Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

TV v roce 2021: mírné zdražení a vyšší prodeje, odhadují analytici

3.4.2021, Jáchym Šlik, aktualita
Podle analytické firmy TrendForce se letos prodá ještě více televizorů než vloni. Zásluhu na tom budou mít také významné sportovní akce. Na druhou stranu by zákazníky nemělo překvapit zvýšení cen způsobené nedostatkem komponentů.
Rok 2020 nakonec skončil pro výrobce televizorů velmi příznivě, a to i přes rozpačité první čtvrtletí. Závěr roku byl dokonce jeden z nejlepších v historii. Co přinese letošní rok? Podle analytické společnosti TrendForce bude pokračovat růst, a to i přes významné komplikace. Začneme dobrou zprávou. Podle odhadů se v roce 2021 prodá 223 milionů televizorů, tedy o 3,1 % více než vloni.
 
Na zvýšení poptávky by se kromě jiného měly podepsat také významné sportovní události, které byly přesunuty z roku 2020. Řeč je především o letní olympiádě v Tokiu a fotbalovém šampionátu EURO. Ačkoliv se nejspíš tyto akce budou muset obejít bez fanoušků na stadionech, o to více diváků nejspíš usedne k obrazovkám. A mnozí z nich si z toho důvodu pořídí nový televizor.
 
 
Ani přes očekávané zvýšení prodejů nejspíš nebude letošní rok pro výrobce zrovna jednoduchý. Nejen trh s televizory, ale také další spotřební elektronikou již řadu měsíců ohrožuje nedostatek polovodičových součástek. Ještě větší vliv mohou mít zvyšující se ceny televizních panelů, kterých je na trhu také málo. Růst cen panelů pociťují výrobci od loňského června. Nejvýraznější měl být v případě oblíbené úhlopříčky 32 palců, kde analytici uvádějí až 134% zdražení.
 
Podle společnosti TrendForce to znamená problém hlavně pro značky, které se snaží uspět agresivní cenovou politikou. Dodavatelů panelů totiž upřednostňují velké výrobce, kteří komponenty odebírají pravidelně a ve větším množství. Z toho důvodu můžeme od loňského roku sledovat zvyšující se podíl pěti největších značek (Samsung, LG, TCL, Hisense a Xiaomi) na úkor menších. Hlavní hráči na trhu tak poprvé překonali 60% podíl. Letos by se toto číslo mělo zvýšit na 62 %.
 
Zdražení malých panelů vede výrobce televizí k tomu, aby upřednostňovali modely s úhlopříčkou alespoň 55 palců. Zároveň dochází ke ztenčování cenového rozdílu mezi panely LCD a OLED. Spolu se zvyšováním výrobních kapacit v továrnách LG Display na panely OLED by to mělo znamenat, že pro řadu značek se v kategorii high-endových model letos stanou prioritou OLED TV.
 
A jak se zvyšující se ceny LCD panelů promítnou do maloobchodních cen televizorů? Analytici očekávají pomalé a postupné zvyšování cen, neboť skokový nárůst by mohl odradit zákazníky. Zároveň se tím značky připraví o významnou část svých marží.