Test kamer nad 20 000: Sony HDR-CX11E

27.8.2008, Michal Učeň, recenze
Jednou z novinek tohoto léta je kamera Sony HDR-CX11E. Jde o nástupce modelu HDR-CX6 a můžete se u něj těšit na nejnovější funkce, lepší senzor s rozlišením až 10,2 Mpx a manuální úpravu ostření, expozice a dalších parametrů pomocí regulátoru vedle objektivu.
Konečně se dostáváme k praktickým testům kamery a jako obvykle začneme s těmi fotografickými. Už na úvod můžeme říci, že kamera dosáhla velmi dobrých výsledků, na čemž má s největší pravděpodobností zásluhu kvalitní senzor s vysokým rozlišením, které v testu nemá konkurenci.

V menu si můžete zvolit rozlišení až 3680 x 2760, což je už skutečně velmi dobrá hodnota. Samozřejmě jsou tu i nižší rozlišení 3680 x 2070, 2848 x 2136, 1600 x 1200 a 640 x 480. Fotografie jsou pak ukládány do klasického formátu JPEG. Maximální optické přiblížení je 12x, rychlost závěrky má rozsah 1/2 - 1/800 a při fotografování bude hodně pomáhat i optická stabilizace Optical SteadyShot. Nechybí ani funkce jako je telemakro, noční snímání NightShot nebo dokonce detekce úsměvu. V této kameře se tak potkaly téměř všechny funkce, které vyžadujeme od kompaktního fotoaparátu. Bude tak docela zajímavé sledovat, jestli se konečně dočkáme kamery, která by mohla nabídnout stejnou kvalitu jako digitální kompakty.

Už první fotografie v exteriéru dopadla velmi dobře. Oproti konkurentům jsou detaily velmi propracované, stejně tak i barevné podání je slušné. Tomu sice hrálo do karet dobré počasí, ale nemáme proč kameře dobrý výsledek nevěřit. Na druhém snímku bylo již zataženo, a přesto jde o podařené barevné podání, které se v automatickém režimu vyvážení bílé opět vyznačuje trochu teplejšími barvami, což pro Sony bývá typické.

- Exteriér město - pro zvětšení klikněte -
- Exteriér krajina - pro zvětšení klikněte -

Fotografie domu je dobrým příkladem pro zhodnocení detailů a schopnosti reagovat na ostrý přechod mezi střechou a oblohou. Kameru opět musíme pochválit, v obou případech se jedná o velmi dobrý výsledek. Scéna pískoviště zase naznačuje, že je tento model vhodný i na fotografování na kratší vzdálenosti a barevnému podání toho také nelze moc vytknout.

- Exteriér budova - pro zvětšení klikněte -
- Exteriér scéna - pro zvětšení klikněte -

V interiéru kamera nabízí využití blesku, který má podle údajů výrobce největší efektivitu při vzdálenosti fotografovaného objektu od 0,3 do 2,5 metru. U testovacího snímku není viditelný téměř žádný šum a to ani bez použití blesku. Kamera si poradila i s bodovým světlem a s pomocí blesku se celá scéna dobře prosvětlila.

- Interiér bez použití blesku - pro zvětšení klikněte -
- Interiér s použitím blesku - pro zvětšení klikněte -

Speciální režimy a další testy

Další fotografie jen potvrzují již zmíněné. Ani za špatného počasí nečekejte vyloženě špatné fotky, stejně tak i v protisvětle si kamera vedla dobře. Detaily jsou propracované a nejsou znatelné ani přepálené plochy.

- Krajina - pro zvětšení klikněte -
- Protisvětlo - pro zvětšení klikněte -

V noci můžete sice zapnout funkci NightShot (na kterou se zaměříme hlavně u testů videa), ale v praxi nazelenalé snímky asi moc nevyužijete. Náš testovací snímek byl pro kameru (bez aktivované funkce NightShot) poměrně oříšek, protože zdrojů světla moc nebylo a tak mělo trochu problémy i automatické ostření. Jinak je ale snímek poměrně dobrý a není zde znatelný šum, který jsme očekávali. K lepšímu výsledku při snímání obličejů je připravena funkce detekce tváře a úsměvu. Zároveň je zde podobně jako i u jiných modelů možnost následně vyhledávat fotografie podle tváří, které se v nich vyskytují (a to platí i u videa). Snímek dítěte se vydařil i přes slabší přirozené osvětlení interiéru.

- Noční scéna - pro zvětšení klikněte -
- Detekce obličeje - pro zvětšení klikněte -

Zoom od předchozí verze kamery narostl z 10x na 12x (digitálně až 150x), což je v kategorii kamer, do které tento model patří, poměrně slušná hodnota. Rozsah ohniskových vzdáleností je 4,9 až 58,8 mm. Při maximálním zoomu vám určitě pomůže optická stabilizace, která je poměrně účinná. Přesto jsme na nejdelším ohnisku zaznamenali mírně rozechvěný snímek, výsledek je však i přesto velmi dobrý.

- Zoom (oh. 4,9 mm) - pro zvětšení klikněte -
- Zoom (oh. 58,8 mm) - pro zvětšení klikněte -

Makro snímek se vydařil včetně detailů, ovšem problémy jsme měli hlavně při jeho pořizování. Velmi malá hloubka ostrosti a silnější vítr zapříčinily neostré fotografie, takže se nám uvedená fotografie podařila až přibližně na desátý pokus. Podobné to bylo i s telemakrem, kde navíc nebyla možnost objekt přidržet rukou. Kamera disponuje touto funkcí, která na jednu stranu funguje výborně, na druhou zase nelze nijak upravit úroveň zoomu, protože je nastaven na maximální hodnotu hned po zapnutí funkce a při změně ohniska se přejde do běžného režimu.

- Makro - pro zvětšení klikněte -
- Telemakro - pro zvětšení klikněte -

Vady

U části věnované vadám objektivu se budeme věnovat chybám, kterými trpí v menší či větší míře každý objektiv. Pokud vás zajímá teorie této problematiky podrobněji, přečtěte si článek věnovaný vadám objektivů na Digimanii. Sférické zkreslení není nijak výrazné, na což jsme si už u tohoto výrobce zvykli. Na nejkratším ohnisku tak soudkovitost téměř nezaznamenáte a stejně tak je to i s poduškovitostostí na ohnisku nejdelším. Na bílé ploše jsme také nezpozorovali výraznější vinětaci, takže z tohoto pohledu se jedná o velmi kvalitní objektiv.

- ohnisko 4,9 mm -
- ohnisko 58,8 mm -

Pokud jsme o kameře doposud mluvili pouze pozitivně, můžeme jí konečně i něco vytknout. Dva testy týkající se aberace a reflexe totiž nedopadly úplně nejlépe. Samozřejmě se jedná o konkrétní podmínky, v tomto případě je ale velmi dobře viditelný fialový okraj listu a u přímého pohledu do slunce zase zelené a fialové kruhy. V praxi se ovšem s těmito jevy až tak nesetkáte, alespoň my jsme větší problémy neměli.

- Aberace - pro zvětšení klikněte -
- Reflexe - pro zvětšení klikněte -

Kamera nabízí pouze čtyři režimy vyvážení bílé, a to jak u fotografování, tak i u záznamu videa. Předdefinované režimy fungovaly poměrně dobře, nejlépe ale samozřejmě dopadlo nastavení pro exteriér, manuální pomocí namíření na bílou plochu vykazovalo trochu teplejší barvy. K dispozici je tedy automatické nastavení, venkovní prostory, interiér a manuální nastavení pomocí namíření na bílou plochu a stisknutí spouště.

- Vyvážení bílé: automaticky -
- Vyvážení bílé: venku -

- Vyvážení bílé: uvnitř-
- Vyvážení bílé: manuálně -

Další snímky

Opět přidáváme pár doplňujících snímků mimo klasické testy. První z nich se zaměřuje na blízký objekt a vy si můžete zase všimnout propracovaných detailů a dobrého barevného podání.

- pro zvětšení klikněte -

V testech kamer se u makro snímků většinou dočkáme velmi slušných výsledků, alespoň tedy ve srovnání se vzdálenější scénou. I v následujících dvou případech se jednalo o snímky srovnatelné s kompaktními fotoaparáty.

- pro zvětšení klikněte -

- pro zvětšení klikněte -

Poslední, řekněme opět makro snímek, potvrzuje již zmíněnou menší hloubku ostrosti v automatickém režimu. Část scény je tak mírně neostrá, což rozhodně nebylo účelem.

- pro zvětšení klikněte -

Vyzkoušeli jsme také rychlost kamery při fotografování. Čas prvního snímku lehce nad 9 sekund patří spíše k průměru a na vině je hlavně nutnost přepnout do režimu fotografování. Je tu ovšem možnost využít tlačítko Quick On, které kameru uvede do spánkového režimu a po jeho opětovném stisku je start mnohem rychlejší. První snímek tak získáte už za slušných 4,8 sekundy. Rychlost zoomu je velmi dobrých 1,4 sekundy.

První fotografie
9,1 s
Fotografie z pohotovostního režimu