>
>
>

You vs Wild na Netflixu: splníte Bearovu misi v divočině?

Známý dobrodruh Bear Grylls po velmi úspěšném seriálu Man vs. Wild přichází s dalším seriálem. Tentokrát to ale v seriálu You vs. Wild budete vy, kdo bude muset splnit misi a přežít. Jaký je nový interaktivní seriál na Netflixu?
Způsoby zábavy se dobou mění a z pasivního sledování pořadů tu máme stále více a více interaktivních. Velký dopad měl Black Mirror: Bandersnatch, kde jste si mohli vybírat, kterým směrem se bude ubírat děj a nyní streamovací služba Netflix přišla s dalším interaktivním seriálem nazvaným You vs. Wild. Volně navazuje na seriál Man vs. Wild vysílaném na Discovery Channel, ve kterém dobrodruh, moderátor a bývalý voják Bear Grylls předváděl, jak přežít v divočině s tím, co má člověk k dispozici. Takový moderní MacGyver, jen trochu více připravený. You vs. Wild nicméně posouvá celý koncept do značně odlišné roviny.

Bear Grylls

Dnes už zábava zdaleka není jen o pasivním sledování, takže v You vs. Wild už to budete vy, kdo bude utvářet děj seriálu. Bear Grylls musí splnit misi a vy řídíte jeho kroky, takže to bude  na vás, zda bude mise splněna, nebo naopak mise selže a vy to buď "zvoráte" nebo pošlete Beara na pokraj smrti. Ten však přežije a naštěstí ho žádnou volbou nemůžete zabít (nebo se mi to alespoň ani nechtíc nepovedlo, lze mu však vymknout kotník, nebo ho nechat uštknout hadem). Jde tedy hlavně o to, zda splníte úkol. V situacích, kde je naprosto jasné, která volba je úplná blbost a mohla by vás stát život, však Bear mívá štěstí nebo vrtulník na dohled.

V prvním a druhém díle tak musíte v džungli najít ztracenou doktorku, která má donést vakcíny proti malárii do vzdálené vesnice. Dokážete ji však najít? A až ji najdete, dokážete ty vakcíny donést místo ní? Vezmete si s sebou prak nebo lezecké lano? Vylezete na strom, abyste se pokusili najít stopy kouře, nebo půjde po zvuku vyrušených opic? Polezete po starém laně, nebo to zkusíte vylézt po skále? Přespíte na stromě nebo v jeskyni, kde jsou kosti ohlodaných zvířat? Na všechny takové otázky budete muset najít odpověď, abyste se dostali k cíli.

Bear Grylls

Zatím tu máme první sérii s 8 díly, přičemž každý díl má zhruba 15 až 20 minut (třetí je pak s 26 minutami znatelně delší). V každém z dílů se musíte zhruba 10krát rozhodnout kam dál, takže dojít zdárně do cíle není vždy úplně jednoduché. Ti, kteří sledovali starší seriál Man vs. Wild, budou mít výhodu. Mně s přítelkyní se ze začátku nikdy nepodařilo projít misi úplně napoprvé, někdy jsme se sekli i vícekrát, ale později to bylo stále jednodušší. Ať tak či onak, na první pokus se nám povedlo dokončit pouze dvě mise z osmi.

Je hodně zajímavé se snažit projít vše na první pokus, obzvláště pokud je vás více (někteří mají naopak tendenci Beara co nejrychleji zabít, to však není možné). Není však čas na nějaké dlouhé dohadování. Na výběr možnosti máte jen několik sekund, což bych seriálu i trochu vytkl. Jsou sice i rozhodování, kde je nutné mít volbu hotovou skutečně rychle, ale většinou jde o situace, kde by Bear měl i ve skutečném životě přeci jen pár minut na promyšlení strategie, vám je ale dáno jen několik sekund. Putujete-li několik desítek mil po dobu mnoha hodin, pak na pár sekundách opravdu nesejde. Naopak, když na vás útočí vlk, je potřeba se rozhodovat rychle a zde je krátký časový interval adekvátní a na zdlouhavé přemýšlení skutečně není čas.

Prodloužení limitu pro odpověď tak o polovinu (nebo možná dvojnásobek) by nebylo na škodu, abyste vůbec stihli si v rychlosti vyměnit pár názorů (a najít ovladač, pokud ho nedržíte v ruce). Takhle se na sebe podíváte, vyřknete názor, ale už nemáte pořádně čas to v jedné dvou větách vysvětlit a vyprší čas. Rozhodování v časovém stresu sice přidává hodně na emocích a autentičnosti, ale pár sekund navíc by to i tak chtělo.

Bear Grylls

Každopádně to, že se musíte rozhodnout, nemusí znamenat, že je jedna z možností správná a druhá nutně špatná. Obvykle obě vedou k cíli, jen jiným způsobem. Ať tam poletíte tak nebo jinak, zda to slezete a vylezete nebo přeručkujete po laně, někdy vás oba způsoby dostanou na druhou stranu, někdy jeden selže. V každém díle tak z těch cca desíti rozhodnutí vedou k selhání tak tři čtyři. Jinak se opravdu jen do stejného místa dostanete jinou cestou.

Další stinnou stránkou seriálu je to, že působí dost nahraně a uměle, občas se najdou i chyby (jednou hledá cestu ze západu, podruhé z východu, ale v obou případech vidí cílové místo ze stejné pozice, ačkoli by k němu měl jít z jiného směru). Drtivá většina diváků přeci jen nepoletí letadlem zachránit doktorku do pralesa a podobně. Možná by to chtělo postavit příběh na skutečnějších situacích, které se pravděpodobněji mohou přihodit dobrodružným lidem, kteří mají rádi trochu adrenalinu, nicméně zde jsou některé díly spíše jak situace a úkoly pro vycvičeného agenta. "Divák" by se při reálnějších scénářích mohl s postavou Beara přeci jen trochu více sžít a měl by lepší pocit z toho, že se v průběhu seriálu v bezpečí domova něco naučil, co by se mu mohlo v reálu i hodit.

I tak je ale zábavné zkoušet i alternativní způsoby splnění úkolu, co kdybyste se vydali druhou cestou. Nebo se naopak podruhé snažit dělat všechno špatně a zjišťovat, co se stane. Ono totiž i při špatných možnostech se člověk může přiučit další zajímavé věci, které ve správných scénářích nenajde.

Hodnocení: 60 %