Naopak kanály ČT1 a ČT2 ceníkové ceny snížily. V porovnání s prvním kvartálem loňského roku zlevnila ČT1 průměrně o 16 %, ČT2 až o 38 %. „Důvodem loňských vysokých cen stanice ČT2 bylo vysílání Zimních olympijských her,“ uvedl Karel Honzl ze společnosti Admosphere.
Tabulka 1: Srovnání ceníků TV stanic za 1. kvartál roku 2010 a 2011 (průměrná cena za 30s spot)
Stanice | 1.Q 2010 (v tisících Kč) | 1.Q 2011 (v tisících Kč) | Meziroční změna (v %) |
ČT1 | 230 | 193 | -16% |
ČT2 | 52,2 | 32,5 | -38% |
ČT24 | 13,5 | 15,5 | 15% |
ČT4 | 9 | 12 | 33% |
Zdroj: Admosphere, s.r.o. (monitoring INTERNETU zdroj: SPIR-MEDIARESEARCH, a.s., ceny TV dle sledovanosti zdroj: ATO-MEDIARESEARCH, a.s.)
Na kanálech ČT je cena reklamního spotu určena cenou konkrétního bloku nebo časového rozmezí (tzv. DayPartu), ve kterém je spot vysílán. Cena je stanovena pro typický třicetisekundový spot. V případě, že má spot jinou stopáž, stanovuje se cena znásobením příslušným koeficientem.
Také porovnání ceníků komerčních stanic zobrazuje meziroční navýšení cen reklamního prostoru na menších stanicích. Na Nova Cinema o 8 %, na Barrandov TV dokonce o 46 %. Jedinou větší stanicí, která své ceny navýšila, a to o 11%, je TV Prima. Televize Nova své ceníkové ceny oproti loňsku snížila o 2 tisíce Kč za jeden ratingový bod. Stanice Prima COOL změnila v letošním roce způsob ocenění, a proto porovnání není možné. Ceníková cena v prvním kvartálu roku 2011 je však shodná s TV Prima. Televize Óčko ceny nezměnila.
Přestože z analýzy vyplývá, že se malým stanicím začalo dařit, nelze to říci o všech. V lednu tohoto roku ukončila vysílání zpravodajská Z1. Dále se prohlubují také ekonomické potíže spojené s provozováním stanice TV Public.
Tabulka 2: Srovnání ceníků TV stanic za 1. kvartál roku 2010 a 2011 (průměrné CPP)
Stanice | 1. Q 2010 (v tisících Kč) | 1.Q 2011 (v tisících Kč) | Meziroční změna (v %) |
Nova | 22,5 | 20,5 | -9% |
Nova Cinema | 11,25 | 12,15 | 8% |
Prima | 26 | 28,75 | 11% |
Prima Cool | pásmový ceník | 28,75 | ----- |
Barrandov | 16,6 | 24,2 | 46% |
Óčko | 6,4 | 6,4 | 0% |
Zdroj: Admosphere, s.r.o. (monitoring INTERNETU zdroj: SPIR-MEDIARESEARCH, a.s., ceny TV dle sledovanosti zdroj: ATO-MEDIARESEARCH, a.s.)
Ceníky komerčních televizních stanic jsou postaveny na ceně za jeden ratingový bod (tzv. CPP – Cost Per Point). Výsledná cena spotu se pak odvíjí od naměřené sledovanosti konkrétního reklamního bloku.
Srovnání ceníkových cen jednotlivých televizních stanic za první kvartál loňského a letošního roku provedla společnost Admosphere.
Zdroj: TZ Media Research