Test kamer nad 20 000: Sony HDR-CX6
20.8.2008, Michal Učeň, recenze
Prvním zástupcem od společnosti Sony je v našem testu videokamera s označením HDR-CX6. Jedná se již o starší model, který ovšem stále dokáže konkurovat aktuálním produktům od ostatních výrobců. Za nablýskanou "tváří" se ukrývá svět detailního obrazu plného barev a kvalitních fotografií. Pouhé zdání nebo skutečnost? To se dozvíte v naší recenzi.
Kapitoly článku:
Další částí testu je prověření kvality záznamu videa. Kamera byla poměrně dobrá už u fotografií, a tak jsme byli zvědaví, jak si poradí s mnohem podstatnější funkcí, která je i hlavním faktorem ve finálním hodnocení.
Video je zaznamenáváno ve formátu AVCHD s maximálním rozlišením 1440x1080i (prokládaně), což si sice vyslouží i označení záznamu ve vysokém rozlišení, ovšem novější modely přináší již lepší kvalitu s rozlišením 1920x1080. Díky tomu, že jde o poměrně velká a na editaci náročná videa, doporučujeme zvážit problémy s editací a případně si pořídit lepší hardware. Kamera disponuje hned sedmi možnostmi nastavení kvality, které se dělí do dvou skupin HD (High Definition) a SD (Standard Definition) - HD XP (15 Mbps), HD HQ (9 Mbps), HD SP (7 Mbps), HD LP (5 Mbps), SD HQ (9 Mbps), SD SP (6 Mbps) a SD LP (3 Mbps).
Vzhledem k tomu, že se jedná o videa ve velmi vysokém rozlišení, nechali jsme pro vás v tom původním pouze první dvě. V ostatních se totiž zaměřujeme na jiné vlastnosti, než je samotná kvalita snímku z pohledu rozlišení. Vybrali jsme scény, které by měly dostatečně ukázat kvality kamery při natáčení v interiéru, exteriéru, v noci a přidali jsme i testovací snímky prověřující rychlost ostření, optický zoom a společně s ním i stabilizaci. Pokud byste přesto měli zájem o video v originálním formátu .MTS, můžete si stáhnout první video i v této verzi.
Záběry z exteriéru vykazují velmi dobré schopnosti kamery přizpůsobit se aktuálním podmínkám. V obou případech nás zastihlo horší počasí, které dělá většině kamer problémy s barevným podáním. V tomto případě jsme žádné větší nedostatky nezaznamenali a to ani při kontrastním přechodu mezi domy a oblohou v prvním snímku.
Stejně dobře si vedla kamera i v interiéru, kde jí nečinilo problémy bodové světlo. Stejně tak i videosnímek dítěte v interiéru se slabším přirozeným světlem dopadl dobře. Pokud jsme tedy měli mírné výhrady u fotografií, tak zde si Sony HDR-CX6 vedla výborně.
Jak už jsme zmínili výše, v nabídce nastavení máte možnost volby mezi sedmi stupni kvality záznamu. Pro srovnání jsme provedli testovací videosnímky, které si můžete stáhnout níže. V podstatě u statického předmětu není vidět podstatný rozdíl. Horší je to naopak při špatném osvětlení, kde se nejvyšší kvalita od té nejnižší dost odlišuje. Snímání s nižší kvalitou má své opodstatnění pouze v případě šetření kapacity, většina uživatelů se k této variantě uchyluje jen málokdy. U této kamery asi bude záležet na kapacitě karty, kterou si k ní dokoupíte.
Kamera nemá nasvětlovací diodu, kterou známe třeba z kamer Canon, na druhou stranu nabízí možnost rozšíření s připraveným upevňovacím systémem. Videokamery Sony mají ale jednu speciální vlastnost, kterou je možnost pořizovat snímky téměř v naprosté tmě díky funkci NightShot umožňující snímání infračerveného světla, jež je pro lidský zrak neviditelné. K dispozici je i druhý stupeň Super NightShot, což je kombinace snímání inračerveného světla a prodloužení doby expozice jednotlivých snímků, díky čemuž na snímač dopadne více světla a scéna je tak jasnější. V praxi je ale problém s tím, že se nesmí objekt na scéně příliš rychle pohybovat, zejména v režimu Super NightShot, jinak bude video trhané. Přesto je tuto funkci možné občas využít.
V přední části kamery je umístěna infračervená dioda, jež je aktivní v režimu nočního vidění a pomáhá tak svým nasvícením kameře vidět v dosahu pár metrů i v naprosté tmě (třeba ve zcela uzavřené místnosti bez jakéhokoli zdroje světla, tedy i toho infračerveného).
Rozsah zoomu není na kameru nijak ohromující, maximální optické zvětšení 10x by mohlo být lepší, nicméně v této kategorii jde o běžnou hodnotu. Je tu samozřejmě i možnost digitálního zvětšení až 20x, ovšem to kvalitě záběru moc neprospěje. Protože se už jedná o kameru pro pokročilejší uživatele za nemalé peníze, je samozřejmostí i optická stabilizace. Její účinnost je dobrá, v praxi se nám osvědčila a záběry jsou podstatně stabilnější. Ostření při zoomování je také dobré, až na drobné výchylky se jedná o slušný výsledek. Co se týče samotné rychlosti ostření, tu jsme otestovali na přechodu z makra na nekonečno a zpět. Rychlost je průměrná a to v obou směrech.
Rozsah ohniskových vzdáleností je 5,4 - 54 mm, v přepočtu na 35mm kinofilm 40 - 400 mm v režimu 16:9 a 37-370 v režimu 4:3. Musíme pochválit citlivost páčky zoomu, kterou lze krokovat velmi pomalu a v případě nutnosti naopak bleskově přejít z nejkratšího na nejdelší ohnisko. Zoom je tedy podle nás jedním z nejlepších mezi testovanými kamerami.
V nastavení můžete najít i různé digitální efekty, kterými lze záznam přikrášlit už před editací na počítači. Pokročilejší uživatelé je pravděpodobně využívat příliš nebudou, pro méně náročné uživatele, kteří se se střihem a úpravami na počítači nechtějí trápit, ale může být tato funkce užitečná. Ať už je to jakkoliv, v následujícím videu si můžete jednotlivé efekty prohlédnout.
Otestovali jsme i kvalitu zvuku, takže si pomocí krátkého záznamu můžete udělat vlastní obrázek, zejména pak následným porovnáním s ostatními modely. Kamera umožňuje nahrávání v režimu 5.1 (3,8 MB), kvalita zvuku je velmi dobrá a není nijak znatelný šum v pozadí. Bohužel není implementován port pro vstup externího mikrofonu, a tak jej nelze k této kameře pořídit.
Rychlost kamery v režimu nahrávání videa je prakticky stejná jako u fotografií. První video tak pořídíte za 5,9 sekundy, započetí záznamu při přechodu z pohotovostního stavu už jen za 1,5 sekundy. Identická je také rychlost zoomu, který z nejkratšího ohniska na nejdelší přejde za 1,1 sekundy.
Video je zaznamenáváno ve formátu AVCHD s maximálním rozlišením 1440x1080i (prokládaně), což si sice vyslouží i označení záznamu ve vysokém rozlišení, ovšem novější modely přináší již lepší kvalitu s rozlišením 1920x1080. Díky tomu, že jde o poměrně velká a na editaci náročná videa, doporučujeme zvážit problémy s editací a případně si pořídit lepší hardware. Kamera disponuje hned sedmi možnostmi nastavení kvality, které se dělí do dvou skupin HD (High Definition) a SD (Standard Definition) - HD XP (15 Mbps), HD HQ (9 Mbps), HD SP (7 Mbps), HD LP (5 Mbps), SD HQ (9 Mbps), SD SP (6 Mbps) a SD LP (3 Mbps).
Vzhledem k tomu, že se jedná o videa ve velmi vysokém rozlišení, nechali jsme pro vás v tom původním pouze první dvě. V ostatních se totiž zaměřujeme na jiné vlastnosti, než je samotná kvalita snímku z pohledu rozlišení. Vybrali jsme scény, které by měly dostatečně ukázat kvality kamery při natáčení v interiéru, exteriéru, v noci a přidali jsme i testovací snímky prověřující rychlost ostření, optický zoom a společně s ním i stabilizaci. Pokud byste přesto měli zájem o video v originálním formátu .MTS, můžete si stáhnout první video i v této verzi.
Exteriér
Záběry z exteriéru vykazují velmi dobré schopnosti kamery přizpůsobit se aktuálním podmínkám. V obou případech nás zastihlo horší počasí, které dělá většině kamer problémy s barevným podáním. V tomto případě jsme žádné větší nedostatky nezaznamenali a to ani při kontrastním přechodu mezi domy a oblohou v prvním snímku.
Interiér
Stejně dobře si vedla kamera i v interiéru, kde jí nečinilo problémy bodové světlo. Stejně tak i videosnímek dítěte v interiéru se slabším přirozeným světlem dopadl dobře. Pokud jsme tedy měli mírné výhrady u fotografií, tak zde si Sony HDR-CX6 vedla výborně.
Záznam v různé kvalitě
Jak už jsme zmínili výše, v nabídce nastavení máte možnost volby mezi sedmi stupni kvality záznamu. Pro srovnání jsme provedli testovací videosnímky, které si můžete stáhnout níže. V podstatě u statického předmětu není vidět podstatný rozdíl. Horší je to naopak při špatném osvětlení, kde se nejvyšší kvalita od té nejnižší dost odlišuje. Snímání s nižší kvalitou má své opodstatnění pouze v případě šetření kapacity, většina uživatelů se k této variantě uchyluje jen málokdy. U této kamery asi bude záležet na kapacitě karty, kterou si k ní dokoupíte.
Speciální režimy
Kamera nemá nasvětlovací diodu, kterou známe třeba z kamer Canon, na druhou stranu nabízí možnost rozšíření s připraveným upevňovacím systémem. Videokamery Sony mají ale jednu speciální vlastnost, kterou je možnost pořizovat snímky téměř v naprosté tmě díky funkci NightShot umožňující snímání infračerveného světla, jež je pro lidský zrak neviditelné. K dispozici je i druhý stupeň Super NightShot, což je kombinace snímání inračerveného světla a prodloužení doby expozice jednotlivých snímků, díky čemuž na snímač dopadne více světla a scéna je tak jasnější. V praxi je ale problém s tím, že se nesmí objekt na scéně příliš rychle pohybovat, zejména v režimu Super NightShot, jinak bude video trhané. Přesto je tuto funkci možné občas využít.
V přední části kamery je umístěna infračervená dioda, jež je aktivní v režimu nočního vidění a pomáhá tak svým nasvícením kameře vidět v dosahu pár metrů i v naprosté tmě (třeba ve zcela uzavřené místnosti bez jakéhokoli zdroje světla, tedy i toho infračerveného).
Rozsah zoomu není na kameru nijak ohromující, maximální optické zvětšení 10x by mohlo být lepší, nicméně v této kategorii jde o běžnou hodnotu. Je tu samozřejmě i možnost digitálního zvětšení až 20x, ovšem to kvalitě záběru moc neprospěje. Protože se už jedná o kameru pro pokročilejší uživatele za nemalé peníze, je samozřejmostí i optická stabilizace. Její účinnost je dobrá, v praxi se nám osvědčila a záběry jsou podstatně stabilnější. Ostření při zoomování je také dobré, až na drobné výchylky se jedná o slušný výsledek. Co se týče samotné rychlosti ostření, tu jsme otestovali na přechodu z makra na nekonečno a zpět. Rychlost je průměrná a to v obou směrech.
Rozsah ohniskových vzdáleností je 5,4 - 54 mm, v přepočtu na 35mm kinofilm 40 - 400 mm v režimu 16:9 a 37-370 v režimu 4:3. Musíme pochválit citlivost páčky zoomu, kterou lze krokovat velmi pomalu a v případě nutnosti naopak bleskově přejít z nejkratšího na nejdelší ohnisko. Zoom je tedy podle nás jedním z nejlepších mezi testovanými kamerami.
- Zoom a stabilizace: ohnisko 5,4 – 54 mm [6,0 MB] - pro stažení klikněte - | - Rychlost ostření [3,5 MB] - pro stažení klikněte - |
V nastavení můžete najít i různé digitální efekty, kterými lze záznam přikrášlit už před editací na počítači. Pokročilejší uživatelé je pravděpodobně využívat příliš nebudou, pro méně náročné uživatele, kteří se se střihem a úpravami na počítači nechtějí trápit, ale může být tato funkce užitečná. Ať už je to jakkoliv, v následujícím videu si můžete jednotlivé efekty prohlédnout.
Otestovali jsme i kvalitu zvuku, takže si pomocí krátkého záznamu můžete udělat vlastní obrázek, zejména pak následným porovnáním s ostatními modely. Kamera umožňuje nahrávání v režimu 5.1 (3,8 MB), kvalita zvuku je velmi dobrá a není nijak znatelný šum v pozadí. Bohužel není implementován port pro vstup externího mikrofonu, a tak jej nelze k této kameře pořídit.
Rychlost kamery v režimu nahrávání videa je prakticky stejná jako u fotografií. První video tak pořídíte za 5,9 sekundy, započetí záznamu při přechodu z pohotovostního stavu už jen za 1,5 sekundy. Identická je také rychlost zoomu, který z nejkratšího ohniska na nejdelší přejde za 1,1 sekundy.
První video | 5,9 s |
Video z pohotovostního režimu | 1,5 s |
Rychlost zoomu | 1,1 s |