Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Tom Cruise bojuje proti vyhlazování videa u TV

7.12.2018, Milan Šurkala, aktualita
Moderní televize mají funkci vyhlazování obrazu, který pak působí mnohem plynuleji. Zatímco některému typu obsahu to prospívá, mnohé to docela ničí. A Tom Cruise nám k tomu řekl svůj kritický názor. Anketa: Jakou snímkovací frekvenci chcete vy?
Jaká je podle vás ideální snímkovací frekvence filmů?
V anketě šlo hlasovat od 7.12.2018 do 7.1.2019. Počet hlasujících: 14
24 fps50 %
48 fps7 %
60 fps a více43 %
Pokud máte moderní televizi a nehráli jste si moc s jejím nastavením, patrně jste si všimli, že některé typy pořadů působí nepřirozeně. Jsou až moc plynulé, gumové a obraz jako by chtěl sám sebe předběhnout. Za to může technologie vyhlazování obrazu, která zvyšuje frekvenci snímků dopočítáváním umělých snímků pro vytvoření dojmu větší plynulosti. Zatímco při tradičních 24 snímcích za sekundu už video působí plynule (vnímáme ho jako video a ne jako slideshow), přesto je ale stále trochu sekané a až při vyšších frekvencích tento pocit sekanosti zmizí. Lidé jsou na toto "sekání" ale zvyklí. A tyto technologie právě dopočítají umělý snímek mezi původními dvěma tak, aby výsledek vypadal plynuleji, vytváří tedy jakýsi mezisnímek. Příkladem může být Samsung Auto Motion Plus nebo Sony MotionFlow.
 
 
Zatímco vysoká frekvence záznamu, ať už takto natočená nebo dopočítaná, působí vcelku normálně u sportu nebo běžných pořadů, u filmů je to už hodně diskutabilní. Zde jsou lidé stále zvyklí na slabší plynulost. Ty pak po vyhlazení začnou postrádat "filmový" vzhled a vypadají, jako by byly natočeny nějakým amatérem (např. staré české filmy s vyhlazováním přijdou mnohým až nekoukatelné). Proti tomuto vyhlazování hodně bojuje filmový průmysl a s ním naposled i Tom Cruise, který si při natáčení filmu odskočil natočit krátké video, kterým varuje před tímto efektem.
 
Vysvětluje, že film pak může působit jinak, než tvůrci filmu vlastně zamýšleli a lidé by si tak měli vyhledat, jak se tato funkce ruší. Hollywood obecně tlačí na výrobce televizí, aby zrušení této funkce bylo mnohem lépe dostupné a ne zakopané někde hluboko v menu. Nejde tedy o to, že by tam být nemělo, ale filmoví tvůrci si nepřejí, aby byla tato funkce zapnuta ve výchozím nastavení, a aby bylo tak složité ji vypnout. Video nasbíralo ve velmi krátké době přes 5 milionů zhlédnutí a kdo ví, zda taková odezva změní všeobecný pohled na věc. Pro výrobce je trochu smutné, že se pachtí s nějakou funkcí, kterou jim pak spousta lidí omlátí o hlavu jako kontraproduktivní.
 
Faktem nicméně je, že spoustě lidí umělé vyšší frekvence u filmů nevadí, mnozí si ji dokonce ani nevšimnou a někteří ji naopak berou jako pozitivum. Takže zde nepanuje jednotný názor. Ten ale nepanuje dokonce ani v Hollywoodu. I když většina režisérů zastává tradičních 24 fps, jsou zde i výjimky. Zmínit můžeme např. Petera Jacksona, jehož Hobit byl natočen při 48 fps, podobně tak chce navyšovat snímkovací frekvenci i James Cameron u dalších dílů Avatara. Zde ale hovoříme o nativním natáčení videa ve 48 fps, nikoli umělém dopočítávání obrazu. A jaký máte názor vy?
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.