Test kamer nad 20 000: Canon HF100

14.8.2008, Michal Učeň, recenze
V dalším testu se podíváme na kameru Canon HF100, která umožňuje záznam v maximálním rozlišení 1920 x 1080i Full HD. Rozdílem oproti předchozímu HF10 je zejména absence vnitřní paměti. V článku se dozvíte, který model od Canonu má lepší poměr ceny a výkonu.
Další částí testu je prověření kvality záznamu videa. Výsledky jsou vzhledem ke stejným parametrům a komponentům stejné s modelem Canon HF10, snímky jsme ale pro jistotu pořídili i s HF100. Při testování se nám jen potvrdilo, že se jedná prakticky o stejné kamery lišící se barvou a interní pamětí.

Video je zaznamenáváno ve formátu AVCHD s maximálním rozlišením 1920x1080i (prokládaně) a jedná se tedy o jeden z lepších modelů mezi osobními kamerami na trhu. Díky tomu, že jde o poměrně velká a na editaci náročná videa, doporučujeme zvážit problémy s editací a případně si pořídit výkonnější hardware. Kamera disponuje třemi možnostmi nastavení kvality - vysoká jakost FXP (17 Mbps), vysoká jakost XP+ (12 Mbps), standardní SP (7 Mbps) a nízká LP (5 Mbps). Papírově je tedy kamera prakticky na špičce možností dnešních osobních kamer, uvidíme však její chování při samotném natáčení. Kvalitu výsledného snímku totiž ovlivňují i jiné faktory než rozlišení.

Vzhledem k tomu, že se jedná o videa ve velmi vysokém rozlišení, nechali jsme pro vás v tom původním pouze první dvě. V ostatních se totiž zaměřujeme na jiné vlastnosti, než je samotná kvalita snímku z pohledu rozlišení. Vybrali jsme scény, které by měly dostatečně ukázat kvality kamery při natáčení v interiéru, exteriéru, v noci a přidali jsme i testovací snímky prověřující rychlost ostření, optický zoom a společně s ním i stabilizaci. Pokud byste přesto měli zájem o video v originálním formátu .MTS, můžete si stáhnout první video i v této verzi.

Pokud si prohlédnete videa v plném rozlišení, můžete se pokochat velmi dobrými detaily a takřka bezchybnou kvalitou. Kameře sice trochu dělal problém ostrý kontrastní přechod, ovšem vše bylo v rozumných mezích. Těžko jinak něco vytýkat, záběry z exteriéru za dobrého osvětlení i v horších podmínkách ve špatném počasí nebudou žádný problém.

- Exteriér 1 [30,7 MB] - pro stažení klikněte -
- Exteriér 2 [33 MB] - pro stažení klikněte -

Také interiér se kameře podařilo zachytit v přirozených barvách, větší problémy nezpůsobilo ani bodové osvětlení. Při snímání dítěte byl výsledný snímek s automatickou expozicí tmavší, ovšem na vině bylo velmi špatné osvětlení, které přicházelo pouze okny. Lepších výsledků jsme se v testu moc nedočkali a jedná se naopak o docela dobré barevné podání.

- Interiér 1 [5,5 MB] - pro stažení klikněte -
- Interiér 2 [9 MB] - pro stažení klikněte -

Záznam v různé kvalitě

Jak už jsme zmínili výše, v nabídce nastavení máte možnost volby mezi čtyřmi stupni kvality záznamu (LP, SP, XP+ a FXP). Pro srovnání jsme provedli testovací videosnímky, které si můžete stáhnout níže. V podstatě u statického předmětu není vidět podstatný rozdíl. Horší je to naopak při špatném osvětlení, kde se nejvyšší kvalita podstatně odlišuje. Snímání s nižší kvalitou má své opodstatnění pouze v případě šetření kapacity, většina uživatelů se k této variantě uchyluje jen málokdy.

- FXP 17 Mbps [7,5 MB] - pro stažení klikněte -
- XP+ 12 Mbps [5,9 MB] - pro stažení klikněte -

- SP 7 Mbps [2,4 MB] - pro stažení klikněte -
- LP 5 Mbps [2,2 MB] - pro stažení klikněte -

U nočních snímků si kamera nevedla až tak dobře, zejména kvůli absenci funkce specializované na noční záběry. Na záběru je tak hodně znatelný šum, na druhou stranu jsou objekty dobře viditelné a lze i přes poměrně málo světla rozeznat, o co se jedná. Při filmování na kratší vzdálenost pomůže nasvětlovací dioda, která se zapíná pomocí joysticku vedle displeje. Její výkon je sice slabý a dosah pouze kolem 1,5 metru, ovšem lepší než nic. Použití tak vidíme hlavně v tmavém interiéru, kde nejsou silné zdroje světla.

- Noční režim [12,5 MB] - pro stažení klikněte -
- Nasvětlovací dioda [3,4 MB] - pro stažení klikněte -

Rozsah zoomu není na kameru nijak ohromující, maximální optické zvětšení 12x by mohlo být lepší. Je tu samozřejmě i možnost digitálního zvětšení až 200x, ovšem to kvalitě záběru moc neprospěje. Protože se už jedná o kameru pro pokročilejší uživatele za nemalé peníze, je samozřejmostí i optická stabilizace. Její účinnost je dobrá, v praxi se nám osvědčila a záběry jsou podstatně stabilnější. Ostření při zoomování je také dobré, až na drobné výchylky se jedná o slušný výsledek. Co se týká samotné rychlosti ostření, tu jsme otestovali na přechodu z makra na nekonečno a zpět. Rychlost je průměrná a to v obou směrech.

Rozsah ohniskových vzdáleností je 4,8 - 57,6 mm, v přepočtu na kinofilm 35 mm 42,9 - 514,8 mm. Musíme pochválit citlivost páčky zoomu, kterou lze krokovat velmi pomalu a v případě nutnosti naopak bleskově přejít z nejkratšího na nejdelší ohnisko. Zoom je tedy podle nás jedním z nejlepších mezi testovanými kamerami.

- Zoom a stabilizace: ohnisko 4,8 – 57,6 mm [6,8 MB] - pro stažení klikněte -
- Rychlost ostření [3,4 MB] - pro stažení klikněte -

V nastavení můžete najít i různé digitální efekty, kterými lze záznam přikrášlit už před editací na počítači. Pokročilejší uživatelé je pravděpodobně využívat příliš nebudou, pro méně náročné uživatele, kteří se se střihem a úpravami na počítači nechtějí trápit, ale může být tato funkce užitečná. Ať už je to jakkoliv, v následujícím videu si můžete jednotlivé efekty prohlédnout.

- Obrazové efekty [15,4 MB] - pro stažení klikněte -

Otestovali jsme i kvalitu zvuku, takže si pomocí krátkého záznamu můžete udělat vlastní obrázek, zejména pak následným porovnáním s ostatními modely. Kamera umožňuje nahrávání v režimu stereo (3 MB), kvalita zvuku je vcelku dobrá a bez výrazného šumu v pozadí. Navíc je možné na kameru instalovat doplňující externí mikrofon, takže pokud toužíte po lepším zvuku, můžete si nějaký dokoupit.

Rychlost kamery v režimu nahrávání videa je prakticky stejná jako u fotografií. První video tak pořídíte za 3,2 sekundy, započetí záznamu při přechodu z pohotovostního stavu už jen 1,5 sekundy. Identická je také rychlost zoomu, který z nejkratšího ohniska na nejdelší přejde za 1,1 sekundy.

První video
3,2 s
Video z pohotovostního režimu