Pozor na pirátské Game of Thrones, bývá plné malwaru

2.4.2019, Milan Šurkala, aktualita
Spousta lidí stahuje pirátské verze oblíbeného seriálu Game of Thrones. Dle průzkumu společnosti Kaspersky Labs se ale nemálo z nich dočká nepříjemného překvapení v podobě virů. Pirátské kopie tohoto seriálu totiž vedou v počtu nákaz.
Nejen kvůli roztříštěnosti streamovacích služeb je stále docela běžné, že si lidé stahují seriály a filmy z nelegálních zdrojů. Velmi populární je v tomto zejména seriál Game of Thrones od společnosti HBO. Vyplývá tak z průzkumu antivirové společnosti Kaspersky Labs, podle níž tento seriál vévodí počtu infikovaných souborů maskujících se za epizody nějakého seriálu v průběhu sledovaného roku 2018. Je to o to překvapivější, že v roce 2018 nevyšla ani jedna nová epizoda Game of Thrones. Dle Kaspersky jeho uživatelé zaznamenali v minulém roce přes 120 tisíc infikovaných souborů, které se vydávaly za nějaké televizní seriály. Na prvním místě se 17% zastoupením (a 20934 případy) vedl právě Game of Thrones. Prim v tomto hrála první epizoda Winter is Coming a hodně velké zastoupení měla nepřekvapivě i ta poslední.

Game of Thrones

Na druhém místě se objevil seriál The Walking Dead s útoky na 18794 uživatelů a na třetím místě je pak už s větším odstupem Arrow s 12163 útoky. Je nutno poznamenat, že statistika se týká jen uživatelů používajících antivirové řešení od Kaspersky, takže celkový počet útoků bude pochopitelně mnohem vyšší. Společnost vydala statistiku i kvůli tomu, že se brzy objeví poslední série a je tedy velmi pravděpodobné, že autoři malwarů toho velmi rádi využijí k pokusům o infikování obětí nejrůznějšími trojskými koňmi, adwarem nebo např. cryptojackingem.

Kaspersky pochopitelně doporučuje dívat se na seriály (a nejen Game of Thrones) na příslušných legálních streamovacích službách. Pokud už uživatelé nechtějí platit a uchylují se k nelegálnímu obsahu, měli by dávat pozor na přípony souborů. Přípony MP4, AVI, MKV a podobné video přípony dávají smysl, nicméně často se objevují soubory s příponami, jako jsou EXE (např. .AVI.EXE), MSI nebo LNK. Ty jsou pak spouštěcímí soubory virů nebo odkazy na jiné soubory a představují cestu k zisku dalšího malwaru. Zde je dobré dávat i pozor na velikost souboru. Ty, které nemají alespoň pár set MB, jsou rovněž podezřelé.

Uživatel by měl dávat i pozor na to, zda se stránka jen nevydává za jinou (a to i v případě legálních služeb). Podezřelé je i to, pokud epizoda vyjde dříve, než by měla. To byl častý problém např. u hry Pokémon GO, která zpočátku nebyla uvolněna pro mnoho zemí, ale objevovala se na internetu, přičemž šlo o malware. A v neposlední řadě Kaspersky nepřekvapivě doporučuje použití jeho antivirových řešení.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.