Test kamer nad 20 000: Sony HDR-CX11E

27.8.2008, Michal Učeň, recenze
Jednou z novinek tohoto léta je kamera Sony HDR-CX11E. Jde o nástupce modelu HDR-CX6 a můžete se u něj těšit na nejnovější funkce, lepší senzor s rozlišením až 10,2 Mpx a manuální úpravu ostření, expozice a dalších parametrů pomocí regulátoru vedle objektivu.
Nyní se zaměříme na nejdůležitější část testu, kterou je prověření kvality záznamu videa. Kamera má po fotografiích velmi dobré předpoklady na dobré umístění ve srovnávacím testu, a tak jsme byli zvědaví, jak kvalitní záznam nám předvede.

Video je zaznamenáváno ve formátu AVCHD (MPEG-2 u SD) s maximálním rozlišením Full HD 1920 x 1080i (prokládaně), v menu lze samozřejmě zvolit i menší 1440 x 1080, které bylo maximem předchůdce HDR-CX6. Poslední variantou je také záznam ve standardním rozlišení SD 720 x 576. Díky tomu, že jde o poměrně velká a na editaci náročná videa, doporučujeme zvážit problémy s editací a případně si pořídit výkonnější hardware. Kamera disponuje hned sedmi možnostmi nastavení kvality, které se dělí do dvou skupin HD (High Definition) a SD (Standard Definition) - HD HF (16 Mbps), HD HQ (9 Mbps), HD SP (7 Mbps), HD LP (5 Mbps), SD HQ (9 Mbps), SD SP (6 Mbps) a SD LP (3 Mbps). Kamera tedy nabízí prakticky maximum, které je v této cenové kategorii dostupné a navíc k tomu přidává i vysoké rozlišení snímače CMOS.

Vzhledem k tomu, že se jedná o videa ve velmi vysokém rozlišení, nechali jsme pro vás v tom původním pouze první dvě. V ostatních se totiž zaměřujeme na jiné vlastnosti, než je samotná kvalita snímku z pohledu rozlišení. Vybrali jsme scény, které by měly dostatečně ukázat kvality kamery při natáčení v interiéru, exteriéru, v noci a přidali jsme i testovací snímky prověřující rychlost ostření, optický zoom a společně s ním i stabilizaci. Pokud byste přesto měli zájem o video v originálním formátu .MTS, můžete si stáhnout první testovací záznam i v této verzi.

Testování zahájíme videosnímky z exteriéru. Kamera potvrdila velmi dobré snímání s vysokou kvalitou, i když rozdíly lze samozřejmě u takto vyrovnaných modelů pozorovat jen těžko. Velmi dobře si ale poradila s kontrastním přechodem v prvním snímku města a horším počasím v případě krajiny.

- Exteriér 1 [40,9 MB] - pro stažení klikněte -
- Exteriér 2 [28,5 MB] - pro stažení klikněte -

V interiéru se často u kamer projeví šum, ovšem v tomto případě jsme jej v nijak výrazné podobě nezaznamenali. Obraz je čistý a problémy nečinilo ani bodové světlo. Snímek dítěte je jedním z testů, které dobře nasimulují nečastější využití v praxi. Sony HDR-CX11E zahrnuje funkci detekce obličeje a v důsledku toho jde o povedený snímek i přes slabé přirozené osvětlení interiéru pouze přes okno.

- Interiér 1 [8,7 MB] - pro stažení klikněte -
- Interiér 2 [7,6 MB] - pro stažení klikněte -

Záznam v různé kvalitě

V úvodu této kapitoly jsme zmínili možnost volby mezi sedmi stupni kvality záznamu. Základní rozdělení, které je nutné v menu přepnout, je na SD a HD záznam. Pak už jsou nabízeny další varianty, které zároveň znamenají odlišnou náročnost na kapacitu paměťové karty. Pro srovnání jsme provedli testovací videosnímky, které si můžete stáhnout níže. V podstatě u statického předmětu není vidět podstatný rozdíl. Horší je to naopak při špatném osvětlení, kde se nejvyšší kvalita od té nejnižší dost odlišuje.

Snímání s nižší kvalitou má své opodstatnění pouze v případě šetření kapacity, většina uživatelů se k této variantě uchyluje jen málokdy. U této kamery asi bude záležet na kapacitě karty, zejména v případě přiložené Memory Stick Pro Duo 4 GB bude nutné snížit kvalitu, jinak bude maximem cca půlhodinka záznamu.

- HD FH 16 Mbps [4,0 MB] - pro stažení klikněte -
- HD HQ 9 Mbps [3,5 MB] - pro stažení klikněte -

- HD SP 7 Mbps [2,3 MB] - pro stažení klikněte -
- HD LP 5 Mbps [1,7 MB] - pro stažení klikněte -

- SD HQ 9 Mbps [4,3 MB] - pro stažení klikněte -
- SD SP 6Mbps [1,3 MB] - pro stažení klikněte -

- SD LP 3 Mbps [2,6 MB] - pro stažení klikněte -

Na kameře nenajdete nasvětlovací diodu, kterou známe třeba z kamer Canon nebo Samsung, na druhou stranu nabízí možnost rozšíření v podobě upevňovacího systému, na který lze dokoupit svítilnu přímo od výrobce. Jako u většiny videokamer od Sony je i zde možnost pořizovat snímky téměř v naprosté tmě díky funkci NightShot umožňující snímání infračerveného světla, jež je pro lidský zrak neviditelné.

K dispozici je i druhý stupeň Super NightShot, což je kombinace snímání infračerveného světla a prodloužení doby expozice jednotlivých snímků, díky čemuž na snímač dopadne více světla a scéna je tak jasnější. V praxi je ale problém s tím, že se nesmí objekt na scéně příliš rychle pohybovat, zejména v režimu Super NightShot, jinak bude video trhané. Využití tak závisí na konkrétní situaci a podmínkách. Následující tři videa by vám měli jasně osvětlit možnosti kamery v normálním režimu, při zapnutém NightShot a Super NightShot.

- Noční scéna [11 MB] - pro stažení klikněte -
- NightShot [9,3 MB] - pro stažení klikněte -

- Super NightShot [16,3 MB] - pro stažení klikněte -

V přední části kamery je umístěna infračervená dioda, jež je aktivní v režimu nočního vidění a pomáhá tak svým nasvícením kameře vidět v dosahu pár metrů i v naprosté tmě (třeba ve zcela uzavřené místnosti bez jakéhokoli zdroje světla, tedy i toho infračerveného).

Provedli jsme ještě další dva testovací videosnímky, které ukazují oba stupně této funkce na kratší vzdálenost. Můžete si všimnout, že v tomto případě je znatelný světelný kužel pocházející od IR diody v přední části kamery, a tak je lepší, pokud jste od objektu vzdáleni alespoň pár metrů. U obou snímků jsme také zkusili rychlejší pohyb s kamerou, který měl za následek zmíněný trhaný obraz, zejména v druhém případě.

- NightShot [10,6MB] - pro stažení klikněte -
- Super NightShot [11,4 MB] - pro stažení klikněte -

Optický zoom umožňuje přiblížení až 12x, což odpovídá rozsahu ohniskových vzdáleností 4,9 – 58,8 mm (při přepočtu na 35mm kinofilm 40 - 480 mm v režimu 16:9 a 37-444 mm v režimu 4:3). Tento rozsah je v této kategorii obvyklý a řekněme postačující. Pochválit musíme jemné krokování páčky zoomu, která umožňuje i velmi pomalé krokování. Optická stabilizace Steady Shot je jako vždy účinná, i když například Panasonic HDC-SD9EP vykazoval mírně lepší výsledky. Rychlost ostření je poměrně dobrá, ikdyž při návratu z nekonečna zpět na blízký předmět mělo automatické ostření chvilku problémy.

- Zoom a stabilizace: ohnisko 4,9 – 58,8 mm [4,1 MB] - pro stažení klikněte -
- Rychlost ostření [4,9 MB] - pro stažení klikněte -

Manuální regulace je jednou z hlavních výhod této kamery, a tak jsme tuto funkci také řádně vyzkoušeli. V níže uvedených videích si můžete prohlédnout snímky s ukázkou manuálního ostření a úpravy expozice. Jsou tu samozřejmě i již zmíněné funkce změny vyvážení bílé a AF. V praxi se nám líbilo hlavně ostření, které s trochou cviku lze využít i při normálních záběrech, čímž lze dosáhnout velmi pěkných výsledků. Kolečko je podstatně pohodlnější než úpravy v menu, které jsou u probíhajícího záznamu téměř nepoužitelné.

- Manuální ostření [5,1 MB] - pro stažení klikněte -
- Manuální expozice [4,6 MB] - pro stažení klikněte -

S otočnou regulací je ovšem problém. Nelze totiž v menu nastavit její citlivost a pokud ji chcete reálně využít, budete si muset práci s ní pořádně nacvičit. Následující záběr přechodu z blízkého objektu (světla) na vzdálenější (anténa) tak dokazuje, že i přes dynamický přechod (rychlost přechodu záleží na dynamice otáčení regulátorem) je trochu problém. Než dosáhnete ostrého obrazu, budete potřebovat několik otáček a to jednak snižuje rychlost a zároveň i zapříčiní vznik přechodů.

- Pomalý záběr [20,8 MB] - pro stažení klikněte -

Kamera nabízí i funkci zpomaleného záběru, která u kamer Sony bývá často implementována. Lze tak natočit zpomalené video s vyšší frekvencí snímků za sekundu. Využití je různé, zejména pak na sportovních akcích.

- Pomalý záběr [8,0 MB] - pro stažení klikněte -

V menu si můžete vybrat z různých digitálních efektů, kterými lze záznam přikrášlit už před editací na počítači. Pokročilejší uživatelé je pravděpodobně využívat příliš nebudou, pro méně náročné uživatele, kteří se se střihem a úpravami na počítači nechtějí trápit, ale může být tato funkce užitečná. Ať už je to jakkoliv, v následujícím videu si můžete jednotlivé efekty prohlédnout. Na výběr je v menu digitální efekt starý film, obrazové efekty pak nabízí černobílý záznam, sépii a pastel.

- Digitální efekty [8,5 MB] - pro stažení klikněte -

Test kvality zvuku dopadl velmi dobře. I přes jemný šum v pozadí se jedná o jeden z nejlepších výsledků v testu. V menu si lze zvolit z prostorového a stereo zvuku, následující ukázka se týká lepšího formátu 5.1 [2,9 MB].

Na závěr testování záznamu videa tu podobně jako u fotografování máme měření rychlosti kamery v tomto módu. První video pořídíte za slušných 6 sekund, při použití funkce Quick On pak za vynikající 2,5 sekundy. Zoom má prakticky stejnou rychlost jako u focení.

První video
6,0 s
Video z pohotovostního režimu