Filmový ,,Look"
Ahoj, chtěl jsem se zeptat jestli je možné v domácích podmínkách za použití AP2, dodat výslednému filmečku, takový ten filmový ,,Look" - mám tím na mysli, aby to vypadalo, jako film v kině. Zatím výsledky vypadají, jako televizní zprávy, obraz je krásně ostrý, ale vypadá to tak nějak prostě zprávařsky. Má na to vliv použitá kamera při snímání?
Najlepsie je si pozicat priamo filmovu kameru, trebars od Panavision, Arri atd. V* domacich podmienkach to spravis filtrami, trebars od Redgiant software, ale samoze ma na to vplyv hlavne nahravka (teda skor jej vyhotovenie).
Děkuji za odpovědi, hned to vyzkouším, bez těch plug-inů. Koukal jsem i na ty plugi-iny od Red Giant a také nejsou špatné. Budou se hodit
Hezky a jednoduše vysvětleno:) Ale myslím, že tam chybí jedna nejzásadnější věc, a to je odstranění prokladu. Buď při natáčení, pokud kamera má někde funkci progressive, nebo postprodukčně-např. u premiéry zvolit deinterlace při exportu. A co se týká těch barev tak bych spíše doporučoval využít křivek, a lehce je esoviťe zahnout. Vynikajících vysledků i dosáhneš, když takto zahneš jen křivku pro červenou (stíny získají zeleno-modrý nádech, co ž příjemě kontrastuje se zdůrazněnou červenou ve středech).
deinterlace urcite postprodukcne, kdyz ti to zprasi uz kamera (cineframe25 v podani sony napriklad) tak uz s tim nic nenadelas, jinak na zakladni barevny korekce staci tricestnej korektor (avid nebo fcp maj skvely), pokrocilejsi se daj celkem slusne delat v after effectech (napr kdyz je potreba maskovani) ale tam je zas nevyhoda ze jednotlivy zabery musis oddelit rucne, tohle je primo ve strizne neocenitelna vyhoda...
V ziadnom pripade ani postprodukcne\\/ Obraz skor zmrsis, ako dosiahnes filmlock, chcel by som vidiet od teba ukazku trebars aj "vyrobenu" s tymi softami, co spominas, co su iba na farebne korekcie :-D Ak kamera uvedene nedokaze nasnimat a najlepsie v progresivnom rezime (trebars 720/50p), tak deinterlaciu nechat uz na playeri/zobrazovadle :-R
Kumst je totiz v niecom uplne inom, niekto tu dal raz zopar uzitocnych zazsad, ako to docielit co najlepsie, ale neviem to uz najst.:((
Kumst je totiz v niecom uplne inom, niekto tu dal raz zopar uzitocnych zazsad, ako to docielit co najlepsie, ale neviem to uz najst.:((
tak pokud ma kamera nativni progresivni zaznam tak samozrejme, ale u oprcavek stylu cineframe nebo to co predvadi jvc u hd1xx rady to nema zadnej smysl...
kazdopadne nejdostupnejsim zpusobem jak dosahnout film look, je natocit zaznam na 1/25 zaverku, pripadne pouzit nakej konvertor na 35mm objektivy (m2 nebo mini35, pripadne levnejsi letus35), nebo tocit s otevrenou clonou na dlouhy ohniska (kratsi hloubka ostrosti), scenu spravne nasvitit a pak uz je to otazka gradingu...
Clee, tebe čeká ještě dlouhá cesta ;) .
Přesně to, co jsi napsal, tvoří takovou už dost provařenou "bibli" (jak dělají film look ti, kteří o něm vůbec nic nevědí :D ).
Promiň, musel jsem - je to takový evergreen (přesně to, cos napsal) posledních osmi let. Jak řekl stayman, existuje osmibodový popis, jak se přiblížit vzhledu filmu. Odstranění prokladu v něm ale vůbec není (případně pro zoufalce na osmaapůlté pozici).
Špatně odstraněný proklad je skutečně velmi známá záležitost, ke slušnému výsledku to umí dovést tak dva lidi ze sta (v hudebních klipech se to nepočítá, jde především o dokument a různé stylizace dílek).
(mini35 je něco jiného, to funguje; tady u nás ale krom profíků nikdo takový filmlook zatím pokud vím nepoužil)
Zase budu za zlouna :-) .
Přesně to, co jsi napsal, tvoří takovou už dost provařenou "bibli" (jak dělají film look ti, kteří o něm vůbec nic nevědí :D ).
Promiň, musel jsem - je to takový evergreen (přesně to, cos napsal) posledních osmi let. Jak řekl stayman, existuje osmibodový popis, jak se přiblížit vzhledu filmu. Odstranění prokladu v něm ale vůbec není (případně pro zoufalce na osmaapůlté pozici).
Špatně odstraněný proklad je skutečně velmi známá záležitost, ke slušnému výsledku to umí dovést tak dva lidi ze sta (v hudebních klipech se to nepočítá, jde především o dokument a různé stylizace dílek).
(mini35 je něco jiného, to funguje; tady u nás ale krom profíků nikdo takový filmlook zatím pokud vím nepoužil)
Zase budu za zlouna :-) .
jj, uz som to nasiel, Kavis to sem pisal, v zatvorkach doplnim moje poznamky
https://www.tvfreak.cz/forum/showthread.php/12419-film-look
takze rekapitulacia:
- slow shutter speed (to co spominal clee, ak sa da 1/25s na staticke sceny, alebo pri pohybe opatrne)
- nizsia hlbka ostrosti (napr. teda viac otvorena clona atd, alebo najlepsie ten 35mm adapter, co spomina clee)
- spravne exponovanie (myslene hlavne na nepreexponovanie) a white balance (myslene nevyvazovat bielu na skutocne bielu, kde su xixchty vacsinou cervene, ale skor nech to ma skor nadych bud do teplych farieb, alebo opacne, podla sceny)
- spravne osvetlenie (rozne tiene,co suhlasim, hlavne svietit a expoziciou dosiahnut potrebnu atmosferu)
- filmova kompozicia zaberu a pohyby kamery (to je zlozity pojem)
- najazdy nerobit tlacitkom zoom ale samotnym priblizenim kamery (absolutny suhlas, avsak dramatickost (dynamiku dosiahnes aj zoomom, takze nezanevrievat)
- tocit sirokouhlo, nie 4:3 (to je jasne, najlepsie este aj co najsirsie=wide predsadky)
- mozno nejake filtre (riesit postprodukcne tymi MagicBulletmi atd., tu su neobmedzene moznosti)
https://www.tvfreak.cz/forum/showthread.php/12419-film-look
takze rekapitulacia:
- slow shutter speed (to co spominal clee, ak sa da 1/25s na staticke sceny, alebo pri pohybe opatrne)
- nizsia hlbka ostrosti (napr. teda viac otvorena clona atd, alebo najlepsie ten 35mm adapter, co spomina clee)
- spravne exponovanie (myslene hlavne na nepreexponovanie) a white balance (myslene nevyvazovat bielu na skutocne bielu, kde su xixchty vacsinou cervene, ale skor nech to ma skor nadych bud do teplych farieb, alebo opacne, podla sceny)
- spravne osvetlenie (rozne tiene,co suhlasim, hlavne svietit a expoziciou dosiahnut potrebnu atmosferu)
- filmova kompozicia zaberu a pohyby kamery (to je zlozity pojem)
- najazdy nerobit tlacitkom zoom ale samotnym priblizenim kamery (absolutny suhlas, avsak dramatickost (dynamiku dosiahnes aj zoomom, takze nezanevrievat)
- tocit sirokouhlo, nie 4:3 (to je jasne, najlepsie este aj co najsirsie=wide predsadky)
- mozno nejake filtre (riesit postprodukcne tymi MagicBulletmi atd., tu su neobmedzene moznosti)
Este doplnim, ze z osobnych (a nielen mojich) skusenosti ma najblizsie co sa tyka toho podania jak farieb teka celkoveho dojmu ku tomu filmu kamera FX1/Z1.
Já ti napíšu těch osm bodů "jinak" :-) :
Film look:
1. používat stativ
2. v pohybu "kamery" nepoužívat zoom (když, tak jízdu), pracovat s hloubkou ostrosti.
3. obraz točit co nejvíc "rovně" (tedy bez efektů jako je 1/25 a spol), mírně podexponovaně, kde to jde tak i přisvěcovat (správnou teplotou světla).
(tak, aby byly zachovány co nejširší postprodukční možnosti v jeho úpravě)
4. používat předem připravený scénář (nejlépe rozzáběrovaný, alespoň pro důležité scény)
5. používat kvalitní snímání zvuku, zvlášť ruchy a zvlášť dialogy (mikrofon pro dialogy nesmí
být po většinu času -pokud možno- od herců vzdálený více než "na natažení ruky").
6. pokud herci nejsou profesionálové, je vhodné mít co nejméně dialogů
7. trikové scény nesmí být "nad síly autorů" (pokud je třeba vyjádřit nějakou myšlenku a je
to nad síly trikařů, je nutné scénu vymyslet jinak)
8. v postprodukci se použijí kvalitní barevné korekce, doplní se nepatrná vinětace apod
stylizace (pro zkušené je možné i kvalifikovaně odstranit proklad, kdo to neumí "bez ztráty kytičky" ať to radši nezkouší).
Film look:
1. používat stativ
2. v pohybu "kamery" nepoužívat zoom (když, tak jízdu), pracovat s hloubkou ostrosti.
3. obraz točit co nejvíc "rovně" (tedy bez efektů jako je 1/25 a spol), mírně podexponovaně, kde to jde tak i přisvěcovat (správnou teplotou světla).
(tak, aby byly zachovány co nejširší postprodukční možnosti v jeho úpravě)
4. používat předem připravený scénář (nejlépe rozzáběrovaný, alespoň pro důležité scény)
5. používat kvalitní snímání zvuku, zvlášť ruchy a zvlášť dialogy (mikrofon pro dialogy nesmí
být po většinu času -pokud možno- od herců vzdálený více než "na natažení ruky").
6. pokud herci nejsou profesionálové, je vhodné mít co nejméně dialogů
7. trikové scény nesmí být "nad síly autorů" (pokud je třeba vyjádřit nějakou myšlenku a je
to nad síly trikařů, je nutné scénu vymyslet jinak)
8. v postprodukci se použijí kvalitní barevné korekce, doplní se nepatrná vinětace apod
stylizace (pro zkušené je možné i kvalifikovaně odstranit proklad, kdo to neumí "bez ztráty kytičky" ať to radši nezkouší).
hehe, pave jako dobry, ale ja mel na mysli jen technicky reseni s dostupnym vybavenim, to co pises ty je z prstu vycucana haluz jak se ma tocit film (o cemz toho koukam taky moc nevis), ne jak dosahnout filmovyho vzhledu s videokamerou, jak se toci FILM me nemusis poucovat, uz jich mam par za sebou, btw u nas na skole s mini35 toci celkem bezne...
a kdybysme se meli bavit o dostupnym gradingu temer na profi urovni (pac na quantel nikdo z nas nema) tak je tu momentalne jedinej software http://www.apple.com/finalcutstudio/color/
No, já zůstanu u toho film looku :D .
Jestli ho clee dělá přepnutím jednoho čudlíku na kameře (závěrkou 1/25) tak se řadí k (velké) množině lidí, která je profesionálním zkušeným kameramanům dobře známá (..sice nic moc neumějí ale pořád "trhají ty půlsnímky", když už nevědí "co by". Nehynoucí pověra .-) ).
Prostě závěrka 1/25 nemá s filmlookem nic společného (dobře odstraněný proklad možná ano, ale většina lidí si to plete s tou závěrkou; výrobci je podporují, tak tenhle "takyfilmlook" prostě jede).
Lidi, co ale nemají argumenty k tematu, většinou uhnou jinam :-) .
-------------
Existoval jeden tv film, který měl dobře odstraněný proklad (a pak asi milion a jeden snímků a dokumentů, kde byl proklad odstraněný špatně). Je to ale téma "pro argumenty" (lidí, kteří vědí o čem mluví). Ne pro hádavce z netu .-) . ČT například v současnosti (dík špatné kvalitě těchto stylizačních úprav v posledních letech) zakázala odstraňování prokladu (na "malých kamerách") zcela. Je to nesmysl, bohužel široce rozšířený. Vysvětlit to těm lidem rozumně nejde, tak na to prostě teď potřebují přímé povolení producenta.
Za použití závěrky 1/25 je tak (značná) finanční sankce a ukončení spolupráce (řeší to lidi na trochu "jiné úrovni", takže vědí co a proč dělají).
Závěrka 1/25 jako "filmlook" - to už je pro znalé skutečná legenda :D .
Jestli ho clee dělá přepnutím jednoho čudlíku na kameře (závěrkou 1/25) tak se řadí k (velké) množině lidí, která je profesionálním zkušeným kameramanům dobře známá (..sice nic moc neumějí ale pořád "trhají ty půlsnímky", když už nevědí "co by". Nehynoucí pověra .-) ).
Prostě závěrka 1/25 nemá s filmlookem nic společného (dobře odstraněný proklad možná ano, ale většina lidí si to plete s tou závěrkou; výrobci je podporují, tak tenhle "takyfilmlook" prostě jede).
Lidi, co ale nemají argumenty k tematu, většinou uhnou jinam :-) .
-------------
Existoval jeden tv film, který měl dobře odstraněný proklad (a pak asi milion a jeden snímků a dokumentů, kde byl proklad odstraněný špatně). Je to ale téma "pro argumenty" (lidí, kteří vědí o čem mluví). Ne pro hádavce z netu .-) . ČT například v současnosti (dík špatné kvalitě těchto stylizačních úprav v posledních letech) zakázala odstraňování prokladu (na "malých kamerách") zcela. Je to nesmysl, bohužel široce rozšířený. Vysvětlit to těm lidem rozumně nejde, tak na to prostě teď potřebují přímé povolení producenta.
Za použití závěrky 1/25 je tak (značná) finanční sankce a ukončení spolupráce (řeší to lidi na trochu "jiné úrovni", takže vědí co a proč dělají).
Závěrka 1/25 jako "filmlook" - to už je pro znalé skutečná legenda :D .
no kdybys vedel aspon neco malo o filmarine, tak ti docvakne ze na film se standardne toci nakejch 25 voken za vterinu, v drtivy vetsine zaberu se pouziva zaverka prave 1/25 nebo 1/50 sekundy, pricemz zaverka se da vyuzit i jako vyrazovej prostredek, hodne kratky casy se pouzivaj kdyz chces divaka zneklidnit nebo pro zdurazneni velky dynamiky obrazu (napriklad valecny sceny, svenkovany hadky...), napriklad primo na filmovy kamere krome zaverky (respektive rychlost otaceni sektoru) a poctu snimku za sekundu nic jinyho nastavit nejde, clonu mas na objektivu, ohniskovou vzdalenost (v pripade transfokatoru) taky, gain tam jaksi neni, citlivost urcuje material. u videa nejde u 1/25" o to ze se eliminuje proklad (to je pro me vedlejsi efekt), ale o to ze pri pohybu kamery nebo pohybu cehokoliv mezi kantnama je obraz lehce mazlej, coz pripomina snimani na material, tohle ti rekne kazdej filmovej kameraman, naky televizaky co v ruce nedrzeli nic jinyho nez nakou dsr bych v otazce filmlooku moc neposlouchal, nejlepsi je si to zkusit sam, ja uz si tim prosel, takze vim jak na to :)
a co si vymejsli ct za nesmysly je opravdu vedlejsi, uz vidim jak honej filmare aby tocili na material prokladane :D to bude uuuuzasny :D :D :D
Clee, kdybys něco věděl o filmu, nikdy by tě nemohlo napadnout, že jeho "napodobení" je možné dosáhnout "lehkým strobo efektem" vznikajícím na prokládaných snímačích malých digi kamer. Jinak tě ujišťuju, že lidé, kteří špatné odstranění prokladu v čt "natvrdo" (proti výslovnému povolení producenta) zakázali, mají narozdíl od tebe za sebou práci na mnoha celovečerních tv i filmových projektech (v problematice se dokonale orientují).
Ta "závěrka" alias filmlook je nejznámější pověra, na tohle téma už vyšlo mnoho článků (v zahraničí). Argumenty pro své tvrzení nemáš zjevně žádné, porovnání výsledku snímání na film a na maticové snímače (videokamer) zjevně neznáš (ona ta expozice filmové suroviny probíhá trochu jinak). Je to stokrát obehrané téma, nemá cenu ho dál rozebírat. Kdo je ochoten o tom přemýšlet, ten rozdíl pochopí (v praxi si ho třeba i ověří). Kdo není ochoten, prostě "se zabetonuje" a hotovo :D .
Neber si to osobně, závěrka 1/25 je prostě i(krom jiného) "jedná možná stylizace obrazu". V žádném případě ale nemůže napodobit snímání na filmovou surovinu.
Ahoj a hezký svátky, zkus si to promyslet (a někde se na to třeba zeptej někoho, komu věříš, zkušeného kameramana, který si to jistě už vyzkoušel). Něco trochu jiného je postprodukční kvalitní odstranění prokladu (materiálu snímaného kvalitní profi kamerou).
Ahoj a hezké svátky ;) .
Ta "závěrka" alias filmlook je nejznámější pověra, na tohle téma už vyšlo mnoho článků (v zahraničí). Argumenty pro své tvrzení nemáš zjevně žádné, porovnání výsledku snímání na film a na maticové snímače (videokamer) zjevně neznáš (ona ta expozice filmové suroviny probíhá trochu jinak). Je to stokrát obehrané téma, nemá cenu ho dál rozebírat. Kdo je ochoten o tom přemýšlet, ten rozdíl pochopí (v praxi si ho třeba i ověří). Kdo není ochoten, prostě "se zabetonuje" a hotovo :D .
Neber si to osobně, závěrka 1/25 je prostě i(krom jiného) "jedná možná stylizace obrazu". V žádném případě ale nemůže napodobit snímání na filmovou surovinu.
Ahoj a hezký svátky, zkus si to promyslet (a někde se na to třeba zeptej někoho, komu věříš, zkušeného kameramana, který si to jistě už vyzkoušel). Něco trochu jiného je postprodukční kvalitní odstranění prokladu (materiálu snímaného kvalitní profi kamerou).
Ahoj a hezké svátky ;) .
no tohle jsme nekolikrat diskutovali s kameramanem obecny skoly, jizdy, kytice, bathory a nekolika dalsich filmu, jeho dobre znamy jmeno si sam jiste zjistis, to je pro me dostatecnej argument, takze 1/25 zaverka samozrejme jako jedna z mnoha veci pomaha napodobit filmovej vzhled, ovsem v pripade kamer s nativnim progresivnim zaznamem, coz ve svy podstate znamena s progresivnim cipem (dvx100, hvx200, v1, ex1 a do budoucna z7 kdyz se budu bavit jen o dostupny sfere), je ovsem idealni tocit na zaverku ktera se hodi k danymu zaberu, coz je naprosto bezna praxe i u snimani na material, je to ale narocny na sviceni pokud potrebujes udrzet stejnou clonu (napr. kvuli hloubce ostrosti)
Samozřejmě, že "takhle teoreticky" to zní krásně :-) .
Problém ale vždy byl (a dosud je) v konkrétní realizaci. Je rozdíl pokud někdo dodržuje všechna potřebná pravidla (řekněme výše napsaných osm bodů), a jako "poslední bod/úpravu zvolí velmi kvalitní technologii která umožní získat dobré výsledky v neprokládáném snímání či postprodukčním odstranění prokladu (řekněme pro skutečně věrohodné napodobení filmové suroviny).
Praxe ale ukázala, že si to hodně lidí vyložilo zcela jinak - natočí záběry z ruky nejlevnější kamerou, nemají dobře zacloněno (mnoho přepalů), nemají dobré barvy (silně nevyrovnané barevné podání běžná věc), často nemají dobrý zvuk. Pak jim to ale přijde "nějak konzervativní", tak (příště rovnou) použijí "1/25".
tohle je/byla praxe (pokud by převládaly zkušenosti druhé, kvalitní projekty s vynikající byť nízkorozpočtovou kamerou, doplněné o DOBŘE provedené odstranění prokladu, pak by asi ten zákaz nenastal).
No, je zajímavé sledovat u HDV projektů (směřujících do kin) v jaké fázi odstraňují proklad.
Proto taková apelace na dobré snímání (filmovým způsobem), na dobrý zvuk, co nejvíc "rovný záznam" (bez triků a efektů z kamery) v těch výše zmíněných osmi bodech. On je skutečně dramatický rozdíl v těch provedeních (a bohužel u malých kamer šlo často o hrůzyplné provedení).
Proti kvalitní technologii správně použité nikdo nic nemá, v televizní publicistické a dokumentaristické praxi ale převládalo to druhé provedení (bohužel ZCELA jednoznačně). Tohle téma diskutujem už tak 6let :D (u DV/DVCAM kamer je diskuze skončená, u HDV bude zajímavé sledovat vliv úprav a převodu do SD rozlišení).
--------------
Pro běžnou tv praxi ale platí zásadní doporučení - závěrce 1/25 ve stylu filmlook (zaplé po celou dobu snímání) je v 99pct dobré se vyhnout.
Pro kvalitní projekty rozumných a šikovných lidí je možné proklad odstranit, v čase dnešních "malých kamer" (s převahou prokládaných snímačů, 1080/50p tu ještě není) je i tak vhodné proklad odstranit až dodatečně. Kdo chce vědět víc, ať si porovná záběr nějakého pohybu "na filmu", v prokládaném snímání malou kamerou a neprokládaném snímání malou kamerou.
Výsledky (rozdíly) jsou dosud zcela jednoznačné (uvidíme jak to bude vypadat s příchodem nových zobrazovačů, které přináší změnu i do způsobu snímání nových malých kamer).
Problém ale vždy byl (a dosud je) v konkrétní realizaci. Je rozdíl pokud někdo dodržuje všechna potřebná pravidla (řekněme výše napsaných osm bodů), a jako "poslední bod/úpravu zvolí velmi kvalitní technologii která umožní získat dobré výsledky v neprokládáném snímání či postprodukčním odstranění prokladu (řekněme pro skutečně věrohodné napodobení filmové suroviny).
Praxe ale ukázala, že si to hodně lidí vyložilo zcela jinak - natočí záběry z ruky nejlevnější kamerou, nemají dobře zacloněno (mnoho přepalů), nemají dobré barvy (silně nevyrovnané barevné podání běžná věc), často nemají dobrý zvuk. Pak jim to ale přijde "nějak konzervativní", tak (příště rovnou) použijí "1/25".
tohle je/byla praxe (pokud by převládaly zkušenosti druhé, kvalitní projekty s vynikající byť nízkorozpočtovou kamerou, doplněné o DOBŘE provedené odstranění prokladu, pak by asi ten zákaz nenastal).
No, je zajímavé sledovat u HDV projektů (směřujících do kin) v jaké fázi odstraňují proklad.
Proto taková apelace na dobré snímání (filmovým způsobem), na dobrý zvuk, co nejvíc "rovný záznam" (bez triků a efektů z kamery) v těch výše zmíněných osmi bodech. On je skutečně dramatický rozdíl v těch provedeních (a bohužel u malých kamer šlo často o hrůzyplné provedení).
Proti kvalitní technologii správně použité nikdo nic nemá, v televizní publicistické a dokumentaristické praxi ale převládalo to druhé provedení (bohužel ZCELA jednoznačně). Tohle téma diskutujem už tak 6let :D (u DV/DVCAM kamer je diskuze skončená, u HDV bude zajímavé sledovat vliv úprav a převodu do SD rozlišení).
--------------
Pro běžnou tv praxi ale platí zásadní doporučení - závěrce 1/25 ve stylu filmlook (zaplé po celou dobu snímání) je v 99pct dobré se vyhnout.
Pro kvalitní projekty rozumných a šikovných lidí je možné proklad odstranit, v čase dnešních "malých kamer" (s převahou prokládaných snímačů, 1080/50p tu ještě není) je i tak vhodné proklad odstranit až dodatečně. Kdo chce vědět víc, ať si porovná záběr nějakého pohybu "na filmu", v prokládaném snímání malou kamerou a neprokládaném snímání malou kamerou.
Výsledky (rozdíly) jsou dosud zcela jednoznačné (uvidíme jak to bude vypadat s příchodem nových zobrazovačů, které přináší změnu i do způsobu snímání nových malých kamer).
omg, nekolikrat sem psal ze nataceni na zaverku je jeden z nekolika faktoru, ty mi tu pomalu cpes do huby ze je to jedinej, se nedivim ze ses tak oblibenej:D, dostanes asi titul zaprasovac databaze...
Clee, pro 99pct lidí (čtoucí tohle fórum) je vhodné, aby si mysleli, že závěrka 1/25 vůbec neexistuje :D .
Pokud je někdo tak dobrý, že ji umí smysluplně použít, pak si poradí sám.
Prostě není vhodné, aby se diskuze o filmlooku začínala touhle kravinou (první použij závěrku 1/25).
Naopak, tuhle věc je třeba použít "jako poslední".
Ono to jako kravina totiž zatím většinou dopadne - skutečně bohaté zkušenosti to prostě potvrzují.
Take It Easy :-) .
Pokud je někdo tak dobrý, že ji umí smysluplně použít, pak si poradí sám.
Prostě není vhodné, aby se diskuze o filmlooku začínala touhle kravinou (první použij závěrku 1/25).
Naopak, tuhle věc je třeba použít "jako poslední".
Ono to jako kravina totiž zatím většinou dopadne - skutečně bohaté zkušenosti to prostě potvrzují.
Take It Easy :-) .
jo, urcovat co je pro koho vhodny a pro koho ne je snad kazdyho vec, takovyhle praktiky tady provadeli 40 let panove v tesilkach, nebudu to take it easy! bohate zkusenosti by me zajimalo koho, tvoje urcite ne, ja mam za sebou nekolik projektu (hranej film, dokumenty, klipy, reportaze) komplet natoceny na 1/25" (z1, fx1, jvc hd100) a bez sebemensich projekcnich problemu, platno (dlp), crt, lcd, plasma, mam to odzkouseny, proto to doporucuju, narozdil od tebe vychazim hlavne ze svejch zkusenosti, ne ze zkusenosti nekoho jinyho...
Panebože, vůl zůstane volem.
No, každý máme své zkušenosti.
V té mé jsou lidi, kteří začínají diskuzi o filmlooku prodlouženým časem závěrky (1/25) ve spojení s dosud běžnými malými (DV/HDV) kamerami v drtivé většině neschopní dodat koukatelnou kvalitu. Profíci si poradí, to jistě (upřímě ale pochybuju, žes na takovém projektu dělal kameramana nebo se sebemíň podílel na výběru technologie, ale nebudu osobní, jen to odhaduju podle neschopnosti pochopit, o čem je tu řeč).
Má rada směřuje k neprofíkům: těm já radím začínat diskuzi o filmlooku z úplně jiného konce (než je prodloužený čas závěrky). Před tímhle neštěstím je řada jiných věcí, které lze udělat - pro napodobení filmového vzhledu.
Mistře, Vám se omlouvám, že jsem si dovolil nesouhlasit :D .
No, každý máme své zkušenosti.
V té mé jsou lidi, kteří začínají diskuzi o filmlooku prodlouženým časem závěrky (1/25) ve spojení s dosud běžnými malými (DV/HDV) kamerami v drtivé většině neschopní dodat koukatelnou kvalitu. Profíci si poradí, to jistě (upřímě ale pochybuju, žes na takovém projektu dělal kameramana nebo se sebemíň podílel na výběru technologie, ale nebudu osobní, jen to odhaduju podle neschopnosti pochopit, o čem je tu řeč).
Má rada směřuje k neprofíkům: těm já radím začínat diskuzi o filmlooku z úplně jiného konce (než je prodloužený čas závěrky). Před tímhle neštěstím je řada jiných věcí, které lze udělat - pro napodobení filmového vzhledu.
Mistře, Vám se omlouvám, že jsem si dovolil nesouhlasit :D .
Fakt Pave1 to co si napisal je skor o technike filmarciny a nie filmlocku, to je v tych bodoch od Kavisa zhrnute v jednom bode, ked uz \\/ a ja sa pod to podpisem tiez, ale nie pod tych tvojich 8 bodov, bohuzial. Stastne a vesele..
[quote=Pave1;159447]Panebože, vůl zůstane volem.
No, každý máme své zkušenosti.
V té mé jsou lidi, kteří začínají diskuzi o filmlooku prodlouženým časem závěrky (1/25) ve spojení s dosud běžnými malými (DV/HDV) kamerami v drtivé většině neschopní dodat koukatelnou kvalitu. Profíci si poradí, to jistě (upřímě ale pochybuju, žes na takovém projektu dělal kameramana nebo se sebemíň podílel na výběru technologie, ale nebudu osobní, jen to odhaduju podle neschopnosti pochopit, o čem je tu řeč).
Má rada směřuje k neprofíkům: těm já radím začínat diskuzi o filmlooku z úplně jiného konce (než je prodloužený čas závěrky). Před tímhle neštěstím je řada jiných věcí, které lze udělat - pro napodobení filmového vzhledu.
Mistře, Vám se omlouvám, že jsem si dovolil nesouhlasit :D .[/quote]
no podle toho co tu predvadis tak neschopnej ses akorat ty...
No, každý máme své zkušenosti.
V té mé jsou lidi, kteří začínají diskuzi o filmlooku prodlouženým časem závěrky (1/25) ve spojení s dosud běžnými malými (DV/HDV) kamerami v drtivé většině neschopní dodat koukatelnou kvalitu. Profíci si poradí, to jistě (upřímě ale pochybuju, žes na takovém projektu dělal kameramana nebo se sebemíň podílel na výběru technologie, ale nebudu osobní, jen to odhaduju podle neschopnosti pochopit, o čem je tu řeč).
Má rada směřuje k neprofíkům: těm já radím začínat diskuzi o filmlooku z úplně jiného konce (než je prodloužený čas závěrky). Před tímhle neštěstím je řada jiných věcí, které lze udělat - pro napodobení filmového vzhledu.
Mistře, Vám se omlouvám, že jsem si dovolil nesouhlasit :D .[/quote]
no podle toho co tu predvadis tak neschopnej ses akorat ty...
Aby ste se tu nepoprali, pokud jsem to pochopil dobře, tak tvfreak fórum je spíše technické než filmařské /což ale určitě neznamená že by se tu nemohly probírat otázky jak vlastně točit/, ale původně byla prvotní otázka na to, jak technicky dosáhnout filmlooku v amatérských podmínkách. Když už jste narazili na "dobré" a "špatné" odstranění prokládání, tak by mě zajímalo, které metody považujete za dobré a špatné. Jinak bych ještě doplnil, že odstranění prokládnání není určitě v ČT zakázáno plošně, je možné, že si některá centra dala podmínku, že to bude schvalovat vedení centra, ale jinak se běžně používá např. duplikace, která je sice výpočetně nejméně náročná, ale jinak bych řekl že patří mezi ty úplně nejhorší...
duplikace pulsnimku je urcite kvalitativne nejhorsi spolu s field blend, osobne pouzivam smart deinterlace plugin ve virtualdubu pripadne leakkerneldeint do avisynthu, vetsinou se ale snazim mit video natoceny progresivne uz rovnou
To mihi - právě duplikace půlsnímků je to nejhorší, co můžeš udělat :-) .
Obecné pravidlo zní:
natoč primární záznam co nejlépe a prokládaně, pokud to je možné tak i bez "nevratných triků a efektů" (pokud nemáš skutečně kvalitní a OVĚŘENOU technologii, např. pro progresivní snímání). Vše ostatní lze dodělat v postprodukci (i to odstranění prokladu).
(Co se týče ČT, tak opatření je skutečně plošné pro všechna centra krom zpravodajců, ti jsou vždy jinde. Vyjímku může udělit producent, nese odpovědnost za výsledek (tj. probíhájí konzultace s technologickými specialisty). Praxe ukázala, že "živelné používání závěrky 1/25 'jako obrazové stylizace vede často k zcela zbytečné a často zcela samoúčelné degradaci obrazu, bez nějakého zřejmého účelu).
Pro filmlook v neprofesionální podobě (s často nedokonalou technikou) je tak opravdu velmi vhodné začínat diskuzi o filmlooku na těch dalších "finesách", NEprokládané snímání je u "běžné techniky dnes u neprofíků dostupné" většinou spíš problém - když, tak ho lze dodělat skutečně kvalitněji v postprodukci, což je prostě vhodný SILNĚ zdůraznit :-) .
------------
(Víc se asi s Clee nehodnem, i když říkáme vcelku totéž; jsem jen značně "opatrnější" ve formulacích, lidi neumí číst a často si zapamatují jen "závěrka 1/25 = film" a to pak je průšvih :D )
Obecné pravidlo zní:
natoč primární záznam co nejlépe a prokládaně, pokud to je možné tak i bez "nevratných triků a efektů" (pokud nemáš skutečně kvalitní a OVĚŘENOU technologii, např. pro progresivní snímání). Vše ostatní lze dodělat v postprodukci (i to odstranění prokladu).
(Co se týče ČT, tak opatření je skutečně plošné pro všechna centra krom zpravodajců, ti jsou vždy jinde. Vyjímku může udělit producent, nese odpovědnost za výsledek (tj. probíhájí konzultace s technologickými specialisty). Praxe ukázala, že "živelné používání závěrky 1/25 'jako obrazové stylizace vede často k zcela zbytečné a často zcela samoúčelné degradaci obrazu, bez nějakého zřejmého účelu).
Pro filmlook v neprofesionální podobě (s často nedokonalou technikou) je tak opravdu velmi vhodné začínat diskuzi o filmlooku na těch dalších "finesách", NEprokládané snímání je u "běžné techniky dnes u neprofíků dostupné" většinou spíš problém - když, tak ho lze dodělat skutečně kvalitněji v postprodukci, což je prostě vhodný SILNĚ zdůraznit :-) .
------------
(Víc se asi s Clee nehodnem, i když říkáme vcelku totéž; jsem jen značně "opatrnější" ve formulacích, lidi neumí číst a často si zapamatují jen "závěrka 1/25 = film" a to pak je průšvih :D )
no hlavne u malejch rucek manualni nastaveni zaverky vetsinou vubec neni, napr. u z1 se da 1/25" s klidnym svedomim pouzit (tedka tak tocim dokument), vypada to daleko lip nez zaplej cineframe...
No teď mě napadla věc trochu mimo ten filmlook, ale nedá mi to spát:) U jedný kamery /konkréntně DSR-450WSPL/ mě zaujalo, že když dám shutter na 1/25 tak to není ten divnej zmršenej obraz jak se s tím běžně setkáváme, ale naopak je to normální, kvalitní, ostrý, prokládáný záznam, který běžný člověk nerozená od standartní 1/50. Možná jen trochu zkušenější člověk si všimne větší pohybové neostrosti. Toto řešení dlouhé závěrky mi přijde fajn, protože se dá bezproblémů kombinovat s obyč. záznamem. Netušíte někdo proč to není takto zařízeno i na běžných kamerách?? A jak to vlastně funguje???
MIHI: To je celkem jasné. Záleží jestli má kamera opravdové clonové lamely, nebo je to elektronický šunt.
Jinak 1/25 od 1/50 rozezná i laik. 1/25 se dá použít maximálně při katastrofickém světle na záběr hodně nutný. Jinak tím nic nezískáš. Při běžném světle to stejně musíš uclonit a ještě se to v pohybech škube. Filmový vzhled se tím docílit v žádném případě nedá.
Pokud má obraz za něco stát a používáš zlaté oko, tak se s tou 1/25 nikam stejně nevejdeš.
Jinak 1/25 od 1/50 rozezná i laik. 1/25 se dá použít maximálně při katastrofickém světle na záběr hodně nutný. Jinak tím nic nezískáš. Při běžném světle to stejně musíš uclonit a ještě se to v pohybech škube. Filmový vzhled se tím docílit v žádném případě nedá.
Pokud má obraz za něco stát a používáš zlaté oko, tak se s tou 1/25 nikam stejně nevejdeš.
tys mě nepochopil, právě o tom píšu že když právě třeba u té DSR-450 použiješ slow shutter 1/25 tak to právě není poznat, protože je obraz úplně normálně prokládanej!!!!!!!!!!!! Sem to zatím viděl jen u týdle kamery starší sonky to nemaj /např. 570 a pod/. Myslím že to je i teď u těch novejch XDcamů.
Co myslýš tím ,,normálně prokládanej´´ ?? Pokud to není točeno progresiv, tak musí být prokládanej obraz nezávisle na shutteru.
no že ten obraz nerozeznáš od 1/50 (kromě toho že větší pohybová neostrost). Není tam prostě ten strobo efekt kterej vzniká na jinejch kamerách..
Těch 50 půlsnímků se musí zobrazovat v PAL pořát. Jinak je to vada kamery. Při 1/25 to bude mírně strobovat vždycky. Akorát bude právě rozdíl mezi skutečnou a elektronickou závěrkou.
Obraz z té 450 je samozřejmě v porovnání s běžnýma poloprofi kamerama někde jinde. 2/3" 3CCD, sklo atp.
Má tuším převodník /bez záruky/ 12 bit, takže se může obraz zdát jakoby lepší i při té 1/25.
Obraz z té 450 je samozřejmě v porovnání s běžnýma poloprofi kamerama někde jinde. 2/3" 3CCD, sklo atp.
Má tuším převodník /bez záruky/ 12 bit, takže se může obraz zdát jakoby lepší i při té 1/25.
pořád nechápeš, to co ty popisuješ je ta klasická 1/25 kterou všichni dobře známe a která dává lehce strobovaný obraz, ta 1/25 o které mluvím já, je nějaká jiná technologie, která to má vyřešeno tak že ten obraz není strobovoaný....
Tak jsem si pro jistotu stáhl k té 450 manuál. Jestli třeba nemá nějaký elektronický stabilizátor při pomalé závěrce. Výrobce udává tyto zajímavé rychlosti.
Shutter speed
1/60, 1/125, 1/250, 1/500, 1/1000, 1/2000 s
Slow Shutter
1/25, 1/12.5, 1/8.3, 1/6.3, 1/5, 1/4.2, 1/3.6, 1/3.1, 1/1.6 s (1 to 8, 16 frames)
Shutter speed
1/60, 1/125, 1/250, 1/500, 1/1000, 1/2000 s
Slow Shutter
1/25, 1/12.5, 1/8.3, 1/6.3, 1/5, 1/4.2, 1/3.6, 1/3.1, 1/1.6 s (1 to 8, 16 frames)
Tak už jsem se trochu tím manuálem prokousal. Ta 450 má mimo jiné časozběrné snímání, proto ty pomalé rychlosti. Už jsem asi přišel na to, proč se obraz jeví stabilnější.
EX-CCD natáči progresiv a až následně snímky rozdělují. Jsou to stejné čipy jako u XDCAM kamer. Udělali to pro filmovější vzhled.
Incorporating Sony Power HAD EX CCDs, the DSR-450WSP generates progressive images of 25P, delivering outstanding clarity as well as cinematic look.
EX-CCD natáči progresiv a až následně snímky rozdělují. Jsou to stejné čipy jako u XDCAM kamer. Udělali to pro filmovější vzhled.
Incorporating Sony Power HAD EX CCDs, the DSR-450WSP generates progressive images of 25P, delivering outstanding clarity as well as cinematic look.
Manuál znám:) Ale právě v SLS /slow shutter/ módu se chová ta kamera jinak než jsem byl dosud zvyklý. Strobování se objeví až při 1/12,5 a delších časech. A i při těch delších je to trochu jiné než na běžnejch kamerách. Na normální kamerce když dáš nějakou extrémně dlouhou závěrku tak vlastně vidíš strobo, kdy ti tam třeba 8 oken visí prostě statický obrázek. u 450tky také, ale ten obrázek se klepe jako mrtvolka z prokládaného videa. A právě když tam dám SLS na 1/25 tak se to neklepe, nestrobuje, prostě to vypadá jako úplně normální, takový ten obyčejný televizní obraz. Mimochodem dnes jsem to zahlíd, že to asi měla jedna kamera na přenose ze Zlaté lyže /kolem poledne na ČT2/. Už nevím jak jinak bych to popsal, prostě to vypadá úplně normálně jenom při švenku jsou ty rozmazy větší, ale nestrobujou...
[QUOTE=jibarr;159813]Tak už jsem se trochu tím manuálem prokousal. Ta 450 má mimo jiné časozběrné snímání, proto ty pomalé rychlosti. Už jsem asi přišel na to, proč se obraz jeví stabilnější.
EX-CCD natáči progresiv a až následně snímky rozdělují. Udělali to pro filmovější vzhled.
Incorporating Sony Power HAD EX CCDs, the DSR-450WSP generates progressive images of 25P, delivering outstanding clarity as well as cinematic look.[/QUOTE]
Tendle příspěvek jsem ještě neviděl když jsem psal předchozí odpověd. Asi to v tom bude, ale stejné pořád nechápu, jaktože to při 1/25 nestrobuje:))
EX-CCD natáči progresiv a až následně snímky rozdělují. Udělali to pro filmovější vzhled.
Incorporating Sony Power HAD EX CCDs, the DSR-450WSP generates progressive images of 25P, delivering outstanding clarity as well as cinematic look.[/QUOTE]
Tendle příspěvek jsem ještě neviděl když jsem psal předchozí odpověd. Asi to v tom bude, ale stejné pořád nechápu, jaktože to při 1/25 nestrobuje:))
V každém případě jsou tyto rychlosti pro běžnou práci k ničemu. Opravdu jen pro extrémní snímání za špatných podmínek. /mimo to časosběrné snímání/. Pro filmový vzhled v běžných podmínkách je lepší použít třeba Movie Looks od Magic Bullet.
MIHI: Co točíš ?? Ta 450 je už dost slušná kamera. Dokonce jí srovnává výrobce s 50kou.
MIHI: Co točíš ?? Ta 450 je už dost slušná kamera. Dokonce jí srovnává výrobce s 50kou.
Nemyslím si že jsou k ničemu, právě 1/25 díky tomu že není poznat, je super v horších světelných podmínkách, co se týká filmového vzhledu tak mám s tou kameru vynikající zkušenosti, stačí se trochu porejpat v meníčku, tam jdou nastavit úžasný věci:) A mám radši když se korekce a stylizace (myslím co se týká barev a tak) už udělají při snímání a ve střižně už jen lehce doladí. Jsem externista pracuji z 90procent pro ČT, hlavně publicistiku, dokumenty a zábavné a hudební pořady.