Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Ve slepém testu OLED TV přesvědčil čtenáře Philips

27.10.2018, Jáchym Šlik, aktualita
OLED TV od značek Philips, Panasonic, Sony a LG se spolu utkaly v testu organizovaném německým magazínem. Přizváni byli samotní čtenáři, kteří měli za úkol hodnotit kvalitu obrazu v několika kategoriích.
Výrobci se často chlubí nejlepší kvalitou obrazu svých televizorů, ale který z modelů dokáže nejlépe přesvědčit samotné zákazníky? Německý časopis Video-Magazin (patřící do stejného vydavatelství jako známější PC-Magazin) se rozhodlo své čtenáře do tzv. slepého testu. Akce se uskutečnila 23. října v centrále automobilky BMW v Mnichově a zúčastnilo se jí 35 čtenářů. Testu se zúčastnila čtveřice letošních televizorů s OLED obrazovkou o úhlopříčce 65 palců – LG C8Panasonic FZW804, Philips OLED903 a Sony AF9.
 
Všechny modely byly před testem kalibrovány týmem odborníků a došlo k vypnutí algoritmu pro vylepšení obrazu, aby mohla být lépe posouzena základní kvalita obrazu. Podstatou slepého testu je skrytí všech vnějších znaků, které by mohly porotě pomoci identifikovat, o jaký model se jedná. Televizory byly proto vloženy do speciálních rámů, které zakrývaly rámečky okolo obrazovky, loga výrobců i podstavce. Označeny byly jen písmeny A, B, C a D. Mezi jednotlivými částmi testu byly zakryty oponou, aby nebylo možné rozpoznat značku podle uživatelského rozhraní. Organizátoři se samozřejmě snažili také o rovné podmínky všech vzorků, proto byly umístěny ve stejné výšce.
 
 
V první části testování byla na obrazovky pouštěna videa z připojeného multimediálního PC a herní konzole Xbox One X. Jednalo se o obsah v různé kvalitě od HD až po 4K HDR. Videa byla vybírána tak, aby na nich byly dobře patrné rozdíly v kvalitě obrazu, jako je ostrost, kontrast, černá, barevná neutralita, šum nebo jasnost pohybu. Účastníci měli za úkol hodnotit jednotlivé televizory v připravených dotaznících. Už na začátku testu získal nejvíce kladných hlasů model od Philips (33 %), s odstupem za ním skončil Panasonic (22 %). Výrazná část poroty (22 %) se ovšem nemohla rozhodnout, jaký z televizorů zvolí.
 
Ve druhé části testu byla přehrávána stejná videa, ale tentokrát se zapnutými technologiemi pro vylepšení obrazu. Výrobci tedy mohli ukázat, jak fungují jejich procesory pro zpracování obrazu a další vychytávky, se kterými se rádi chlubí na veletrzích a v tiskových zprávách. Tady se jako jasný vítěz ukázal televizor Philips, který ve slepém testu přesvědčil dvě třetiny přítomných. S velkou ztrátou druhý skončil Panasonic (18 % hlasů). Čtenáři také mohli zhodnotit, zda se jim více líbil obraz „syrový“ nebo po zapnutí různých technologií pro jeho vylepšení. A výsledek byl překvapivě vyrovnaný, takže různé vylepšování obrazu nemusí být vždy ku prospěchu.
 
 
Jasným vítězem slepého testu organizovaného německým magazínem se tedy stal televizor Philips OLED903, který za sebou nechal konkurenci od Panasonicu, Sony i LG. Nesmíme ovšem zapomínat, že preference uživatelů jsou individuální, stejně tak záleží na sledovaném obsahu či zvoleném nastavení.