Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Virtuální realita: konkurent televizorů a kinosálů?

19.9.2016, Jakub Doležal, recenze
Letošní rok i ty následující budou ve znamení virtuální reality. Již jednou se snažila prosadit, ale chyběly vhodné technologie. Dnes je ovšem už jiná situace. Mají se výrobci televizorů a majitelé kinosálů začít obávat? Vyzkoušeli jsme Samsung Gear VR.
Achillovou patou jakékoliv nové technologie v oblasti spotřební elektroniky je vždy obsah. Prakticky ani jednou se v posledních letech nepodařilo dodat hardware i „software“ najednou. Chyběly optimalizované aplikace a samozřejmě i multimediální obsah v nich. Velkou měrou na to doplatilo 3D, kde prakticky jediný smysluplný prostorový zážitek nabídl Avatar a podobný náběh má i 4K, neboť UHD filmů je zatím jako šafránu.

Jak je to však s virtuální realitou? Poučili se výrobci, nebo se opět dodává na trh elektronika, která nebude mít patřičné využití?


Samsung VR software


Korejský výrobce pochopil, že čekáním na ostatní producenty obsahu nic nezíská a ve spolupráci se společností Oculus připravil nejen hardware, ale také softwarovou část. Jakmile podporovaný telefon vsunete poprvé do headsetu, vyskočí nabídka ke stažení vlastní aplikace pro zobrazení virtuální reality. Poněkud nešikovné je, že telefon musíte pro potvrzení vyjmout, nicméně činíte tak poprvé a naposled.





Prostředí aplikace ihned útočí prostorovým zobrazením a nabídkou obsahu. Značná část je zdarma, nicméně myslí se i na budoucnost, takže se postupně přidává i placený obsah. Prozatím se v sekci zpoplatněných multimédií platí za jednotlivé položky, ale časem jistě přibude předplatné. První krok udělala v tomto ohledu společnost Netflix, nicméně jde spíše o technologické demo, než o hotový produkt.





Samsung pojal výchozí menu jako místnost v prostorném moderním domě, ve které vám zobrazí různorodou nabídku multimediálního obsahu. Přímo před vámi se objeví nejpopulárnější a výrobcem nejdoporučovanější videa a hry. Nalevo pak nedávno spuštěné, průvodce ovládáním headsetu a ikona Gear VR, která vás přesune do dalšího menu s tematicky uspořádaným obsahem. Nesmíme opomenout ani pravou stranu, kde máte k dispozici vaše přátele ve VR světě a případné žádosti o přátelství.

Obsahu není málo, ale zároveň ani zásadně mnoho. Částečně to zachraňuje "Samsung Internet", což je internetový prohlížeč, který vám dovolí si otevřít např. Youtube. Nicméně nativní aplikace jsou na Androidu jednoznačně lepší volbou.





Alternativ je díky platformě Android celkem požehnaně, nicméně pro jejich spuštění je nutné nejdříve vypnout VR aplikaci od Samsungu, která se chová poměrně macešsky, protože jakmile telefon zasunete do headsetu, automaticky se spustí a nelze ji pomocí jakýchkoliv tlačítek vypnout. Takové chování není od vývojářů Samsungu úplně nejvhodnější, nicméně existují způsoby, jak se softwaru Samsung&Oculus alespoň dočasně zbavit. Přímo v obchodu Google Play jsou připraveny aplikace pro zablokování Gear VR softwaru, ale připravte si ihned menší obnos na kreditní kartě, neboť tyto blokovací aplikace stojí od 20 do 40 Kč.


Google Cardboard


Velkým průkopníkem VR je společnost Google. Gigant ve vyhledávání nastartoval novou etapu virtuální reality s levnými papírovými headsety a společně s nimi dorazila i aplikace. Ta vás ve svém úvodu vybídne ke spárování telefonu a headsetu. Naštěstí i pro Gear VR a Galaxy S7 lze na serveru XDA Developers najít patřičný QR kód.





Google vám při prvotním spuštění ukáže v několika málo krocích možnosti virtuální reality a poté vás vpustí do svého online světa. Můžete tak sledovat různá kratší videa, kochat se 360° fotografiemi a nebo si doinstalovat celou řádku aplikací jako Google Earth, Google Street View nebo i další knihovny s obsahem jako je např. Fulldive.





Obsahu je u Google velmi mnoho a jeho projití už vám zabere několik týdnů. Navíc virtuálního obsahu přibývá a díky otevřenému chování aplikace si lze z obchodu Google Play doinstalovat prakticky cokoliv. Jedinou větší výtku bych směřoval k YouTube 360, kde si videa musíte nejdříve spustit na telefonu ve „2D“, přepnout do VR a poté vložit do headsetu. Aplikaci chybí prostorové menu, takže musíte po konci každého videa sundat headset z hlavy, vyndat telefon, přepnout video, zapnout VR, vrátit telefon do headsetu, atd. Zkrátka velmi nepraktické řešení.


Arte360 VR


Další poměrně hojně zmiňovanou aplikací je ARTE360 VR, která nabízí 360° videa ze všech koutů naší Země. Můžete se vydat do hlubin oceánů, kde vás postraší nejeden žralok, navštívit zajímavé stavby, vyšplhat na nejvyšší hory nebo vyletět až na samotné rozhraní Země a okolního vesmíru.






Obsah mimo Google Play


Majoritu VR obsahu si lze obstarat z obchodu společnosti Google, avšak tam možnosti virtuální reality ani zdaleka nekončí. Postupně se totiž objevují servery se specializací na VR obsah a již teď obsahují několik desítek videí. Jedná se o mix hudebních klipů, reklamních spotů, upoutávek na filmy či seriály a mnoho dalšího.





Množství videí v prostorovém zobrazení je poměrně uspokojivé a rozhodně budete mít z čeho vybírat. Nicméně až na výjimky se prozatím jedná o soubor spíše testovacích, reklamních nebo velmi krátkých filmů. Velká studia o VR vědí, ale zdá se, že našlapují obezřetně a čekají, kam se celá platforma vyvine.

A jaké jsou poznatky ze sledování videa? To si povíme už v další kapitole.