Adobe Encore CS4 - Mastering DVD
Ahoj,
chtěl jsem se zeptat, chci udělat "mastering" DVD krátkometrážního díla v Adobe Encore CS4.
Když založím nový projekt na DVD - PAL, vytvořím "menu" atd. vše ok, ale chtěl jsem se zeptat, můžu do projektu vložit HD video a pak ho tedy nechat překódovat do DVD PAL?! Bude to fungovat? (mám tedy zkušenost, že potom video při pohybu divně řádkuje, což je dost rušivý element) - čím to je?! Proč?
Nebo je tedy lepší video vyrendrovat ne v HD, ale do PAL widescreen?! Vložit do Encore a nechal ve finále překódovat?! A jak je to s bitrate? Někde jsem se dočetl, že ideální bitrate je cca 8 - 9 Mbit. A v jakém formátu, aby jej přehrála většina DVD přehrávačů?! Někdo tvrdí AVI, někdo MPEG2?!
Nicméně, je tu ještě malý zádrhel při renderu z Adobe Premiere CS4 do PAL widescreen se mi při náhledu "output" zobrazují úzké černé okraje, je to v pořádku? Nebude to mít vliv na výsledný vzhled DVD formátu na výsledně vypáleném DVD?! Případně, v jakém formátu tedy video renderovat?!
Díky moc za pomoc!!!
chtěl jsem se zeptat, chci udělat "mastering" DVD krátkometrážního díla v Adobe Encore CS4.
Když založím nový projekt na DVD - PAL, vytvořím "menu" atd. vše ok, ale chtěl jsem se zeptat, můžu do projektu vložit HD video a pak ho tedy nechat překódovat do DVD PAL?! Bude to fungovat? (mám tedy zkušenost, že potom video při pohybu divně řádkuje, což je dost rušivý element) - čím to je?! Proč?
Nebo je tedy lepší video vyrendrovat ne v HD, ale do PAL widescreen?! Vložit do Encore a nechal ve finále překódovat?! A jak je to s bitrate? Někde jsem se dočetl, že ideální bitrate je cca 8 - 9 Mbit. A v jakém formátu, aby jej přehrála většina DVD přehrávačů?! Někdo tvrdí AVI, někdo MPEG2?!
Nicméně, je tu ještě malý zádrhel při renderu z Adobe Premiere CS4 do PAL widescreen se mi při náhledu "output" zobrazují úzké černé okraje, je to v pořádku? Nebude to mít vliv na výsledný vzhled DVD formátu na výsledně vypáleném DVD?! Případně, v jakém formátu tedy video renderovat?!
Díky moc za pomoc!!!
Doufám, že masteringem myslíš autoring.
Render v Premiere - neuvádíš zdroj ani cílový formát, či parametry projektu, takže těžko říci, nejspíš máš blbě PAR - pixel aspect ratio.
Pokud cheš dělat autoring a uvažuješ o AVI, tak věz že AVI je kontejner, který menu neumí, takže neproveditelné. DVDplayer, jak už název napovídá umí DVDVideo, které má parametry dané normou, to lze také autoringovat.
Ideální bitrate neexistuje, pro DVDVideo je dané normou a je omezeno "shora", tedy jako maximální hodnoty. Obecně platí, že čím vyšší bitrate, tím snad lepší kvalita.
DVDVideo viz [CODE]https://en.wikipedia.org/wiki/DVD-Video[/CODE]
HD video dej na časovou osu v Premiere a dopředu si je zrenderuj jako DVDVideo. To řádkování je způsobeno budˇšpatným pořadím polí - půlsnímků, špatnou deinterlací apod. nebo je chybně označeno jako progresive.
Render v Premiere - neuvádíš zdroj ani cílový formát, či parametry projektu, takže těžko říci, nejspíš máš blbě PAR - pixel aspect ratio.
Pokud cheš dělat autoring a uvažuješ o AVI, tak věz že AVI je kontejner, který menu neumí, takže neproveditelné. DVDplayer, jak už název napovídá umí DVDVideo, které má parametry dané normou, to lze také autoringovat.
Ideální bitrate neexistuje, pro DVDVideo je dané normou a je omezeno "shora", tedy jako maximální hodnoty. Obecně platí, že čím vyšší bitrate, tím snad lepší kvalita.
DVDVideo viz [CODE]https://en.wikipedia.org/wiki/DVD-Video[/CODE]
HD video dej na časovou osu v Premiere a dopředu si je zrenderuj jako DVDVideo. To řádkování je způsobeno budˇšpatným pořadím polí - půlsnímků, špatnou deinterlací apod. nebo je chybně označeno jako progresive.
Z Premiery to rendruji v HD 1920x1080 MPEG2, 18,5Mbit/s - takže to Encore neumí sám dobře překódovat do DVD?! Je tedy lepší render přímo do DVD v MPEG2? AVI je tedy blbost? Mě osobně zkousne Encore i AVI, takže nevím kde je tedy problém, ale v AVI rozhodně ne...
Adobe Encore je autorizační program, určený ke tvorbě menu pro DVDVideo nebo BluRay. Není to konverter i když základní funkce umí.
Avi je kontejner, který menu neumí, k tomu nemám co dodat.Jestli AVI, tak ho udělej přímo v Premiere, Encore máš k ničemu.
Jestli DVDVideo, tak musíš provést kvalitní downscale do SD, protože DVDVideo může být maximálně 720x576, odkaz na parametry jsem dával výše. Jak to provést je předmětem mnoha sporů a diskuzí, je to na obsah odborného článku.
Tvoje soubory musí být obrovské, doporučil bych ti rendering do MPEG4 AVC - H.264 nebo X.264, kontejner třeba MP4 (záleží na zvuku) a následně bez komprese převrátit do MKV, které menu umí. (MP4 umí taky) a moderní playery to přehrají.
DVDplayery , pokud nejsou vybaveny nepřehrají nic jiného, než DVDVideo.
Avi je kontejner, který menu neumí, k tomu nemám co dodat.Jestli AVI, tak ho udělej přímo v Premiere, Encore máš k ničemu.
Jestli DVDVideo, tak musíš provést kvalitní downscale do SD, protože DVDVideo může být maximálně 720x576, odkaz na parametry jsem dával výše. Jak to provést je předmětem mnoha sporů a diskuzí, je to na obsah odborného článku.
Tvoje soubory musí být obrovské, doporučil bych ti rendering do MPEG4 AVC - H.264 nebo X.264, kontejner třeba MP4 (záleží na zvuku) a následně bez komprese převrátit do MKV, které menu umí. (MP4 umí taky) a moderní playery to přehrají.
DVDplayery , pokud nejsou vybaveny nepřehrají nic jiného, než DVDVideo.
Když bych tedy chtěl vědět stručně rychle! Export z Premiery tedy v DVD MPEG2 - 720x576, bitrate okolo 9Mbit/s - ve widescreen tedy 16:9. Stejně tak export menu ve stejných parametrech ano?!
Díky
Díky
V Premiere exportovat z timeline jako MPEG2-DVD (soubory *.m2v a *.wav). V encore importovat oba soubory jako Timeline, doplnit o náležitosti (menu, jazyk verzi a pod.) Provést kontrolu a vypálit nebo uložit strukturu na disk. Jednoduché, rychlé, spolehlivé. :-)
P.S. 9 Mbps je fajn, ale každému to na přehravači nemusí jet a může se to cukat nebo sekat. 8 Mbps bych považoval za optimal a 6-7Mbps za jistotu, ale samozřejmě ta kvalita jako u těch 9-ti to pak není. :-(
P.S. 9 Mbps je fajn, ale každému to na přehravači nemusí jet a může se to cukat nebo sekat. 8 Mbps bych považoval za optimal a 6-7Mbps za jistotu, ale samozřejmě ta kvalita jako u těch 9-ti to pak není. :-(
V jakém formátu mám video vyexportovat, aby bylo přehratelné jak v TV 4:3 tak 16:9 ?! Ve 4:3 klidně i s černými lemy! Potřeboval bych poradit s nastavením exportu!! DVD-MPEG, PAL, rozlišení 720x576 a nastavit widescreen 16:9 (1,422)?! Nebo jaké? Díky
DVD Video bude po autorizaci přehratelné na 4:3 i na 16:9. Pokud bude mít PAR 16:9 lze akorát při autorizaci nastavit, jak se má na TV 4:3 zobrazovat.
Jsou myslím 2 možnosti.
Letterbox - s černými pruhy
fullscreen -
dá se změnit na TV, pokud to tato umožňuje.
Jsou myslím 2 možnosti.
Letterbox - s černými pruhy
fullscreen -
dá se změnit na TV, pokud to tato umožňuje.
...to je ptákovina co píšeš - masteringový prg neovlivňuje zobrazení (kódování vstupu), ale má-li vstupní materiál PAR 4:3, zadá se mu PAR 4:3, podám-li mu PAR 16:9, bude mít výstup anamorf DAR 16:9 fullscreen. Obé ve formátu 720x576. Případné popsané prznění o přidávání pruhů do letterboxu se stará buďto encoder (když už to tak budu chtít natvrdo zmrvit), nebo "užovka" na zobrazovadle (TV či monitor). Punkt
Nevím jak v Encore, já dělám ve Scenaristu a v závislosti na tom jaký mám vstupní materiál (4:3 nebo 16:9) nastavuji "Track Stream Setting" podle toho vstupu (Source). Klidně můžeš mít úvodní znělku 16:9, menu 4:3 a filmy ve VTS 16:9 i 4:3 - míchat možno libovolně. Obvykle se ale dodržuje jednotný formát pro výstupní cíl (DVD-Video).
Škoda, Encore si myslím, že je slušní soft na autoring a brouzdat jinde se mi zase moc nechce hlavně kvůli propojení s ostatními programy ze Adobe Suite!
No to tak trochu zavání reklamními slogany a nevědomostí uživatelů... Snad víš s čím děláš a co s tím chceš udělat. Řeč je o "nářadí".
Nikdo ti neříká, aby jsi někam přesedlával, ale raději se podíval, v jakém formátu máš zdrojové video a (do manuálu nebo do Helpu) kde má ten krám nastavení tracku... Viděl jsem už hodně zmetků mastrovaných právě v Encore a prodávaných veřejnosti kdysi za neslušné peníze, kde to právě tvůrce nepochopil(i).
No ještě lépe učiníš, když si nejprve proštuduješ normu DVD-Video a budeš znát její mantinely i možnosti. Pak uvidíš, co ti to nechá a nenechá udělat a jak to má být správně.
[QUOTE=StD;457659]to je ptákovina co píšeš [/QUOTE]
Není pravda.
U menu to určuje striktně autorizační program
[ATTACH=CONFIG]23437[/ATTACH]
U filmu je možnost to nastavit nebo nechat na playeru
[ATTACH=CONFIG]23438[/ATTACH]
No a míchat 4:3 a 16:9 není až tak triviální, jak zaznělo výše, každé AR musí být v samostatném tracku.
Není pravda.
U menu to určuje striktně autorizační program
[ATTACH=CONFIG]23437[/ATTACH]
U filmu je možnost to nastavit nebo nechat na playeru
[ATTACH=CONFIG]23438[/ATTACH]
No a míchat 4:3 a 16:9 není až tak triviální, jak zaznělo výše, každé AR musí být v samostatném tracku.
Tyto možnosti znám taky (viz obr.), ale to je přesně ta hovadina, že potom v případě volby 4:3 Pan/Scan hraje 16:9 v Letterboxu i na 16:9-playeru jako 4:3. Tím to prostě vynutíš[HL] a je to špatně![/HL] Vždy je třeba nastavovat nativní AR zdroje a zobrazovat Full Frame. Player/TV se přepne automaticky. Poslední případ, kdy jsem se s takovým domršeným masteringem setkal, byl film Always (Navždy) od NorthVideo.
[ATTACH=CONFIG]23439[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]23439[/ATTACH]
Ne.
U filmu moderní playery PAR poznají a pokud je mastering flag nastavený na auto, obraz se řídí nastavením TV - zobrazovače. Na TV 16:9 při zdroji 16:9 nelze přitom nastavit letterbox za nic na světě.:-D
Jiná je situace menu. Pokud mi záleží na proporcích 16:9 menu při projekci na 4:3 zobrazovači, tak mi nic jiného než "zamčení" těchto proporcí nezbývá, musím zadat způsob zobrazení, protože aby se při 720x576 dosáhlo PAR 16:9 je potřeba obraz zdeformovat, zpět ho vrátí do původních proporcí až player právě podle tohoto nastavení.
Je jasné, že při chybném nastavení by "PanScan" také mohlo způsobit, že se okrajové položky menu octnou mimo viditelnou plochu.
Proto také mnoho studií dělá menu 4:3, protže na TV 4:3 budou určitě sporávně a na pro TV 16:9 nastaví "pillarbox" a i pokud ne tak deformace obrazu je mnohem snesitelnější, než naopak.
U filmu moderní playery PAR poznají a pokud je mastering flag nastavený na auto, obraz se řídí nastavením TV - zobrazovače. Na TV 16:9 při zdroji 16:9 nelze přitom nastavit letterbox za nic na světě.:-D
Jiná je situace menu. Pokud mi záleží na proporcích 16:9 menu při projekci na 4:3 zobrazovači, tak mi nic jiného než "zamčení" těchto proporcí nezbývá, musím zadat způsob zobrazení, protože aby se při 720x576 dosáhlo PAR 16:9 je potřeba obraz zdeformovat, zpět ho vrátí do původních proporcí až player právě podle tohoto nastavení.
Je jasné, že při chybném nastavení by "PanScan" také mohlo způsobit, že se okrajové položky menu octnou mimo viditelnou plochu.
Proto také mnoho studií dělá menu 4:3, protže na TV 4:3 budou určitě sporávně a na pro TV 16:9 nastaví "pillarbox" a i pokud ne tak deformace obrazu je mnohem snesitelnější, než naopak.
Ale ANO - ono se to totiž nastavuje (u profi prg - což Encore není) nejprve v globálním nastavení celého projektu a totéž se potom ještě dělá pro každý track stream podle zdroje zvlášť - což je intro, menu i film(y) - jsou-li tam odlišnosti (mohu mít třeba hlavní film 16:9 WS LB a bonus dokument 4:3 spouštěný z menu opět 16:9 - celý projekt bude 16:9 full-screen a jen u bonusu se zobrazení auto-přepne).
P.S. Jo a flagy PAR, DAR obsahují už samotné streamy m2v, tam nemá masteringový prg co sahat - pouze tyto údaje vykopíruje do IFO souboru spolu s údaji multiplexu.
P.S. Jo a flagy PAR, DAR obsahují už samotné streamy m2v, tam nemá masteringový prg co sahat - pouze tyto údaje vykopíruje do IFO souboru spolu s údaji multiplexu.