Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Virtuální realita: konkurent televizorů a kinosálů?

19.9.2016, Jakub Doležal, recenze
Letošní rok i ty následující budou ve znamení virtuální reality. Již jednou se snažila prosadit, ale chyběly vhodné technologie. Dnes je ovšem už jiná situace. Mají se výrobci televizorů a majitelé kinosálů začít obávat? Vyzkoušeli jsme Samsung Gear VR.
Kapitoly článku:
  1. Virtuální realita: konkurent televizorů a kinosálů?
  2. Obsah je a bude králem
  3. Nahradí VR televizory a velká plátna?
Koncept VR (virtuální reality) je velmi starý a jeho kořeny sahají do 50. let minulého století. Jak to však již bývá u každé inovativní myšlenky, byly první prototypy těžkopádné a ani v dalších dekádách se nedařilo vyrobit zařízení, které by dokázalo oslovit masy.




Virtuální realita z počátku narážela na limity tehdejších technologií
(Foto: freeflyvr.com)


Když už se totiž podařilo zmenšit rozměry a snížit hmotnost, která nezpůsobovala bolení krčních svalů, brzdila rozlet VR headsetů technologie pro zobrazení, tedy kvalita používaných displejů i výkon počítačů, které dodávaly patřičný „prostorový“ obsah. Zkrátka virtuální realita byla stále daleko od podoby, jenž by dovolila ji prodávat po tisícovkách.

Teď v roce 2016 se však situace zdá být mnohem lepší a výrobci se nás snaží opět přesvědčit o tom, že už nastal ten správný čas. Navíc investice do vybavení budou zase o něco menší. K prostorovému zážitku by měl totiž postačit telefon, který máme v kapse v kombinaci s kompatibilním pouzdrem.


Gear VR – stručná historie


Za úplně nejlevnější variantu virtuální reality lze považovat Google Cardboard, neboli papírové pouzdro s čočkami, do kterého lze vložit prakticky libovolný telefon. Asi nikdo z nás však od takového řešení neočekává dokonalý zážitek. Je to spíše ukázka možností, které tato platforma do budoucna nabídne.

Abychom se tedy podívali o krok dále, pozvali jsme do redakce další vývojový stupeň. Jedná se o Gear VR headset z dílny korejského Samsungu. Pořizovací náklady nejsou při vlastnění kompatibilního telefonu závratné a navíc se na vývoji podílí lídr celého VR trhu, společnost Oculus. Jak tedy vypadá produkt od dvojice technologických matadorů?





Gear VR není prvním počinem z dílny Samsungu, neboť první patenty sahají až do roku 2005. Vývoj prvního produktu nicméně trval poměrně dlouho a dorazil až společně s řadou telefonů Galaxy Note 4, tedy koncem roku 2014. Model s označením SM-R320 byl však určen především vývojářům a jeho koupě nebyla pro běžného uživatele příliš vhodná.

Nedlouho poté, konkrétně v prvním kvartálu roku 2015, dorazila již civilnější verze s označením SM-R321. Nicméně u tohoto modelu pozor na omezenou kompatibilitu s modely Galaxy S6 a S6 Edge. Jako nejvhodnější varianta se jeví námi dnes testovaný model SM-R322, který je sice stále kompatibilní jen s telefony od Samsungu, ale čítá výrazně více modelů a navíc stojí jen zlomek ceny předchozích modelů.


Gear VR SM-R322 (2016)


Model SM-R322 je v pořadí již 3. generací, takže lze očekávat vyladěný produkt, a to zejména díky spolupráci s Oculusem. Ten sice chystá vlastní headset, ale ve vyšší cenové hladině. Opět se setkáváme s omezenou kompatibilitou, avšak seznam podporovaných modelů je výrazně větší, konkrétně Galaxy S6, S6 Edge, S6 Edge+, Note 5, S7 a S7 Edge.

V prodejním balení toho kromě samotného headsetu příliš nenajdete, resp. pouze manuál k výrobku, pásky na připnutí k hlavě a plastový kryt pro vložený mobilní telefon. Určitě by neuškodila také utěrka z mikrovlákna, neboť na čočkách jsou vidět prakticky veškeré prachové částice a případné nechtěné otisky prstů.





Tělo headsetu je prakticky celé z plastových komponent, nicméně na jeho tuhost to nemá negativní vliv. Naopak díky použitému materiálu máte k dispozici velmi lehký výrobek. Ve specifikacích výrobce lze najít 310 gramů, ale nesmíme zapomenout na hmotnost telefonu, který přidá dalších cca 150 gramů. Celkově se tedy budeme pohybovat okolo 500 gramů za celý set.

Přestože se to na první pohled nezdá, je v Gear VR ukryta slušná porce elektroniky. Pokud se podíváme na pravou stranu brýlí, objevíme dotykovou plochu, která je pro ovládání virtuální reality naprosto zásadní. Obsahuje totiž směrové šipky pro pohyb v nabídkách a středová ploška pak slouží pro potvrzení akcí.





Pro návrat zpět je připraveno samostatné hardwarové tlačítko nad dotykovou plochou a na stejné straně blíže k přední hraně brýlí najdeme také dvouklávesu pro ovládání hlasitosti. Veškeré důležité ovládací prvky jsou tak uspořádány pohromadě, ale zároveň s dostatečným odstupem, aby se vzájemně uživateli nepletly.

Další významný ovládací prvek je na horní straně brýlí a slouží k úpravě vzdálenosti mezi napevno zabudovanými čočkami a displejem mobilního telefonu. Jde o mechanicky ovládané ozubené kolečko, které pohybem doprava/doleva vysouvá nebo zasouvá část brýlí s telefonem vpřed nebo vzad od čoček. Tím dává prostor uživatelům zaostřit dle potřeby, protože každý potřebujeme jinou ohniskovou vzdálenost.





Levá strana je vyhrazena pouze označení headsetu a pro další rozhraní se přesuneme na spodní stranu brýlí. Zde se trochu nenápadně ukrývá MicroUSB port. Virtuální realita je totiž velmi náročná na výkon a potažmo spotřebovanou energie, takže se při delším používání nutnosti nabíjení nevyhnete.





V přední části brýlí se po odejmutí plastového krytu objeví prostor pro vložení telefonu. Jelikož Samsung v této verzi Gear VR podporuje více velikostí telefonů, jsou „packy“ pro uchycení telefonu pohyblivé a pomocí tlačítka pod jednou z nich lze přepínat mezi polohami A a B.





Pro poslední část elektronické výbavy headsetu musíme zamířit do vnitřního prostoru brýlí mezi čočky. Nachází se zde čidlo, které reaguje na přítomnost uživatele a podle toho dochází k zapnutí nebo vypnutí celého headsetu.





Zastavme se také u ergonomie headsetu. Celkový tvar brýlí poměrně dobře kopíruje tvar obličeje a při testování na 5 osobách si na pohodlí nikdo nestěžoval. Svůj podíl na tom jistě má i centimetr vysoká pěna lemující okraj brýlí. Pro uchycení na hlavu uživatele jsou připraveny dva pásky, jeden po obvodu a druhý přes temeno. Pro běžné používání bez rychlých pohybů hlavou plně postačí pouze ten obvodový. Brýle s ním drží dostatečně pevně.

K dokonalému zážitku je nutné spíše tmavší prostředí, neboť bočními částmi brýlí prochází občas až příliš mnoho světla, které působí rušivě. Otázkou zůstává, jak pohodlné bude ovládání Gear VR pouze skrze dotykovou plochu a nebude-li lepší vyrazit pro herní ovladač.