Na Netflix se snesla kritika kvůli zhoršení kvality videí ve 4K

25.10.2020, Jáchym Šlik, aktualita
Nedávné změny v kódování měly Netflixu pomoci výrazně snížit datový tok videí ve 4K, aniž by divák zaznamenal. S tím ovšem nesouhlasí předplatitelé, podle kterých lze rozeznat zhoršení kvality v některých scénách.
Netflix nedávno oznámil, že u obsahu ve rozlišení 4K přechází na tzv. dynamické kódování. Tato „magie“ by měla snížit datový tok až o polovinu, ale aniž by oko diváka zaznamenalo změny kvality k horšímu. Naopak mohlo toto kódování v určitých scénách dokonce kvalitu nepatrně vylepšit. Proklamace, že se diváci nemusí bát zhoršení obrazu, Netflix podpořil slibnými grafy a snímky z videí porovnávajícími kvalitu. I my jsme se nechali ukonejšit, že se není čeho bát, a naopak jsme nešetřili nadšením z ušetřeného datového toku. Jak se ovšem záhy ukázalo, realita může být trochu jiná…

Příklad 1: Rozdíl v kvalitě není prakticky znatelný

Netflix obsah převádí postupně. I proto chvíli trvalo, než si předplatitelé mohli změn všimnout. V posledních týdnech ovšem na internetu přibývá negativních reakcí, podle kterých kvalita filmů a seriálů kvůli dynamickému kódování znatelně utrpěla. Tady je ovšem nutné dodat, že ne vždy. Záleží na konkrétním titulu a především scéně. Zatímco v některých případech zůstala kvalita subjektivně nezměněna, jindy nelze zhoršení přehlédnout. Nejlépe to lze samozřejmě ilustrovat při přímém porovnání, jako to udělal jeden z uživatelů na Redditu. Zhoršení kvality můžete postřehnout díky menšímu množství detailů. Tvář herečky díky tomu vypadá více vyhlazená, jako kdyby byl snímek zpracován pomocí nějakého instagramového filtru.

Příklad 2: V plném rozlišení byl divák schopný poznat rozdíl, především na tváři herečky

Bitrate se v uvedených případech podařilo snížit z 16 na méně než 5,91 Mb/s, tedy o více než 60 %. To znamená velmi výraznou úsporu dat nejen pro diváka, ale především pro samotný Netflix, který tímto krokem může znatelně snížit provozní náklady. Předplatitel pochopitelně zaplatí stále stejně, tedy v případě českého trhu 319 Kč měsíčně za tarif Premium s podporou obsahu ve 4K HDR. Připomeňme, že tzv. dynamické kódování umožňuje přizpůsobit datový tok konkrétním titulům a scénám. Donedávna totiž Netflix pro 4K videa používal pevnou přensoovu rychlost 8, 10, 12 nebo 16 Mb/s. Algoritmus používala americká společnost již dříve pro videa v nižším rozlišení.

Zdroj: 4kfilme.de