format dat v CT
kdyz vysila z pocitace?
zaujimava formulacia :D
Myslis streamy, na http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/ ?
Ide o WMV (konkretne Windows Media Video 9) / pripadne Real Media - podla toho, co si vyberies.
zaujimava formulacia :D
Myslis streamy, na http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/ ?
Ide o WMV (konkretne Windows Media Video 9) / pripadne Real Media - podla toho, co si vyberies.
nene .. myslim to, co jde ven na skrze terestrial :-) mno jak jinak to mam nazvat .. proste to, co jim lezi na serverech odkud se vetsina prispevku bere :-)
Opat nerozumiem co sa pytas, pretoze melies jablka a hrusky.
myslim to, co jde ven na skrze terestrial
- DVB-T = MPEG2
proste to, co jim lezi na serverech odkud se vetsina prispevku bere
Ak myslis interne servre, kde lezi uz zdigitalizovany zaznam, neviem. Niekto, kto robi v TV s danou problematikou by sa mohol vyjadrit.
myslim to, co jde ven na skrze terestrial
- DVB-T = MPEG2
proste to, co jim lezi na serverech odkud se vetsina prispevku bere
Ak myslis interne servre, kde lezi uz zdigitalizovany zaznam, neviem. Niekto, kto robi v TV s danou problematikou by sa mohol vyjadrit.
Lopolo - k čemu je ta informace potřeba, není-li to tajemství? (MIHI má asi pravdu, IMX50 je pro SD nejvíc používaná komprese v poslední době, 100pct ale nevím, vysílací servery jsou zvlášť a my na ně přímo nelezeme).
Já jsem vycházel z tech. podmínek, kde je to nově jako možnost dodání datového formátu pro přímé odbavení. Ale prakticky jsem to nemohl vyzkoušet, protože z toho prý nemůžou udělat schvalovačku, ale to bude asi platit jak kde...
Diky, jenom me to zajimalo. Mam ted cosi do CT dodat a spekuloval jsem, v cem to ulozit. Idealni mi prislo dodat to v Avid DV kodeku ale pockam si na vyjadreni technika.
Mihi, pravda, kvuli schvalovacce se to asi ze zvyku bude nakonec davat myslim jeste na betu - kdosi mi rikal. Zvyk je holt zelezna kosile. :-)
musim se mrknout co to imx50 vubec je
Mihi, pravda, kvuli schvalovacce se to asi ze zvyku bude nakonec davat myslim jeste na betu - kdosi mi rikal. Zvyk je holt zelezna kosile. :-)
musim se mrknout co to imx50 vubec je
DV zrovna nepatří mezi oblíbené... konkrétně je povolen jen na offline náhled. Ale možná budeš mít štěstí a technik ti to vezme. Ale spíš bych tě před těmito datovými formáty varoval.. Nikdy nemáš jistotu, jestli to převede správně (a že se tam toho zkazit dost: Barevný prostor, půlsnímky, aspect, ...) Mluvím z vlastní zkušenosti, někteří "technici" to dokážou až neuvěřitelně zmrvit...
PS: IMX 50 je MPEG 50Mb/s , kdysi byl MPEG IMX na pásce, dnes se využívá hlavně u XDCAMu pro SD záznam. V datové podobě se dodává jako MXF.
PS: IMX 50 je MPEG 50Mb/s , kdysi byl MPEG IMX na pásce, dnes se využívá hlavně u XDCAMu pro SD záznam. V datové podobě se dodává jako MXF.
[quote=MIHI;287797]DV zrovna nepatří mezi oblíbené... konkrétně je povolen jen na offline náhled. Ale možná budeš mít štěstí a technik ti to vezme. Ale spíš bych tě před těmito datovými formáty varoval.. Nikdy nemáš jistotu, jestli to převede správně (a že se tam toho zkazit dost: Barevný prostor, půlsnímky, aspect, ...) Mluvím z vlastní zkušenosti, někteří "technici" to dokážou až neuvěřitelně zmrvit...[/quote]
Ok, co teda doporucujes pro export z Vegasu? Klasickej DV co je ve win 7 rozhodne neni to ono, tenhle avid je lepsi ale pravda je, ze prehavace nepoznaj acpect ( to by snad technik poznal :-) ) a pak jsem jim jeste nabizel mp4 AVC AAC s konstantnim 20Mbps, coz je teda asi troufalost ale jina alternativa krome nekomprimovanyho avi na usb disku me nenapadlo. Porad :-)
Ok, co teda doporucujes pro export z Vegasu? Klasickej DV co je ve win 7 rozhodne neni to ono, tenhle avid je lepsi ale pravda je, ze prehavace nepoznaj acpect ( to by snad technik poznal :-) ) a pak jsem jim jeste nabizel mp4 AVC AAC s konstantnim 20Mbps, coz je teda asi troufalost ale jina alternativa krome nekomprimovanyho avi na usb disku me nenapadlo. Porad :-)
No zkusit to můžeš všechno:) Spíš tak, kdybych se rozhodoval mezi tím - poslat to jako nějaké avičko nebo movko v DV, tak to dám radši na pásku. Pokud budeš mít poměr stran výrazně napsán na pásce, tak se bát nemusíš (dnes už je naštěstí 4:3 vyjímka a ne naopak). Ale fakt záleží na konkrétní domluvě, tak jak tak se to na tu betu asi přepsat bude muset a když u toho budeš moct být, tak si to aspoň ohlídáš..
[quote=MIHI;287797]
PS: IMX 50 je MPEG 50Mb/s , kdysi byl MPEG IMX na pásce, dnes se využívá hlavně u XDCAMu pro SD záznam. V datové podobě se dodává jako MXF.[/quote]
ted koukam, ze to vegas umi pokud se nepletu a jmenuje se to tam SONY MXF. Nabizi mi to i volbu MPEG IMX 50Mbps ale jen upper field. Projekt mam v lower, pac je to prevedeny na DV z masinky SONY GV HD 700, to je asi trosku problem, pokud to dobre chapu. Ale asi si to bude Vegas brat jako upper ze snimku 1 a lower ze snimku 2, je to tak nebo jsem uplne mimo? Ja a technika, to nejde dohromady :-)
PS: IMX 50 je MPEG 50Mb/s , kdysi byl MPEG IMX na pásce, dnes se využívá hlavně u XDCAMu pro SD záznam. V datové podobě se dodává jako MXF.[/quote]
ted koukam, ze to vegas umi pokud se nepletu a jmenuje se to tam SONY MXF. Nabizi mi to i volbu MPEG IMX 50Mbps ale jen upper field. Projekt mam v lower, pac je to prevedeny na DV z masinky SONY GV HD 700, to je asi trosku problem, pokud to dobre chapu. Ale asi si to bude Vegas brat jako upper ze snimku 1 a lower ze snimku 2, je to tak nebo jsem uplne mimo? Ja a technika, to nejde dohromady :-)
To by snad neměl být problém, vegas je snad natolik inteligentní, že to udělá správně. A dostal si od nich vůbec technické podmínky? Stejně se radši ještě předem domluv, pokud nevíš do jakého provozu to jde a kdo a na čem to bude zpracovávat.
[quote=MIHI;287803]To by snad neměl být problém, vegas je snad natolik inteligentní, že to udělá správně. A dostal si od nich vůbec technické podmínky? Stejně se radši ještě předem domluv, pokud nevíš do jakého provozu to jde a kdo a na čem to bude zpracovávat.[/quote]
nedostal, nabidnul jsem mu test soubory na ftp a on rikal, ze to zkusi. O IMX50 jsem se nezminoval a tak mu asi poslu jeste jeden mail s timhle. Musim zjistit jestli to vubec vegas obrati korektne sakra .. a jak na to, jestli to nastavit v projektu nebo na vystupu .. to bude jeste zajimavy asi
v kazdym pripade moc diky
nedostal, nabidnul jsem mu test soubory na ftp a on rikal, ze to zkusi. O IMX50 jsem se nezminoval a tak mu asi poslu jeste jeden mail s timhle. Musim zjistit jestli to vubec vegas obrati korektne sakra .. a jak na to, jestli to nastavit v projektu nebo na vystupu .. to bude jeste zajimavy asi
v kazdym pripade moc diky
a udelal bys to pro me prosim? .. Mno uvidis, hodim jsem link na neco malinkyho ( trebas jen 30Mbps ) a pokud ti to vyjde, budu rad. Pokud na me hodis bobek, pochopim to :-)
DV je pro nízkonákladové věci ok, ale přepisuje se na betu (pokud to jde přes schvalovačku, DV kazetu ti nikdo do vysílání neschválí).
Pokud to dodáváš jen pro internet, tak se s nima domluv, to je jiná parta (včera jsem pro ně něco dělal v HD z EX1 a exportoval jsem to jako MXF pro NLE ze sony browseru, tedy prakticky 1:1, jen přeobálkovaný).
MPEG50 (alias IMX50 na pásce) je ok, jistě by akceptovali i DV (pokud si to importují pro net z disku).
Ale nejlepší je předem se domluvit.
(půlsnímky zkontroluješ třeba v AVID MC, tam se to dá odkrokovat po půlsnímcích).
Pokud to dodáváš jen pro internet, tak se s nima domluv, to je jiná parta (včera jsem pro ně něco dělal v HD z EX1 a exportoval jsem to jako MXF pro NLE ze sony browseru, tedy prakticky 1:1, jen přeobálkovaný).
MPEG50 (alias IMX50 na pásce) je ok, jistě by akceptovali i DV (pokud si to importují pro net z disku).
Ale nejlepší je předem se domluvit.
(půlsnímky zkontroluješ třeba v AVID MC, tam se to dá odkrokovat po půlsnímcích).
Neni to jen pro internet, jde o tridilnej kratkej porad. V tuto chvili uz neni problem format jako takovej, kdyz Vegas umi IMX50, ale to, jestli umi korektne udelat z LFF zdroju UFF vystup. Ze to nejak obecne jde je mi jasny, urcite se mnoho dokumentu porizovalo na DVcam.
diky .. ale je tam jen citace z predeslejch a nic novyho ..
bud spatne vidim, nebo je to vtipnej zpusob jak mi rict ze se od tebe nic nedozvim a nebo si to nejak neposlal :-)
bud spatne vidim, nebo je to vtipnej zpusob jak mi rict ze se od tebe nic nedozvim a nebo si to nejak neposlal :-)
Pokud to půjde přes schvalovačku do vysílání, tak buď TV produkce zařídí vypsání na betu (záleží na dohodě a smlouvě), nebo to budeš muset dodat na betě.
Půlsnímky ověříš třeba tak, že si SD přepočet pustíš na TV (obrácené bys viděl), samozřejmě NE přes počítač (třeba to vypiš na DV do kamery a pusť to z ní).
Půlsnímky ověříš třeba tak, že si SD přepočet pustíš na TV (obrácené bys viděl), samozřejmě NE přes počítač (třeba to vypiš na DV do kamery a pusť to z ní).
prepis udelaji .. me slo o to, v jakym formatu to dodat a jak se Vegas popere s pulsnimkama. Oboje je zda se vyreseno. Bud to bude Avid DV25 420 nebo zminenej IMX a Vegas udela spravnej export sam, staci mit povoleny promichavani pulsnimku a melo by to fungovat. Zatim jsem se nedostal k tomu, abych zkontroloval jejich spravnost - ( ta metoda prepsat to na kazetu mi prijde prez ruku, nenapada te neco jednodusiho? - klidne na AMC ) ale mrknul jsem na predpokladanej ubytek kvality pri prehazovani pulsnimku s volbou blend, kterej se nekonal. Nazvetsoval jsem si detaily a vypada to kvalitativne shodne, coz me potesilo.
v AMC si je odkrokuješ, takže v pohybu zjistíš, zda jsou ok (pohledej klávesové zkratky, alt + 1 nebo 2 - ne numerické). MPEG50 je ok. Blend ve vegasu se uplatní jen u předělání na neproklad.
to je omyl Pavle.. blend se uplatni vzdy, kdyz mas ruzny zdroje .. aspon tak jsem to pochopil a dosavatni testy to jen potvrdily. To, ze blend smicha pulsnimky a srazi tim ostrost a pak z nich generuje opacny fieldy nebo progresivni vystup je, vypada to, rozsirena legenda pramenici z mylnyho predpokladu, co s tim zdrojem vlastne Vegas dela.
hele, tady je kousek myho dopisovani si s jednim ochotnym clovekem, kterej zna Vegas jak svy boty ( pise pro nej pluginy a vyucuje ho )
moje prvni otazka:
Hello John,
I have one question.
I made PAL DV Widescreen project from DV material (LFF) and now, I´d like to export whole film to MXF IMX50 (UFF) because it is standard/norm of local TV station.
How to avoid confusion of different field order?
I thought, Vegas can build each new frame from two original frames. It should take upper field from first frame and lower field from another and so on. But it doesnt work this way probably.
Another way could be move whole footage 1 line(pixel) up or down. Then, lower field should be upper, is it correct? Does exist some Vegas plugin which can do this? Some Vasst plugin?
Thank you for yout time.
Pavel Lopolo Jirak
odpoved:
Hi Pavel,
Vegas will take care of this for you. If the field order for the source is correct in the media properties, and you render to a different field order, Vegas will automatically swap fields. You don't have to worry about anything. Is this not what you're seeing?
moje "Tomasova" reakce :-)
Im afraid it doesnt work. I wish, you are right :-)
My project properties is PAL DV Widescreen. Whole timeline is full of DV LFF clips. I tried to export small part into Sony MXF-> IMX50 and sent it on my ftp for my friend, who is working with Avid media composer using that for betacam tape recording.
He told me, there are not correct fields. Are you sure that it should work like you said? :-)
(poznamka - mel jsem vypnuty interlace metody )
jeho reakce:
Look in your project properties. What is your Deinterlace mode set to? It should NOT be set to None. (Blend is the default)
Try right-clicking on one of the clips and in the media properties set it to UFF and render as you normally would. Does that make it come out correctly?
This article by Blackmagic Designs makes it sound like PAL equipment records UFF even though the PAL DV spec requires LFF. Perhaps this is what's going on:
http://www.blackmagic-design.com/support/detail.asp?techID=119
I don't work with PAL so I'm sorry I can't help more.
ja:
Thanks for your help John,
In my project propetries was deinterlace mode set to None, of course! :-) .. because I didnt expect, that i need to deinterlace somehow and then make new fields from blended progressive source. I guess, It will lose so much quality and sharpness for professional use.
from Black magic server.
"
The solution to use, when mixing formats, is to choose an uncompressed PAL timeline and swap the field order of PAL DV clips when you convert. However this is not something for which there is a setting in software. The best way to do it is to shift the video down a single video line in an application such as Final Cut Pro, Premiere Pro or After Effects. This will cause the fields to change, and the video will look normal again."
This is exactly, what I meant. It is a bit over hand to export whole movie uncompressed to AE or somewhere else and that´s why I tried to ask you about plugin, which could move source ( or whole project content ) one line up or down somehow.
But I can be exhaustively wrong, because I expect, that Vegas will take care about lines and fields when user will move content one pixel vertically ( or unpaired value ) . That´s a question. I should try it.
Thank you very much!
Lopolo
(porad mimo misu :-) )
a jasna odpoved:
Just to be sure you understand what to do... you should set your Deinterlace method to Blend Fields and then render your video out like you did before and see if your output is correct. It should be this time.
This is what I mean by Vegas will "do the right thing" if you let it. You disabled this by setting Deinterlace method to None. You should never do this unless you are working 100% with progressive footage.
S tim zjistovanim bez korektniho PAL nahledu nevim. Mrknu na to ale nevim, jestli to poznam. Tim ze si to nazvetsuju a budu sledovat zmenu na prnim a druhym radku?
hele, tady je kousek myho dopisovani si s jednim ochotnym clovekem, kterej zna Vegas jak svy boty ( pise pro nej pluginy a vyucuje ho )
moje prvni otazka:
Hello John,
I have one question.
I made PAL DV Widescreen project from DV material (LFF) and now, I´d like to export whole film to MXF IMX50 (UFF) because it is standard/norm of local TV station.
How to avoid confusion of different field order?
I thought, Vegas can build each new frame from two original frames. It should take upper field from first frame and lower field from another and so on. But it doesnt work this way probably.
Another way could be move whole footage 1 line(pixel) up or down. Then, lower field should be upper, is it correct? Does exist some Vegas plugin which can do this? Some Vasst plugin?
Thank you for yout time.
Pavel Lopolo Jirak
odpoved:
Hi Pavel,
Vegas will take care of this for you. If the field order for the source is correct in the media properties, and you render to a different field order, Vegas will automatically swap fields. You don't have to worry about anything. Is this not what you're seeing?
moje "Tomasova" reakce :-)
Im afraid it doesnt work. I wish, you are right :-)
My project properties is PAL DV Widescreen. Whole timeline is full of DV LFF clips. I tried to export small part into Sony MXF-> IMX50 and sent it on my ftp for my friend, who is working with Avid media composer using that for betacam tape recording.
He told me, there are not correct fields. Are you sure that it should work like you said? :-)
(poznamka - mel jsem vypnuty interlace metody )
jeho reakce:
Look in your project properties. What is your Deinterlace mode set to? It should NOT be set to None. (Blend is the default)
Try right-clicking on one of the clips and in the media properties set it to UFF and render as you normally would. Does that make it come out correctly?
This article by Blackmagic Designs makes it sound like PAL equipment records UFF even though the PAL DV spec requires LFF. Perhaps this is what's going on:
http://www.blackmagic-design.com/support/detail.asp?techID=119
I don't work with PAL so I'm sorry I can't help more.
ja:
Thanks for your help John,
In my project propetries was deinterlace mode set to None, of course! :-) .. because I didnt expect, that i need to deinterlace somehow and then make new fields from blended progressive source. I guess, It will lose so much quality and sharpness for professional use.
from Black magic server.
"
The solution to use, when mixing formats, is to choose an uncompressed PAL timeline and swap the field order of PAL DV clips when you convert. However this is not something for which there is a setting in software. The best way to do it is to shift the video down a single video line in an application such as Final Cut Pro, Premiere Pro or After Effects. This will cause the fields to change, and the video will look normal again."
This is exactly, what I meant. It is a bit over hand to export whole movie uncompressed to AE or somewhere else and that´s why I tried to ask you about plugin, which could move source ( or whole project content ) one line up or down somehow.
But I can be exhaustively wrong, because I expect, that Vegas will take care about lines and fields when user will move content one pixel vertically ( or unpaired value ) . That´s a question. I should try it.
Thank you very much!
Lopolo
(porad mimo misu :-) )
a jasna odpoved:
Just to be sure you understand what to do... you should set your Deinterlace method to Blend Fields and then render your video out like you did before and see if your output is correct. It should be this time.
This is what I mean by Vegas will "do the right thing" if you let it. You disabled this by setting Deinterlace method to None. You should never do this unless you are working 100% with progressive footage.
S tim zjistovanim bez korektniho PAL nahledu nevim. Mrknu na to ale nevim, jestli to poznam. Tim ze si to nazvetsuju a budu sledovat zmenu na prnim a druhym radku?
Myslim, ze by to mohlo zajimat dalsi uzivatele Vegasu.
Porovnani kvality pri blenu a pri posunu s vypnutou deinterlace metodou.
http://www.3d.cz/smazat/blend_posun.jpg
Porovnani kvality pri blenu a pri posunu s vypnutou deinterlace metodou.
http://www.3d.cz/smazat/blend_posun.jpg
Pro tohle nesmyslný chování Vegas nepoužívám :-) .
Pokud máš něco v HDV, tak to vypiš na kameru a natáhni to jako DVCAM přes převodník v kameře.
Půlsnímky se prohodí (ne interpolují nebo nedejbože blendují - to je prostě deinterlace pomocí prolnutí a nic jiného), u sony to bude ok.
U AMC prostě krokuješ a sleduješ, jestli každý půlsnímek posune pohyb správným směrem. Pokud jde jedním směrem, je to ok. Pokud se na každým druhým půlsnímku vrátí, jsou opačně.
Pevné nervy s Vegasem :-) .
Blend (nebo interpolated) se mně osobně projeví pouze při exportu prokládaného materiálu do neprokládaného formátu (např. pro net děláš 25p, pak se uplatní buď prolnutí nebo interpolace, nikdy jindy. Ale můžu se mýlit, protože vegas na střih nepoužívám).
Doplněno - pokud bude vegas dělat něco jiného než píšu, tak ho vem a vyhoď ho z okna .-) .
Pokud máš něco v HDV, tak to vypiš na kameru a natáhni to jako DVCAM přes převodník v kameře.
Půlsnímky se prohodí (ne interpolují nebo nedejbože blendují - to je prostě deinterlace pomocí prolnutí a nic jiného), u sony to bude ok.
U AMC prostě krokuješ a sleduješ, jestli každý půlsnímek posune pohyb správným směrem. Pokud jde jedním směrem, je to ok. Pokud se na každým druhým půlsnímku vrátí, jsou opačně.
Pevné nervy s Vegasem :-) .
Blend (nebo interpolated) se mně osobně projeví pouze při exportu prokládaného materiálu do neprokládaného formátu (např. pro net děláš 25p, pak se uplatní buď prolnutí nebo interpolace, nikdy jindy. Ale můžu se mýlit, protože vegas na střih nepoužívám).
Doplněno - pokud bude vegas dělat něco jiného než píšu, tak ho vem a vyhoď ho z okna .-) .
Jinak než to prznit ve vegas, tak udělej projekt ve full HD rastru (50i). Vysyp to jako MXF (Sony XDCAM EX HQ - 35Mbps).
Tohle si domluv v TV a oni ti to vypíšou v avidu rovnou v RT na betu v SD (dodáš HD na disku, vypíšou to přes HW DC rovnou do bety, jen produkce domluví ten výpis).
To je druhá možnost, ta první je vypsat HDV do kazety a natáhnout to jako DV (ale tím to zbytečně przníš).
Ahoj.
Tohle si domluv v TV a oni ti to vypíšou v avidu rovnou v RT na betu v SD (dodáš HD na disku, vypíšou to přes HW DC rovnou do bety, jen produkce domluví ten výpis).
To je druhá možnost, ta první je vypsat HDV do kazety a natáhnout to jako DV (ale tím to zbytečně przníš).
Ahoj.
[quote=Pave1;288014]Pro tohle nesmyslný chování Vegas nepoužívám :-) .
Pokud máš něco v HDV, tak to vypiš na kameru a natáhni to jako DVCAM přes převodník v kameře.
Půlsnímky se prohodí (ne interpolují nebo nedejbože blendují - to je prostě deinterlace pomocí prolnutí a nic jiného), u sony to bude ok.
U AMC prostě krokuješ a sleduješ, jestli každý půlsnímek posune pohyb správným směrem. Pokud jde jedním směrem, je to ok. Pokud se na každým druhým půlsnímku vrátí, jsou opačně.
Pevné nervy s Vegasem :-) .
Blend (nebo interpolated) se mně osobně projeví pouze při exportu prokládaného materiálu do neprokládaného formátu (např. pro net děláš 25p, pak se uplatní buď prolnutí nebo interpolace, nikdy jindy. Ale můžu se mýlit, protože vegas na střih nepoužívám).
Doplněno - pokud bude vegas dělat něco jiného než píšu, tak ho vem a vyhoď ho z okna .-) .[/quote]
Nevidim na tom nic nesmyslnyho. Blend totiz neznamena jenom smesovano ale i michani, coz dava smysl. Bohuzel, spousta lidi ma tendenci Vegas podcenovat, vcetne me, ( o tobe vubec nemluve ) a pak ho nenecha pracovat. o to lepsi je pak prekvapko, kdyz funguje jak ma a zlomek ceny oproti konkurenci. Na Vegas mi nesahej, intuitivnejsi a prehlednejsi software jsem zatim nevidel. Ale to sem nepatri, kazdej at si pouziva, co je jeho ctena libost.
Neudela zadny prolnuti ale promichani, nebo chces-li, prohozeni. Kdyz se podivas na extreme nazvetsovanej vystup, zadnej ubytek ostrosi nezaznamenas. Funkce blend ve Vegasu funguje podle vseho o dost univerzalneji nez ocekavas. To co popisujes udelat taky, kdyz chces a zvolis progresivni vystup. Jinejma slovama, jedno zaskrtnuty policko se nerovna jedna konkretni funkce. Na krokovani muzu pouzit i Vegas, na to nemusim spoustet AMC. Ja myslel, jestli nema nejaky pokrocilejsi funkce.
Pokud máš něco v HDV, tak to vypiš na kameru a natáhni to jako DVCAM přes převodník v kameře.
Půlsnímky se prohodí (ne interpolují nebo nedejbože blendují - to je prostě deinterlace pomocí prolnutí a nic jiného), u sony to bude ok.
U AMC prostě krokuješ a sleduješ, jestli každý půlsnímek posune pohyb správným směrem. Pokud jde jedním směrem, je to ok. Pokud se na každým druhým půlsnímku vrátí, jsou opačně.
Pevné nervy s Vegasem :-) .
Blend (nebo interpolated) se mně osobně projeví pouze při exportu prokládaného materiálu do neprokládaného formátu (např. pro net děláš 25p, pak se uplatní buď prolnutí nebo interpolace, nikdy jindy. Ale můžu se mýlit, protože vegas na střih nepoužívám).
Doplněno - pokud bude vegas dělat něco jiného než píšu, tak ho vem a vyhoď ho z okna .-) .[/quote]
Nevidim na tom nic nesmyslnyho. Blend totiz neznamena jenom smesovano ale i michani, coz dava smysl. Bohuzel, spousta lidi ma tendenci Vegas podcenovat, vcetne me, ( o tobe vubec nemluve ) a pak ho nenecha pracovat. o to lepsi je pak prekvapko, kdyz funguje jak ma a zlomek ceny oproti konkurenci. Na Vegas mi nesahej, intuitivnejsi a prehlednejsi software jsem zatim nevidel. Ale to sem nepatri, kazdej at si pouziva, co je jeho ctena libost.
Neudela zadny prolnuti ale promichani, nebo chces-li, prohozeni. Kdyz se podivas na extreme nazvetsovanej vystup, zadnej ubytek ostrosi nezaznamenas. Funkce blend ve Vegasu funguje podle vseho o dost univerzalneji nez ocekavas. To co popisujes udelat taky, kdyz chces a zvolis progresivni vystup. Jinejma slovama, jedno zaskrtnuty policko se nerovna jedna konkretni funkce. Na krokovani muzu pouzit i Vegas, na to nemusim spoustet AMC. Ja myslel, jestli nema nejaky pokrocilejsi funkce.
[quote=Pave1;288017]Jinak než to prznit ve vegas, tak udělej projekt ve full HD rastru (50i). Vysyp to jako MXF (Sony XDCAM EX HQ - 35Mbps).
Tohle si domluv v TV a oni ti to vypíšou v avidu rovnou v RT na betu v SD (dodáš HD na disku, vypíšou to přes HW DC rovnou do bety, jen produkce domluví ten výpis).
To je druhá možnost, ta první je vypsat HDV do kazety a natáhnout to jako DV (ale tím to zbytečně przníš).
Ahoj.[/quote]
Jako MFX to asi nakonec vysypu tak jako tak, akorat to bude IMX50. Jsem potesenej, ze to Vegas umi .. nakonec, je to taky SONY a zase to souvisi s mym podcenovanim tohodle softu. Tenhle projekt jsem delal v SD, takze je nejakej fullHD rast bezpredmetnej. Portable betu si muzu nakonec i pujcit a prasknout to tam doma ale to za to nestoji. Proste to tam donesu a oni uz udelaji, co je potreba.
Tohle si domluv v TV a oni ti to vypíšou v avidu rovnou v RT na betu v SD (dodáš HD na disku, vypíšou to přes HW DC rovnou do bety, jen produkce domluví ten výpis).
To je druhá možnost, ta první je vypsat HDV do kazety a natáhnout to jako DV (ale tím to zbytečně przníš).
Ahoj.[/quote]
Jako MFX to asi nakonec vysypu tak jako tak, akorat to bude IMX50. Jsem potesenej, ze to Vegas umi .. nakonec, je to taky SONY a zase to souvisi s mym podcenovanim tohodle softu. Tenhle projekt jsem delal v SD, takze je nejakej fullHD rast bezpredmetnej. Portable betu si muzu nakonec i pujcit a prasknout to tam doma ale to za to nestoji. Proste to tam donesu a oni uz udelaji, co je potreba.
Pokud jsi to dělal v SD, tak nechápu to tápání kolem půlsnímků?
Žádný blend se u prokládaného projektu a prokládaného materiálu neuplatní, pokud to budeš exportovat prokládaně (IMX je záznamový formát - kazeta; pokud to exportuješ ven na disk, tak je to mpeg50).
Blend je jeden způsob převodu prokladu na neproklad (tady míchání=prolnutí), dvou půlsnímků do jednoho snímku. Pokud wxportuješ prokládaně, neexistuje důvod, proč půlsnímky míchat (..interpolovat, atd).
Vegas nepodceňuju, ale pokud by se choval, jak popisuješ, tak by to bylo zcela nekorektní a letěl by z okna (podle mě nic takového nedělá a jde jen o nepochopení toho nastavení - deinterlace metody).
Celkově nevidím problém, proč bys nemohl vyexportovat SD projekt zcela korektně.
Žádný blend se u prokládaného projektu a prokládaného materiálu neuplatní, pokud to budeš exportovat prokládaně (IMX je záznamový formát - kazeta; pokud to exportuješ ven na disk, tak je to mpeg50).
Blend je jeden způsob převodu prokladu na neproklad (tady míchání=prolnutí), dvou půlsnímků do jednoho snímku. Pokud wxportuješ prokládaně, neexistuje důvod, proč půlsnímky míchat (..interpolovat, atd).
Vegas nepodceňuju, ale pokud by se choval, jak popisuješ, tak by to bylo zcela nekorektní a letěl by z okna (podle mě nic takového nedělá a jde jen o nepochopení toho nastavení - deinterlace metody).
Celkově nevidím problém, proč bys nemohl vyexportovat SD projekt zcela korektně.
[quote=Pave1;288021]
Celkově nevidím problém, proč bys nemohl vyexportovat SD projekt zcela korektně.[/quote]
Ve zkratce, material je LFF a pozadovanej kodek UFF .. obaval jsem se z neznalosti problemu. A rikam ti, ze se polozka blend v nastaveni metody manipulace s fieldama se ve Vegasu uplatni. :-) .. viz mailova komunikace.
Bazirovat na tom, co ten pojem zrovna pro tebe znamena je zabavnej nesmysl, to je jako si stezovat ze se u BMW se protiprokluzu rika ASC u jiny znacky ASR, jinde TSC, DTC, EDS, ETC, ETS atd. Ted mi to prijde jako bys byl typek, co dela v BMW a rika, ze jedine jejich oznaceni je to spravny .. tudis ASC :-))
Celkově nevidím problém, proč bys nemohl vyexportovat SD projekt zcela korektně.[/quote]
Ve zkratce, material je LFF a pozadovanej kodek UFF .. obaval jsem se z neznalosti problemu. A rikam ti, ze se polozka blend v nastaveni metody manipulace s fieldama se ve Vegasu uplatni. :-) .. viz mailova komunikace.
Bazirovat na tom, co ten pojem zrovna pro tebe znamena je zabavnej nesmysl, to je jako si stezovat ze se u BMW se protiprokluzu rika ASC u jiny znacky ASR, jinde TSC, DTC, EDS, ETC, ETS atd. Ted mi to prijde jako bys byl typek, co dela v BMW a rika, ze jedine jejich oznaceni je to spravny .. tudis ASC :-))
Udělám testík a už teď vím, že ti odpovím, že se deinterlace metoda Vegasu u prokládaného projektu nemá prostě proč projevit (leda u nějakého spešl triku). Nemá to logiku.
Pokud ale máš pravdu (VIZ TO OBSÁHLÉ DOPISOVÁNÍ) a Vegas to nějak blednuje, pak neexistuje žádný rozumný důvod, proč takový sw používat na zpracování videa. Osobně mám kousek materiálu, kde je na druhém půlsnímku flash foťáku. Po exportu to tak i musí zůstat, jinak je ten sw prostě nepoužitelný.
Pokud ale máš pravdu (VIZ TO OBSÁHLÉ DOPISOVÁNÍ) a Vegas to nějak blednuje, pak neexistuje žádný rozumný důvod, proč takový sw používat na zpracování videa. Osobně mám kousek materiálu, kde je na druhém půlsnímku flash foťáku. Po exportu to tak i musí zůstat, jinak je ten sw prostě nepoužitelný.
Poslední možností je, že vegas to exportuje správně (obsah půlsnímků zůstane nezměněný), ale potřebuje volbu blend zapnutou (nějaký interní proces, který ovlivňuje v opačném případě export).
Opět platí, že pak nevidím důvod, proč takový sw používat na profi práci. SW je hodně, tak proč si zkracovat noci ;) (výjimkou pro zkrácení noci je třeba ta bouřka, která mě právě vzbudila, ale řešit export SD materiálu, to mi přijde opravdu děsný .-) ).
Opět platí, že pak nevidím důvod, proč takový sw používat na profi práci. SW je hodně, tak proč si zkracovat noci ;) (výjimkou pro zkrácení noci je třeba ta bouřka, která mě právě vzbudila, ale řešit export SD materiálu, to mi přijde opravdu děsný .-) ).
[quote=Pave1;288025]Opět platí, že pak nevidím důvod, proč takový sw používat na profi práci. SW je hodně, tak proč si zkracovat noci ;) (výjimkou pro zkrácení noci je třeba ta bouřka, která mě právě vzbudila, ale řešit export SD materiálu, to mi přijde opravdu děsný .-) ).[/quote]
No ta desnost je v tom, ze on to resi kvuli te TV. Dyt preci miniDV paska by mela stacit, pokud jeste v r. 2010 neni moznost se dostavit s HDD a primo nekde to DV vysypat, takove zvlastni, ne ? :-)
No ta desnost je v tom, ze on to resi kvuli te TV. Dyt preci miniDV paska by mela stacit, pokud jeste v r. 2010 neni moznost se dostavit s HDD a primo nekde to DV vysypat, takove zvlastni, ne ? :-)
On to neřeší "kvůli TV", ale protože dělá něco poprvé a hledá kvalitní a efektivní cestu ve vegasu. Ale taky bych to vyhodil na pásku a hurá pryč (nebo export v DV kompresi na disk, pokud vegas a mpeg50 mají nějaké mouchy - jenže mají-nemají není zjevně právě jisté .-) ).
[quote=Pave1;288024] Osobně mám kousek materiálu, kde je na druhém půlsnímku flash foťáku. Po exportu to tak i musí zůstat, jinak je ten sw prostě nepoužitelný.[/quote]
to je skvela vec, mohl bys mi ten kousek poskytnout? staci sekunda, dve ..
to je skvela vec, mohl bys mi ten kousek poskytnout? staci sekunda, dve ..
Mám to v dívíčku někde na pásce. Podívám se ale neslibuju, že to najdu a že to bude hned, promiň.
Zkus nějaký rychlý pohyb, kde každá fáze pohybu (třeba švih nohy, pohyb auta, atd) je jasně poznatelná. Odkrokuj to v AMC a je to (případně mi napiš SZ, ať to tu zbytečně neplníme nedůležitostma).
Zkus nějaký rychlý pohyb, kde každá fáze pohybu (třeba švih nohy, pohyb auta, atd) je jasně poznatelná. Odkrokuj to v AMC a je to (případně mi napiš SZ, ať to tu zbytečně neplníme nedůležitostma).
[quote=ai;288027]No ta desnost je v tom, ze on to resi kvuli te TV. Dyt preci miniDV paska by mela stacit, pokud jeste v r. 2010 neni moznost se dostavit s HDD a primo nekde to DV vysypat, takove zvlastni, ne ? :-)[/quote]
miniDV paska ma trosku horsi kvalitu nez to, o cem se tu bavime a co je standart v CT. Je samozrejme moznost dostavit se s diskem ale rad bych na tom disku mel vystup v maximalni mozny kvalite a o to tu primarne jde. Jako standard je v CT format SONY MFX a moje spekulovani zacalo ve chvili, kdy mam projekt v LFF (klasicky DV) a SONY MFX je prokladanej opacne, UFF.
Prestoze nejsem zadnej technickej typ zajimalo me, jak to udelat v maximalni mozny kvalite vystupu protoze jsem se obaval, stejne jako Pavel, ze Vegas vytvori ze zdroje nejakou interpolaci progresivni material, ze kteryho pak vygeneruje obraceny pulsnimky a material ztrati ostrost a kvalitu. Test to prozatim nepotvrdil - prilozenej obrazek.
Zajimalo by me, jak to dela v tomhle pripade napr. Avid, povazovanej za profesionalnejsi reseni. Jestli posune zdroj o radek nebo micha, coz je vyznam slova blend, pulsnimky ze dvou frejmu. Tak si myslim, ze to dela Vegas .. ale muzu se mylit a o tom je tahle diskuze :-)
miniDV paska ma trosku horsi kvalitu nez to, o cem se tu bavime a co je standart v CT. Je samozrejme moznost dostavit se s diskem ale rad bych na tom disku mel vystup v maximalni mozny kvalite a o to tu primarne jde. Jako standard je v CT format SONY MFX a moje spekulovani zacalo ve chvili, kdy mam projekt v LFF (klasicky DV) a SONY MFX je prokladanej opacne, UFF.
Prestoze nejsem zadnej technickej typ zajimalo me, jak to udelat v maximalni mozny kvalite vystupu protoze jsem se obaval, stejne jako Pavel, ze Vegas vytvori ze zdroje nejakou interpolaci progresivni material, ze kteryho pak vygeneruje obraceny pulsnimky a material ztrati ostrost a kvalitu. Test to prozatim nepotvrdil - prilozenej obrazek.
Zajimalo by me, jak to dela v tomhle pripade napr. Avid, povazovanej za profesionalnejsi reseni. Jestli posune zdroj o radek nebo micha, coz je vyznam slova blend, pulsnimky ze dvou frejmu. Tak si myslim, ze to dela Vegas .. ale muzu se mylit a o tom je tahle diskuze :-)
[quote=Pave1;288069]Mám to v dívíčku někde na pásce. Podívám se ale neslibuju, že to najdu a že to bude hned, promiň.
Zkus nějaký rychlý pohyb, kde každá fáze pohybu (třeba švih nohy, pohyb auta, atd) je jasně poznatelná. Odkrokuj to v AMC a je to (případně mi napiš SZ, ať to tu zbytečně neplníme nedůležitostma).[/quote]
jo, zkusim neco pohledat a dam vedet.
Zkus nějaký rychlý pohyb, kde každá fáze pohybu (třeba švih nohy, pohyb auta, atd) je jasně poznatelná. Odkrokuj to v AMC a je to (případně mi napiš SZ, ať to tu zbytečně neplníme nedůležitostma).[/quote]
jo, zkusim neco pohledat a dam vedet.
Tak sony MXF je pro (nízkonákladové) HD, to je právě to nedorozumění. MXF obecně je jen kontejner a DV se běžně nosí jako DV (tedy na disku v DV kompresi, ať už v AVI nebo v MOV kontejneru). Každej přepočet ale dívíčku ubližuje, takže ten MPEG50 je správný postup, míň to ztratí. Klidně to ale vysyp nekomprimovaně.
Je v té debatě hodně "přeslechů", které vytvářejí zbytečné problémy.
Je v té debatě hodně "přeslechů", které vytvářejí zbytečné problémy.
3.1 Soubory ve formátu MXF podle standardu SMPTE 377 (veškerá esence obsažena přímo v MXF souboru). V souborech musí být obraz a zvuk uložen takto:
• obraz: musí mít rastr 720 x 576 bodů s poměrem stran 4:3 nebo 16:9 anamorfní, komprimovaný podle MPEG-2 (25 - 50 Mbps, jen I-framy, 4:2:2 profil) nebo IMX (MPEG-2 50 Mbps, pouze I-frame, CBG = Constant Bytes per GOP). Mapování jednotlivých formátů musí odpovídat příslušnému standardu SMPTE.
technicka specifikace z CT ... tolik fakta
• obraz: musí mít rastr 720 x 576 bodů s poměrem stran 4:3 nebo 16:9 anamorfní, komprimovaný podle MPEG-2 (25 - 50 Mbps, jen I-framy, 4:2:2 profil) nebo IMX (MPEG-2 50 Mbps, pouze I-frame, CBG = Constant Bytes per GOP). Mapování jednotlivých formátů musí odpovídat příslušnému standardu SMPTE.
technicka specifikace z CT ... tolik fakta
Jenže to není "SONY MXF", ale MXF, a to je docela velkej rozdíl v debatě :-) .
Sony MXF jsou pouze dva v HD - z malého a velkého XDCAMu (malý má 420 barvy a dva profily SQ a HQ, což jde ve Vegas přeexportovat do MXF s těmito parametry, velký XDCAM má v HD 50Mbps 422 barvy, je uložený už přímo v MXF - většina výrobců má dvě verze kamer, malé s patvary nebo velké, které rovnou ukládají do MXF - viz Sony nebo Panasonic nebo Canon kamery, HMC151 vs HPX171, XDCAM EX vs XDCAM, nový Canon s cenou 180k XF305 taky ukládá do MXF, atd; je to skoro pravidlo, kamera s cenou kolem 160k a víc jede buď na pásek nebo do MXF, vyjímkou je čuňačina SOňáků u malých xdcamů, ale tam to jde přeobálkovat v Sony Browseru do MXF .-) ).
MXF je obecný kontejner, podobně jako avi nebo mov, jen je specificky určený pro profi střižny. Může obsahovat SD i HD, půlsnímky v SD jsou bottom first, v HD upper first, to už specifikuje komprese v tom MXF uložená.
--
Dopl.: prostě MXF je obálka.
Sony MXF je ze sony kamer, panasonic MXF je z pana kamer (třeba HPX171), atd.
Pokud máš projekt v SD rozlišení, exportuješ ne do Sony MXF, ale do nečeho (v MXF kontejneru), co je vhodné - třeba MPEG50 (což je typ komprese, která je pro SD "ala IMX", nebo pro HD ve verzi long GOP - třeba pro velký SOny XDCAM ve formě záznamového formátu Sony XDCAM HD422). Je to potřeba rozlišovat, jinak vznikne v debatě pěkný chaos, což se právě v tomhle vlákně (přímo ukázkově) stalo .-) .
Je to jako kdybys tvrdil, že TV požaduje zásadně avi nebo mov (což ale vůbec nic neříká o kodeku a kompresi v nich uložené, to může být klidně XVID, že .-) ).
Ber to s klidem, většina lidí má ve formátech hokej, ahoj .-) .
(*MPEG50 v SD je I-Frame only, v HD je to profil s long GOP; pokud si dobře pamatuju, ve Vegasu je označení export prestu "Sony MXF" vztaženo k té druhé možnosti - proto je to pak upper first, ale nijak jsem to blíž nezkoumal, nebylo mi toho nikdy třeba). Někomu řekneš MPEG50 a on si to vyloží jako Sony MXF alias Sony XDCAM HD422 - a pak je ta debata prostě v čoudu :D .
Sony MXF jsou pouze dva v HD - z malého a velkého XDCAMu (malý má 420 barvy a dva profily SQ a HQ, což jde ve Vegas přeexportovat do MXF s těmito parametry, velký XDCAM má v HD 50Mbps 422 barvy, je uložený už přímo v MXF - většina výrobců má dvě verze kamer, malé s patvary nebo velké, které rovnou ukládají do MXF - viz Sony nebo Panasonic nebo Canon kamery, HMC151 vs HPX171, XDCAM EX vs XDCAM, nový Canon s cenou 180k XF305 taky ukládá do MXF, atd; je to skoro pravidlo, kamera s cenou kolem 160k a víc jede buď na pásek nebo do MXF, vyjímkou je čuňačina SOňáků u malých xdcamů, ale tam to jde přeobálkovat v Sony Browseru do MXF .-) ).
MXF je obecný kontejner, podobně jako avi nebo mov, jen je specificky určený pro profi střižny. Může obsahovat SD i HD, půlsnímky v SD jsou bottom first, v HD upper first, to už specifikuje komprese v tom MXF uložená.
--
Dopl.: prostě MXF je obálka.
Sony MXF je ze sony kamer, panasonic MXF je z pana kamer (třeba HPX171), atd.
Pokud máš projekt v SD rozlišení, exportuješ ne do Sony MXF, ale do nečeho (v MXF kontejneru), co je vhodné - třeba MPEG50 (což je typ komprese, která je pro SD "ala IMX", nebo pro HD ve verzi long GOP - třeba pro velký SOny XDCAM ve formě záznamového formátu Sony XDCAM HD422). Je to potřeba rozlišovat, jinak vznikne v debatě pěkný chaos, což se právě v tomhle vlákně (přímo ukázkově) stalo .-) .
Je to jako kdybys tvrdil, že TV požaduje zásadně avi nebo mov (což ale vůbec nic neříká o kodeku a kompresi v nich uložené, to může být klidně XVID, že .-) ).
Ber to s klidem, většina lidí má ve formátech hokej, ahoj .-) .
(*MPEG50 v SD je I-Frame only, v HD je to profil s long GOP; pokud si dobře pamatuju, ve Vegasu je označení export prestu "Sony MXF" vztaženo k té druhé možnosti - proto je to pak upper first, ale nijak jsem to blíž nezkoumal, nebylo mi toho nikdy třeba). Někomu řekneš MPEG50 a on si to vyloží jako Sony MXF alias Sony XDCAM HD422 - a pak je ta debata prostě v čoudu :D .
A ještě mě napadla poslední rada - osobně tohle při nejasnostech řeším vždy tak (protže hodně lidí střihá v nečem, čemu z hlediska exportu 100pct nerozumí, dneska v tom chaosu formátů žádný div), že si nechám předem poslat kousek exportu (20sec), na kterém se vše prakticky ověří. Pak už není problém (neboť jako vždy jde hlavně o peníze, aby frekvence na drahé střižně nepadla vniveč).
Touhle cestou bych se tedy na tvém místě vydal.
Touhle cestou bych se tedy na tvém místě vydal.
Nemam nejmensi tuseni kam to smerujes a jakej to ma pro tenhle pripad vyznam... Sony MFX bylo ode me mysleno tak, ze v tom ma Sony, prostrednictvim nejaky asociace televizniho a filmovyho prumyslu prsty, tusim ze spolecne s Panasonicem a jeste jednou firmou, ktera se tim dlouhodobe zabejva. Ze je to ramec je snad jasny a ja jen poznamenal, ze nemusim bejt prekvapenej, kdyz software, kterej je od stejny party ktery se na tehle vecech dlouhodobe podili a v mnohym je leader, tuhle podporu ma. S ustanovenym vyzadovanej standardem (SMPTE 377) je to stejny, v tom ma taky Sony prsty. V dobe internetu prece neni problem si takovyhle informace najit.
Samozrejme ze jsem posilal vzorky v ruznych formatech a jsme vicemene domluveni. To je prece jasny a pak mi pomoh jeste MIHI, kterymu timhle dekuju za konstruktivni nezistnej pristup :-)
Misto tech radobymentorovacich prispevku se pod radeji domluvit, ze ti poslu par frejmu LFF videa a ty ho prevedes na avidu na UFF a pak porovname vystupy z Vegasu a Avidu, co ty na to?
Samozrejme ze jsem posilal vzorky v ruznych formatech a jsme vicemene domluveni. To je prece jasny a pak mi pomoh jeste MIHI, kterymu timhle dekuju za konstruktivni nezistnej pristup :-)
Misto tech radobymentorovacich prispevku se pod radeji domluvit, ze ti poslu par frejmu LFF videa a ty ho prevedes na avidu na UFF a pak porovname vystupy z Vegasu a Avidu, co ty na to?
tady je soubor .. http://3d.cz/smazat/zaklad_NC_LFF.zip .. jen 8Mb
Lopolo, vše, co jsem mohl k věci říct, jsem řekl. Řeš ty věci přes produkci v TV, domluv se a pošli jim kousek tvého exportu předem. Ostatní laborování považuju za hloupost (kdo co a jak myslel a řekl je jedna věc, porozumění exportním formátům věc druhá, věř mi, že mluvím ze zkušenosti z praxe).
(jinak dáváš málo informací, v čem byl projekt točený např.).
Absolutně nechápu, proč si nenainstaluješ trial MC5 a prostě si ten import do něj nezkontroluješ (odkrokování půlsnímků je banalita, na pohybu jasně poznáš, zda je vše ok). Pokud to bude ok v MC, bude to ok všude.
ahoj.
(zkusil jsem a máš je obráceně, avid otáčet půlsnímky bohužel neumí, pouze reexportem a importem, což je na nic a na dlouho). Zkusil jsem ještě jednou, při nativním importu (nastavení podle source) to je obráceně, pokud mu vnutím při importu spodní, tak je to pak ok. Ale mělo by to být exportované tak, abych mu nemusel nic vnucovat, import pak může trvat namísto tří minut klidně 20minut, protože se každý frame musí přehlavičkovat (soudě podle té doby, co znám ze zkušenosti). Některý typy soborů avid neobrátí ani při vnucení.
(jinak dáváš málo informací, v čem byl projekt točený např.).
Absolutně nechápu, proč si nenainstaluješ trial MC5 a prostě si ten import do něj nezkontroluješ (odkrokování půlsnímků je banalita, na pohybu jasně poznáš, zda je vše ok). Pokud to bude ok v MC, bude to ok všude.
ahoj.
(zkusil jsem a máš je obráceně, avid otáčet půlsnímky bohužel neumí, pouze reexportem a importem, což je na nic a na dlouho). Zkusil jsem ještě jednou, při nativním importu (nastavení podle source) to je obráceně, pokud mu vnutím při importu spodní, tak je to pak ok. Ale mělo by to být exportované tak, abych mu nemusel nic vnucovat, import pak může trvat namísto tří minut klidně 20minut, protože se každý frame musí přehlavičkovat (soudě podle té doby, co znám ze zkušenosti). Některý typy soborů avid neobrátí ani při vnucení.