Samsung, Panasonic a další utvořili 8K Association
12.2.2019, Jáchym Šlik, aktualita
Rozjezd 8K TV je zatím pomalý, ale urychlit by jej měla nová organizace, kterou vytvořilo několik významných výrobců televizorů a panelů. Kdo se stal členem 8K Association a jaké jsou její cíle?
Letošní rok by mohl znamenat přelom pro 8K TV. První modely se sice začaly prodávat už v loňském roce, respektive ještě v závěru roku 2017, ale prodejní čísla jsou mizivá. Podle posledních zveřejněných odhadů se mělo celosvětově prodat jen 18 tisíc televizorů s 8K rozlišením, tedy přibližně pětina proti původním prognózám. Letos by se počet prodaných kusů mohl přiblížit k půl milionu, ale ani to ještě není zcela ideální číslo. Ano, 8K TV jsou stále ještě v plenkách a jejich rozšíření, stejně jako rozvoji obsahu v tomto rozlišení, by měla přispět nedávno vzniklá organizace.
8K Association, zkráceně 8KA, utvořilo několik předních výrobců televizorů – Samsung, Panasonic, Hisense a TCL. S nimi spojil síly přední producent televizních panelů AU Optronics (AUO), který má svou továrnu i v České republice. Brzy se stane členem také Samsung Display.
8K Association si stanovila několik hlavních cílů, kterými se chce zabývat:
- Propagace 8K TV a 8K obsahu spotřebitelům.
- Pomoc při vzdělávání spotřebitelů a profesionálů o 8K ekosystému.
- Pomoc při zajištění nativního 8K obsahu pro členy.
- Povzbuzení poskytovatelů služeb (zejména OTT) k vytvoření 8K nabídek.
- Usnadnění komunikace v rámci 8K ekosystému za účelem pomoci s komercializací.
- Vypracování počátečních technických požadavků na vstupní signály 8K.
- Vypracování počátečních kategorií 8K TV a minimálních specifikací pro kvalitu obrazu.
Vzniknout by mělo logo, které bude označovat certifikované 8K TV. Podobu loga ani podmínky zatím nebyly stanoveny, ale hovoří se například o podpoře HDMI 2.1, dostatečného procesů a potřebných kodeků využívaných pro 8K obsah.
Web FlatpanelsHD.com upozorňuje, že mezi členy 8K Association chybí někteří významní hráči včetně LG nebo Sony. Marné byste hledali také některého z poskytovatelů obsahu, třeba Netflix či Amazon. Uvidíme, zda se nakonec nebude opakovat situace s UHD Alliance, která se snažila vytvořit minimální požadavky pro HDR certifikované televize opatřovala logem „UHD Premium“. Ovšem se svými požadavky šla až příliš nízko, takže i z tohoto důvodu nikdy nedosáhla většího úspěchu mezi spotřebiteli.
Zdroj: Flatpanelshd.com