Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

HDR FX7 nebo zrcadlovka

jarino1978 (8045)|4.9.2011 11:46
@bicista : ok, ja to chápem, ale bavíme sa predsa o človeku, ktorý si zarába snímaním svadieb. Myslíš, že by bol pre neho prechod z kamery na zrkadlo to najlepšie. Uvažuj, že on je na to sám...Určite nemá team, napr. 2-3 kameramani, zvukár, osvetľovač....
bicista (280)|4.9.2011 12:07
[quote=jarino1978;364850]@bicista : ok, ja to chápem, ale bavíme sa predsa o človeku, ktorý si zarába snímaním svadieb. Myslíš, že by bol pre neho prechod z kamery na zrkadlo to najlepšie. Uvažuj, že on je na to sám...Určite nemá team, napr. 2-3 kameramani, zvukár, osvetľovač....[/quote]

V tom pripade ano, pokud by sme presne upresnili tema je na svatbu vhodnejsi kamera ci DSLR a je na svatbu sam, tak se primlouvam za kameru, uz jen proto ze pobihat na svatbe s DSLR je ponekud neco na co nejsme zvykly. Na reportaz je DSLR nevhodna. DSLR se zde pak hodi pouze na zebery s nizkou hloubkou ostrosti, nebo na siroke zabery. Zalezi jak se chce taky to toceni pojmout, zda ma byt vysledkem nejaky kratsi a promyslene video, nebo tam litat s kamerou cely den. Dobre se da svatba natocit s cimkoliv, je to predevsim o kompozici a dobrem strihu. Pak je tu otazka jak pohodlne chci toho vseho docilit. Za mne v tomto pripade tedy kamera. Jeste je treba zminit to ze krom DSLR Sony zatim problem AF nikdo nevyresil. A ostrit a zoomovat je znacne pruserove. Pak za dalsi ergonomie DSLR pro celodeni behani je spatna, ad 1 stabilzace neni tak dokonala jako u kamer, za dalsi jake-koliv dalsi vymozenosti zlepsujici ergonomii jsou docela draha
a vylepsit si DSLR pro kvalitni praci presahneme hranici 100tis. Za coz tu mame kameru za kterou se nemusime stydet i kdyz s ni treba nepujde udelat stejny zaber jako s DSLR, ale kolik zaberu za to stoji aby se muselo premyslet nad DSLR predelanou na vaznou praci.
jarino1978 (8045)|4.9.2011 12:14
[quote=bicista;364855]Dobre se da svatba natocit s cimkoliv, je to predevsim o kompozici a dobrem strihu. Pak je tu otazka jak pohodlne chci toho vseho docilit. Za mne v tomto pripade tedy kamera.[/quote]

súhlas. inak keď budeš mať doma tú Sonku, pusti do éteru zopár screenov a surovín...
Pitomec (10211)|4.9.2011 12:37
[quote=doppetrspetla;364840]V zahraničí je spousta společností, které natáčí svatby pouze na HDSLR a vypadá to výborně. Stejně tak jako koncert na 7 zrcadlovek. Výhodou zrcadlovky oproti velký filmový kameře je to, že je miniaturní a dá se s ní dostat do místo, kam s velkou kamerou ani náhodou.

Jarino: napsal jsi "a to akože majú zrkadlá lepší obraz, ako dobré kamery ? neblbni človeče. vyskúšaj si to zopár krát, porovnaj ich fps, výdrž, ovládanie a ostrenie a pôjde zrkadlo von oknom. " tak se to teď nesnaž zachránit :D

Pitomec: "že s jakýmsi DSLR může udělat stejnou parádu jako s 3-čipovou kamerou" a "tříčipovou kamerou dostanu bezpečně kvalitnější podání barev než s jednočipovým foťákem"

taky pěkný blábol :)

Pave1: Reagoval jsem na použití rigu. Používal snad Dodo nějaký rig na jeho práci? Ne.

bicista: souhlasím

House MD 6.22 Help me - promo for season finale - YouTube

http://petrspetla.cz/?p=1327 článek[/quote]
Právě na svatby je potřeba kamera, která je mobilní a ne hovadina na stativu. Je vidět, žes nikdy nic netočil 9-)

A někde si nastuduj rozklad barev a využití 3 čipů, abys tady nebyl za úplnýho trotla když nechápeš, proč se toto používá místo 1 čipu :-)-
Pitomec (10211)|4.9.2011 12:41
[quote=bicista;364855]Dobre se da svatba natocit s cimkoliv, je to predevsim o kompozici a dobrem strihu.[/quote]

bicista (280)|4.9.2011 12:54
Zas takove extremy sem nemyslel :)
bicista (280)|4.9.2011 13:00
[quote=jarino1978]inak keď budeš mať doma tú Sonku, pusti do éteru zopár screenov a surovín...[/quote]
Ja ji samozrejme A77 planuji a uz se na ni moc tesim, ale bohuzel nebudu asi mezi prvnima, asi pockam do jara, snad ta cena klesne, 1400€ se mi moc davat nechce :)
Pave1 (4279)|4.9.2011 14:35
Tady je parádní svatební klip z AF100 (dle autora plus pár záběrů z foťáku Nikon) - [video=vimeo;28397175]http://vimeo.com/28397175[/video]

Jinak (výše zmíněný) Dodo pokud vím používá jako základ kamery XDCAM EX a k nim foťáky GH2 nebo Mark II jako doplněk (a teď pořídil FS100 .-) ),namísto rigu používá steadicem (Pilot).

Takže osobně bych kameru pro svatby upgradoval nikoliv na foťák, ale třeba na FS100 (lepší kresba ale horší výbava) nebo AF100 (o vous horší kresba ale lepší výbava kamery), pro speciality případně dokoupil foťáček, pokud je to nutné (např. kvůli řádově lepší širokoúhlosti s příslušným sklem, malému rozměru a váze, blízkých záběrech s malou DOF).

FS100 má myslím crop faktor 2.0, což třeba s Tokinou 11-16mm/f2,8 udělá krásných 22mm (třeba 60D má crop 1,6, takže tady je širokoúhlost parádních cca 17mm, to navíc bez sudovatění, která kamera to má :-) ).
Pitomec (10211)|4.9.2011 14:58
[quote=doppetrspetla;364875]Pitomec: Pošli ukázku tvé práce a přestaň žvatlat o tom jaký jsi profík. O čipech, rozkladu barev, se učí na středních průmyslových školách, netřeba se učit něco dále.
Je vidět že o tom víš celkově velký kulový. Barvy závisí také hodně na komprimaci.
digitální kamery od Arriflex mají formát Arri Raw, kamery od Red zase Red Raw...a myslíš si, že nějaká 1/2" 3 čipovka má lepší barvy? :D

A jestli točíš svatbu bez stativu, tak to opravdu musí vypadat profesionálně. Hlavně při telesklu.
Mimochodem víš o tom, že se prodávají ramenní opěrky? :)[/quote]
Jednak jsem nikde netvrdil, že jsem profík (to máš opět něco domotanýho v kebuli) a druhak učení na středních školách se tě netýká, protože zjevně nikdy žádnou jako žák nenavštívils 9-)
A že tady drmolíš cosi o Arriflex (což viděls tak na obrázku a poprvý dneska přes Google) je naprosto nepodstatný, protože ty máš akorát DSLR za pár šupů s čipem, jenž se dává do lepších mobilů a nikoliv s čipem, jenž je použitý v Arri :-)-

Mimochodem k čemu by mně byla ramenní opěrka u kamery na rameno, to fakt nechápu a stejně tak mně uniká, k čemu by byla u foťáku (pokud by se zrovna nejednalo o nějaký cirkusový číslo s šaškem, jenž by tam předváděl foťák na ramenní opěrce :D )
Pytkin (7947)|4.9.2011 22:44
[quote=jarino1978;364819]jasné pytkin, ale on chodí točiť svadby...a o tom smerovala debata...tam je zrkadlo absolútne mimo. teda pokiaľ nerobím zábery pre bývalú frajerku...:D[/quote]

v piatok tu bol clovek co toci svatby sa pozriet na FS100 .. A hovoril ze v podstate pouziva uz len zrkadlovky .. nosi aj kameru zo sebou , ale vraj toho z nej moc nepouzije .. jediny problem je, ze ked toci na zrkadlovku , tak sa ludia na neho divne pozeraju .. ze to si mohli na fotak tocit sami :) ale obraz je vyborny .. ucel svati prostriedky ..
Jarda.Bar (1238)|4.9.2011 22:53
1) Aliasing a moaré má řešení: http://www.mosaicengineering.com/products/vaf-5d2.html
2) Kdo je šikovný, natočí reportáž i s DSLR, kdo ne, ať raději používá klasickou kameru.
3) Kdo zvládne natáčení fotákem, měl by mít zaručený celkově lepší záznam. Kvalitu obrazu nedělá jeden parametr jak si tu někteří stále myslí.

Pave1: FS100 má crop factor 1,5.
Pave1 (4279)|4.9.2011 23:53
[quote=Jarda.Bar;364976]1) Aliasing a moaré má řešení: http://www.mosaicengineering.com/products/vaf-5d2.html
2) Kdo je šikovný, natočí reportáž i s DSLR, kdo ne, ať raději používá klasickou kameru.
3) Kdo zvládne natáčení fotákem, měl by mít zaručený celkově lepší záznam. Kvalitu obrazu nedělá jeden parametr jak si tu někteří stále myslí.

Pave1: FS100 má crop factor 1,5.[/quote]

Nechtěl bych být člověk, který se reportážema živí a musí točit s foťákem (fakt děsná představa :-) ). Nemluvě o repkách z tiskovek, kde jsou záblesky z foťáků, CMOS čipy zrušily na tuhle práci všechny celoplošné TV .-) .

Moaré má částečné řešení. Zaprvé je to absolutní novinka, za druhé na šíru to dělá jistou neplechu, zatřetí na 7D ještě tohle není na trhu. Moaré je zatím u foťáků prostě fakt.

Celkově lepší záznam z foťáků - no, to je právě problém parametrů. Barvy jsou lepší, ale kamera je pořád rozhodně nástroj univerzálnější. Neexistuje jednoznačná odpověď, že třeba na svatby je lepší točit pouze foťákem (většina spíš kombinuje kameru a foťák). U svateb kvalita rozhodně není kritická záležitost, ale blízké záběry s foťáčky vypadají moc pěkně, to jo.

Dík za upřesnění crop faktoru FS100, psal jsem "myslím že má 2.0", 1,5 je samozřejmě ještě lepší verze (nemění se to nějak podle adaptéru? Asi ne, předpokládám...).


Znovu a znovu je třeba psát, že jsou práce (a styly natáčení), kde např. jemný pomalý zoom velmi chybí. S foťákem zoom (nájezd nebo roztažení) prostě neuděláš, navíc jsou tu chybějící vstupy pro profi mikrofony (nebudu to vše opakovat, napsal jsem to v prvním příspěvku do vlákna).

Ale nechci nikomu brát jeho pocity, takže každý podle svého gusta :D .
Pave1 (4279)|5.9.2011 00:07
Pro mě je typickým pohledem na tuhle problematiku třeba tenhle člověk (první příspěvek):
http://www.dvinfo.net/forum/sony-avchd-nex-fs100/498728-companion-camera-fs100.html

Dělá víc věcí a potřebuje i jeden základní univerzální nástroj, což je pořád klasika (tedy zcela běžná situace mnoha lidí). Takže já osobně razím názor mít klasickou kameru a k ní doplněk (foťák, FS100), ale ani tahle odpověď neplatí vždy, tak už to chodí .-) .
Jarda.Bar (1238)|5.9.2011 00:07
Viděl jsem různá videa a lidé to s DSLR dali a výsledek byl perfektní. Co neumím já, může umět jiný.

Blesky se řeší pomocí pluginu, který dodá "plný blesk". CMOS čip je v tomhle k vzteku, to jistě, ale řešit to lze, tam kde to vadí.

Moaré taky není problém u všech foťáků, GH2 s tím problém nemá, podle toho co jsem četl, doma ho nemám.

Osobně nikomu foťák nenutím, ať si každý vybere sám.
Pave1 (4279)|5.9.2011 00:18
Co se týče repek, tak není absolutně čas něco rejpat pluginama v postprodukci. Navíc ten zvuk, způsob ostření, ergonomie, chybějící zoom - no, tady bych do toho fakt nešel :-) .

U svateb mi to přijde úplně jedno, kdo s čím točí, většina lidí je ale pokud vím na kombinaci kamera - foťák.
Jarda.Bar (1238)|5.9.2011 00:23
Tak reportáže z D1 nebo z Varnsdorfu asi ne :), ale píšu o tom, že možnost je, nic víc.
Pave1 (4279)|5.9.2011 00:26
No, psal jsi, že "nešikové točí repky s kamerou".

To je podle mě blud, nic ve zlém :D .
KrocanX (243)|5.9.2011 08:16
hehe, ty ses srandovni "dajrektore".. Podle tebe je objektivni nazor je jen ten, kterej s tebou souhlasi. S timhle jdi do politiky, tam se chytnes.

Nechtel sem ti hanet praci, ale po tom, co si sem dal ten tvuj klip...
Snad kazdy tvoje video zacina hlaskou: preprodukce, produkce a postprodukce 21h apod. To ti body opravdu nezvedne. Kdyz ti to pak nekdo zkritizuje, zasadne se ohradis, zes to delal jen den. Jako by te nekdo nutil..
Zes to delal jeden den, se ani nedivim. Celej klip se sklada z 5ti (mozna 6ti) statickejch zaberu a jednoho pojezdu. Strih na tom taky neni zadna tezka prace. Prekvapive si tam nevyuzil ani DOF, takze bys ten klip uplne v pohode natocil na obycejnou klasik kameru typu FX7.
Pro me nejprinosnejsi prispevek k celymu tematu napsal Pave1 kdesi na druhy strane. Super popsanej "problem" s DSLR.
To, ze si natocil pro nejakej web reportaz zrcadlovkou jeste nic neznamena, zkus se nekdy podivat na zpravy a rekni, jestli bys se tam se svym fotackem uzivil..
Jarda.Bar (1238)|5.9.2011 08:55
No až na to, že Pave1 v tom příspěvku defacto uvedl jen důvody, proč foťák pro natáčení videa nepoužít :). Proto si myslím, že je správné to vyvážit a napsat, proč by jej použít šlo. Pak si každý může vybrat sám. Některým lidem prostě natáčení s DSLR za to stojí, i když si uvědomují jeho nedostatky, některým to za to nestojí a raději koupí kameru.

Ten klip výše je dobrej. Mě se líbí. Svým způsobem je čas věnovaný tvorbě nejdůležitější věcí, protože čas jsou peníze.
Nechci se nikoho dotknout, ale udělat takovou věc za "den" je myslím slušný výkon a výsledek podle mě není rozhodně ostudou, spíš naopak. Nepochybuju o tom, že doppetrspetla dá jednou něčemu víc času.
Fricoolinek2 (675)|5.9.2011 09:19
Tak ještě slovo diletanta: Někdy mi přijde (a plně to chápu, ba přímo se s tím snad i ztotožňuju), že někteří by vrátili čas někam na přelom let 2007-2008, kdy člověk na "vyšší" amatérský, příp. semiprofinatáčení ČEHOKOLIV si prostě koupil tu pohlednou černou žehličku Canon XHA1 (nebo něco na ten způsob...) a mohl být klidnej, protože věděl, že za tu cenu si nic lepšího (= co by udělalo lepší obraz) koupit nemoh, nic nebylo (teď tu nechci rozviřovat možnosti koupi profi Bety z druhý ruky). Vypadalo to důstojně, všechny ovládací fíčury byly na svym místě, pěknej hledáček, LCD, krásná ergonomie, univerzální objektiv s 40 sec. servo-zoomingem. Pěknej obraz. Osvědčený 1080/50i plynulý snímání. Bezproblémový ostření. Rolling shutter, moaré - neznámý pojmy, velmi mírný smear. Prostě perfekt, červíček nehlodal.

No, uběhly nějaký dva roky a přiřítily se HDDSLR. A červíček hlodá. Ty jo, to je obraz, to rozzostřený pozadí. No ale dyť se to nedá držet, jo aha prodávaj se nějaký držáky k tomu. No ale zoomovat se stim nedá. A proč se ten obraz tak hnusně kácí, když švenkuju?! A to vostření je složitý. No ale teda ten obraz kurňa. Ale nebudu s tim foťákem vypadat jak pitomec (ne Pitomec)? Tak do čeho jít, sakra. Jak se rozhodnout. Pomožte, kamarádi bééé, bůůů.

Muka výběru jsou hrozná. A je prima, když věci jsou tak, jak mají být. Kamera točí, foťák fotí.

No, dlouhá cesta to byla od dob, kdy se u ďigitálů objevila možnost natočení krátkých videí 320x240/15p max. 15 s. bez zvuku.
Jarda.Bar (1238)|5.9.2011 10:31
Ještě k cenám objektivů u DSLR.

Jsou i jiné možnosti, třeba od výrobce http://www.syopt.co.kr/eng/product/manual_zoom.asp .
Porovnání s L sklem od Canonu (35mm): http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=1054369
Recenze 35mm:
http://www.lenstip.com/297.11-Lens_review-Samyang_35_mm_f_1.4_AS_UMC__Summary.html

A cenově ty objektivy vychází VELMI dobře.
http://objektivy.heureka.cz/samyang-85mm-f-1-4-asph-if-mc-canon/
http://objektivy.heureka.cz/samyang-35mm-f-1-4-if-as-umc-canon/

A co je hlavní výhodou pro natáčení videa na DSLR? Mají mechanicky ovládanou clonu a ostření!

edit: A pokud i to je hodně peněz, tak je možnost používat přes redukci M42 z bazaru v řádu stokorun (dají se sehnat dobré objektivy). Samozřejmě s takovými skly bez stabilizace reportáž dost dobře dělat nelze, ale jiné věci jo.
Jarda.Bar (1238)|5.9.2011 10:48
[quote=Fricoolinek2;365004]Muka výběru jsou hrozná. A je prima, když věci jsou tak, jak mají být. Kamera točí, foťák fotí.[/quote]

Hlavně, že je z ČEHO vybírat. Ta muka za to stojí :), lepší než být ve stavu, kdy nemám z čeho, ne? :)
bicista (280)|5.9.2011 10:57
Ja hlavne rikam, ze clovek si to v hlave musi srovnat sam, drive zadny fora nebyli a clovek musel pouzivat v rozhodovani svoji hlavu a ne ty cizi. Ja myslim ze kazdej je dost schopnej aby si udelal poradek v palici, zvazil veskera pro a proti a vybral pro sebe to nejlepsi. A pokud se sekne, tak ma zese nejakou tu zkusenost. Stejne je clovek nahlodanej k vlastnimu reseni a na forech jen overuje co na to ti ostatni.
Kamiil (45)|5.9.2011 11:24
Zajímavá diskuze, s mými zkušenostmi se do ni neopovažuji vstupovat, jen se zájmem sleduji :)
KrocanX (243)|5.9.2011 11:30
[quote=Jarda.Bar;365006]Ještě k cenám objektivů u DSLR.

Jsou i jiné možnosti, třeba od výrobce http://www.syopt.co.kr/eng/product/manual_zoom.asp .
Porovnání s L sklem od Canonu (35mm): http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=1054369
Recenze 35mm:
http://www.lenstip.com/297.11-Lens_review-Samyang_35_mm_f_1.4_AS_UMC__Summary.html

A cenově ty objektivy vychází VELMI dobře.
http://objektivy.heureka.cz/samyang-85mm-f-1-4-asph-if-mc-canon/
http://objektivy.heureka.cz/samyang-35mm-f-1-4-if-as-umc-canon/

A co je hlavní výhodou pro natáčení videa na DSLR? Mají mechanicky ovládanou clonu a ostření!

edit: A pokud i to je hodně peněz, tak je možnost používat přes redukci M42 z bazaru v řádu stokorun (dají se sehnat dobré objektivy). Samozřejmě s takovými skly bez stabilizace reportáž dost dobře dělat nelze, ale jiné věci jo.[/quote]

Jo ty objektivy vypadaj hodne dobre. Co se tyce toho prispevku, co se mi libil.. Jde o to, ze tam krasne popsal, ze zrcadlovka neni jen DOF a mensi cena nez kamera. Ze potrebujes objektivy, stabilizaci atd..... Uz kolikrat sem se dostal do "sporu" s clovekem aka nadsencem. Ten se podival na youtube na video ze svyho oblibenyho sportu toceny na zrcadlovku a hned si ji bezel koupit a pak straslive machroval, ze ma DSRL, ze muze DOF (a mel jen roztreseny nedoostreny zabery), ze muze kvalitni objektivy (a mel jenom setak), ze fotak je nejlepsi na vsechno..

"Dajrektor": toc si jak chces, ale pak se nevymlouvej.. To je zatim jediny, v cem si fatk dobrej. S tim DOFem sem to napsal spatne.. Proste v tom klipu si nemel ani jeden zaber typicky fotakovskej, jestli chapes. Nebylo to mysleny spatne, jen sem psal, ze bys to samy natocil na kameru se stejnym vysledkem..
Jarda.Bar (1238)|5.9.2011 11:36
Jasný, pohoda.
Jarda.Bar (1238)|5.9.2011 11:56
"Clona se nastavuje podle toho co chceš divákovi ukázat." To podepisuju :).
KrocanX (243)|5.9.2011 12:47
"dajrektor" : "A typicky foťákovskej záběr? Jakože clona na f1.2 a všechno mázlý? Ale o tomhle točení není!" Pod timhle se zas podepisuju i ja hehe. V tomhle s tebou jednoznacne souhlasim, ale tak 85% uzivatelu hdslr o tyhle vete nema ani paru..
Pave1 (4279)|5.9.2011 19:10
[quote=Jarda.Bar;365000]No až na to, že Pave1 v tom příspěvku defacto uvedl jen důvody, proč foťák pro natáčení videa nepoužít[/quote]

Já si s tebou dovolím VELMI HRUBĚ nesouhlasit (právě takovýmto tvrdým lhaním vznikají nesmysly)- tady je uvedený příspěvek, který skutečně nelze považovat za jednostranný: https://www.tvfreak.cz/forum/showpost.php?p=364765&postcount=17

Co se týče původního tématu vlákna (tedy nahrazení jediné videokamery, s kterou se podniká, zrcadlovkou), tak to prostě nedoporučuju, viz ten příspěvěk.

---

K následné "obecné diskuzi" o kamerách vs foťáky můžu říct jen tolik, že to není poprvé, co jsou zastánci a odpůrci "nesmiřitelně" (a naprosto nesmyslně) vehnaní právě podobnými zavádějícími příspěvky do stupidních pozic. Má to asi takový smysl, jako se hádat, jestli je lepší čaj nebo kafe, Losna nebo Mažňák, kino nebo domácí projekce z videa.

Podobná debata tu byla, když nastupovalo HDV, jedni říkali, že to do televize nepáchne, druzí, že to je absolutně nejlepší a kam se hrabou "staré kamery". Realita byla taková, že HDV se používalo a používá (i v TV) na nízkonákladové dokumenty, zcela běžně (Z1 a spol). Když přišel XDCAM EX, stal se nejpoužívanější kamerou pro nízkonákladové HD dokumenty. Tedy tyto technologie vedle sebe existují dál a každá z nich se používám tam, kde nejlépe vyhoví.

Co se týče foťáků, opět a ZNOVU je třeba říct, že se používají tam, kde to má smyl. Tedy otázka "co je lepší" je NAPROSTO nesmyslná, kamery se používají dál tam, kde jsou smysluplnější, foťáčky tam, kde se uplatní jejich výhody (že mají i nevhody, je jasné, kdo říká, že nemají nevýhody, tak prostě lže, až se mu od huby práší... .-) ).
Napsat, že "ti šikovní umí shrabat seno z louky i motykou" (namísto osvědčenými hráběmi) je KLASICKÝM případem tvrdé demagogie, to opravdu pardon :-) . Ano, jde to, ale nespatřuju v tom žádnou výhodu (točit s foťákem reportáž je prostě základní nepochopení faktů o foťáčcích a kamerách).

---

Jinak bych se držel tématu vlákna - nahradit JEDINOU kameru na práci foťákem pro většinu lidí nebude dobrý obchod.
(*co se týče klipu, nechápu tu koncepci 5 záběrů, které nemají žádnou vazbu, podle mě je to dobrá zkouška kompozice a barvení, ale absolutně tomu chybí nápad, něco, vývoj, atd., diskutoval bych to ale v jiném vlákně - v takovém binci se pak lidi ve vláknech ztratí).

Tohle není diskuze, ale bordel :D .
Pitomec (10211)|5.9.2011 19:15
[quote=Pave1;365056]Já si s tebou dovolím VELMI HRUBĚ nesouhlasit (právě takovýmto tvrdým lhaním vznikají nesmysly)- tady je uvedený příspěvek, který skutečně nelze považovat za jednostranný: https://www.tvfreak.cz/forum/showpost.php?p=364765&postcount=17

Co se týče původního tématu vlákna (tedy nahrazení jediné videokamery, s kterou se podniká, zrcadlovkou), tak to prostě nedoporučuju, viz ten příspěvěk.

---

K následné "obecné diskuzi" o kamerách vs foťáky můžu říct jen tolik, že to není poprvé, co jsou zastánci a odpůrci "nesmiřitelně" (a naprosto nesmyslně) vehnaní právě podobnými zavádějícími příspěvky do stupidních pozic. Má to asi takový smysl, jako se hádat, jestli je lepší čaj nebo kafe, Losna nebo Mažňák, kino nebo domácí projekce z videa.

Podobná debata tu byla, když nastupovalo HDV, jedni říkali, že to do televize nepáchne, druzí, že to je absolutně nejlepší a kam se hrabou "staré kamery". Realita byla taková, že HDV se používalo a používá (i v TV) na nízkonákladové dokumenty, zcela běžně (Z1 a spol). Když přišel XDCAM EX, stal se nejpoužívanější kamerou pro nízkonákladové HD dokumenty.

Co se týče foťáků, opět a ZNOVU je třeba říct, že se používají tam, kde to má smyl. Tedy otázka "co je lepší" je NAPROSTO nesmyslná, kamery se používají dál tam, kde jsou smysluplnější, foťáčky tam, kde se uplatní jejich výhody (že mají i nevhody, je jasné, kdo říká, že nemají nevýhody, tak prostě lže, až se mu od huby práší... .-) ).
Napsat, že "ti šikovní umí shrabat seno z louky i motykou" (namísto osvědčenými hráběmi) je KLASICKÝM případem tvrdé demagogie, to opravdu pardon :-) . Ano, jde to, ale nespatřuju v tom žádnou výhodu (točit s foťákem reportáž je prostě základní nepochopení faktů o foťáčcích a kamerách).

---

Jinak bych se držel tématu vlákna - [COLOR=red]nahradit JEDINOU kameru na práci foťákem pro většinu lidí nebude dobrý obchod[/COLOR].
(*co se týče klipu, nechápu tu koncepci 5 záběrů, které nemají žádnou vazbu, podle mě je to dobrá zkouška kompozice a barvení, ale absolutně tomu chybí nápad, něco, vývoj, atd., diskutoval bych to ale v jiném vlákně - v takovém binci se pak lidi ve vláknech ztratí).

Tohle není diskuze, ale bordel :D .[/quote]A o tom to přesně je!
Pave1 (4279)|5.9.2011 19:21
A jen doplním, aby bylo jasno - sám foťáček mám (i videokameru) a obojí spokojeně používám, kupodivu se mi v tašce nehádají a těší se, až si užijí tu svou parketu.

Hádat se "co je lepší" je pro děcka s dudlíkem, každé je totiž na něco jiného.

(neumím si představit, že bych s foťákem/ky točil záznam na tři kamery z 2hodiny trvajícího slavnostního večera, souvislý záznam koncertu nebo taneční přehlídky, záznam motokrosového závodu nebo golfu, naopak foťák bude skvělý na hudební klip, záběry do dokumentu, pro nezávislý filmový snímek nebo levnou reklamu - tohle chápe každý, kdo někdy něco takového dělal .-) ).
Fricoolinek2 (675)|6.9.2011 06:50


Třeba když se tady dívám na tohle backstage video, tak se mi úplně chce říct "Co se tam šmrdlá s tim foťáčkem". A on se tam s tim foťáčkem šmrdlá kvůli tomu, že ani s mazácky vypadající kamerou za 150 000 by to líp nesved. A to je ta "hrůza".
bicista (280)|6.9.2011 10:08
Hold na pocit ze na nas bude koukat pri toceni neco maleho zrcadlovkoveho si budeme muset cim dal vice zvykat. Na urcite veci se proste zrcadlovka bude vyuzivat cim dal vice.
Kdo chce akcni toceni, reportaze, pohodli zvoli kameru.
Kdo chce kreativitu za malo penez s tim, ze to je urcity kompromis a ma svoje specificke omezeni zvoli DSLR.
dalizije (641)|6.9.2011 16:50
Naprostý souhlas s Pave1.
Pave1 (4279)|6.9.2011 17:53
[quote=bicista;365140]Hold na pocit ze na nas bude koukat pri toceni neco maleho zrcadlovkoveho si budeme muset cim dal vice zvykat. Na urcite veci se proste zrcadlovka bude vyuzivat cim dal vice.
Kdo chce akcni toceni, reportaze, pohodli zvoli kameru.
Kdo chce kreativitu za malo penez s tim, ze to je urcity kompromis a ma svoje specificke omezeni zvoli DSLR.[/quote]

Osobně spíš sázím na kamery typu Af101 nebo FS100, zrcadlovky zůstanou doménou těch, pro které je 160k CZk příliš velké vydání. FS100 poskytuje ty samé možnosti, jako foťáčky, navíc má vyřešený zvuk a aliasing.

Takže u lidí, které tahle činnost živí, bude (tipnu si) znát spíš odlon od foťáčků, komlexní řešení "v jedné škatuli" má svoje výhody (a antialiasing optický filtr pro 5DMII má pořád své vady, na wide ohnisku u stran obrazu maže, alespoň podle prvních ohlasů).
Pitomec (10211)|6.9.2011 19:14
[quote=bicista;365140]Hold na pocit ze na nas bude koukat pri toceni neco maleho zrcadlovkoveho si budeme muset cim dal vice zvykat. Na urcite veci se proste zrcadlovka bude vyuzivat cim dal vice.
Kdo chce akcni toceni, reportaze, pohodli zvoli kameru.
Kdo chce kreativitu za malo penez s tim, ze to je urcity kompromis a ma svoje specificke omezeni zvoli DSLR.[/quote]Dneska už není žádnou vyjímkou, že všude poskakují točiči s mobilama, kteří si někde na boku Nokie přečetli nápis HD a teď mají pocit, že s tím papundeklovým křápem zvládnou všechno. A o foťácích to platí taky, každý trouba s kompaktem za tisícovku to přepíná do režimu videa a snaží se cosi natočit. Že výsledek nestojí za nic, je nasnadě 9-)
Jarda.Bar (1238)|6.9.2011 19:28
Pave1: Ano, tento příspěvek https://www.tvfreak.cz/forum/showpost.php?p=364765&postcount=17 je typickou ukázkou proč foťákem videa netočit. Ostatně už název říká, cituji "Problémy jsou asi následující:" Z drtivé většiny je to kritika natáčení pomocí DSLR, takže podle mne je příspěvek téměř jednostranný. S těmi nedostatky se na vyjímky (paušalizace moaré, zvuk, cena skel) ztotožňuji, proč ne, jasná věc, ale ...

... napiš taky proč se foťákem vyplatí natáčet a pak nebudu muset reagovat :). Pro a proti se najdou ve stejném počtu :).

Pak mě překvapuje tvůj útočný tón na základě mé věty: "No až na to, že Pave1 v tom příspěvku defacto uvedl jen důvody, proč foťák pro natáčení videa nepoužít". To je lež?

Cituji tebou uvedené klady a zápory:
mínusy:
resize z 18mil (24mil u fullframe) bodů na 2mil bodů pro HD video působí problémy s vyhlazením
Ovšem skla na fullframe foťáky s dobrou světelností jsou VELMI drahá.
Druhým problémem je, že zoom skla pod světelnost f2,8 nejdou
Zoom skla se stabilizací jsou opět velmi drahá (f2,8)
dalším problémem je zvuk (chybí XLR konektory)
autofocus
navíc dík menší DOF je často správné zaostření obtížné
poslední problém je náhled, jen málo foťáků má výklopný displej
K tomu připočítej cenu za nějakou podpěru, abys mohl použít doplněk pro jemné ostření (follow focus)
I při perfektní sestavě jsi nedořešil napojení profi mikrofonu
Celá sestava je poměrně velká
pouze 25 fází pohybu taky omezuje použití
reportážní použití je spíš snem
režimy 720/50p trpí znatelně větším moaré a aliasingem

plusy:
foťáky vidí v lowlight lépe než běžné 3x 1/3 CCD nebo CMOS kamery
mají i lepší barvy
Přesto mají foťáky svůj potenciál (třeba malá velikost)
některé časosběrné záběry (vlastně série fotografií) jsou také nádherné

22% pro
78% proti

Ještě si myslíš, že lžu, když říkám: "No až na to, že Pave1 v tom příspěvku defacto uvedl jen důvody, proč foťák pro natáčení videa nepoužít".


Věta o šikovnosti či nešikovnosti, kterou jsem použil je defacto ten samý názor jako tvá věta: "nahradit jedinou kameru na práci foťákem pro většinu lidí nebude dobrý obchod" ... opakuji "PRO VĚTŠINU". Pod tu větu se rád podepíšu. Přesně tak to je.
Jarda.Bar (1238)|6.9.2011 19:37
[quote=Pitomec;365203]Dneska už není žádnou vyjímkou, že všude poskakují točiči s mobilama, kteří si někde na boku Nokie přečetli nápis HD a teď mají pocit, že s tím papundeklovým křápem zvládnou všechno. A o foťácích to platí taky, každý trouba s kompaktem za tisícovku to přepíná do režimu videa a snaží se cosi natočit. Že výsledek nestojí za nic, je nasnadě 9-)[/quote]

Další Pitomcova demagogie. Nechápu, že tě to baví. Proč jdeš do extrému? Ber to tak, že lidé, co nemají na kameru s velkým čipem a výměnnými objektivy prostě sáhnou po DSLR. Dovolí jim pustit uzdu jejich kreativitě. Získají lepší světelnost než při použití DOF adaptéru na klasické reportážní kameře a o to jim nejspíš jde, nemyslíš?
Lidé, kteří pomocí DSLR natáčí dokáží žít s nedostatky fotoaparátu právě proto, jaké výhody jim přináší. Ty z nich děláš blbce, ale je to jejich volba a výsledky práce takových lidí jsou často na perfektní úrovni.
Pitomec (10211)|6.9.2011 19:43
[quote=Jarda.Bar;365206]Další Pitomcova demagogie. Nechápu, že tě to baví. Proč jdeš do extrému? Ber to tak, že lidé, co nemají na kameru s velkým čipem a výměnnými objektivy prostě sáhnou po DSLR. Dovolí jim pustit uzdu jejich kreativitě. Získají lepší světelnost než při použití DOF adaptéru na klasické reportážní kameře a o to jim nejspíš jde, nemyslíš?
Lidé, kteří pomocí DSLR natáčí dokáží žít s nedostatky fotoaparátu právě proto, jaké výhody jim přináší. Ty z nich děláš blbce, ale je to jejich volba a výsledky práce takových lidí jsou často na perfektní úrovni.[/quote]
A že tebe baví pořád blekotat ty svoje kraviny o tom, že je foťák na video? 9-) Už z názvu fotoaparát by ti mohlo docvaknout, že je to určeno na foto a ne na video, takže tady nešermuj DOF a dalšíma ptákovinama, protože kromě toho že stejně nevíš co to je, tak u natáčení hraje svoji roli spousta dalších faktorů, díky kterým se na tyto účely nikdy nebude hodit foťák, ale jenom kamera :-)-
Pave1 (4279)|6.9.2011 19:44
Můj příspěvek je seriozní a nelže. Přebírej si to jak chceš, projdi si všechny mé příspěvky v tomto vlákně a najdeš tam jediný závěr - foťáky jak na co. To není nic proti foťákům, to je prostě realita.
V procentech bych to nehodnotil, protože to považuju za blbost (s touhle kritikou "procent" se obrať na výrobce foťáků, ne na mě).

Natoč si souvislý záznam tanečního večera (nebo třeba záběry aut na rallye, kdy je kamera sleduje pomocí zoomu) s nástupy a čísly účinkujícíh na tři kamery a pak to zkus na tři foťáky a pak můžeme v té hloupé debatě pokračovat. Každý nástroj má prostě své klady a zápory, zamlčovat je nemá cenu.

že jsou situace, kde mají foťáky výhodu, jsem taky uvedl (dokonce jmenovitě), proto taky jeden mám :-) . Ale nebudu lhát, že umí "všechno líp". kdž to prostě není pravda.

Dopl.: Že chápeš můj popis reality jako "nevyváženou kritiku", to mě právě VELMI udivuje (a přiznám, že jsi mě tím pěkně nasr..l). HRUBĚ nesouhlasím, že bych byl odpůrcem foťáků - já je naopak mám rád! Ale to ještě neznamená, že je budu bezhlavě vychvalovat a nasazovat i tam, kde je to nesmyslné. Na to už jsem opravdu asi moc starej .-) . Můžem o jejich kladech pokecat v jiném vlákně, ale nezakazuj mi tu pravdivě prezentovat jejich zápory...
Jarda.Bar (1238)|6.9.2011 19:46
Stavíš to jinak, píšeš, že já lžu když říkám, že "No až na to, že Pave1 v tom příspěvku defacto uvedl jen důvody, proč foťák pro natáčení videa nepoužít". A tak to není, vidíš sám, že si uvedl hlavně kritiku. Opěť se ptám, v čem ta věta lže?!

p.s.: Nikdo tady myslím netvrdil "že umí "všechno líp"."
Jarda.Bar (1238)|6.9.2011 19:48
[quote=Pitomec;365209]A že tebe baví pořád blekotat ty svoje kraviny o tom, že je foťák na video? 9-) Už z názvu fotoaparát by ti mohlo docvaknout, že je to určeno na foto a ne na video, takže tady nešermuj DOF a dalšíma ptákovinama, protože kromě toho že stejně nevíš co to je, tak u natáčení hraje svoji roli spousta dalších faktorů, díky kterým se na tyto účely nikdy nebude hodit foťák, ale jenom kamera :-)-[/quote]

Kdyby si četl co jsem psal, tak by si věděl proč blekotám :).
Pitomec (10211)|6.9.2011 19:55
[quote=Jarda.Bar;365214]Kdyby si četl co jsem psal, tak by si věděl proč blekotám :).[/quote]
To teda fakt nevím a jediný vysvětlení mám v tom, žes nikdy nic netočil. Nebo leda s DSLR někde na stativu krásu přírody a když se náhodou kolem mihnul pták, tak než stačils švenknout a přeostřit, tak byl pták dávno za obzorem :D
Jarda.Bar (1238)|6.9.2011 19:56
[quote=Jarda.Bar;365212]Stavíš to jinak, píšeš, že já lžu když říkám, že "No až na to, že Pave1 v tom příspěvku defacto uvedl jen důvody, proč foťák pro natáčení videa nepoužít". A tak to není, vidíš sám, že si uvedl hlavně kritiku. Opěť se ptám, v čem ta věta lže?!

p.s.: Nikdo tady myslím netvrdil "že umí "všechno líp"."[/quote]

p.p.s.: Cituji Pavla: "HRUBĚ nesouhlasím, že bych byl odpůrcem foťáků "
Nikdy jsem netvrdil, že jsi odpůrcem foťáků, ale že ten výše uvedený příspěvek je defacto jen kritika. Chápeš mezi tím rozdíl?!
Jarda.Bar (1238)|6.9.2011 19:57
[quote=Pitomec;365216]To teda fakt nevím a jediný vysvětlení mám v tom, žes nikdy nic netočil. Nebo leda s DSLR někde na stativu krásu přírody a když se náhodou kolem mihnul pták, tak než stačils švenknout a přeostřit, tak byl pták dávno za obzorem :D[/quote]

Když to říkáš ty, tak to bude jistě pravda.
bicista (280)|6.9.2011 22:41
Treba pro mne smysl tocit zrcadlovkou ma, jelikoz zrcadlovkou fotim
1) mam 3 kvalitní svetelne objektivy na DSLR (17-50/2,8 ; 70-200/2.8 ; 50/1.8)
2) Potrebuji kameru s HD rozlisenim, takze nakup DSLR s videem pro mne vyresi nasledovne :
Dopreju si novy model zrcadlovky, ktery bych stejne casem resil.
Takze tu mame nove telo cca za 20 tis, k tomu bych potreboval Full HD spotrebku coz je jelikoz se nezpokojim s nejakym shitem dalsich 25-30 tis.
Takze pokud pocitam dobre jsem na 50 tis.
Takze kdyz koupim kvalitni zrcadlo s videem v podobe nove sony A77, budu mit za 30 litru oboje.
Ale rikam tocenim se nezivim, takze na toceni pobihajici dcery, nejaka ta svatbicka kamosovi, popripadne nejakyten klip pro kapelu to nadela muziky jako bejk a mame tu usporu 20tis.
Takze pokud treba nekoho foceni bavi muze vyresit oboje jednou ranou.
Jak uz sem nekolikrat rekl : Z fotaku jsou super fotky a slusna videa, kdezto z kamery jsou slusna videa ale naprosto spatne fotky.
Pro vaznou video praci bezesporu DSLR rozhodne neni a muze slouzit pripadne jako doplnek pro zabery s nizkou DOF. Proty co radi foti a radi toci pro zabavu to ale je bezesporu dobre reseni.
Je treba ale opravdu rozlisovat vaznou video praci a toceni si pro zabavu.
Kdyz vemete ze treba Sony A33 stoji nejakych 13 tis, k tomu si z druhy ruky koupite dva svetelne objektivy coz je nejakych 17 tis, tak za 30 tis tu mate zabery stejne jako s cenove stejnou kamerou a muze te si na vic doprad i zabery s nizkou DOF a jeste si kvalitne zafotit :)

Tak to sou moje plusy. :)
DSLR je vhodna na pomalou praci, kde je cas, rozvaha a moznost pripravy. Na koncerty, reportazni praci kam patri i svatba bych to nebral, pokud nema byt vysledkem jen sehrany svatebni klip.
Jinak bych upresnil ze lze sehnat modely DSLR ktere toci Full HD v 50p. s vyklopnym displajem vsem smery, s elektronickym OLED hledackem velkym jako vrata do stodoly v rozliseni 3mpix.
a bezproblemovym AF a plnym manualem pri video.
To jen abych snizil ty zapory ktere tu nekdo napsal :)))

Treba se jednou dozijem toho, ze budu delat objektivy s vestavenym zoom motorkem a na telo DSLR daji i zoom kolebku :))
Pytkin (7947)|7.9.2011 01:16
na canon predsa nenatocis 1080p50 , co sony fs100 zvlada ..

ked chces normalny pohyb , potrebujes tocit 50p ..
bicista (280)|7.9.2011 08:10
doppetrspetla napsal: "Bicista: Na seriozní práci DSLR je. Copak Dr. House, Iron Man 2, Red Tails.....ukázek je spousta, ale nebudu je všechny hledat."

Ano, ja to nechtel napsat tak doslovně. Myslele sem to tak, ze na seriozni praci je urcena kamera, to nic nemeni na tom ze to lze klidne natocit s kvalitni zrcadlovkou a objektivem - rekneme jen ze to muze byt mene pohodlne.

Ja bych to proste shrnull, jak pise doppetr... je to o penezich.
Pokud prachy mam a vim ze investice do cehokoliv si ta masina na sebe vydela tak si koupim slusnou drahou kameru, nehlede ze dopnit k ni DSLR je pak jen financni bombonek. (mohu to zaber doplnit levnou DSLR a k ni jen plastak obj 50/1.8 za 3 litry)

Pokud prachy nemam a chci tocit tvurci, pekne zabery je tu DSLR a zaplat panbu za to !!! ze tu neco takoveho je, kde se obrazem (nemyslim jen kvalitu) dokazu za uplne jine penize priblizit spickovym kameram. Vzdy tu bude samozrejme porad same ale...ale...ale ...ale.

My jsme spise ted v tematu kamera nebo zrcadlovka.

Pokud bych se mel vratit k puvodnimu nazvu, tak to shrnu asi taktu
koupil bych HDR FX7 pokud chci pravidelne tocit a mam tech 70 litru.
70 tis neni moc pokud mi to ma vydelavat penize zpatky.
S kvalitni DSLR plus objektivy tak ty cene se silne priblizim a porad tu budu nejaka ale ...
DSLR mi sice nabidne lepsi praci s DOF, ale zas na to toceni to uplne nestoji.

Taky je treba se zanmyslit co zvuk, DSLR = otres, ano lze do sanek blesku dat ext mikrofon.
Pokud bych chtel ale zvuk snimat mimo uz narazim na problemy.
Pokud nekdo toci klipy atp resit zvuk nemusi jelikoz ho nepotrebuje.
Ivo Mašek (10205)|7.9.2011 08:10
Škoda, že v posledních letech se už nectí kvalita a ani se ctít nechce. Cena předčila kvalitu a lidé jsou snad už zpitomělí. Vezmou všechno, hlavně že je to za láci. .... a ještě se chlubí tím, jak dobře koupili. Narážím tím na foťáky (kterými nahrazujeme kamery) a na kamery (kterými nahrazujeme foťáky). A výsledek pak autoři musí hodně okecávat, místo toho, aby výsledek mluvil sám za sebe. .................... ty časy jsou holt pryč (čest těm, co to ještě uznávají, ale je jich méně a méně). Bohužel, se to týká všeho segmentu audio / video, .... a nejenom tam. Křivka, která se ještě v minulém století šplhala směrem nahoru, jde již pomalu zase dolů.
Jarda.Bar (1238)|7.9.2011 08:46
Technicky ano, ale druhý rozměr je umělecký a na ten není dobré zapomínat. To je právě rozměr, který tu málokdo chápe, resp. opomíjí jeho význam. (To k DSLR.)

Nicméně na trhu jsou k dispozici kamery, které mají kvalitnější záznam než DSLR a přitom mají vlastnosti, kvůli kterým si lidé DSLR pořizují. Téměř jediný důvod, proč je lidé nemají je cena. Ty kamery jsou jisto jistě kvalitnější než předchůdci a neřekl bych, že jsou krokem zpět, co se technické kvality záznamu týká. Na 100% jde kvalita nahoru.