Test kamer nad 20 000: Sony HDR-SR10E
25.8.2008, Michal Učeň, recenze
Dnes si představíme model Sony HDR-SR10E. Spadá do kategorie videokamer s vyšší cenou a disponuje řadou zajímavých funkcí. Robustnější vzhled je dán pevným diskem o kapacitě 40 GB. Přívlastek Hybrid si vysloužila díky možnosti záznamu na volitelnou kartu Memory Stick. Vzhledem k formátu AVCHD nabízí záznam v rozlišení Full HD 1920 x 1080.
Kapitoly článku:
Jsme u první části praktických testů vlastností, které jsou u kamery velmi důležité - fotografování a záznam videa. První zmíněné je sice méně podstatné, protože i přes rychlý vývoj je stále fotografování lepší i u většiny levnějších kompaktů než u drahých kamer. Fotografování šlo tomuto modelu velmi dobře a díky vysokému rozlišení lze považovat snímky za použitelné a kvalitativně srovnatelné s kompaktními fotoaparáty.
Výsledné fotografie pak mají rozlišení podle poměru stran, který si zvolíte. V režimu 16:9 tak mají rozlišení 2304 x 1296 (3 Mpx) a v 4:3 2304 x 1728 (4 Mpx), přičemž jsou ukládány ve formátu JPEG. K lepší kvalitě často pomáhá optický stabilizátor, který oceníte hlavně při zoomování. Kamera nabízí i fotografování přímo u pořizování záznamu, ze zajímavých funkcí ještě můžeme jmenovat detekci tváře.
Už první snímky v exteriéru nám naznačí, jak na tom vlastně kamera s fotografováním je. Musíme přiznat, že nás výsledky velmi příjemně překvapily a vy si je můžete prohlédnout v následujících testech. Snímky jsou detailní a to jak za dobrého počasí, tak i v případě prvního snímku, kdy bylo zataženo.
Fotografie budovy opět dopadla dobře, ostatně jako téměř u všech kamer. Tato scéna většinou problémy nedělá, ovšem v tomto případě nemůžeme vytknout téměř nic. Venkovní scéna s pískovištěm nám zase ukazuje dobré podání barev a kresbu objektů při fotografování na menší vzdálenost.
Také interiér není pro tuto kameru zrovna tvrdý oříšek. Poradila si jak s bodovým světlem bez pomocí blesku, tak i s jeho použitím. Má dostatečnou intenzitu, což se projevilo prosvětlením celé scény. Omezené osvětlení v prvním případě zase neznamenalo výrazné zvýšení šumu, snad jen automatická korekce bílé mohla být účinnější.
Nechceme se stále opakovat, ale fotografie objektu s pozadím se opět vydařila. Jdou zde viditelné detaily v popředí a zkrátka nepřišlo ani pozadí a ostrý přechod s oblohou. Snímek v protisvětle vykazoval slušné detaily a byl v podstatě také v pořádku.
Noční režim má sice funkci NightShot a Super NightShot, ovšem ty jsou použitelné spíše pro specifické snímky vzhledem k velmi dlouhé expozici. Snímek dítěte opět velmi dobře ukázal schopnosti detekce obličeje, které zlepší expozici, ostření a další parametry. Tím se částečně upraví nastavení kamery a výsledek je o poznání lepší. Detekování nemělo problém jak s dospělými, tak i s dětmi.
Zoom dosahuje slušného zvětšení 15x, které už postačí při záznamu videa. U fotografií s ním lze pořídit pěkné snímky i na větší vzdálenost. Ostré snímky nejsou výjimkou a můžeme jen pochválit optickou stabilizaci a vlastně i poměr hmotnosti a rozměrů kamery.
Výborně se kameře vedlo při makro snímcích a dokázala dosahovat i skvělých výsledků při zapnuté funkci telemakro, tedy fotografování objektů při maximálním přiblížení. V prvním makro snímku můžeme vytknout jenom mírně vysoký kontrast.
U části věnované vadám objektivu se budeme věnovat chybám, kterými trpí v menší či větší míře každý objektiv. Pokud vás zajímá teorie této problematiky podrobněji, přečtěte si článek věnovaný vadám objektivů na Digimanii. Sférické zkreslení nebylo znatelné ani v podobě soudkovitosti u nejkratšího ohniska a ani v podobě poduškovitosti na nejdelším ohnisku. Problém neměla kamera ani s vinětací.
Další vady, které jsme zkoumali, jsou aberace a reflexe. Sony HDR-SR10 zase dosáhlo velmi dobrých výsledků a tyto vady nebyly nijak výrazné.
Kamera nabízí pouze čtyři režimy vyvážení bílé, a to jak u fotografování, tak i u záznamu videa. Předdefinované režimy fungovaly poměrně dobře, nejlépe ale samozřejmě dopadlo manuální nastavení pomocí namíření na bílou plochu při daném osvětlení.
S kamerou jsme zkoušeli pořídit i další snímky, z nichž bychom pár chtěli prezentovat i zde. U prvního si můžete všimnout velmi dobrých detailů při makro snímku, které byly vzhledem k silnému větru a pohybu objektu docela překvapením.
Snímky s některými barvami, mezi které patří i sytá růžová, dělají slabším snímačům problémy. V tomto případě jsme si opět nemohli stěžovat.
Poslední tradiční snímek zachycuje krajinu na výšku. Videokamera si poradila s expozicí v automatickém režimu velmi dobře a objekty v popředí i obloha včetně velmi tmavého lesa jsou ostré, jasně viditelné i včetně detailů.
Rychlost kamery při fotografování je uvedeno v následující tabulce. Videokamera je velmi rychlá hlavně v pohotovostním režimu, kdy první fotografii pořídíte už za 2,7 sekundy po spuštění. Klasické zapnutí vykazuje horší hodnotu, ovšem je to dáno hlavně nutností přepínat režim. Na stisk spouště v zapnutém stavu reaguje kamera prakticky ihned.
Výsledné fotografie pak mají rozlišení podle poměru stran, který si zvolíte. V režimu 16:9 tak mají rozlišení 2304 x 1296 (3 Mpx) a v 4:3 2304 x 1728 (4 Mpx), přičemž jsou ukládány ve formátu JPEG. K lepší kvalitě často pomáhá optický stabilizátor, který oceníte hlavně při zoomování. Kamera nabízí i fotografování přímo u pořizování záznamu, ze zajímavých funkcí ještě můžeme jmenovat detekci tváře.
Exteriér
Už první snímky v exteriéru nám naznačí, jak na tom vlastně kamera s fotografováním je. Musíme přiznat, že nás výsledky velmi příjemně překvapily a vy si je můžete prohlédnout v následujících testech. Snímky jsou detailní a to jak za dobrého počasí, tak i v případě prvního snímku, kdy bylo zataženo.
Fotografie budovy opět dopadla dobře, ostatně jako téměř u všech kamer. Tato scéna většinou problémy nedělá, ovšem v tomto případě nemůžeme vytknout téměř nic. Venkovní scéna s pískovištěm nám zase ukazuje dobré podání barev a kresbu objektů při fotografování na menší vzdálenost.
Interiér
Také interiér není pro tuto kameru zrovna tvrdý oříšek. Poradila si jak s bodovým světlem bez pomocí blesku, tak i s jeho použitím. Má dostatečnou intenzitu, což se projevilo prosvětlením celé scény. Omezené osvětlení v prvním případě zase neznamenalo výrazné zvýšení šumu, snad jen automatická korekce bílé mohla být účinnější.
- Interiér bez použití blesku - pro zvětšení klikněte - | - Interiér s použitím blesku - pro zvětšení klikněte - |
Speciální režimy a další testy
Nechceme se stále opakovat, ale fotografie objektu s pozadím se opět vydařila. Jdou zde viditelné detaily v popředí a zkrátka nepřišlo ani pozadí a ostrý přechod s oblohou. Snímek v protisvětle vykazoval slušné detaily a byl v podstatě také v pořádku.
Noční režim má sice funkci NightShot a Super NightShot, ovšem ty jsou použitelné spíše pro specifické snímky vzhledem k velmi dlouhé expozici. Snímek dítěte opět velmi dobře ukázal schopnosti detekce obličeje, které zlepší expozici, ostření a další parametry. Tím se částečně upraví nastavení kamery a výsledek je o poznání lepší. Detekování nemělo problém jak s dospělými, tak i s dětmi.
Zoom dosahuje slušného zvětšení 15x, které už postačí při záznamu videa. U fotografií s ním lze pořídit pěkné snímky i na větší vzdálenost. Ostré snímky nejsou výjimkou a můžeme jen pochválit optickou stabilizaci a vlastně i poměr hmotnosti a rozměrů kamery.
Výborně se kameře vedlo při makro snímcích a dokázala dosahovat i skvělých výsledků při zapnuté funkci telemakro, tedy fotografování objektů při maximálním přiblížení. V prvním makro snímku můžeme vytknout jenom mírně vysoký kontrast.
Vady
U části věnované vadám objektivu se budeme věnovat chybám, kterými trpí v menší či větší míře každý objektiv. Pokud vás zajímá teorie této problematiky podrobněji, přečtěte si článek věnovaný vadám objektivů na Digimanii. Sférické zkreslení nebylo znatelné ani v podobě soudkovitosti u nejkratšího ohniska a ani v podobě poduškovitosti na nejdelším ohnisku. Problém neměla kamera ani s vinětací.
- ohnisko 3,1 mm - | - ohnisko 46,5 mm - |
Další vady, které jsme zkoumali, jsou aberace a reflexe. Sony HDR-SR10 zase dosáhlo velmi dobrých výsledků a tyto vady nebyly nijak výrazné.
Kamera nabízí pouze čtyři režimy vyvážení bílé, a to jak u fotografování, tak i u záznamu videa. Předdefinované režimy fungovaly poměrně dobře, nejlépe ale samozřejmě dopadlo manuální nastavení pomocí namíření na bílou plochu při daném osvětlení.
- Vyvážení bílé: automaticky - | - Vyvážení bílé: venku - |
- Vyvážení bílé: uvnitř - | - Vyvážení bílé: manuálně - |
Další snímky
S kamerou jsme zkoušeli pořídit i další snímky, z nichž bychom pár chtěli prezentovat i zde. U prvního si můžete všimnout velmi dobrých detailů při makro snímku, které byly vzhledem k silnému větru a pohybu objektu docela překvapením.
Snímky s některými barvami, mezi které patří i sytá růžová, dělají slabším snímačům problémy. V tomto případě jsme si opět nemohli stěžovat.
Poslední tradiční snímek zachycuje krajinu na výšku. Videokamera si poradila s expozicí v automatickém režimu velmi dobře a objekty v popředí i obloha včetně velmi tmavého lesa jsou ostré, jasně viditelné i včetně detailů.
Rychlost kamery při fotografování je uvedeno v následující tabulce. Videokamera je velmi rychlá hlavně v pohotovostním režimu, kdy první fotografii pořídíte už za 2,7 sekundy po spuštění. Klasické zapnutí vykazuje horší hodnotu, ovšem je to dáno hlavně nutností přepínat režim. Na stisk spouště v zapnutém stavu reaguje kamera prakticky ihned.
První fotografie | 8,0 s |
Fotografie z pohotovostního režimu | 2,7 s |
Fotografie (zapnutá kamera) | ihned |
Rychlost zoomu | 1,3 s |