Test kamer do 20 000: Canon FS11

31.7.2008, Michal Učeň, recenze
První kamerou od Canonu v našem testu je model FS11. Jde o kompaktní a energeticky úsporné zařízení umožňující záznam na paměťovou kartu nebo interní paměť. Jedná se o elegantní, designově dobře řešenou variantu, jež by měla být ideálním společníkem na cesty.
Videokamera Canon FS11 patří mezi levnější modely a cena se odrazila zejména právě na kvalitě fotografií. Výsledky testu tak bohužel moc pozitivní nejsou. Fotografie pořídíte v maximálním rozlišení 1152 x 864 px, případně v nižším 640 x 480 px nebo širokoúhlém formátu 1152 x 648 px. Ukládány jsou ve formátu JPEG. Už vlastně rozlišení samo o sobě proti konkurenci v podobě modelů od Samsungu přináší zklamání. Následuje absence blesku, slabší možnosti nastavení a nízká kvalita snímků. V podstatě tuto kameru nelze z hlediska pořizování fotografií srovnávat ani se slabšími kompakty, spíše by jí mohly konkurovat některé fotomobily.

Z nastavení je užitečné hlavně vyvážení bílé, uživatele asi příliš neoslní možnost přidání digitálních efektů. Zahrnuta je třeba i funkce časovače, korekce expozice a zobrazení snímku po jeho vyfocení na displeji. Ve tmě můžete maximálně přisvětlovat diodou, která ovšem nemá dostatečný výkon. Kamera ale nezvládá snímky ani za dobrých světelných podmínek, natož ve tmě s bodovým osvětlením.

Už první snímky exteriéru potvrzují předchozí výroky. Například na prvním snímku se scénou města jsou domy absolutně rozmazané a bez detailů, navíc díky horšímu počasí je fotografie poměrně tmavá. Druhý snímek zase naznačuje nevyvážený kontrast a slévání větších ploch. Fotka tak vypadá docela nepřirozeně, což je viditelné hlavně na obloze a snímek tak spíše připomíná namalovaný obraz.

- Exteriér město - pro zvětšení klikněte -
- Exteriér krajina - pro zvětšení klikněte -

U fotografie domu je znatelný šum, na druhou stranu se jedná o jeden z nejlepších snímků, které jsme s kamerou pořídili. Opět kontrastní snímek pískoviště se špatnými detaily a kresbou, podání barev předmětů není až tak špatné, nicméně jde v podstatě o nepoužitelnou fotografii.

- Exteriér budova - pro zvětšení klikněte -
- Exteriér scéna - pro zvětšení klikněte -

Interiér dopadl opět podobně a slabší osvětlení pouze znásobilo viditelnost šumu. Bohužel kamera nemá integrovaný blesk, a tak jsme nemohli pořídit druhý snímek, který díky lepšímu osvětlení u ostatních kamer dopadl vždy podstatně lépe.

- Interiér bez použití blesku - pro zvětšení klikněte -

Detaily dalších snímků opět potvrzují již popsané vady, které pravděpodobně bude mít na svědomí nekvalitní snímač a horší automatika. V protisvětle sice nejsou viditelné žádné výraznější chyby, ovšem je zde opět až překvapivě špatná kresba a digitální šum. Zatímco u prvního snímku, který byl pořízený v exteriéru, je u většiny ostatních kamer vidět docela slušné detaily objektu v popředí, tentokrát jde o výrazně horší výsledek.

- Objekt s pozadím - pro zvětšení klikněte -
- Protisvětlo - pro zvětšení klikněte -

V nočním režimu se nic moc nezmenilo. Objekty, které kamera zaznamenala a byly pro ni dostatečně osvětlené, jsou nevalně prokreslené a lze jen těžko hádat, o co se jedná. Nenajdete zde ani funkci detekci tváří, ovšem to jsme vzhledem k vybavenosti kamery po stránce fotografování ani nečekali. Pohyblivé objekty se vám těžko podaří bez blesku zachytit nerozmazané a stejně tak to platí i u lidí. Kvalita je opět mimo přijatelné meze.

- Noční režim - pro zvětšení klikněte -
- Obličej - pro zvětšení klikněte -

Co se týká zoomu, tak ten je výrobcem velmi vychvalován, zejména pak díky až 37-násobnému zvětšení při ohnisku 96,2 mm a možnosti zvětšení až 45x s pomocí funkce Advanced Zoom bez větší ztráty kvality . Velký zoom však potřebuje dobrou stabilizaci, což není případ Canonu FS11. Pořídit tak kvalitní snímek i s menším než maximálním zoomem, je otázkou několika desítek snímků za pomoci nějakého opěrného bodu.

- Zoom: ohnisko 2,6 mm - pro zvětšení klikněte -
- Zoom: ohnisko 96,2 mm - pro zvětšení klikněte -

Překvapivě dobře v porovnání s předešlými snímky dopadl test v režimu makro. Objekt je docela ostrý a detaily, až na vyšší kontrast, jsou docela slušné. Horší to opět bylo s telemakrem, tedy snímáním detailů objektu na dálku s pomocí zoomu. Kamera nedisponuje přímo touto funkcí, a tak se nelze divit, že tomu odpovídají i horší snímky. I přes menší ohnisko, než je to maximální, se nám nepodařilo ani po desítkách pokusů a s pomocí opěrného bodu úplně ideálně zaostřit. U jiných modelů byly výsledky podstatně lepší.

- Makro - pro zvětšení klikněte -
- Telemakro - pro zvětšení klikněte -

Vady

U vad objektivu ani tak nebudeme posuzovat komplexní kvalitu fotografie, ale spíše chyby, kterými trpí v menší či větší míře každý objektiv. Pokud vás zajímá teorie této problematiky podrobněji, přečtěte si článek věnovaný vadám objektivů na Digimanii. Sférické zkreslení bylo znatelné v podobě viditelné soudkovitosti u nejkratšího ohniska, naopak poduškovitost nebyla nijak výrazná. Na bílé ploše lze také odsledovat vinětaci, která u Canonu FS11 nebyla nijak citelná.

- ohnisko 3,2 mm -
- ohnisko 32 mm -

Aberace, tedy problémy s vysoce kontrastním přechodem, se u tohoto modelu projevila růžovým až fialovým lemováním hran. Vzhledem k ostatním problémům v kvalitě fotografií už však nejde o až tak důležitý jev. Reflexe byla mírně viditelná v podobě fialových odlesků, nešlo ale o nijak extrémní vadu.

- Aberace - pro zvětšení klikněte -
- Reflexe - pro zvětšení klikněte -

Videokamera nabízí čtyři režimy vyvážení bílé. Jedná se o klasické možnosti automatického nastavení, režimu denního světla, žárovky a v neposlední řadě i manuální nastavení zaměřením kamery na bílý objekt. Nejlépe asi vychází poslední varianta, ostatně jako ve většině případů odráží reálné podmínky. Dobře však poslouží i rychlejší automatické nastavení.

- Vyvážení bílé: automaticky - pro zvětšení klikněte -
- Vyvážení bílé: denní světlo - pro zvětšení klikněte -

- Vyvážení bílé: žárovka - pro zvětšení klikněte -
- Vyvážení bílé: manuální - pro zvětšení klikněte -

Další snímky

Jeden z typických snímků, které uvidíte v každém testu, je záběr v exteriéru na výšku. Díky větší části pokrytí plochy oblohou se jedná o lepší snímek, alespoň co se barev týče. Již v malém náhledu ale můžete opět pozorovat značný šum a pro tuto kameru typické slévání větších jednolitých ploch.

- pro zvětšení klikněte -

Rychlost kamery při fotografování je uvedena v následující tabulce. Videokamera je velmi rychlá a první fotografii pořídíte už za 3,5 sekundy po spuštění. Na stisk spouště v zapnutém stavu reaguje kamera prakticky ihned.

První fotografie
3,4 s
Fotografie z pohotovostního režimu