Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Výrobce televizorů Vizio dostal pokutu za špehování uživatelů

8.2.2017, Jáchym Šlik, aktualita
Americká společnost Vizio tajně shromažďovala informace o uživatelích svých televizorů, především to, jaký obsah sledují. Získaná data potom prodávala třetím stranám, které je využívaly pro cílenou reklamu.
Chytré televizory značky Vizio, které jsou na americkém trhu velmi populární, špehovaly své uživatele. Od roku 2014 společnost sbírala data o sledovaném obsahu a prodávala je spolu s dalšími informacemi třetím stranám. Inzerenti údajně získali poměrně rozsáhlé informace o uživatelích, které ovšem měly být anonymizovány, a tak by bylo nemožné se dopátrat konkrétního jedince či domácnosti. Přesto vše probíhalo bez vědomí uživatele, neboť se v menu nacházela pouze na první pohled neškodná volba Smart Interactivity (Chytrá interaktivita), která slibovala nevinné a pro diváka užitečné záležitosti včetně doporučení na nové pořady.
 

 
 
Znepokojující je také metodika sběru dat. Software totiž snímal část pixelů na obrazovce a na základě technologie rozpoznání obrazu se potom snažil zjistit, o jaký pořad se jedná. Nezáleželo přitom, zda se jednalo o televizní vysílání, streamovaný obsah, DVD/Blu-ray nebo například video z USB flash disku. Případ se začal veřejně řešit v srpnu 2015 na základě stížnosti od Federální obchodní komise (FTC) a generálního prokurátora státu New Jersey. Začátkem února byla společnosti udělena pokuta ve výši 2,2 milionu dolarů, bezmála 56 milionů korun. Vizio bude také muset ukončit tento neautorizovaný sběr dat a vymazat většinu získaných informací. Společnost ovšem patrně nepřestane úplně sbírat data o svých uživatelích, ale bude muset upravit metodiku a především se ptát uživatelů, zda s tím souhlasí.
 
Tento případ by navíc mohl donutit ke změně chování ostatní výrobce chytrých televizorů. Vizio totiž jistě nebude jedinou společností, která využívá podobně nekalý způsob sběru dat o svých uživatelích a obsahu, který sledují.