Nabíjanie olovených batérií
Ako ich nabíjate Vy. Ja mám 12V / 7.5 Ah. Viem, že mám nabíjať prúdom max. 1/10 zo 7.5 Ah = 0.75 A. Ja nabíjam asi 0,4 A. Ako batériu skontrolovať, či už je nabitá ??? :-? (ako to merať)
VĎAKA
VĎAKA
Teda... tvoje dotazy jsou občas skutečně unikum... 9-) Slyšels někdy o nabíječce Pb článků? Já ano, vlastním 4ks (s různým nabíjecím proudem) a vůbec nemusím řešit ani problém s oním nabíjecím proudem, ani vypnutí nabíjení - a cena se pohybuje od 200Kč (500mA) do 800Kč (2A).
Používám nabíječe ANSMANN (http://www.ansmann.de/en/index.htm?view=detail&pid=388&tab=description&pr2id=&appid=), které se dají koupit v Brně na ulici Slovákova (prodejna AKU-Panasonic). Na Slovensku je jistě taky nějaký prodejce (zkus se zeptat tady: http://www.fotoinfo.sk/s_energia_ansmann.htm).
Čiže používaš niečo ako BCV 12-3 http://www.ansmann.de/en/index.htm?view=detail&pid=376&tab=description&pr2id=&appid=?
Používám to, co jsem uvedl v odkazu, a s 3A nabíječkou už je to poněkud přehnaný - s tím můžeš nabíjet tak aku do auta... :-)
Tie akumulátory sa môžu nabíjať, aj keď nie sú úplne vybité???
VĎAKA :BB:
PS: Ja viem, že mám blbé otázky, ale chcem mať v tom jasno. B-)
VĎAKA :BB:
PS: Ja viem, že mám blbé otázky, ale chcem mať v tom jasno. B-)
Tak jdu asi pozdě,ale vyřešil jsem to takhle:
http://www.avacom.cz/index.php3?main=shop&action2=&action=prod&prod=1006&sec=941&sec1=941&lang=cz
http://www.avacom.cz/index.php3?main=shop&action2=&action=prod&prod=1006&sec=941&sec1=941&lang=cz
Ta nabíječka není špatná, ale s proudem 600mA je to celá věčnost - osobně mám taky takovou, ale slouží výhradně jako záloha (kdyby ta 2A náhodou někde klekla).
Mám většinou dost času, ale když je fofr používám autonabíječku na 2A. Jen nevím, kdy to mám vypnout :-( ,takže podle oka, těsně před výbuchem 8-) ....
to jeste nekdo Pb aku pouziva??? ja mel za to ze vsichni presli na Li-ION, NI-MH eventuelne LI-POL :OO
Skús: http://www.battex.sk Poradili mi tam, dokonca zostavili baterku podla mojho zelania. Ta cena, ktoru tu uvadzas sa mi zda prehnana. Mimochodom spravili mi externu bateriu tak, ze sa da nabijat originalnou nabijackou z kamery, je LiOn s velkou kapacitou a cena okolo 2800 Sk. :-D
x-ray: Já myslel, že je to nabíječka s vypnutím - tu mám totiž já (jak jsem už psal výše - jako rezervní - a má taky 600mA nabíjecí proud).
clee: A co bys chtěl na svícení používat...? S Li-Ion, Li-Pol nebo NiMh, NiCd si ani nepr*neš (s tím můžeš tak nasvítit jednoho mravence :-) ) - to už je lepší pak svítit na alkalické články...
clee: A co bys chtěl na svícení používat...? S Li-Ion, Li-Pol nebo NiMh, NiCd si ani nepr*neš (s tím můžeš tak nasvítit jednoho mravence :-) ) - to už je lepší pak svítit na alkalické články...
Pitomec: Mám tu 600mA s automatikou,ale nabíjí dlouho.Když je fofr nacvaknu ji normální autonabíječkou ještě od bolševika a ta bohužel automatiku nemá.Stačí, že je funkční 9-) ...
[quote=Pitomec]
clee: A co bys chtěl na svícení používat...? S Li-Ion, Li-Pol nebo NiMh, NiCd si ani nepr*neš (s tím můžeš tak nasvítit jednoho mravence :-) ) - to už je lepší pak svítit na alkalické články...[/quote]
vidis na to sem docista docista zapomel, no kdyz uz sem musel nasvecovat (stalo se jednou, tocim prakticky jen exteriery a sem tam nakej konzik) taxme to pripojili na Boschku kamosova Opelu Astra :-E a oknem kabely sup do indooru :BB:
clee: A co bys chtěl na svícení používat...? S Li-Ion, Li-Pol nebo NiMh, NiCd si ani nepr*neš (s tím můžeš tak nasvítit jednoho mravence :-) ) - to už je lepší pak svítit na alkalické články...[/quote]
vidis na to sem docista docista zapomel, no kdyz uz sem musel nasvecovat (stalo se jednou, tocim prakticky jen exteriery a sem tam nakej konzik) taxme to pripojili na Boschku kamosova Opelu Astra :-E a oknem kabely sup do indooru :BB:
Ona tam asi nějaká regulace bude,protože když se zvyšuje napětí,tak nabíjecí proud klesá.Jen je problém v tom,že nevím kdy to mám odpojit.Takže měřím napětí na baterce a když se dlouho nemění tak to vypnu :-) .Podívám se po nějakém návodu a zkusím něco zbastlit. :-E
Hoši hoši....olověný akumulátor se nabíjí konstatním napětím, přesně si ho nepamatuju, ale je to cca 14.5V, samozřejmě s proudovým omezením, jak se baterie nabíjí, tak se zvedá její napětí, to se přibližuje nabíjecímu, proud pomalu klesá až při úplném nabití klesne téměř na nulu a zbude jen udržovací proud, takže teoreticky je možné dobíjet neustále bez hrozby přebití (záleží na nastavení toho napětí, blbý je, když některé šmejdy mají vyšší, pak se to musí hlídat - vaření a teplota)
k dobíjení je možné použít jakoukoliv dobíječku s nasatevním maximální proudu, stačí i z OBI za dvě stovky, vyjde to asi nejlevnějc :-)
já jsem s ji vyrobil, takže žádný problém 8-)
k dobíjení je možné použít jakoukoliv dobíječku s nasatevním maximální proudu, stačí i z OBI za dvě stovky, vyjde to asi nejlevnějc :-)
já jsem s ji vyrobil, takže žádný problém 8-)
Stabilizovaný zdroj 13.85V a nemusíš hlídat vůůůbec nic a nechat to tam třeba tejden bez dozoru. 14.5V už je trochu moc. Vytoč motor u auta na 2000 rpm a změř napětí na akumulátoru (13.85 - 14.0V). Těch 13.85V je absolutní jistota. :-R
[quote=DUsoft]Stabilizovaný zdroj 13.85V a nemusíš hlídat vůůůbec nic a nechat to tam třeba tejden bez dozoru. 14.5V už je trochu moc. Vytoč motor u auta na 2000 rpm a změř napětí na akumulátoru (13.85 - 14.0V). Těch 13.85V je absolutní jistota. :-R[/quote]
Na té mojí nabíječce pro Pb články je napsáno, že vypíná pokud proud poklesne pod 200mA. Takže to asi bude mít nějaký význam (minimálně ten, že se pak nemusí hlídat napětí na nabíječce).
Na té mojí nabíječce pro Pb články je napsáno, že vypíná pokud proud poklesne pod 200mA. Takže to asi bude mít nějaký význam (minimálně ten, že se pak nemusí hlídat napětí na nabíječce).
Pokud nabíjíš ze stabilizovaného zdroje napětí 13.85V, a proud poklesne pod 200mA, potom se vůbec nic neděje, akumulátor je pouze oživován a ani nemůže dojít k nějaké nežádoucí reakci. Při úplném nabití je odběr ze zdroje prakticky nulový. Akorát nabíječka žere proud. Gelové články se neohřejí, aku s tekutým elektrolytem nezačnou vařit. Aku v autě taky po dosažení nominálního napětí není odpojený, pouze z alternátoru neodebírá proud. Vezmi gelový Pb aku, připoj ho přes ampérmetr do cigareťáku a měř. Budeš překvapený výsledkem. Potom nastartuj a měř dál. Nejlepší nabíječka je auto. :-)
[quote=DUsoft]Stabilizovaný zdroj 13.85V a nemusíš hlídat vůůůbec nic a nechat to tam třeba tejden bez dozoru. 14.5V už je trochu moc. Vytoč motor u auta na 2000 rpm a změř napětí na akumulátoru (13.85 - 14.0V). Těch 13.85V je absolutní jistota. :-R[/quote]
jasne je to mozny, ja uz si tu hodnotu presne nepamatuju, to bych musel nahlednou do chytrych analu, teda skript a knizek :-D
jasne je to mozny, ja uz si tu hodnotu presne nepamatuju, to bych musel nahlednou do chytrych analu, teda skript a knizek :-D
Neda mi zareagovat na temu dobijania baterii.
V zasade su dva druhy nabijaciek
1. S konstantnym napatim - takym ste sa uz venovali
2. S konstantnym prudom - o takej by som chcel co to popisat
ma niekolko vyhod
- doba dobijania je dana casom * dobijaci prud (cca 1/10 kapacity), cize treba zabezpecit casovym spinacom vypnutie trebars po 7.5 hodinach pri 1A a pri 7.5 AH PRI UPLNE VYBITOM AKU.
- z pohladu zivotnosti pre olovene baterie plati, ze maju pamatovy efekt a treba nabijat skor velkym (max. dovolenym prudom) ako malym prudom a dlho.
- smola je ze neviem, kto takuto nabijacku vyraba - ja ju mam este z cias amaterskych stavieb - tzv. tyristorove nabijanie.
Inak alternator v aute NIKDY nedobije bateriu na max. kapacitu - horna hranica regulatora napatia je nizsia ako tzv. plynovacie napatie baterie (elektrolyt vrie). Preto sa aj doporucuje bateriu pred zimou vybrat a vonku ju vybit a nabyt na 100% kapacity.
V zasade su dva druhy nabijaciek
1. S konstantnym napatim - takym ste sa uz venovali
2. S konstantnym prudom - o takej by som chcel co to popisat
ma niekolko vyhod
- doba dobijania je dana casom * dobijaci prud (cca 1/10 kapacity), cize treba zabezpecit casovym spinacom vypnutie trebars po 7.5 hodinach pri 1A a pri 7.5 AH PRI UPLNE VYBITOM AKU.
- z pohladu zivotnosti pre olovene baterie plati, ze maju pamatovy efekt a treba nabijat skor velkym (max. dovolenym prudom) ako malym prudom a dlho.
- smola je ze neviem, kto takuto nabijacku vyraba - ja ju mam este z cias amaterskych stavieb - tzv. tyristorove nabijanie.
Inak alternator v aute NIKDY nedobije bateriu na max. kapacitu - horna hranica regulatora napatia je nizsia ako tzv. plynovacie napatie baterie (elektrolyt vrie). Preto sa aj doporucuje bateriu pred zimou vybrat a vonku ju vybit a nabyt na 100% kapacity.
Kupovat na oloveny akumulator nabijacku za 2000 sk.
Lidicky majte rozum. Olovene akumulatory sa daju nabijat voma sposobmy:
Kontantnym prudom> nasravis prud 1/10 kapacity a nabijas 10 hodin nastavis 1/2 a nabijas 2 hodiny. To aky maximalny pru mozes pouzit je napisane na akumulatore.
Konstantnym Napatim> nastavis napatie 13,5 az 13,8 na akomkolvek zdroji a nabijas trebars neobmadzeny dlhy cas. Len treba zabezpecit aby maximalny nabijaci prud neprekrocim maximum, ktore mas uvedene na akumulatore. Takyto druh nabijana sa pouziva v automobiloch a v UPS.
Ja pouzivam k vysielacke PB akumulatory 12v/7,5Ah a 12v/15Ah nabijam ich stabilizatorim LM317 nastavenyum na 13,7V v serii s 1 az 3 ohmovym odporom, aby sa obmadzil maximalny prud pri zaciatku nabijania vybiteho akumulatoru. Ked si k tomu pripojis Ampermeter tak nulova vychylka ti ukaze ze akumulator je nabity.
Zamyslite sa za 2000 sk sa da kupit UPSka, v ktorej mozete nabijat akumulatory uplne bezpblemov....
Lidicky majte rozum. Olovene akumulatory sa daju nabijat voma sposobmy:
Kontantnym prudom> nasravis prud 1/10 kapacity a nabijas 10 hodin nastavis 1/2 a nabijas 2 hodiny. To aky maximalny pru mozes pouzit je napisane na akumulatore.
Konstantnym Napatim> nastavis napatie 13,5 az 13,8 na akomkolvek zdroji a nabijas trebars neobmadzeny dlhy cas. Len treba zabezpecit aby maximalny nabijaci prud neprekrocim maximum, ktore mas uvedene na akumulatore. Takyto druh nabijana sa pouziva v automobiloch a v UPS.
Ja pouzivam k vysielacke PB akumulatory 12v/7,5Ah a 12v/15Ah nabijam ich stabilizatorim LM317 nastavenyum na 13,7V v serii s 1 az 3 ohmovym odporom, aby sa obmadzil maximalny prud pri zaciatku nabijania vybiteho akumulatoru. Ked si k tomu pripojis Ampermeter tak nulova vychylka ti ukaze ze akumulator je nabity.
Zamyslite sa za 2000 sk sa da kupit UPSka, v ktorej mozete nabijat akumulatory uplne bezpblemov....