Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Kamera XF100

Pytkin (7947)|15.11.2011 10:46
nedavno sme tocili jedno DVDcko na kluc u nas v studiu .. a dopadlo to dost dobre .. zaznam bol do omneonu do MPEG2 long gop 422 50Mbps .. kluc vo FinalCut X .. to co je vidno , je default .. ziadne nastavovanie .. fakt brutalne dobry je ten kluc v novom FCP X .. samotny obdobny klucovaci plugin stoji 2x tolko ako cely FCP X.. vysledok si mozte pozriet na http://www.media-planet.sk/archiv.php .. DVD Skola Chrbta ..
Jarda.Bar (1238)|15.11.2011 11:32
SmirickyT: Souhlas.

Pave1: nechápu co píšeš, ale ten test má opravdu vypovídací hodnotu nula.
SmirickyT (377)|15.11.2011 11:54
[quote=Pytkin;378009]nedavno sme tocili jedno DVDcko na kluc u nas v studiu .. a dopadlo to dost dobre .. zaznam bol do omneonu do MPEG2 long gop 422 50Mbps .. kluc vo FinalCut X .. to co je vidno , je default .. ziadne nastavovanie .. fakt brutalne dobry je ten kluc v novom FCP X .. samotny obdobny klucovaci plugin stoji 2x tolko ako cely FCP X.. vysledok si mozte pozriet na http://www.media-planet.sk/archiv.php .. DVD Skola Chrbta ..[/quote]

To vypada dost dobre...
SmirickyT (377)|15.11.2011 11:56
Jinak, ten Canon Kodek, mi v pohode nacita i tem muj Avid Media Composer 3.1 a to Fast Import (ama jeste nemam). A beha to v nem i na tom laptopu excelentne. Takze to se mi na tech Canonech fakt libi...
Pave1 (4279)|15.11.2011 12:03
JardaBar - to vidím, že nechápeš .-) .

Pokud nevidíš rozdíl mezi tif ukázkama ze zipu, mezi 422 a 420 v 1920x1080/50i, tak není o čem debatovat. Tak hledám nějaké vysvětlení, proč to tvé oči nevidí a moje ano :D .
SmirickyT (377)|15.11.2011 12:15
Bohuzel ale AVID verze 3.1 to rychle naimportuje, ale neni to schopna rychle bez rebderingu ulozit.
LONG GOP Media are unable to export "same as source"
long-gop.jpg
Pave1 (4279)|15.11.2011 12:24
Asi to děláš špatně - udělej mixdown videa i audia (abys měl jednu videostopu a dvě audiostopy) a pak to vyhoď jako QT REF (nakonec v QT Pro dej save as selfcontained media). Některé kodéry načtou QT REF přímo (záleží i na typu komprese, některé načtou XDCAM50Mbps alias Canon XF kodek, některé DNxHD).
Jarda.Bar (1238)|15.11.2011 12:50
[quote=Pytkin;378009]nedavno sme tocili jedno DVDcko na kluc u nas v studiu .. a dopadlo to dost dobre .. zaznam bol do omneonu do MPEG2 long gop 422 50Mbps .. kluc vo FinalCut X .. to co je vidno , je default .. ziadne nastavovanie .. fakt brutalne dobry je ten kluc v novom FCP X .. samotny obdobny klucovaci plugin stoji 2x tolko ako cely FCP X.. vysledok si mozte pozriet na http://www.media-planet.sk/archiv.php .. DVD Skola Chrbta ..[/quote]

Děláte věci technicky hezky. Pěkný.
SmirickyT (377)|15.11.2011 21:34
[quote=Pave1;378040]Asi to děláš špatně - udělej mixdown videa i audia (abys měl jednu videostopu a dvě audiostopy) a pak to vyhoď jako QT REF (nakonec v QT Pro dej save as selfcontained media). Některé kodéry načtou QT REF přímo (záleží i na typu komprese, některé načtou XDCAM50Mbps alias Canon XF kodek, některé DNxHD).[/quote]

No to me taky napadlo, ale vyhodilo to jen zmenenou hlasku "LONG GOP nejde exportovat jako quicktime reference." Zkusim co to dela ve verzi 5.5
Pave1 (4279)|15.11.2011 22:00
Já nevím, na co ten export potřebuješ. Třeba XDCAM má takovou malou mechaniku (BR XDCAM disky), kterou připojíš po USB a umí to pak zapisovat 50Mbps HD422, ale ta je drahá (někdy se to používá namísto kazet, už jsem to zahlídnul), existuje i stroj "alá beta" (nemá to kazety, ale klasická "nepočítačová" přípojná místa - připojíš to třeba do staré páskové střižny), ale to je ultra pálka. V telce se HD vyjíždí na HDCAM nebo HDCAM SR, doma by ti měl stačit jakýkoliv výstup (třeba DNxHD185) pro kodér do distribuční komprese (ten samej kodek by měl stačit i pro export mezi aplikacema, třeba do AE).

Canon utilita by možná mohla umět taky zpětný zápis klipu na CF karty (nezkoumal jsem to), pak by se to dalo pouštět ven přes HW kamery, ale to nepoužívám.

U těch mixdownů je třeba udělat timeline jen s těmi třema stopami, pak jedou i některé formáty, které jinak vypadají, že nee.
KrocanX (243)|15.11.2011 22:17
[quote=Jarda.Bar;378042]Děláte věci technicky hezky. Pěkný.[/quote]

tojo, ale vic me zaujali ty slecny tam hehe
SmirickyT (377)|16.11.2011 07:43
[quote=Pave1;378159]Já nevím, na co ten export potřebuješ. ....
Canon utilita by možná mohla umět taky zpětný zápis klipu na CF karty (nezkoumal jsem to), pak by se to dalo pouštět ven přes HW kamery, ale to nepoužívám.
.[/quote]

Tak to zase jednou tezce koukam a zapolim s Avidem - tam kde to je u Vegasu uplne jasny a primocary a neverim svym ocim. Mam zdrojak(y) z XF300 (muze to bejt klidne i EX1), na hard disku.

Na co to potrebuju...

Ja chci proste jen co nejmin konvertovat zdrojovej material a nechat to - pokud mozno celou dobu v originalnim kodeku. A neprovadet dve az tri konverze.

Proc? Podiridis si zaznam v excelentni broadcast kvalite v HD kodeku 422 - 50 MBS. Pokud je schvalenej v BBC a National Geographic pro akvizici, tudiz je dobrej - mel by bejt podle myho dobrej i pro delivery a taky archivovani, ze jo.

Parkrat do toho strihnes a protoze spechas, nechces zbytecne a navic provadet zadnou konverz z kodeku do kodeku i po ceste. Ale jen do toho parkrat strihnout a opet to vyexportovat v tom samym kodeku.
Protoze ten uz sakra ma Broadcast kvalitu, kdyz je schvalenej pro Aquire.

To je to o co mi jde. Rychle a effektivne.


A to se mi opet nejak s Avidem nedari. Tak mi prosimvas nekdo reknete jak se tohodle da v softwaru za dva pul tisice dolaru proboha dosahnout. Ja mam zatim dojem ze nijak.

DNxHD movie z toho pochopitelne dostanu, Jenze dvacetiminutovej film v DNxHD 120 ma 17 GB.
Ten samej Export z Vegasu kdy to vubec neprekodovava ale necha to v tom originalnim kodeku ma jen 7GB...

Proste pokud muzu mit Broadcast Kvalitu (pro archivni ucely, ale i pro snadnej prenos nekam jinam) v kvalite ty kamery ze ktery jsem to poridil a zabere mi to polovinu mista, tak bych to tak chtel.

Jako Avid je skvelej na samotnej strih, ale tohleto je v nem fakt dementni...

Mam tam menu Transcode -> Sony MXF50 (kdyb byl zdroj v jinym kodeku, ja uz ale v MXFmam), ale Avid to z toho proste neni schopnej sam o sobe dostat.

Jediny co z toho jde exportovat je QuickTime Reference. (to ve verzi 3.1 neslo, v 5.5 trial uz to jde) No ale jak z ty reference udelam zase jenom jeden FILE v tom kodeku? Bez pouziti dalsich placenych aplikaci tretich stran?

Ani ten blbej Sorenson to neumi...
Nejakej napad?
SmirickyT (377)|16.11.2011 08:01
Uplne to zpresnim:

XF100 zdrojovy video (422/50Mbs) --> STRIZNA --> Vysledny video(422/50)

Bez rekomprese a prevodu do jinyho kodeku. Podotykam ze je to bezna vec a treba Vegas s tim nema nejmensi problem. (ale radsi mam strihovy tools v Avidu)

Avid to v pohode rychle naimportuje, nebo pripoji pres Ama. V pohode to tez postriha - bez toho aby to prevadel do DNxHD. Ale jak to z nej kruci mam dostat?

MXF export nema.
Do QuickTime MOVIE, pise ze Long GOP exportovat nechce.

Quicktime reference, vytvori tri soubory rozhazeny ruzne na disku. (Zvuk, Mov File a porebuje to jeste originalni nemy MXF file ve slozce Avid Media Files / MXF / 1 / s nazvem V01.......cosi.mxf

Jako nevylucuju ze ty tri soubory pujdou konsolidovat do jednoho pomoci QuickTime Pro, (nemam licenci po ruce) ale.... proboha to fakt potrebuje software za dva a pul litru externi software za 30 dolaru pro takovouhle banalitu ???


To je uplne to samy, jak s blbym importem videa, ktery zrovna mate na DVD... To by se z toho jeden v Avidu taky podelal. Oficialni navod cely leta: Pripojte to K Meridianu (Mojo) a nagrabujte to z prehravace. Po letech druhy oficialni navod: pouzijte freware Mpeg StreamClip, K tomu potrebujete QuickTime od Apple a pak si jeste dokupte MPEG plugin (za dvacet dolaru)... Tim si to prekonvertujte...Protoze nam se to nechce do SW za pet tisic delat...
(To je oficialni navod v Avid Support diskuzni skupine na jejich webu od jejich zamestnancu)
vegas1.jpg vegas2.jpg
SmirickyT (377)|16.11.2011 09:37
Sam si odpovim... Nejde to. Prohledal jsem to Goglem a podobny dotaz jako ja vzneslo i par lid v diskuznim foru Avidu a jinde. Par chudaku s Nano Flashi za 3 tisice dolaru a k tomu Media Composerem za dva pul.... Doufalo, ze kdyz Avid ma AMA a v pohode be ztranskodovani ty Sony MXF file prehraje a zedituje, tak jiste pujdou dostat i ven...

Aby v zaveru zjistilo ze z toho proste ty soubory nedostane.... Ta QT reference nesla vyeexportovat do verze 5.03, pak uz alespon to.

Jenze, k tomu aby z toho pak udelali zase jeden soubor, se musi to si poridt nejakej jinej sowtware...
Tak tomu se rika vazne bezesvy (Seamless) workfow.

Ted si muze k ty NanoFlashi koupit treba HD-SDI kartu, ze jo a jako za starych casu si to nahrat kabelem zpatky ne na pasek, ale do recorderu, v kodeku jakej chce.

Marna slava, Avid je historickej matsodont, puvodne Sequencer ovladajici externi Hardware a jejich inzenyri se jetse neprobudili a furt premysli stejne. "Kdyz chces MXF file musis si kupit externi HW a my pak nasim Sequencerovym sw ten hardware budeme ovladat..."

Jestli tohle v ty verzi 6 nezmenili, tak si u me ani neskrtnou... Na export do ProRes kaslu, k tomu je mozny pouzit ten Apple encoder za 50 dolaru a ne sw 600 (jen upgrade).

Sorry to neni uplne k ty kamere, ale z pulky jo. Protoze zkousim editovat soubory ktery nahrala v ruznych sw...


AVID tam ma menu send to -> MXF, P2 zarizeni. To je jedina cesta jak to dosta ven. Jenze ctecka SXS ceret uklad co ja vim jen XD Cam35MBs, takze by jsi musel mit velkej deck.

Pavle zajimalo by me jestli je moznost to pomoci toho Send To -> je mzny poslat zpatky do ty Canon Kamery. To by bylo alepson nejaky reseni. Muzes to zkusit?
Pave1 (4279)|16.11.2011 11:09
Chápu tvé rozhořčení, ale avid je jasně dělaný pro průmyslové workflow. Takže když chceš do toho "jen párkrát předstřihnout" a poslat to dál, tak pošleš dál kopii celé karty na disku + bin se sekvencí s pár střihama (třeba výběrka).
Pokud chceš poslat dál jen část materiálu, tak sekvenci zkonsoliduješ (tedy zkopírují se vybrané části materiálu s "ušima"), vytvoří se nové klipy na disku (flash disku a spol). A pošleš to dál.

Ono totiž v praxi v broadcastu nedochází k situaci, kdy to ani jednou nepřepočteš. Určitě dojde minimálně k upravní úrovní videa, aby vyhovělo normám, většinou dojde na nějaké barevné korekce, titulky, pár prolínaček, nějaké resize fotografií, atd. To vše vyžaduje přepočet, zbylé materiály jsou bez přepočtu - a rovnou se exportují na HDCAM (v případě 50Mbps 422).

Na konverze je v broadcastu vždy speciální pracoviště, vybavené různými sw, pro přepočet všeho možného. 50min DVD pak načtu do avidu ze serveru za cca 8min (fast import).

Základní pravido průmyslového workflow je, že než dělat něco "částečně a blbě", je lepší dělat jen jednu věc a to perfektně. Takže na přepočty jsou lepší sw, na střih je MC, na kompozice DS nebo jiné sw, na 3D jiné sw, na zvuk taky.

Pokud chceš něco, co dělá "vše v jednom", pak je jediná cesta, jít třeba do Vegasu. Tam zase narazíš na problémy při střihu (kde je avid MC velmi komfortní).

Neobhajuju avid, ale workflow pro XF kamery je úplně v pohodě - zasunu kartu a klipy mám přes AMA hned v binu (a pro rychlou práci s nima rovnou můžu dělat). Pro větší projekty si klipy zkonsoliduju (kopírování) na interní disk, pak dělám bez AMA (která má své mouchy, v MC5.5).

Export hotového dílka na kazetu je s HW bez problémů, export v původní kvalitě pro online v TV je zbytečnost - vezmeš bin a disk s materiálem a rovnou z něj se to dodělá. Archivovat materiál doma je možné pomocí XF utility (pokud chceš smazat nějaké celé klipy z karty) nebo přímo v kameře před zkopírováním, pokud chceš jen části klipů, tak v MC provedeš konsolidaci (stejně neuděláš reexport se strukturou karty, to umí jen ty utility výrobců kartových kamer). Na archivním disku pak máš složku s MediaFiles a k ní si uložíš interpretační BIN (ani nemusíš ukládat projekt).

Jde o to, pochopit filozofii, s kterou je sw vytvořený, pro jaké pracovní postupy je optimalizovaný. Pak se jen rozhodni, co je pro tebe víc - perfektní multikamera, správa velkých projektů s přenositelností do broadcastu, nebo chceš doma chroupat hromady DVD snadno a rychle?

Obojí najednou mít nelze, protože to je věc prostředí, pro které je sw optimalizovaný (bohužel mpeg2 je původně distribuční komprese, kterou tyto sw nepodporovaly. Vzaly na milost jen přesně specifikované verze, HDV, XDCAM EX SQ a HQ, XDCAM HD422 a Canon XF422 kodek).

--

Průmyslové workflow je prostě vyladěný řetěz vzájmně navazujících aplikací, celé prostředí je optimalizované pro určité typy kompresí, s kterými funguje perfektně. Proto si broadcast firmy jako BBC hlídají, jaké kamery si (v předem plánovaných akcích, např. dokumentárních cyklech) do tohoto prostředí pustí .-) .
Pave1 (4279)|16.11.2011 11:45
Osobně bych to řešil tak, že bych koupil ProCoder, Premiere Elements nebo Vegas Platinum a tam potřebné kousky z DVD vysypal jako DV, pokud tedy nechceš opustit MC.

Ale pracovní postupy s Canon XF422 kodekem jsou v stále aktuálním AvidMC5.5 naprosto standardní.
SmirickyT (377)|16.11.2011 19:16
[quote=Pave1;378241]Ale pracovní postupy s Canon XF422 kodekem jsou v stále aktuálním AvidMC5.5 naprosto standardní.[/quote]

Standardni to bude az ti to Avid umozni bezproblemove exportovat na pripojeny zarizeni. Jestlize jde ta vec s SXS kartou (tj ctecka za 300 dolaru, nebo figl s virtualni kartou) a Avid to podporuje.
Melo by jit to samy i pro Canon, kdyz podporuje ty jejich kamery.
Cili blba ctecka pro CF karty za 30 dolaru a Output -> Send To -> XDCam/XF device a posles si to zpatky na kartu, stejne jako driv na pasek....

Ovsem uvital bych kdyby to slo i bez tech ochcavek a figlu... Ta funkce tam evidentne v tom SW je. Stacilo by dopsata deset radek kodu...
SmirickyT (377)|17.11.2011 05:53
Pri reseni toho exportu, kdy se resenim zdalo poslat to na nejakou fyzickou SXS kartu, jsem prochazel internet a doslo mi jeste neco co je na tyhle kamere a tech od Canonu dobry.


Totiz to ze netoci na SXS(Sony) ci P2 (Panasonic) karty, ale standardni klasicky CF karty... Ktery jsou cenove uplne nekde jinde...

Takze celkovej "balicek" kamera a nejaky dve az ctyri karty pro zaznam muze nakonec u Canonu i s drazsi kamerou vyjit nakonec o dost levnejc nez u konkurence.

[odkaz, pro zobrazení se přihlaste] -> 65 az 100 dolaru je teda zatracenej rozdil.
Pave1 (4279)|17.11.2011 18:48
[quote=SmirickyT;378309]Cili blba ctecka pro CF karty za 30 dolaru a Output -> Send To -> XDCam/XF device a posles si to zpatky na kartu, stejne jako driv na pasek....[/quote]

Ale tohle je spíš věc výrobce kamery, ten by měl dávat utilitu, která tohle umí. Sony XDCAM HD422 je výjimka, je to rozšířený průmyslový standard. Proti tomu je XF422 kodek nová věc a o rozšířenosti v průmyslovém prostředí zatím nemůže být řeč (potenciál tu je, ale zatím prostě nejsou XFkamery tolik rozšířené). Takže tady vidím, že by kopírování "do struktury karty" měla umět především utilita výrobce kamery.

Osobně ale tohle nepotřebuju, protože nechci 50Mbps přehrávat na TV z kamery. DOkáží to přehrát diskové přehrávače (musíš to samozřejmě rewrapnou do kontejneru, který znají - MXF to není).

Při dodávce materiálu pro TV ale žádný problém neexistuje, v domácím prostředí bys to taky měl přehrávat z běžné distribuční komprese a ne z MXF .-) . Pro archivaci je naopak vhodné využít kompletní strukturu karty (zkopírovanou na disk), takže tady není problém (o konsolidaci části klipů jsem už psal, mazat celé klipy z karty lze).

Tohle opravdu není věc střihového sw, spíš výrobců kamer a jejich utilit (např. existují Sony utility pro XDCAM i XDCAM EX, stejně jako je utilita pro správu karet CF s XF materiálem).
SmirickyT (377)|18.11.2011 00:25
Pave1:
No castecne mas pravdu, mohlo by to byt veci vyrobce kamery. I kdyz se podivas zpet tak tvrdit toto v dobe kdy se pouzivaly kazety a FW, by bylo dost odvazne. Nicmene chapu ze driv to byl standard a stacilo to udelat pro vsechny kamery naraz. Dnes je to slozitejsi, s ruznymi kontejnery a srukturami na kartach.
Kazdopadne pro me to Avid vyresil uspokojive -> umoznil export do MXF s tim samym kodekem, a tim to pro me konci. Kdyby to bylo do QuikTime, tak to je taky pro me taky v pohode. Kdyby to nevyresil, asi bych to zkusil s tim QuikTime pro jak jsi psal.


Ale chci se te zeptat na to archivovani.

Ja rozumim tomu ze originalni natacky je mozne nechat v originalnich suborech. To je v pohode. Prenos z jednoho pracoviste v libovolnem zpracovatelskem kodeku na jine, klidne DNxHD je taky v pohode.

Ale jak archivovat vysledne dilo je otazka. Podle me uchovavat to v zpracovatelskym, editacnim kodeku (DNxHD, ProRes) je zbytecna ztrata mista. Jednak je to uzavrene takze neni predpoklad, ze se v tom jeste nekdo bude vrtat. Uchovavat to jako konsolidovany projekt i originalnima souborama (avid files/mxf/ ) mi taky neprijde chytre - jednak to zase zabira misto - i kdyz je to original kodek. Protoze za prvy mas treba klip z kamery a ten je deset munit dlouhej, ale v timeline z toho pouzijes jen minutu. Ale Avid ti schovava celej originalni soubor (az do toho zase bude chtit strihnout).
Takze zbytecne schovavas tech devet minut .

Toto by tedy resil mixdovn a konsolidace a archivace jen vysledneho mixdownu.

Za druhy je ale otazka, jestli to vubec budes mit v cem za deset let otevrit - viz zmena Apple, FCP -> FCP X...

Ja treba budu mit furt svuj Avid... v 3.1, jenze za dvacet let nebudou windows na kterejch to spustim....
Jako si nemam na cem dneska spustit svoji hru z Atari 800 XL.... z doby kdy mi bylo 14. mam ulozenou rozehranou session, i hru samotnou... jen to jaksi uz neni pocitac a os co by mit pustil...

Cili uchovavat to v propietarnim projektu a sw mi teda taky neprijde chytre. -> V male a stredni produkci.

OK v televizi mas prostory a rozpocet na to, aby sis tam uchovaval historicky vybaveni, U-Maticy, Palce, Bety, DigiBety, HDCAM a podobne. Ale v maly a stredni produkci? To se mi proste nezda.

Archivovat exportovanej film sice v HD, ale v nejakym distribucnim kodeku, (H264, Win Media, BluRay) mi taky neprijde dobry. Protoze uz prichazis o kvalitu.

Navic je to osvedcena cesta - delalo se to tak delalo leta, ze uchovavas v tom v cem jsi natocil. Natocis na DigiBětu, nastrihas, Vrznes to zpatky na Bětu, strcis do policky. Nebo tocis na DVCAM archivujes na velka DVCAM kazete. Sam je jeste mam v polickach.
V extereni produkci kde jsem pracoval a ktera natocila pro CT kolem padesatky az stovky dokumentarnich filmu - cili zadna svatebni agentura se takto samozrejme archivovalo.

Takze pokracovani v tomto osvedcenem postupu je proste archivovat vysledne hotove dilo v akvizicnim kodeku. Podle me. Nezabira to tolik mista a kvalita neni downgradovana.

To je jako bys driv tocil na DVCAM a archivoval na SuperVHS, nebo nechavat si naopak vyslednu film na DIGIBETACH. To neni chytry. Prvni ztraci kvalitu, druhy leze do penez.


Moje otazka je - jak ty osobne chces archivovat svoje konecny domaci dila, nebo z tvy maly videoprodukce?

Moje druha otazka, o ktery budes jiste neco vedet je: jak se Archivuje v CT? O tom nemam zdani.

Je to proste kazdej pes jina ves(to si myslim) a je to proste v archivu ve formatu te doby (Film, U Matic, Beta, DigiBeta, HDCAM) atd a prepisove pracoviste to proste vzdycky prevede z historickejch archivu na soucasnou technologii?

Probiha kompletni digitalizace archivu? Pokud ano, do jakeho formatu? To me zajima? A cvlastne me napada.. ze nevim ani detail. Jak se dneska vlastne vysila?
Jak vypada pracoviste ktery to pousti do etereu? Jede to z digitalnich kazet a borci to tam loadujou podle vytistenyho planu?
Nebo uz je to nejaky modernejsi a jede z to z nejakych serveru a posila se to pres HD-SDI ven misto posilani z "Kazetaku" nebo Optickyho disku?
Pave1 (4279)|18.11.2011 01:35
[quote=SmirickyT;378528]Pave1: Ale chci se te zeptat na to archivovani.

...jak archivovat vysledne dilo je otazka. Podle me uchovavat to v zpracovatelskym, editacnim kodeku (DNxHD, ProRes) je zbytecna ztrata mista. ...Uchovavat to jako konsolidovany projekt i originalnima souborama (avid files/mxf/ ) mi taky neprijde chytre - jednak to zase zabira misto - i kdyz je to original kodek. Protoze za prvy mas treba klip z kamery a ten je deset munit dlouhej, ale v timeline z toho pouzijes jen minutu. Ale Avid ti schovava celej originalni soubor (az do toho zase bude chtit strihnout).
Takze zbytecne schovavas tech devet minut .

...uchovavat to v propietarnim projektu a sw mi teda taky neprijde chytre. -> V male a stredni produkci.

Archivovat exportovanej film sice v HD, ale v nejakym distribucnim kodeku, (H264, Win Media, BluRay) mi taky neprijde dobry. Protoze uz prichazis o kvalitu.

Navic je to osvedcena cesta - delalo se to tak delalo leta, ze uchovavas v tom v cem jsi natocil. Takze pokracovani v tomto osvedcenem postupu je proste archivovat vysledne hotove dilo v akvizicnim kodeku. Podle me. Nezabira to tolik mista a kvalita neni downgradovana.

Moje otazka je - jak ty osobne chces archivovat svoje konecny domaci dila, nebo z tvy maly videoprodukce?

Moje druha otazka, o ktery budes jiste neco vedet je: jak se Archivuje v CT? O tom nemam zdani.

Probiha kompletni digitalizace archivu? Pokud ano, do jakeho formatu? To me zajima? A cvlastne me napada.. ze nevim ani detail. Jak se dneska vlastne vysila?
Jak vypada pracoviste ktery to pousti do etereu? Jede to z digitalnich kazet a borci to tam loadujou podle vytistenyho planu?
Nebo uz je to nejaky modernejsi a jede z to z nejakych serveru a posila se to pres HD-SDI ven misto posilani z "Kazetaku" nebo Optickyho disku?[/quote]

Hodně otázek :D .

Vezmu to stručně od nejdůležitějšího.

1/ Správně jsi řekl, že dobré je archivovat v původní kvalitě (nebo lepší, protože si musíš uvědomit, že k přepočtu dojde u výsledného dílka prakticky vždy).

Takže můžeš archivovat buď celé karty (kapacity disků neustále porostou, takže to nebude problém), případně si můžeš (pokud máš čas) dělat výběrový archiv vybraných záběrů (lépe jištěný). Archivace karet má jednu výhodu - máš originál bez přepočtu, takže tohle je asi bez debat (samozřejmě záleží, kolik toho točíš, to už je věc i peněz a tvého rozhodnutí, co budeš archivovat 100pct a co riskneš).

2/ Archivace master sestřihů (s podklady titulků, zvláštním exportem stop ruchových, dialogových a hudebních, tedy 3x stereo) je podle důležitosti - běžný věci dávám do DNxHD120 a lepší do DNxHD185 (185Mbps, 422, 8bit), spotřebky stačí v XF422 50Mbps 422 (tady šetříš tím, že máš kratší stopáž, proti hrubákům).

3/ Kdo se bojí, nesmí do lesa .-) . HDTV tady ještě chvíli vydrží (než bude stát 4K kamera tolik, co XF300), což možná chystaný foťák od Canonů může šoupnout .-) ), takže s tímhle si není důvod lámat hlavu. Až bude 4K, 422 10bit rošířené jako dnes AVCHD 420, pak bude čas vybraná dílka v novém sw "upscalovat" (spíš kvůli kompatibilitě). Ale myslím, že tím si opravdu člověk nemusí lámat hlavu, protože i ten nejlepší režisér na světě ti řekne, že za celý život natočil jen několik málo skvělých filmů .-)) .

4/ Distribuční komprese nejsou vhodné k archivaci.

5/ Vysílá se ze serverů, ano, archiv se digitalizuje (veškeré analogové nosiče se postupně přepisují (v rámci možností a podle důležitosti i opravují případně retušují), zatím se to dává na kazety SD nebo HD, ale jistě brzy přijde doba, kdy méně důležité věci skončí na serverech. Ani kazety nejsou totiž vždy 100pct spolehlivé, ale tady opat funguje ta hláška, že i ten nejlepší režisér natočil...
Filmy se taky digitalizují, čistí, retušují, tohle bude probíhat ještě pár desítek let .-) .

Jak to jednou bude digitalizované, tak je otázkou, zda technologie budoucnosti nedokáží lecos vyretušovat ještě mnohem lépe, takže třeba za 50let začne kolotoč na novo (v té době už to může jet většinou automaticky, tedy pokud v té době tady ještě bude něco jako TV, nemluvě o jiných možných změnách).

Hodně z toho najdeš přímo na stránkách ČT, dělají se průběžné exkurze (už nejsou návštěvní dny dvakrát do roka), lecos tak jde vidět přímo.

Zásadní do blízké budoucnosti bude zvýšení kapacity a rychlosti disků i počítačů, pak možná půjdou kazety do výslužby. A každý z nás ví, že na jednu poškozenou kazetu připadá 1000 poškozených pevných disků. Takže i domácí archiv by měl ctít pravidlo, že jeden disk=žádný disk.

Víc k tomu říct neumím :-) .
SmirickyT (377)|18.11.2011 02:18
Jasan diky za odpoved.
Mimochodem ted jsem koukal na ceny hard disku a je to ukrutny. 250 GB stoji to co driv jeden terabajt, v akci se daly sehnat i dva tera...

Jsem zvedav jak to dloubo vydrzi...


Ale mam jeste jednu otazku.

Co vim tak Sony XDCAM Kodek je 422 50 Mbs v osmibotovych barvach. (Pise se na strankach Thomson Valley v materialu o AVC Intra)
Canon udajne tech kamer u toho XF pouziva 10 Bit barvy. (podle recenzi ty kamery)


To si neumim vysvetlit. Na stejnym bitrate? Kodovani barev neovlinuje Bitrate?
ai (2993)|18.11.2011 02:37
archivace by byla pro me osobne ten nejmensi problem ( strih a coloring je ten zabirac casu)

1. original na HDD

2. render do MXF a pak tedy do MKV nebo m2ts, pokud se neudela bod 3, nechat na stejnem disku jako ty originaly pokud se provede bod 3.

este bych uvazoval jestli to MXF ukladat bez barevnych korekci nebo s

3. nechat to prelouskat do H.264 z CQ18 z korekcemi urcite, mozna to spadne az na tech asi 13 Mbitu (pokud to je podobne jako resizovane HDV na full HD) , ulozit na NAS

4.prelouskat to na streaming radsi hned, pozdeji vetsinou neni cas, 960x540 apod. na max 2Mbity, ulozit na NAS

to uz jsem mel promysleny, ovsem kamera zrejme nebude, protoze to nema 60p ....
SmirickyT (377)|18.11.2011 04:39
[quote=ai;378534]archivace by byla pro me osobne ten nejmensi problem ( strih a coloring je ten zabirac casu)
to uz jsem mel promysleny, ovsem kamera zrejme nebude, protoze to nema 60p ....[/quote]


Ale 60p proste v tomhle nebude. z duvodu bittrate, kvality kodeku, zpusobu kodovani a kompresnich artefaktu...

V MPEG 2 a AVCIntra neni mozny pri zachovani stavajicho Birtate zachovat i obrazovou kvalitu. Jsme proste v bode zlomu a dal to se stavajicimi kodeky a bitraty nejde.

Na 1080/60p je nutne:

a) bud zvysit kompresi pri stavajicim datovem toku -> vyssi kompresni artefakty a nizsi kvalita obrazu

b) zachovat kompresi na stejnem pomeru ale zvednout datovy tok -> To znamena MPEG2/100 MBs nebo AVCintra / 200 Mbs - > vyssi naroky na rychlost datovych karet a dvojnasobne misto

c) pouzit jinej lepsi kodovaci algorytmus nez MPEG2, a pak zachovat kvalitu obrazu pri stejnem datovem toku. -> vyssi HW naroky na dekodovani


V tuto je naprosto evidentni, ze se vyrobci vydavaji cestou podel bodu c)

Objevuji se prvni prosumer a consumer kamery, ktery umi 1080/60p a vsechnu ukladaji pomoci jinyho kodeku nez MPEG2. (pominme Hollywood)

Panasonic 160 a 250 jsou uplne ty samy kamerym je s tim rozdilem ze prcni uklada v AVCHD
zatimco druha v AVC Intra /100 MBs.

Ta levnejsi s vice vypocetne narocnym kodekem a ukladanim levnejsi karty, umi 1080p/60p,
ta drazsi co uklada v mene vypocetne narocenm kodeku na drahe profi P2/HD karty to neumi.

Totez Sony. NX 70 umi 1080/60p protoze uklada v AVCHD@/28 Mps

Pokud chces 1080p tak proste musis, bud doufat ze casem nekdo uvede kameru MPEG2 / 100 MBs Nebo posilit editacni retezec a prejit k AVCHD. Jina cetsa nevede.

Nicmene ja si myslim ze MPEG2 je na konci zivotnosti a vyrobci uz to tam tlacit nebudou. Viz nastup AVCHD do consumer a semi-pro oblasti. Tam si vyzkousi jak to funguje. Pockaji par let nez se zvedne vypocetni vykon pocitacu a pak to nasadi v Profesionalni oblasti.
Mozna se pletu a vyssim vykonem a klesajici cenou uloznych zarizeni (SSD), a rozmery uloznych zarizeni to naopak prosadi i tam,... ale spis asi ne. Protoze zaroven uz na zada tlaci i 4K, a ten tok a ulozny kapacity neni mozny zvedat do nekonecna. v 4k je obrazova plocha vyssi 4x -> plus jeste 60p....
Takze si myslim ze nastup AVCHD a eefektivnich kodovacich algorytmu je nasnade.


Nicmene mezi nama... otazka: Na co potrebujes 60p? Vysilat se to neda, opticky prehravace (bluray, dvd) to neprehrajou, na internetu se to nikde nestreamuje, pokud vim...

Takze snad jen na to slow motion? Nebo sport rychla akce. Ale jak z toho pak udelaj distribucni format? Kdyz se to downsampluje na 30p aby to slo vysilat nebo vypalit na BLuray... stjene se ta kvalita asi nekde zase ztrati. Pulka snimku musi do haje.

Ten editacni a distribucni postup by me zajimal. Ted jsem si hral s 720/60fps v Avidu a neni mi uplne jasny co tim, krome slow-motion.
Pokud to necham na stejnejch fps - netusim jak s tim ven ke klientovi.
ai (2993)|18.11.2011 06:44
ono ani ten senzor de-bayer vlastne ani nema rozliseni na full HD, k tem 1000 radkum se to ani neblizi , 720p zase interpoluje ......, ale to je vedlejsi

z 60i uz bylo srandy dost :-) ...... na 60p neni treba dvojnasobny datovy tok, ...jen kodovani a dekodovani je narocnejsi, tedy treba fakticky ano, kamery mohou mit problemy, Panasonic to vyresil vetrakem , Canon v kamerach nema B-snimky ale zato kopu dat, delaji to ruzne ,....a vubec je to jejich problem protoze to strkaji do tesnych prostoru :-)
SmirickyT (377)|18.11.2011 10:13
[quote=ai;378538] ...... na 60p neni treba dvojnasobny datovy tok, ...jen kodovani a dekodovani je narocnejsi, tedy treba fakticky ano, kamery mohou mit problemy, Panasonic to vyresil vetrakem , Canon v kamerach nema B-snimky ale zato kopu dat, delaji to ruzne ,....a vubec je to jejich problem protoze to strkaji do tesnych prostoru :-)[/quote]

No te ale blbost... Kterej panasonic uklada 1080/60P v Mpeg2 a vyresil to vetrakem?
A kterej Canon uklada v 1080/60P v Mpeg2 a vyhazuje B snimky, smim-li byt tak smely....

Asi mi neco uteklo.
Pave1 (4279)|18.11.2011 10:14
[quote=SmirickyT;378536]Co vim tak Sony XDCAM Kodek je 422 50 Mbs v osmibotovych barvach. (Pise se na strankach Thomson Valley v materialu o AVC Intra), Canon udajne tech kamer u toho XF pouziva 10 Bit barvy. (podle recenzi ty kamery).

...zaroven uz na zada tlaci i 4K[/quote]


XF422 kodek (50Mbps) je určitě 8bit záznam, hláška o 10bit patřila "ke komunikačnímu šumu" kolem novinky (zpracování signálu v procesoru vyvinutém přímo pro kamery bývá většinou s jemněším vzorkováním, pro záznam se vzorkování mění; jak přesně tohle funguje u XF100 a XF300 ale netuším).

Se 4K to taky nebude zas tolik horký - přinejmenším do té míry, dokud se nezmění "průměrná velikost obývacího pokoje" a z toho vyplývající "průměrná velikost TV". Málo kdo si bude chtít narvat do obýváčku větší TV, než s úhlopříčkou cca 1,5m, to se docela vsadím :-) .

A na tuhle úhlopříčku HD 100pct stačí, takže v tomto smyslu je velkou otázkou, proč by velké TV spěchaly do 4K... (samozřejmě vybrané projekty jedou ve 4K už dnes, ale to není o masové produkci).

---

ai - jak jsi přišel na to, že jednočipová kamera s 2mil bodů na čipu nedá dohromady 1920x1080 bodů v jasovce? Trochu to rozvěď .-) (výhrady tady směřují pouze k faktu, že se dopočítává 422, ovšem jiné cenově srovnatelné kamery jedou ve 420, takže tady není XF100 co vyčítat, naopak - takové Sony jednočipy s clearvid mozaikou s jedním vzorkem barev na 8pixelů to mají jistě složitější, než BAYER mozaika s prověřeným deBayeringem).

50p je jistě fajn záznam, ale pokud neděláš speciální triky (jako např. sledování pohybu), pak ti 50i bohatě postačí - divák rozdíl na TV vůbec nezaznamená (respektive běžné TV vysílání je dnes v 1920x1080/50i a ještě tomu tak nejmíň deset let bude).

XF100 je tady jednoznačně optimalizovaná pro spolupráci s "dnešními" TV průmyslovými řetězci, záznam v MXF kontejneru 50Mbps 422 (mpeg2 long GOP) je dnes nejrozířenější záznamovou kompresí v broadcastu (od reportážních Sony kamer s cenou od 0,5mil CZK až po nízkonákladové XDCAM EX1R a EX3 kamery).

Rozhodně tak XFkodek není "zastaralý", přímo naopak - tenhle kodek je dnešní broadcast standard .-) .
janforman (215)|18.11.2011 13:52
[quote=ai;378538]ono ani ten senzor de-bayer vlastne ani nema rozliseni na full HD, k tem 1000 radkum se to ani neblizi , 720p zase interpoluje ......, ale to je vedlejsi

z 60i uz bylo srandy dost :-) ...... na 60p neni treba dvojnasobny datovy tok, ...jen kodovani a dekodovani je narocnejsi, tedy treba fakticky ano, kamery mohou mit problemy, Panasonic to vyresil vetrakem , Canon v kamerach nema B-snimky ale zato kopu dat, delaji to ruzne ,....a vubec je to jejich problem protoze to strkaji do tesnych prostoru :-)[/quote]

na 60p není třeba dvojnásobný tok, ale cca 1.5x určitě a bude to hodně závislé od pohybu.
v mpegu je to děs, zrovna nedávno ode mě chtěl známej video full hd v progresivu na nějakou módní přehlídku.
výsledek byl v normálním bitrate naprosto odpuzující (2pass encoding) nakonec jsme raději zvolili H264/AVCHD kde soubor byl asi ještě poloviční a kvalita někde úplně jinde i pod lupou :-).
tudíž MPEG2 zvládne hodně, ale pouze při bitrate >50Mbit/s zatížení výpočty je velmi nízké např. 25Mbit/s je strašně málo a obraz se úplně sype - HDV.
H264 ho naprosto rozdrtí jenže jeho náročnost na výpočty je minimálně 10x 24Mbit/s vykazuje mírné chybky (artefakty) okolo rychle pohybujících objektů 50Mbit/s je téměř OK.
(bráno pro 24p/25p ~2K)

1920x1080x60p v pohybu si naprosto nevystačí s datovým tokem pro 25p pokud se nic nehýbe může tam být i 100p :-)

Hlavně uvažujte logicky, proč se používá 1080i? no prostě proto že přenese půl dat oproti 1080p.
U sofistikovaných kompresí samozřejmě vyšší fps neznamená tak razantní propad v kvalitě, protože se část dat opakuje a nemusí se v následujícím snímku tolik změnit.
Nicméně je utrpení sledovat 60fps narvané do přenosového pásma původně dostačující 30fps.
Při jakémkoliv razantním pohybu se obraz úplně rozsype.

P.S. těším se až v kině přejdou na 48fps konečně ta cukatůra zmizí :-) a nekompatibilní zařízení pojedou holt na 24fps (vynechaj jeden snímek)
ai (2993)|18.11.2011 22:40
chlopi , nevim jak uz na vas, ..., kdyz uz pri stejnem vykonu to bude HW enkodovat 2x dele to 60p oproti 60i, ale vysledek nebude 2x vetsi file, neni treba, velikost bude uplne podobna , muze byt i vetsi ale 2x CBR jsou data do vzduchu..... proto pisu o tech vetracich a zjednodusovani enkodinku, jasne, to bylo pro H.264, ale pro mpeg2 plati to same ....

50Mbit staci pro mpeg2 a home usera urcite, skuste si enkodovat veci s konstantnim kvantizerem 60i, 60p, jak pro H.264 nebo pro mpeg2, to si reguluje datovy tok jak potrebuje, tak zacnou naskakovat podobna cisla , ten CQ tok a jeho vychylky ukaze kolik by tedy mel byt CBR. Pro home usera staci mpeg2 urcite, ale nikdo se k tomu nema ... HDV staci milionum , jeste ted se toci novorozenci toci do SD rozliseni a na IPhony, proboha proc by 50Mbit mpeg2 60p mel byt malo .... :-)
Pave1 (4279)|18.11.2011 23:34
[quote=ai;378706]50Mbit staci pro mpeg2 a home usera urcite, ...HDV staci milionum[/quote]

Bereš to moc dogmaticky, chce to víc pohled z praxe :-) .

50Mbps v 1920x1080/50i (422) je minimální doporučená hranice (v tuzemsku často podlezená) pro nízkonákladové HD video v broadcastu, o nic jiného nejde. V úvahu musíš vzít fakt, že ty stroje mají úplně jinou optiku, jinou kvalitu zpracování, tohle je jen záznam.

Každý ať si točí do čeho chce, ale kamera je jen nástroj - vybíráš si správný nástroj na práci, kterou chceš dělat (XF100 je na hranici použitelnosti, její hlavní předností je ergonomie a velikost - což má své klady i zápory).

Takže tahle debata je úplně zbytečná :D (nemůže mít "vítěze", vždycky záleží na tom,co děláš, podle toho si zvolíš správný nástroj, od kvality skla, přes snímání, kvalitu zpracování, záznam).

----

Pokud chceš ale tvrdit, že majitelé (i velmi drahých) kamer jsou pitomci, protože spolupracují s nějakou TV a vydělávají peníze s technikou, která používá mpeg2 long GOP (třeba s XDCAM nebo s XDCAM EX kamerou) jen proto, že točí do 50i, pak jsi vedle. Asi tě to neživí, víc k tomu nelze říct, tyhle hloupé net flamy (se zbytečně vyhraněnými názory ode zdi ke zdi) jsou doménou lidí, kteří se touhle prací neživí, to je moje zkušenost .-) .
Pytkin (7947)|18.11.2011 23:41
[quote=SmirickyT;378190]
Parkrat do toho strihnes a protoze spechas, nechces zbytecne a navic provadet zadnou konverz z kodeku do kodeku i po ceste. Ale jen do toho parkrat strihnout a opet to vyexportovat v tom samym kodeku.
[/quote]


nejde len o ten isty kodek .. vhodne je , ked sa to cele robi aj bez rekompresie .. jednak je to rychle .. jednak sa nemeni kvalita .. XDCAM EX tak strihame vo VEGASe a je to dost v pohode .. uz aj aj lieta s dobrou grafikou (GPU acceleration) ..
Pave1 (4279)|18.11.2011 23:50
Pytkin - tak to děláš v první reklamce, která nedělá barevný korekce, grafiku a kompozice, která nedává materiál do TV s upravenými úrovněmi barev a jasu, kterou znám.

Jsi si jistý, že to je bez přepočtu .-) ?
Pytkin (7947)|18.11.2011 23:53
smiricky : zalohovanie asi zavisi aj od toho , co sa zalohuje .. u nas co robime "spravodajstvo" tak zalohujeme len zdroje a finaly (v tom istom kodeku) .. v druhom studiu , kde sa robi reklama , sa zase zalohuju komplet cele projekty .. takze su restornutelne a da sa editovat komplet vsetko ..
Pytkin (7947)|18.11.2011 23:58
pevel : nehovorim o reklamach ale o spavodajstve .. a nehovorim o finalnych produktoch .. ale o roznych predstrihoch na schvalenie atd .. natoci sa material .. vystrihaju sa hluposti a zavesi sa na internet , aby redaktor mohol napisat komentare .. atd ..

a je to urcite bez prepoctu .. vo vegase to vidis .. nemas pri exporte na obrazovke obraz , ale ciernu obrazovku s napisom NO RECOMPRESSION NEEDED , alebo nejak tak ..
Pave1 (4279)|19.11.2011 00:01
Aha, takže nemluvíš o použitelném vysílacím sestřihu, ale o nějaké pracovce pro redaktora pověšené na netu.

Díky za zpřesnění informace o zpracování "bez rekomprese" .-) .
Pytkin (7947)|19.11.2011 00:06
pavel : ja som len povedal , ze je super , ked to software vie .. nic viac .. nic menej ..
Pave1 (4279)|19.11.2011 00:11
Pro náhledový export na net snad stačí nižší kvalita, než 50Mbps .-) .

Při práci ale k přepočtům vždy dojde, takže spíš používám pro render kvalitnější kompresi, třeba 185Mbps nebo nekomprimované HD, když jde o nějakou pecku. Takže pro mě naprostá zbytečnost, byť se o zpracování "bez rekomprese" strašně mluví.

Ale jistě je fajn, že to ten sw umí :-) .
SmirickyT (377)|19.11.2011 06:20
Mam par doplnujicich informaci o tom co jsem zjistil experimenty, ohledne editace souboru z techto Canon XF kamer v ruznych striznach.

Nastavil jsem novy projekt, ktery presne odpovida specifikaci klipu z kamery. 1920x1080/25p. Jiny nemam. Ty jsem pak naimportoval do kazde jednotlive strizny.

Klani se zucastnili abecedne :-D Adobe Premiere 5.5 64 bit, Avid Media Composer 5.5 32 bit, Avid Media Composer 6 64 bit, Sony Vegas Pro 10 64 bit a Vegas Pro 11 64 bit, Thomson Grass Valley Edius 6 zda se 32 bit.

Ringem jim byl muj osobni laptop s lehce zastaralym CPU a GPU, ale s 4GB Ram, a Win7 64 bit Profesional. (C2D 2,4 Ghz, 500 GB HDD, Nvidia 8400 GS), protoze s laptopem jsem u toho mohl lezet v posteli :D ,a pak s nejnovesjim nabouchanym hardwarem umi strihat HD video kdejakej blbec (kazda blba strizna).

Vyrobil jsem rychle asi dvacetiminutovy film, poskladanim asi deseti klipu o delce 8 az dvacet vterin z Canonu XF300. Tolikrat za sebe, az mi to dalo dvacet minut. To je bezna delka dokumentarniho filmu. Zadny, prolinacky, zadny efekty, zadny titulky, nebo neco. Proste cisty ostry strih.

Po te jsem dal export projektu v nativnim kodeku kamery, tedy XDCAM 422 50mbs do kontejneru MXF.
Meril jsem cas exportu.

Co jsem nameril:
Edius: Nic. trial se odmita spusti, kvuli nejakymu chybejicimu dll. Diskvalifikovan.
Vegas 10 64bit: 28 minut. skoro 1 a pulkrat realtime.
Vegas 11 64 bit: 21 minut. Realtime (skutecne doslo k zrychleni)
Media Composer 5.5 32 bit: 10 minut (0.5 realtime) 2 x rychlejsi nez cas filmu.
Media Composer 6 64 bit: uplne totez co verze 5.5
Premiera 5.5 64bit: jeste pocita, ale vypada at o na 40 minut a vic, coz nechapu. Evidentne to prepocitava.

Vsechny programy jsou ve svym vychozim defaultnim nastaveni, jak se na instalovaly tak jsou. Nic jem nemenil v nastaveni, v preferences.

Nevylucuju ze to zkusim jeste jednoiu s tim ze tam pridam nejaky prolinacky, titulky a barevny korekce. Ale asi se na to spis vykaslu, uz se se mi to nechce delat a ocekavam podobny vysledky. Jestlize uz samotny export materialu bez zasahu u ma takovy problemy... Jedine ze by doslo k vyrovnani a treba Premiera nebo Vegas byly rychlejsi v pocitani prechodu nez avid, cim z by jeho naskok snizlili, ale to si nemyslim.

Jsem prekvapenej jak jsou ty rozdily veliky. A to jak mezi verzema Vegasu, tak mezi prvnim Avidem a posledni premierou. (4x rozdil v casu exportu)

1) Avid Media Composer
2) Avid media Composer
3) Vegas Pro 11
4) Vegas Pro 10
5) Premiera

Tady je videt ze pokud chce clovek zrychlit praci, zda-li se mu pomala, ma dve moznosti. Koupit auto s vetsim motorem - tedy nainvestovat prachy do posledniho hardwaru. Nebo vybrat software, kterej tu praci dela efektivne. Oboje stoji priblizne totez...

Samozrejme je to i otazka toho s kterym SW se komu dobre dela.

Ackoliv byl Avid nejrychlejsi, tak vitezem tohoto maleho klani, kde podminky uplne neodpovidaly realu (zadnu titulky prolinacky, korekce), je evidentne Vegas 11, protoze pomer cena/vykon. Preci jen stoji 600,- dolaru, zatimco Avid 2400,-.

Mym soukromym vitezem ja nadale Avid, protoze uz ho mam a tak me nebude upgrade stat tak strasny prachy. Za tu samou cenu co Vegas mi pak doda dvakrat rychlejsi workflow.

Jsem docel prekvapenej, cekal jsem ze tu bude daleko vic vyrovnany a rozdil nebudou tak velky. A hlavne pak tim propadem Premiery. Je mozne, ze kdybych mel moderni Hardware (GeForce 570) a Core i7, ze by to dorovnala... JEnze prblem je evidentne v tom ze ona to prepocitava, kdezto Avid a Vegas 100% ne. Nevim kde udelali soudruzi z NDR chybu, projdu nastaveni... esli tam nemaj nejaky zaskrtavatko, nerenderovat. Ale cekal bych ze se to s tim uz nainstaluje a nastavi.

Jinak me se ty Canony libi, a mozna bych si asi taky jeden poridil. A asi taky tu XF 100 pro sebe. XF 300 si muzu pronajmout. Proto se tim tak zabejvam. Testoval jsem i H264 soubory z jinejch kamer i AVC INTRA, ale ta prace s tim se mi furt nezmlouva.
-----------------
Update:

Zkousel jsem jeste tweakovat tu Premieru, ale nic nepomohlo. Jednoznacne nejpomalejsi. 43 minut.
Edius se nakonec rozebehnul. Ale nebyl mi to schopnej poslat do bitrate 50/MBS. Jen do 35 Mbs@vbr . Myslim ze to umi, ale je omezena ta trial verze. Takze zustal diskvalifikovanej.
SmirickyT (377)|19.11.2011 09:44
Apropo kde jsi ji koupil za kolik? ZA tech 69 tisic...? Koukal jsem ze je ma Skoda a Alza - ta je ma pekne predrazeny. A je na nich obecna ta "Evropska" prirazka.

Kdybych byl v cechach tak si tohle nikdy nedovolim... Rozhodne ne XF 305. Jedine jako firma, a musel bych jasne vedet odkud se to zaplati....
Pave1 (4279)|19.11.2011 16:23
Otázkou je, jak jsi to exportoval, Vegas to taky umí pouze kopírováním, takže se mi ten čas moc nezdá.

Kupoval jsem XF100 v Brně, za stejnou cenu, jako ji měli v té době na Alza a spol.
ai (2993)|19.11.2011 20:58
[quote=Pave1;378724]
Pokud chceš ale tvrdit, že majitelé (i velmi drahých) kamer jsou pitomci, protože spolupracují s nějakou TV a vydělávají peníze s technikou, která používá mpeg2 long GOP (třeba s XDCAM nebo s XDCAM EX kamerou) jen proto, že točí do 50i, pak jsi vedle. Asi tě to neživí, víc k tomu nelze říct, tyhle hloupé net flamy (se zbytečně vyhraněnými názory ode zdi ke zdi) jsou doménou lidí, kteří se touhle prací neživí, to je moje zkušenost .-) .[/quote]

tento dodatek uz byl zbytecny, ne :-) , stavis to na hlavu ....
Pave1 (4279)|19.11.2011 21:03
Právě naopak, stavím tvé "dogmatické" 50p (a tu obvzláště povedenou hlášku "mpeg2 long GOP pro home usery stačí" .-))) ) zpět na zem, do reality, kde kamery vydělávají peníz, často ve spolupráci s nějakou TV :-) .

Ale zpět k XF100 - dnes jsem zkoušel 1/50 +6 až +9dB vs. 1/25 +6dB a musím říct, že u XF100 je jednoznačně lepší první verze (můžou za to dešumátory, kterým nesvědčí v pohybu rozmazání u 1/25 závěrky, u statických záběrů je 1/25 ok i s dešumátory). Pokud lowlight není extrémní, pak je možné použít místo normal gamma cinegamma1, pak i +9dB je vizuálně šumu prosté (a přitom světlejší, než +6dB s normal gamma).
ai (2993)|19.11.2011 21:37
"(a tu obvzláště povedenou hlášku "mpeg2 long GOP pro home usery stačí" .-))) ) zpět na zem, do reality, kde kamery vydělávají peníz, často ve spolupráci s nějakou TV ."

...pardon, profesionale :-)))))
Pave1 (4279)|19.11.2011 23:47
[quote=ai;378706]chlopi , nevim jak uz na vas, ...
50Mbit staci pro mpeg2 a home usera urcite, skuste si enkodovat veci s konstantnim kvantizerem 60i, 60p, jak pro H.264 nebo pro mpeg2, to si reguluje datovy tok jak potrebuje, tak zacnou naskakovat podobna cisla , ten CQ tok a jeho vychylky ukaze kolik by tedy mel byt CBR. Pro home usera staci mpeg2 urcite, ale nikdo se k tomu nema ... HDV staci milionum , jeste ted se toci novorozenci toci do SD rozliseni a na IPhony, proboha proc by 50Mbit mpeg2 60p mel byt malo .... :-)[/quote]

Já si s těma (skutečně) kravskejma příspěvkama nezačal :-) .

Až budou televize platit za 50p (případně za tvé 60p .-))) ), stejně jako platí teď za 50i, tak se dočkáš. Ono je to opravdu jen o tomhle, není v tom nic osobního (oni platí, oni si do smlouvy dávají, v jaké normě chtějí výsledek). Jen je na tom prostě poznat, že tě to neživí (mě osobně kamera taky ne, ale znám hodně lidí, co je to živí).
SmirickyT (377)|20.11.2011 01:37
[quote=Pave1;378863]Otázkou je, jak jsi to exportoval, Vegas to taky umí pouze kopírováním, takže se mi ten čas moc nezdá.
[/quote]

Exportoval jsem to spravne. Ten Vegas to jenom kopiroval, celou dobu tam bylo napsano "No recompresion required"

Proc je v tom takovej rozdil, mezi dvema verzema Vegasu a Avidem nevim. Neco to tam brzdi.
ai (2993)|20.11.2011 02:04
Pave1
ty vubec nechapes, ze tento prispevek byl na reakci ohledne 60p, 50p a datoveho toku, tys to osobne prevedl na jakysi my zamer o pochybnosti 50i pro profesionaly, me je urcite jasne, ze na broadcast se to vyrobi 50i, samozrejme

za druhe tady nebyl zadny naznak , ze v tomto vlakne se diskutuje jen o zaznamu pro TV,

povazujes tuto kameru jako pouze "pro TV", chapej, tuto kameru si muze koupit kazdy, treba ojetou az bude venku nova rada apod...
Jarda.Bar (1238)|20.11.2011 09:43
Pro střih je podle mě mnohem vhodnější progresivní formát. Proklad zlobí v mnoha případech. A výstup 50i pak je jen věcí exportu - není problém (p -> i). Jsem rád, že se od prokladu pomalu upouští. Je to přežitek z dob CRT televizí.
Takže osobně bych byl radši za kamery bez prokladu.

Je mi jasné, že pro TV reportáže je třeba mít rychlé workflow a pak je 50i kamera ok (stále se pracuje se stejným formátem obrazu), nicméně pro jiné případy je proklad spíš k vzteku. A dost nerozumím stavění té kamery do role "jen pro práci pro TV".
Pave1 (4279)|20.11.2011 14:37
JardaBar - opět ty "jemné posuny" v interpretaci, promiň .-) .

Já napsal - XF300 ... a nízkonákladová XF100 jsou OPTIMALIZOVANÉ pro použití v broadcastu.

TY: "JEN pro práci v TV".

Vnímáš ten rozdíl?

---

Mohu jen (po 1751. :D ) zopakovat, že kamera je jen nástroj, který se vybírá na určitou práci. V tomto smyslu jsou XF300 a XF100 reportážní kamery (použití i v publicistice, některých typech dokumentu, atd.), optimalizované na SOUČASNÉ podmínky, kdy žádná TV v 1920x1080/50p nevysílá. Pro film jsou jiné kamery. Zopakuju i fakt, že v momentě, kdy TV začnou vyžadovat a platit za materiál v 1920x1080/50p, tak v tu chvíli se to změní.

Budeš to chtít napsat (v tomto vlákně o XF100) ještě jednou .-) ?
Pave1 (4279)|20.11.2011 14:44
[quote=SmirickyT;378991]Exportoval jsem to spravne. Ten Vegas to jenom kopiroval, celou dobu tam bylo napsano "No recompresion required"

Proc je v tom takovej rozdil, mezi dvema verzema Vegasu a Avidem nevim. Neco to tam brzdi.[/quote]

Tak to je překvapení, na druhou stranu dobře zkontroluj, jestli nějsou nějaké problémy v místech napojení klipů. Pokud nejsou, tak pak lze říct, že je avid rychlejší (při stejné kvalitě).
Pave1 (4279)|20.11.2011 14:52
[quote=ai;378993]Pave1
ty vubec nechapes, ze tento prispevek byl na reakci ohledne 60p, 50p a datoveho toku, tys to osobne prevedl na jakysi my zamer o pochybnosti 50i pro profesionaly, me je urcite jasne, ze na broadcast se to vyrobi 50i, samozrejme

za druhe tady nebyl zadny naznak , ze v tomto vlakne se diskutuje jen o zaznamu pro TV,

povazujes tuto kameru jako pouze "pro TV", chapej, tuto kameru si muze koupit kazdy, treba ojetou az bude venku nova rada apod...[/quote]

Však není jen pro TV, ale je optimalizovaná pro TV.

Pokud jsem ten příspěvěk špatně pochopil, tak promiň (ono z něj nebylo vše na první pohled úplně jasné, trochu jsi to zamotal .-) ).

Zopakuju, že XF300 (a její levná odvozenina XF100) jsou především konstruované s ohledem na využití v broadcastu - to byl jasný záměr tvůrců (XF100 jako B kamera na prostřihy k XF300 nebo jako malá "cestovní" kamera, atd.). V tomto smyslu je 1920x1080/50i v MXF kontejneru s 422 barvami přesně to, co je dnes průmyslovým standardem v běžné TV práci (reportáže, publicistika, dokument, filmové kamery to nejsou).

Proto považuju tvůj argument, že 50Mbps by "consumer userům" v mpeg2 long GOP bohatě stačilo za chybný - tyto kamery necílí primárně na home usery, ale na drobné podnikatele nebo nízkonakladové HD v broadcastu.
Z XF300 je to jasně patrné (má dokonce mechanické ovládání objektivu, obvyklé u top profi třídy), XF100 je především levná odvozenina této kamery. A v broadcastu by 1920x1080/50p s 50Mbps v mpeg2 long GOP neprošlo (ti radši připlatí za verzi 1920x1080/50i v 10bit se 100Mbps a víc, taková kamera s 50p by pak měla kolem 150Mbps minimálně).

Je to tak lepší?