Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Rozlišení 8K: narazili jsme na strop?

6.5.2019, Jakub Doležal, článek
Rozlišení 8K: narazili jsme na strop?
Je to nekonečný souboj, ve kterém jsou výrobci televizorů vždy napřed. Zatímco filmy a seriály jsou povětšinou ve Full HD a vzácně ve 4K, na trh míří modely s rozlišením 8K. Vypadá to však, že tentokrát bude limit zcela jinde.
Kapitoly článku:
  1. Rozlišení 8K: narazili jsme na strop?
  2. Chce to více pixelů
  3. 8K do každé domácnosti?
Trh spotřební elektroniky a především televizorů je dlouhodobě rozdělen na dva tábory. V tom prvním jsou výrobci hardwaru, kteří neustále chrlí novinky a zlepšují schopnosti svých výrobků. Druhá skupina patří tvůrcům obsahu a ti jsou naopak vždy pozadu. Rozevřou se s příchodem 8K tyto pomyslné nůžky ještě více než doposud?

 8K TV jsou na cestě, bude ale dostatek obsahu? (foto LG)
 
Řešíme to prakticky s každou novou technologií, která byla za poslední dvě dekády uvedena na trh. HD Ready, FullHD, 3D, 4K, HDR, všechny výrazně předběhly svou dobu a poté se poměrně dlouho čekalo nebo ještě stále čeká na obsah, který by dokázal využít jejich potenciál. Kdo za tento stav může? Jsou filmová a televizní studia příliš pomalá?
 


Za vším hledej peníze

 
Hned na úvod si tedy vyjasněme, proč to vše tak dlouho trvá. Na vině jsou především dva faktory, peníze a množství zákazníků, které svým obsahem oslovíte (tedy opět peníze). Na první pohled banální věc se totiž může řádně zkomplikovat a zásadně prodražit.
 
Počítače na střih videa stojí často desítky až stovky tisíc (Foto iMore)
 
Řekněme, že máte vybavené studio schopné zpracovat FullHD video a mezitím představí výrobci TV nový 4K standard. Prakticky ihned se veškerá vaše technika stává zastaralou a situaci vyřeší pouze nákup nových kamer. Ty jsou alespoň z počátku velmi drahé, neboť někdo musí zaplatit jejich vývoj.
 
Tím ale nekončíme, nyní máte v kameře nekomprimovaný 4K záznam a ten musíte upravit či doplnit, poté vhodně zkomprimovat pro přesun k divákům. Všechny počítače a střihové karty takový skok v datovém toku ani omylem nezvládnou, ostatně kdo z vás má doma dnes sestavu schopnou zpracovat 4K nebo dokonce 8K video? Většina současných mainstreamových počítačů se při střihání 2160p videa řádně zapotí.
 
K tomu si přidejte datové nároky na operační paměť, kdy není problém se 4K zaplnit několik desítek GB RAM jediným projektem. Úložiště musí být dostatečně velké i rychlé, tedy ideálně SSD přes PCIe a nesmíme zapomenout ani na přesuny dat po síti. Studia pracují většinou s týmy střihačů a gigabitovou síť při přenosech doslova ucpete, takže vzhůru pro 10Gbps karty.
 
I kdybyste však do celého arsenálu techniky okamžitě investovali, máte na stole nevyzkoušený hardware i software, tedy spoustu překážek, které musíte vyřešit a to vše děláte pro několik geeků, kteří si po ohlášení běží televizor zakoupit. Není tedy divu, že jsou tvůrci obsahu velmi zdrženliví, držet krok s aktuální technikou je totiž nesmírně drahé.

Proč o tom všem vlastně píšu? S příchodem 8K se totiž situace může zásadně změnit, neboť si tento nepříznivý stav uvědomili sami výrobci televizorů. K meritu věci se dostaneme za okamžik, nejdříve si pojďme 8K představit a porovnat s předchozími formáty.