Sony KDL-46W905A: prakticky dokonalá!

16.7.2013, Pavel Kovač, recenze
Pokud dnes sháníte novou televizi, je téměř jisté, že sáhnete po LCD s LED podsvícením. Samozřejmě bude chytrá a velká. SONY navíc přidává prakticky dokonalé barvy a opravdu slušný kontrast. Co víc si přát?

Většina dnešních televizí je postavena na technologii IPS. Ta poskytuje slušně vyváženou odezvu ve všech tónech. Dnešní Sony je ovšem výjimka. V jejích útrobách totiž dříme A-MVA panel. A co víme o A-MVA, resp. VA technologii v případě odezvy? Chová se tak trošku nevypočitatelně. V některých případech je odezva pekelně rychlá a v jiných případech naopak lehce pokulhává.

A přesně tento poznatek se potvrzuje i u dnešní Sony televize. Jak vidíte v tabulce pod textem, tak odezva v řadě případů klesá hluboko pod 5 ms. Ovšem často se přehoupne i přes 15 ms. Co je ovšem více než potěšující, je absence překmitu. Ani jednou se při měření tento nešvar neobjevil. Díky tomu se můžete spolehnout na to, že televize zobrazí i horory pěkně a bez duchů. Uvidíte jen ty, co jsou ve scénáři.

Sony KDL-46W905A odezva tabulka

V řeči čísel je odezva rise 6,8 ms v průměru a fall krásných 4,6 ms. To se u technologie IPS prakticky nestává.

Sony KDL-46W905A odezva graf

Inputlag

Inputlag je u televizí vždy tak trošku problém. Někdo si může stěžovat na vysoký a jiný majitel stejné televize ho naopak vychvaluje. Ve většině případů je to dáno tím, že mají nastavené jiné režimy. Pokud nastavíte režim Grafika či Hra, tak jste odměněni inputlagem 12 ms, což je pro televizi zcela perfektní hodnota. Pokud ovšem nastavíte jiné režimy, tak se může inputlag vyšplhat i na 110 ms. Takto vysoká hodnota by mohla být pro hráče doslova smrtící, ovšem pokud si nastavíte správný režim v OSD menu, tak se s takovým problémem nesetkáte. Je jen potřeba si s televizí alespoň trošku pohrát.

Sledování videa

Při prvním zapnutí si jistě všimnete dosti výrazného přeostření obrazu a zvýraznění kontur. Obraz tak vypadá hodně uměle a opravdu nepříjemně. To je ovšem vlastnost valné většiny televizorů, co jsou dnes prodávány. Je potřeba si trošku pohrát v OSD menu. První co je potřeba vypnout, je různé doostření obrazu. To u SD signálu sice trošku pomáhá, ale klasický HD promění v nereálnou vizualizaci (přesně tak nazvala obraz přítelkyně - "jako vizualizace"). Technologie MotionFlow funguje více než dobře. Obraz je podstatně plynulejší, při zapojení k počítačovému výstupu s 60 Hz však nefunguje, resp. jej nelze zapnout.

Nejvíce ovšem překvapila odezva a barvy. Díky tomu je obraz neuvěřitelně klidný a věrný. Téměř jsem měl pocit, že koukám na profesionální monitor a ne na televizi. Ty totiž často mají problém s barvami a gamutem, který neodpovídá standardu. V tomto případě se to ovšem nepotvrdilo.

Dynamický kontrast funguje spolehlivě a všimnete si ho jen málokdy. Osobně jej sice vždy vypínám, obzvláště v případě tohoto televizoru. Má totiž perfektní podání černé už v základu a tak není třeba jej moc vylepšovat.

A zde je důkaz o podání černé barvy. Ta díky technologii VA má podstatně nižší jas a celkově je kontrast i třínásobný oproti technologii IPS, která je u televizí dnes běžná. S tím souvisí ovšem i jedno negativum. Tím jsou lehce nižší pozorovací úhly, ale o tom později.

Sony KDL-46W905A jas černé barvy

Sony KDL-46W905A průsvity graf

Ohledně 3D technologie panují stále různé předsudky. Je to dáno hlavně tím, že ani jedna technologie není 100%. V dnešní SONY je použita aktivní, a tak se musíte připravit na těžší brýle a jistý neklid v obrazu. Celkově vzato je 3D opravdu nedokonalé, a pokud nepřijde něco převratného, tak si své zákazníky asi neudrží. To je ovšem jiná debata. Podstatný u dnešní recenze je fakt, že 3D funguje bez problémů a tak, jak je u aktivní technologie zvykem.

Celkově tedy hodnotím obraz pro sledování videa více než kladně. Dokonce si dovolím, tvrdit, že VA je pro televizi lepší než IPS. Její vysoký kontrast je podstatně důležitější než o něco lepší pozorovací úhly. Jedním dechem však dodávám, že pokud chcete sledovat televizi z více míst (obývák a kuchyň apod.), připravte si stavitelný Vesa držák, který umožní televizi natočit čelem k vám. Jinak se totiž barvy hodně mění.

O odezvě a inputlagu jsme si již ledacos napsali. Nyní se podíváme na praktické testy. U her opět oceníte nejen odezvu a inputlag, ale také barvy. Bohužel často vadí odlesky, které jsou na lesklém povrchu obrazu dobře patrné. Stejně jako u sledování videa jsou i hry prokresleny perfektně. Je to možná také dáno tím, že dnešní hry jsou prakticky takový interaktivní film. U her ovšem daleko více vadí dynamický kontrast, který doporučuji vypnout. Je to nejspíš dáno tím, že v režimu Grafika či Hra se vypnou výrazné úpravy obrazu, tím dojde ke snížení inputlagu, ale současně vlastně televize "netuší" co přijde dál, a tak jas LED nestíhá adekvátně poupravit.