Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Sony Vegas Movie Studio 9 Platinum: do světa profi střihu

2.12.2008, Radek Jahoda, recenze
Profesionální nelineární střihový editor Vegas je na trhu už řádku let a sbírá zasloužené uznání. V Sony se rozhodli nabídnout jej i domácím uživatelům, a tak vznikla verze Vegas Movie Studio ochuzená o pár funkcí. Ale na první pohled rozdíl téměř nepoznáte.
Kapitoly článku:
  1. Sony Vegas Movie Studio 9 Platinum: do světa profi střihu
  2. Nástroje
  3. Efekty a přechody
  4. Export
  5. Import
  6. Závěr
Značení programu bylo synchronizováno s profesionálním bratrem, což je logické, protože běží na stejném jádru, takže je v současné době k dispozici verze 9. Navíc máme na výběr tři varianty:
  • Vegas Movie Studio 9 - základní verze pro střih videa s normálním rozlišením (bez podpory HD) a přiloženým programem pro tvorbu DVD disků DVD Architect Studio 4.5
  • Vegas Movie Studio 9 Platinum - tato verze přidává podporu pro HD, podporu kamer HDV a AVCHD a možnost vypalování Blu-ray disků
  • Vegas Movie Studio 9 Platinum Pro Pack - dostanete navíc programy Sound Forge Audio Studio 9, další zvukové efekty, video efekty a přechody, Cinescore témata a také 2GB flash klíčenku
Kompletní seznam rozdílů najdete na stránce výrobce.



Profesionální Vegas Pro má navíc možnost vytvářet Blu-ray disky v DVD Architectu, umí mixovat 5.1 zvuk, zvládne 3D video kompozice, má nekonečné množství video i audio stop, analýzu videa ve formě histogramu a vektorskopu, podporu XDCAM a 32-bitového zpracování v plovoucí řádkové čárce a import a export AAF. Tedy věci, které domácí uživatel může často oželet. Co ale může být nepříjemné je, že neexistuje česká lokalizace, takže musíme být spokojeni s jedním ze světových jazyků.

Vzhled programu Studia je téměř k nerozeznání od Pro verze, v základním nastavení má jen přehozenou časovou osu s oknami nástrojů, takže lépe koresponduje s konkurenčními programy. Časová osa je tak dole, nástroje jsou vlevo nahoře a náhledové okno vpravo nahoře. K dispozici je i velký ukazatel vybuzení zvuku, hodně praktická věc pro nastavení hlasitosti a kontrolu přebuzení.

Mezi nástroji najdeme jak klasický souborový průzkumník, jaký známe z Windows, tak dále trimmer, seznam klipů v projektu, seznam video efektů a generátory klipů. O tom viz dále v textu.


Pracovní prostředí, klepněte pro zvětšení obrázku

Při vytvoření nového projektu nebo při prvním spuštění programu jsou v časové ose přednastaveny tři video stopy a tři zvukové stopy. Jsou i pojmenovány a připraveny k danému účelu. Video stopy jsou pro Text, Video Overlay a hlavní Video pro kameru, zvukové stopy jsou Voice pro zvuk spřáhnutý s videem z kamery a dvě stopy Music a Music 2 pro hudbu na pozadí. Toto nastavení je ale pouze doporučené a domácímu uživateli ulehčuje proniknutí do programu.

Do stop lze ale vkládat jakýkoliv typ videa/zvuku nebo efektů, není přesně dáno, která stopa je na co. Navíc lze míchat různé formáty mezi sebou s libovolným rozlišením, libovolným počtem snímků za sekundu, je možné použít i jen samotné obrázky. Stopy lze přesouvat táhnutím myši za hlavičku nahoru dolů, což určuje jejich překrývání (nejvyšší překryje ty pod ní) a lze je přejmenovat, prostě jsou co do možností a funkčnosti identické.

Stopy je možné také vnořit jednu do druhé, čímž se lehce změní jejich funkce, vnořené stopy při přetažení jdou vždy se svým "rodičem" ve vyšší úrovni, navíc se provádí nejprve kompozice vnořené stopy a pak až všech "rodičů". Otázka je, zda to má u Studia smysl, když jsou k dispozici pouze čtyři stopy.

Způsob kompozice jednotlivých stop je u Studia omezen na dva typy - překrytí s využitím Alpha kanálu (průhlednost) a Multiply (znásobení obou stop), kterým je možné provést maskování. Vegas Pro má v tomto směru mnohem více včetně 3D kompozice, pro normální editaci ale tyto dvě možnosti bohatě stačí.

Práce v časové stopě je tím, co dělá Vegas Vegasem. V tomto nemá konkurenci, protože tak jednoduchý způsob nemá žádný jiný program. Vše je možné dělat myší přetahováním sem a tam, vložené klipy (zvané Events) lze jen snadno přetáhnout přes sebe, čímž se automaticky vytvoří přechod, jeho délku prostě nastavíme vizuálním překrytím více či méně, základní délka se zobrazí fialovou čárou, na kterou se můžeme chytit. Změnit přechod můžeme opět přetažením myší z horního okna nástrojů.

Na každém klipu v časové ose jsou dvě ikonky, jedna je pro zobrazení okna ořezu (Event Pan/Crop ) a druhá pro filtry a efekty (Video FX). U zvukových stop je pak pouze jedna pro filtry (Audio FX). Speciálními klipy jsou takzvané generátory, což jsou nástroje pro tvorbu titulků, různých generovaných obrazců, gradientů apod., ty mají navíc ještě jednu ikonku, kterou se otevře jejich nastavení.


Nastavení náhledu na druhém monitoru

Náhledové okno je jen jedno, ale slouží pro vše. Pokud jsme v časové ose, zobrazuje se snímek pod kurzorem, samozřejmě již po kompozici a aplikaci filtrů, vše se děje v reálném čase. Pokud jsme v ořezovém nástroji (Trimmer), zobrazuje se náhled odtud, pokud jsme v jakémkoliv jiném nástroji, je rovněž použit pro náhled.

Kvalita náhledu lze nastavit podle vlastního uvážení a podle rychlosti procesoru. I HD video tak můžeme stříhat v nižším rozlišení a rychlejším zpracování a teprve na konci pak provést renderování v plné kvalitě. Automatická kvalita automaticky vypočítá rozlišení podle velikosti okna. Náhled může být i na externí zařízení, například přes FireWire a kameru nebo na druhý monitor, stále se využívá nastavené kvality náhledu.


Nástroj pro ořez klipů Trimmer

Samotný střih lze provádět několika způsoby. Buď otevřít klip v nástroji Trimmer, zde vybrat jeho část (s využitím náhledu) a vložit ji do časové osy na pozici kurzoru, nebo ho celý vložit do časové osy, potažením myši za začátek nebo konec ho zmenšit. Na pozici kurzoru také můžeme klip rozdělit na dva a pak opět po částech upravovat. Při těchto úkonech můžeme využít funkce Auto Ripple, která při změnách délky klipu posune i všechny klipy v časové ose za ním, čímž nevznikají hluchá místa. Je možné to aplikovat na jednu stopu, v které je klip, nebo na všechny stopy. Další možnost je měnit délku klipů bez vlivu na ostatní klipy a poté označit všechny klipy do konce časové osy a ty pak všechny najednou posunout na správné místo.