Zájem od DVD a Blu-ray dále klesá. Koronavir nahrál streamu
6.2.2021, Jáchym Šlik, aktualita
Není žádným překvapením, že koronavirová krize zvýšila zájem diváku o streamované video. Naopak prodej filmů na fyzických discích klesl meziročně o čtvrtinu, tedy nejvíce v historii. Ukazují to data z USA.
Rok 2020 přidal další hřebíček do rakve pro DVD, Blu-ray a Ultra HD Blu-ray disky. Data, která zveřejnila americká asociace Digital Entertainment Group (DEG), potvrdila klesající zájem zákazníků o filmy na fyzických nosičích. Ačkoliv koronavirová krize a s ní spojená vládní opatření pomohla domácí zábavě, DVD ani Blu-ray disky z tohoto trendu nedokázaly těžit. Na americkém trhu došlo k meziročnímu poklesu prodeje filmů na fyzických discích o 25,6 %. Ačkoliv tento trend pokračuje již od roku 2011, tedy bezmála deset let, loňský pokles byl vůbec největší v historii. Nelze předpokládat, že by situace v jiných regionech byla výrazně odlišná od USA.

Proč se tedy diváci během pandemie nezásobili fyzickými disky, které by mohli sledovat v době zavřených kin? Kromě pokračujícího zájmu o služby streamovaného videa, který pod vlivem koronavirové krize ještě zesílil, bude nejspíš důvodem také nedostatek nových filmů na DVD a Blu-ray. V uplynulém roce totiž byla odložena premiéra řady očekávaných snímků (včetně nové bondovky). Spíše než novinky tak pozornost zákazníků přitahovala opětovná vydání katalogových filmů v různých speciálních edicích, ale ani jejich prodej nedokázal zvrátit katastrofu pro optická média.
Ačkoliv američtí diváci ušetřili za nákup DVD a Blu-ray, utráceli mnohem více za streamované pořady. Celkové výdaje za digitální domácí zábavu měly v loňském roce dosáhnout 26,53 miliard dolarů, což je o třetinu více ve srovnání s předchozím rokem. Toto číslo zahrnuje stažení filmů na pevný disk (EST), video na vyžádání (VOD) i předplacené streamování (SVOD). Lidé zkrátka trávili více času doma, a tak hledali způsob, jak se zabavit. Na trhu se navíc objevilo několik nových streamovacích služeb, jako je HBO Max a Peacock. Masivní nárůst zažila platforma Disney+, ale také Netflix. Několik významných filmů nakonec mělo premiéru na internetu místo stříbrného plátna.
Prodej filmů na optických médiích ve srovnání s předchozím rokem
Rok | Meziroční vývoj |
2020 |
-25,6 % |
2019 | -18 % |
2018 | -14,6 % |
2017 | -14,1 % |
2016 | -9,6 % |
2015 | -12 % |
2014 | -10 % |
2013 | -8 % |
2012 | -5 % |
2011 | -12,3% |