Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

OLED TV a displeje konečně k mání?

29.12.2010, Tomáš Mejzlík, článek
Už delší dobu se mluví o využití OLED technologie pro výrobu velkých obrazovek, avšak mnoho produktů na trhu zatím není. Existují již slibné prototypy předváděné na různých veletrzích a někteří výrobci avizovali velké investice do výroben OLED displejů.
Kapitoly článku:
Zobrazování pomocí organických svítivých diod (OLED, Organic Light-Emitting Diode) je technologie bezesporu zajímavá, naneštěstí však má pomalejší nástup do praxe, než se čekalo. Respektive nástup není zase tak špatný, PMOLED (Passive Matrix OLED) se začaly vyrábět v roce 1999, AMOLED (Active Matrix OLED) v roce 2002 a letos přesáhl počet vyrobených displejů obou technologií dohromady 100 miliónů kusů. Ale jedná se z drtivé většiny pouze o displeje do mobilních telefonů, fotoaparátů a jiných malých zařízení, kde OLED není zase tak revoluční.

Na rolovací noviny, televizory s velkou úhlopříčkou a dobu, kdy bude mít každý doma svoji tiskárnu na OLED displeje, si budeme muset ještě počkat. V tomto článku se nebudeme zabývat technologií fungování displejů, jelikož vše podstatné z této problematiky je již zpracováno v tomto článku na SHW. Zde se pokusíme spíše předpovědět budoucnost a představit zajímavé modely produktů, které buď už jsou dostupné, nebo brzy budou. A také nahlédneme na využití OLED displejů jako zdrojů světla.


Koncept desktopového počítače HP LiM vybaveného OLED obrazovkou.


Od začátků až po současnost


Abychom se mohli zaměřit na budoucnost, musíme si nejprve zanalyzovat minulost a současnost OLED displejů. Reálnou situaci nám nastíní pohled na trh, který není závislý na tom, co říkají nadšení výrobci a fanouškovské weby, ale mluví v jasných číslech. V roce 2008 se prodaly OLED displeje za cca 600 miliónů USD, z toho polovina byly displeje do mobilních telefonů a druhá polovina především do přenosných video a audio přehrávačů a navigací. Další rok dosáhly tržby za displeje do mobilů dvojnásobku a prodeje OLED obrazovek do ostatních zařízení se téměř nezměnily. V roce 2009 se tedy prodaly OLED displeje za 900 miliónů USD. V roce 2010 zaznamenaly displeje do mobilních telefonů opět velký nárůst a celkové tržby za toto období jsou 1,3 miliardy USD.



Graf znázorňující počet vyrobených kusů OLED displejů.

A jaké vlastně máme výrobce OLED displejů? Suverénně největším je korejský Samsung, který má 43 % trhu, což je také hlavním důvodem, proč tato společnost tolik prosazuje OLED displeje do svých mobilních telefonů. Další je japonská TDK s 18 %, následuje taiwanská společnost RiTdisplay s 16 % a nad 10% podíl se dostal ještě jeden Japonec – Pioneer. Tato čísla by se však měla co nevidět změnit, neboť LG, Samsung a AUOptronics investují, nebo mají v plánu investovat nemalé peníze do nových továren OLED panelů.


Podíl výrobců OLED displejů na trhu.


OLED v čase budoucím


Nyní se pouštíme na tenký led. Už mnoho vizí, hlavně těch zaměřených na OLED technologii, nevyšlo, ale pokusíme se předpovědět budoucnost a odhadnout, kdy si budeme pořizovat OLED TV domů. Vycházíme z analýzy DisplaySearch, která nahlíží až do roku 2017. Zdá se, že zlomovým okamžikem by mohl být rok 2013, kdy začnou být na trhu dostupné zajímavé produkty, včetně TV displejů rozumných velikostí.

V letech 2013 a 2014 však budou pravděpodobně stále za astronomicky vysoké ceny, ale v letech 2015–2017 DisplaySearch očekává tržby z OLED displejů určených pro TV větší jak 1 mld. dolarů, tedy i ceny musí být pro zákazníky takové, aby byli ochotní vytvořit patřičnou poptávku. Odhady LG Display říkají, že OLED panely budou v roce 2016 o 20–30 % levnější než LCD. Pro srovnání předpovídaných tržeb OLED v roce 2017 může posloužit současná situace na trhu plazmových a LCD televizí, kde jsou roční tržby cca 3,5 respektive 17 mld. USD, avšak DisplaySearch ve svých předpovědích bere tržby pouze za OLED displeje, nikoliv za celé televizní sety.


Předpoklad růstu tržeb výrobců OLED panelů podle DisplaySearch.

V roce 2012 by měly být dostupné i OLED displeje pro netbooky, notebooky a stolní monitory. DisplaySearch předpovídá největší nárůst tržeb z prodejů panelů pro notebooky, a to na nějakých 300 miliónů USD v roce 2017.