Kvalitu kodeku potvrzuje mnoho testů, na vysokých bitrate je plně srovnatelný s kodeky jako jeho Vorbis nebo AAC, které ale mají velké zpoždění (přes 200ms), na nízkém bitrate pak je rovnocenný nebo překonává hovorové kodeky jako Speex nebo AMR.

Kodek je přijatý organizací Internet Engineering Task Force jako standard RFC6716, přičemž používá některé patenty ve vlastnictví jak Xiph.org (týkající se CELT), tak patenty ve vlastnictví firmy Microsoft (SILK vyvinul Skype, který je nyní součástí Microsoftu). Všechny patenty ale byly dány k dispozici jako royalty-free a Opus tak mohl být vydán pod BSD licencí k použití komukoliv.
Kodek je již plně podporován v Linuxu, např. ho lze používat přes Gstreamer (obdoba DirectShow ve Windows), je součástí ffmpeg od verze 1.1, VLC ho přehraje od verze 2.04, kodek podporuje jak Firefox,tak i Chrome a jedná se o jeho začlenění do WebRTC. Do Windows existuje DirectShow filtr, takže by měl být podporován všemi DirectShow přehrávači.
Nová verze 1.1 vylepšuje algoritmy pro analýzu zvuku a zlepšuje celkovou kvalitu kódování, především ve VBR režimu, zavádí detekci hovoru nebo hudby a podle toho volí způsob komprese, přidává podporu pro prostorový zvuk 5.1 s bitrate 128 kbps pro dobrou kvalitu a dokonce lze jít až na 48 kbps, což je pro 5.1 neuvěřitelné. Došlo také k vylepšení rychlosti komprese a dekomprese, především u ARM procesorů, kde došlo ke zrychlení 30% resp. 40%. Velmi pěkné porovnání můžete najít např. zde.
Pokud chcete s kodekem experimentovat, můžete ho stáhnout na stránkách Opusu, pro běžného uživatele bude asi lepší počkat, až se dostane do distribucí výše zmíněných programů, což asi nebude dlouho trvat (což je výhoda otevřených řešení).
Zdroj: Opus