbox), které vytváří "dojem", že záznam byl točený původně 16:9. Pokud ale takovýto záznam na 16:9 TV "roztáhneš" na výšku tak, aby vyplnil celý obraz, tak provedeš zase ten "ztrátový resize" (vlastně "malý digitální zoom"). -přesně a telky i plasmy i LCD fyzicky s pixely 16:9 skutečně "ořezávají" černé pruhy zoomen a tím se jaksi jen dostanou tyto pruhy za roh a tak když skočí pořad 4:3 ho nahoře a dole kus chybí... A nezbývá než furt ručně přepínat a to nemluvě o telkých a projektorech 16:9, co neumí pro zdroj videa 4:3 pruhy po stranách! Jen ten "ořez" (ale zde již chybí část obrazu a lidi maj uřízlí hlavy...) nebo hnusnou deformaci... :-k
Pave (158)|12.5.2005 23:46
To Pavelpt -

Jestli ti dobře rozumím, tak pokud točíš 4:3 a v editoru to nějak ořízneš (buď v projektu "4:3" na 4:3 letterbox - černé pruhy, nebo v projektu "16:9" původní 4:3 záznam "zvětšíš" - resize), tak "výslednou kvalitu" v druhém případě ovlivní "kvalita provedení resize" v editoru - třetí možnost - :-) .

(pokud pak výsledek vyexportuješ - print to tape - do kamery a budeš to prezentovat z kamery, tak opět platí, že buď využíváš //v případě projektu 16:9// kvalitu záznamu na plno - pro aktivní obrázek, tedy režim 16:9, nebo ne - jsou tam černé pruhy - režim 4:3 letterbox).

uff.
Pave (158)|12.5.2005 23:57
To Eda - sorry, ad) to přepínání - to je jasné. Během velmi krátké doby (2 roky max) při příjmu DVB-T toho už budeš ušetřený.

ad) ten "zoom na TV" - to co píšeš (snad tě dobře chápu, kdyžtak promiň) je jen jedna metoda (ta 4.).

ad) ty kamery - u spotřebních kamer se pokud vím vyskytujou všechny tři (tedy včetně té 4. - té "úplně falešné" :-) ):

- tedy pravé 16:9 (z hlediska záznamu) provedené (z hlediska optiky a CCD) metodou "plné, kompromis nebo resize", mohu-li to tak nazvat.
První případ fakt nevím, druhé dva se u spotřebek vyskytují zcela běžně.

Konkrétní typy budeš ale muset pohledat, někdo to občas testne a někam na net napíše, pokud vím tak StayMan tady něco takovýho naposledy uváděl - viz ty odkazy v tomhle vláknu.

.

P.S. Pokud jsou ty širokoúhlé TV určeny pro normu PAL, tak jsi OK a PAL kameru můžeš v klidu použít (kvalita obrazu TV bude dána kvalitou zvolené technologie (crt, LCD, plasma) , nikoliv nějakými "zoomy" (krom 4, "úplně falešného" způsobu natáčení 16:9). A samozřejmě "kvalitou kamery :-D
pavelpt (2713)|13.5.2005 00:04
[quote=Pave]To Pavelpt -

Jestli ti dobře rozumím, tak pokud točíš 4:3 a v editoru to nějak ořízneš (buď v projektu "4:3" na 4:3 letterbox - černé pruhy, nebo v projektu "16:9" původní 4:3 záznam "zvětšíš" - resize), tak "výslednou kvalitu" v druhém případě ovlivní "kvalita provedení resize" v editoru - třetí možnost - :-) .

(pokud pak výsledek vyexportuješ - print to tape - do kamery a budeš to prezentovat z kamery, tak opět platí, že buď využíváš kvalitu záznamu na plno - pro aktivní obrázek, tedy režim 16:9, nebo ne - jsou tam černé pruhy - režim 4:3 letterbox).

uff.[/quote]

Ne přesně - původní záznam 4:3 "nezvětším", ale udělám něco jako 720x408 a doplním pruhy na 720x576, jenom kvůli tomu aby třeba autorizační soft nepindal.Mám tedy stejný výsledek rozměrově jako když kamerou natočím v režimu wide tj s pruhy, ale mám natočenou celou výšku, protože jsem točil 4:3.
TV to vertikálně natáhne na doraz, protože ty pruhy ignoruje.
Když do tv (16:9) pustím 4:3, tak buď mám černé pruhy po stranách nebo musím použít funkci superzoom, která udělá přesně to co kamera 4:3 přepnutá do 16:9, uřeže pruh nahoře a dole aby to dostala na plnou obrazovku.
Pave (158)|13.5.2005 00:15
takže točíš 4:3, pak v projektu 4:3 "maskuješ" část obrázku (pruhy), a 4:3 exportuješ na kameru. Pokud to prezentuješ přímo z PC (nebo z DVD), tak to resizuje telka - OK?

Je to vcelku jedno, prostě buď kamera točí "plné 16:9", "kompromis" nebo dělá "resize". V posledním případě můžeš resize udělat i ve střihovém softu nebo na TV, jistě se tam ale uplatní nějaké "kvalitativní vlivy".

Tak čau a 16:9 zdar :-!!!
mirekv (7169)|13.5.2005 07:19
Fascinuje mě, že se o takové triviální blbině rozvine taková debata! :-D :BB:
vlada (3470)|13.5.2005 09:40
pavelpt> Podle mě by bylo kvalitnější udělat po ořezu toho videa resize na 720x576 a nastavit AR na 16:9. Jinak vlastně ukládáš (a komprimuješ) zbytečně ty černý pruhy, nevyužíváš plný rozlišení (respektive rozměr) videa a snižuješ tak kvalitu. Navíc si myslim, že každej střihovaej program umí resize kvalitnějš než TV nebo kamera.
Akorát pozor na prokládání. Chytrej editor si s tim větršinou poradí sám, ale kdyby si to třeba dělal ve VD nebo Avisynthu, tak s tim musíš počítat.

Vláďa
stayman (12393)|13.5.2005 12:29
Nevidel som ziadne studia ktore robia s Avisynthom, alebo s VD svoje 16:9 zaznamy :-E