Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Vloni se prodalo 157 milionů Smart TV, většina z nich měla Tizen

21.4.2019, Jáchym Šlik, aktualita
Smart TV v roce 2018 tvořily většinu prodaných televizorů, jak tvrdí analýza společnosti Strategy Analytics. A nejspokojenější může být Samsung, každý pátý model totiž využíval jeho systém Tizen.
Chytré televizory, které nabízejí připojení k internetu a především možnost instalace aplikací, dávno přestaly být okrajovým segmentem. Podle dat zveřejněných společností Strategy Analytics tvořily 67 % všech celosvětově prodaných televizorů v roce 2018. To znamená celkem 157 milionů prodaných kusů. A není se čemu divit, kategorie Smart TV je cenově stále dostupnější, nejlevnější modely lze pořídit už za několik tisíc korun. Ve střední a vyšší třídě potom bývá operační systém standardem. Zároveň se rozšiřují a zdokonalují funkce chytrých televizorů. Zatímco v minulosti nabízely především špatně použitelný webový prohlížeč, nyní se soustředí na aplikace pro streamování videa a doporučování vhodného obsahu na míru. Mnohdy jsou také televizory propojené s dalšími prvky chytré domácnosti.
 
 
Analýza od Strategy Analytics nám také nabízí pohled na podíl jednotlivých platforem. Každá pátá Smart TV prodaná v loňském roce měla využívat operační systém Tizen od Samsungu. S podílem 21 % se tedy jednalo o nejúspěšnější platformu. Následuje webOS (12 %), které ve svých modelech využívá konkurenční LG. A až třetí je Android TV (10 %) vyvíjená Googlem, kterou lze najít v televizorech různých značek včetně Sony nebo Philipsu (TP Vision). Dále se umístilo RokuOS (4 %) populární především v severní Americe, kde se platforma měla objevit na každém čtvrtém prodaném televizoru. Následuje Firefox OS (2 %), na kterém je postaveno rozhraní My Home Screen od Panasonicu. A své vlastní místo ve statistice získala ještě platforma Fire TV, která se objevuje nejen v malých streamovacích zařízeních, ale také v běžných televizorech.
 
 
Pokud sečteme výše uvedené podíly, dostaneme dohromady přibližně 50 %. Kdo si tedy ukousl druhou polovinu statistického koláče? Rozdělily se o ni menší platformy, které jsou převážně založeny na linuxovém jádře. Tam můžeme řadit třeba Philips Saphi, HiSense Vidaa a mnoho menších či regionálně působících značek. Statistika sice zkoumá, jak je to s prodeji Smart TV, ale už neřeší jejich používání. Podíl aktivních chytrých televizorů by totiž mohl být o něco jiný. Část uživatelů aplikace a připojení k internetu vůbec nepoužívá, vystačí si s běžnými televizními funkcemi. Ještě větší část diváků potom k televizoru stejně připojí „krabičku“ jako Apple TV, Amazon Fire TV, Google Chromecast nebo třeba herní konzoli.