>
>
>

Samsung HMX-R10: o 25° lepší zážitek?

Samsung HMX-R10: o 25° lepší zážitek?
Před pár dny uvedl Samsung na český trh novou kompaktní a ergonomickou kameru HMX-R10. Přináší s sebou řadu zvláštností, zejména umístění objektivu. Výčet všech ostatních včetně několika ukázek praktických testů najdete v dnešní rozsáhlé recenzi.
Jak jste se mohli dočíst v nedávném rozhovoru s Jiřím Kolaříkem, produktovým manažerem společnosti Samsung, budoucnost v oblasti amatérských digitálních kamer patří flashovým/SSD produktům. Výrobky s médii Mini DV a DVD jsou dnes na ústupu. A podle toho také vypadá nabídka na českých oficiálních stránkách - zahrnuje tři kategorie, přičemž největšího zastoupení se těší ta FLASHová. Nám se podařilo pro dnešní recenzi zajistit model HMX-R10, jenž se dá považovat za horkou novinku na trhu. A co vás dnes vlastně čeká?

Postupně se zaměříme na důležité faktory jako jsou celkový popis zařízení včetně programového vybavení a úplné technické specifikace, dílenské zpracování a ovládání. Dále vám nabídneme pohled na praktickou část, kde jsme zařadili řadu fotografických snímků (exteriér, interiér, speciální režimy včetně šumu a vyvážení bílé, zoom, vady objektivu aj.) a testy záznamu zvuku a videa (exteriér, interiér, záznam v kvalitě Super Fine/Normal, speciální režimy, zoom a ostření, obrazové efekty aj.). Mimo to nebudou chybět ani rychlostní měření (první fotografie/video, fotografie v pohotovostním režimu, zoomování) nebo doplňující údaje (skutečná kapacita testovací paměti, výdrž baterie, doba jejího nabíjení, aj.).

Takto zpracované údaje na závěr slovně zhodnotíme a také zmíníme důležité aspekty v naší obligátní tabulce pozitivních a negativních vlastností. Ostatně struktura celého článku bude velmi podobná minulým testům v rámci tématické přílohy "Video do dlaně". Rozdíl je pouze v absenci bodové části, která se více hodí pro srovnávací účely více produktů. Tímto máme důležité náležitosti za sebou, nebudeme tedy dlouze zdržovat a pustíme se do samotné recenze. Začínáme prvotním seznámením, obsahem balení a programovou výbavou uvažované digitální kamery.

- Samsung HMX-R10: čelní pohled (klikněte pro zvětšení) -

Obsah balení

Celý komplet k nám dorazil v malé pevné krabici s vnitřním vyztužením. To bylo dále členěno do několika přihrádek, kde bylo umístěno kompletní příslušenství včetně samotné digitální kamery. Přiložený obrázek pod textem dokumentuje veškeré součásti - zleva nabíječku společně se síťovým kabelem, vlastní přístroj HMX-R10, papírový návod základních úkonů, kabely pro propojení s okolím (nejčastěji PC/TV), látkový obal, CD s uživatelským manuálem a záruční kartu.

- Kompletní obsah balení -

Pokud bychom se měli blíže věnovat kabeláži pro komunikaci kamery s "okolním světem", v zásilce se nachází dvojice propojovacích vodičů - AV/komponentní a USB kabel. Nutno podotknout, že HMX-R10 má ve svých útrobách pro jejich připojení speciální konektor. Káblík pro mini HDMI v balení bohužel chybí a uživatel si jej musí dokoupit samostatně.

- Přibalená kabeláž -

Vzhledem k malým rozměrům prodejní krabice jsme ani nepředpokládali, že bychom v ní našli kolébku nebo třeba dálkový ovladač. Tyto vymoženosti u tohoto modelu nečekejte. Co naopak mnohé potěší, je látkový polstrovaný obal na suchý zip. Kamera se do něj zasouvá lehce a stejně pohodlně se z něj i vyjímá. Jeho primární funkcí je ochránit HMX-R10 proti znečištění, prachu, poškrábání atp. Pokud však chcete cestovat například s příslušenstvím nebo chcete zařízení ochránit proti vibracím, drobným nárazům, dešti apod., budete muset investovat do větší brašny nebo obalu s pevnou konstrukcí. Na samotné přenášení ale bohatě stačí.

- Měkké ochranné pouzdro pro videokameru -

V našem konkrétním případě jsme v balení nenalezli žádný "papírový" vícejazyčný manuál, ale pouze rozkládací list se slovním i obrazovým popisem základních věcí. Těmi jsou například jednotlivé prvky kamery, operace s konektory, médiem pro uložení záznamu a baterií. Dále jsou popsané konkrétní situace - nahrávání, přehrávání, režim fotoaparátu, spojení s TV či PC, práce s integrovaným softwarem a tisk fotografií. Pro neznalého uživatele celkem přijatelná forma. Samotný manuál v mnoha jazykových verzích se nachází na přiloženém optickém disku ve formě PDF souboru. Ten český obsahuje 153 stran a najdete v něm veškeré potřebné informace.

A kde je médium s přiloženým programovým vybavením? V minulosti jsme se mohli setkat s programem Cyberlink PowerDVD, ovšem to už dnes neplatí. Novinkou je u Samsungu integrovaný software Intelli-Studio pro správu ukládaného multimediálního obsahu. Nutno podotknout, že nás prostě ohromil. Vše je velmi jednoduché a snadno pochopitelné. Po připojení kamery pomocí USB kabelu k počítači dojde k jejímu rozpoznání a spuštění uvažovaného SW. Náhled na něj je uveden níže pod textem.

- Integrovaný software Intelli-Studio pro správu multimediálního obsahu digitální kamery -

Pracovní plocha je předělena v půlce s tím, že horní část zobrazuje adresářovou strukturu HDD ve vašem počítači a spodní pak videokamery. Pro editaci slouží programová nabídka "Edit". Nutno podotknout, že této funkce lze využít pouze v případě, že jste nejprve uložili video na lokální disk. Mimo to můžete své videozáznamy snadno nahrávat na populární internetové stránky pro sdílení videa. Další obrázek zachycuje editační režim, kterému dominuje jednoduchý přehrávač.

- Integrovaný software Intelli-Studio: editace uloženého obsahu všetně všech nabídek -

Ovládání je podobné například MovieMakeru od Microsoftu a osvojí si ho i začátečník. V nabídce jsou standardní funkce jako přechod mezi sekvencemi, filtry, vkládání snímků, regulace a vkládání hlasové stopy etc. Obecně lze napsat, že se tento všestranný nástroj pro přehrávání, střih a sdílení videozáznamů opravdu povedl. Jeho hlavní síla spočívá v tom, že do počítače nemusíte instalovat jakýkoli další software. Konečně i variabilita uložení výstupu je vynikající - dostupné jsou tři varianty (hlavní obrazový formát MP4/WMV s detailním nastavením, tzv. "Camcorder format" a projektový soubor *.spl). Následující screen znázorňuje proces konverze souboru MP4 na WMV.

- Integrovaný software Intelli-Studio: konverze videa (MP4, WMV) a následné uložení -

Parametry

V závěru úvodní kapitoly zbývá uvést úplnou technickou specifikaci HMX-R10 tak, jak ji definuje výrobce.