Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Test MPEG-4 kodeků: 1. část

23.1.2008, Radek Jahoda, recenze
Problematiku testu kodeků jsme si už představili, tak se můžeme podívat na konkrétní výsledky. Začneme s fenoménem dnešní doby - kodeky založené na MPEG-4 technologii. Vybrány byly ty běžně dostupné, které může kdokoliv použít. Který kodek používáte Vy? Je to ten nejlepší?
Nebudeme to protahovat a řekneme si rovnou, které kodeky to jsou:
  • DivX Pro 6.8
  • VP7 Personal Edition 7.0.10.0
  • WMV9
  • x.264 svn-714 z 27. prosince 2007
  • XviD 1.1.3

Tyto kodeky jsou běžně dostupné pro každého a jsou buď zdarma, nebo jen za relativně nízkou cenu (DivX Pro).

Původně byl plán zařadit i další, např. MainConcept H.264, Elecard H.264, Nero Digital a další, ale ty nejsou zase až tak dostupné nebo používané, takže se zatím spokojíme s těmito pěti. Dalším důvodem je i to, že pět grafů v jednom jsou až dost, aby byly ještě srozumitelné. A že jich bude...

Nejprve si představíme jeden kodek za druhým. Podíváme se, jakým způsobem se mění kvalita s bitrate a následně se podíváme na to hlavní - bitvu mezi nimi pro každý bitrate.

Tento test byl prováděn na desetiminutovém videu vytaženém z kresleného filmu na DVD. Nejde o klasický kreslený film s mnoha jednolitými plochami, naopak je plný grafiky a jemných textur. Hlavním důvodem volby byl fakt, že šlo o velmi zdařile vytvořené DVD, video je čisté bez šumu a artefaktů. Název filmu ale záměrně uvádět nebudu...

Rozložení děje v ukázce je také zajímavé. Hned na začátku je cca minutu pohybující se a několikrát se měnící logo filmové společnosti, poté začíná akční scéna s mnoha pohyby v obraze v trvání cca 2 minut, další cca dvě a půl minuty do asi poloviny ukázky pokračuje akční scéna, ale není již tak dynamická. Druhá polovina je již normální - hodně detailů, hodně klasického pomalého pohybu postaviček s mimikou, pozadí obrazu je také hodně detailní se švenkováním (pohybem do stran) a zoomováním.

Video bude v plném rozlišení PAL 720x576, je ale neprokládané. Nebude prováděna žádná změna velikosti ani jiné úpravy. Každý kodek bude testován při těchto datových tocích: 500, 750, 1000, 1500, 2000, 2500, 3000, 3500 a 4000 kbit/s. Nejvyšší hodnota se již blíží původnímu zkomprimovanému videu ve formátu MPEG-2, který byl přibližně XXXXkbit/s.



Nastavení všech kodeků bylo vždy na maximální kvalitu. Rychlost komprese pro nás nebude důležitá, jde nám o kvalitu. Všechny kodeky podporují dvouprůchodové kódování, takže vždy byly použity, samozřejmě jde o variabilní bitrate VBR. Rychlost všech kodeků byla relativně shodná, pouze jeden kodek se značně vymykal, o tom si ale řekneme dále v článku. Dekodér byl rovněž nastaven na optimální hodnoty tak, aby byla kvalita co nejvyšší.

Komprese byla prováděna v programu VirtualDub, jedinou výjimkou je kodek x.264, který pracuje z příkazové řádky. Sice je integrován do ffdshow, avšak zde chybí dvouprůchodové kódování.