Test kamer do 20 000: Samsung VP-HMX20C

11.8.2008, Michal Učeň, recenze
Dnes se podíváme na kameru Samsung VP-HMX20C, která za cenu pod 20 000 Kč nabízí funkce, jež jsou u jiných vidět až u vyšší třídy. To vše je zabalené v pěkném designu, se záznamem ve Full HD a výborným ovládáním, kterému prospívá kompaktní válcovitý tvar.
Po popisu kamery a jejích parametrů se dostáváme konečně k praxi. Začneme však nejdříve fotografiemi, které jsou v současné době nedílnou součástí funkcí každé lepší videokamery. Samsung VP-HMX20C je na fotografování patřičně vybaven i bleskem, chybí ovšem noční režim s nasvětlením (i u videa). Kvalita snímání bude popsána níže, na úvod si ještě připomeneme možné nastavení rozlišení: 3264 x 2448 px, 2880 x 2160 px, 2304 x 1728 px, 2048 x 1536 px, 1440 x 1080 px a 640 x 480 px a snímky jsou ukládány ve formátu JPEG.

V režimu fotografování je možné zapnout funkci detekce obličeje, stabilizaci obrazu a nastavit i další parametry, které vídáme často u průměrných kompaktních fotoaparátů (sériové snímání, expozice, ISO, zaostření, závěrka, vodící linky). V tomto ohledu má tak tento model docela navrch. Ještě před samotnými testy bychom chtěli upozornit, že až na výjimky (noční scéna, telemakro) jsme snímky pořizovali bez stativu se zapnutou stabilizací, aby výsledky odpovídaly co nejvíce reálné praxi.

Focení exteriéru jde většinou všem fotoaparátům, kamerám a dokonce i fotomobilům docela dobře. Nejinak tomu je i u této kamery, která v testu obstála velmi dobře. První fotografie byla pořízena v horším počasí, což přináší trochu méně výrazné barvy i přes nastavení režimu "oblačno". Také šum je docela znatelný. V podstatě jde o slušný snímek, ovšem u kompaktů byste asi dosáhli podstatně lepších výsledků. Druhý snímek byl vyfocen v podstatně lepším počasí, což se odrazilo na jasných a výrazných barvách a lepší kvalitě. Detaily a kresba jsou stále trochu horší, ale na videokameru jde o celkem použitelný snímek.

- Exteriér město - pro zvětšení klikněte -
- Exteriér krajina - pro zvětšení klikněte -

Další snímek z exteriéru s objektem (dům) blíže ke kameře vyšel velmi dobře. Obecně lze říci, že kameře šly snímky bližších objektů podstatně lépe, než třeba pohled na krajinu. Tomu nasvědčuje i čtvrtý snímek s pískovištěm, kde se výborně podařilo zachytit detaily i různé barevné odstíny.

- Exteriér budova - pro zvětšení klikněte -
- Exteriér scéna - pro zvětšení klikněte -

V interiéru jsme nasnímali dvě totožné scény, jednou bez použití a podruhé s použitím blesku. Rozdíly v kvalitě a detailech se překvapivě moc neliší. Samozřejmě se zapnutým bleskem je fotka ostřejší, ovšem ne až tak znatelně, jak bychom čekali. Také šum je docela znatelný, což se ale vzhledem ke slabšímu osvětlení dalo předpokládat. Na videokameru jde o docela slušný výsledek, horší by to bylo v případě výskytu pohybu na scéně.

- Interiér bez použití blesku - pro zvětšení klikněte -
- Interiér s použitím blesku - pro zvětšení klikněte -

Speciální režimy a další testy

Pokud fotografujeme objekt v popředí se vzdálenějším pozadím, výsledek není až tak špatný. Sice obě části postrádají patřičné detaily, ale jde o vcelku zajímavý snímek, který by v menším formátu šel vyvolat. V protisvětle se kamera chová velmi dobře. Viditelné jsou detaily jak u tmavého popředí, tak i u výrazně jasnějšího pozadí. Samozřejmě se díky automatické expozici jeví výrazně jasnější dům a venkovní prostor, ale oproti některým jiným kamerám jde o jeden z nejlepších snímků.

- Objekt s pozadím - pro zvětšení klikněte -
- Protisvětlo - pro zvětšení klikněte -

V nočním režimu dochází ke znatelnému zašumění, snímek ztrácí i detailní vykreslení. To je ovšem pochopitelné a pokud od kamery nečekáme brilantní výsledky ani při denním světle, jinak to nemohlo dopadnout v noci. Samsung do kamery nezahrnul funkci nočního režimu s nasvícením diodou ani nic podobného jako Nightshot od Sony. Proto budou podobně slabší výsledky i v případě záznamu videa. Portrét kameře vcelku vyšel a přestože byl focený objekt v pohybu, není fotografie nijak výrazně rozmazaná. Navíc byly trochu horší světelné podmínky a v tuto chvíli by byl na místě asi blesk. Měli jsme zapnutou funkci detekce obličeje, která v praxi funguje jak na dospělé, tak i na děti. Vylepší se zejména expozice a ostrost vybraného obličeje.

- Noční režim - pro zvětšení klikněte -
- Detekce obličeje - pro zvětšení klikněte -

Videokamera nabízí až 10x zoom v rozsahu ohniska 6,3 až 63 mm. Pokud se budete snažit vyfotografovat objekt s maximálním zoomem, budete muset využít stativu nebo alespoň nějakého opěrného bodu. V našem případě vyšel snímek dobře a to i při horších světelných podmínkách (oblačno), na mírný šum jsme si již zvykli.

- Zoom (oh. 6,3 mm) - pro zvětšení klikněte -
- Zoom (oh. 63 mm) - pro zvětšení klikněte -

Jak jsme se zmínili už dříve, kameře jdou velmi dobře snímky bližších objektů. Tento fakt platí i u režimu makro. Na kameru vynikající výsledek i přes mírné rozostření, které bylo dáno zejména snímáním z ruky a při mírném větru, takže se objekt pohyboval. Funkce telemakro je určena pro snímání vzdálených objektů s použitím zoomu. Testovali jsme s nastaveným maximálním ohniskem 63 mm a výsledek je velmi dobrý, bylo ale nutné využít opěrného bodu.

- Makro - pro zvětšení klikněte -
- Telemakro - pro zvětšení klikněte -

Vady

Každý objektiv disponuje určitými vadami a nejinak je tomu i u Samsungu VP-HMX20C. Opět připomínáme odkaz na článek věnovaný vadám objektivů, který najdete na Digimanii. Budeme se věnovat klasickým problémům - tedy sférickému zkreslení, vinětaci, aberaci, reflexi a ukážeme si i možné režimy vyvážení bílé barvy. Zmíněné vady se samozřejmě odrazí i na kvalitě videa, takže svým způsobem jde o důležitou část testu i pro nahrávání záznamu.

Sférické zkreslení jsme testovali již zaběhnutým způsobem pomocí snímání papíru se čtverci stejných rozměrů. V prvním případě na nejkratším ohnisku je velmi znatelná soudkovitost a ve srovnávacím testu se jedná o jeden z horších výsledků. Při ohnisku 63 mm je poduškovitost málo znatelná a v tomto ohledu objektiv plní svou úlohu správně. Díky tomu, že snímaná plocha je bílá, můžeme zhodnotit i vinětaci, tedy tmavnutí rohů snímku. I přes malý náznak horšího jasu v rozích, zejména u prvního snímku, lze označit výsledek za slušný.

- ohnisko 6,3 mm -
- ohnisko 63 mm -

Aberace, tedy nechtěné barevné zkreslení na hranách s výrazným kontrastním přechodem, je velmi málo znatelná a nijak neruší snímek. Sice by bylo možné vytvořit kameře ještě horší podmínky, než jsme udělali my v pořízeném snímku, ale v podstatě by k výraznějšímu zhoršení nedošlo. V přímém slunečním světle se projevila značná reflexe, která se projevovala zelenými a fialovými skvrnami.

- Aberace - pro zvětšení klikněte -
- Reflexe - pro zvětšení klikněte -

Kamera má také jako jedna z mála možnost nastavení úrovně ISO od 50 až po 3200. Přestože ostatní modely ve srovnávacím testu touto funkcí nedisponují, uvedeme si u Samsungu snímky při nastavení jednotlivých hodnot. Viditelný šum je už od hodnoty ISO 100, ovšem poměrně uspokojující jsou výsledky až do hodnoty ISO 400. Vyšší hodnoty pak znamenají značnou degradaci obrazu šumem.

- ISO 50 -

- ISO 100 -

- ISO 200 -

- ISO 400 -

- ISO 800 -

- ISO 1600 -

- ISO 3200 -

Menu kamery umožňuje šest režimů pro vyvážení bílé. Automatický režim funguje poměrně dobře, přesto lepších výsledků dosáhnete hlavně s manuálním nastavením nebo při focení v exteriéru s režimem denní světlo či oblačno. Jak je vidět na následujících snímcích, odstín se příliš výrazně nemění až na režim wolfram, který je určen pro fotografování s osvětlením v podobě žárovky.

- Vyvážení bílé: automaticky -
- Vyvážení bílé: denní světlo -

- Vyvážení bílé: oblačno -
- Vyvážení bílé: zářivka -

- Vyvážení bílé: wolfram -
- Vyvážení bílé: manuální -

Další snímky

Doplňující snímky potvrzují jen výše uvedené. Příkladem může být následující fotografie pořízená v interiéru s denním světlem. Detailní vykreslení hodinek s velmi dobrou ostrostí snímku trochu kazí pouze oranžová "vteřinovka", jejíž hrany jsou díky ostrému přechodu v kontrastu mírně neostré.

- pro zvětšení klikněte -

Další snímek z interiéru, tentokrát s umělým osvětlením, je opět docela povedený. Detaily fotky v pozadí sice nejsou příliš dobré, ovšem láhev s vnitřním odrazem další láhve za ní, je poměrně slušná. Výhodou této videokamery je také dotykové ostření. Jednoduše tak můžete dotykem prstu zvolit bod, který má být ostrý a kamera už udělá vše za vás. Čas na to máte však pouze v určité situaci, navíc můžete takto ostřit jen v užší výseči ze snímku. Videokamerou tak můžete nasnímat i pěkné snímky předem nachystané scény. Běžný uživatel by ale asi raději ocenil lepší snímání v exteriéru.

- pro zvětšení klikněte -
Pokud fotíte za dobrého osvětlení, budou výsledky lepší a hlavně v případě, že je v popředí nějaký objekt. Větší plochy stejné barvy se i tak mírně slévají dohromady, v následujícím snímku jde ale o docela dobrou práci automatického režimu videokamery.

- pro zvětšení klikněte -

Rychlost kamery při fotografování je uvedeno v následující tabulce. Videokamera patří v rychlosti první fotografie z vypnutého stavu s necelými sedmi sekundami k průměru. Nutné je totiž po zapnutí kamery přepínat mód. Na stisk spouště v zapnutém stavu reaguje kamera se sekundovým zpožděním, při namáčknutí pak prakticky ihned.

První fotografie
6,7 s
Fotografie (zapnutá kamera)