Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Sony HDR-TG3E: Full HD do kapsy

4.9.2008, Michal Učeň, recenze
Technologie jde neustále kupředu, to je cítit s každým novým výrobkem na trhu. Důkazem toho je i dnes testovaný model Sony HDR-TG3E. Ve své třídě se jedná o opravdový unikát s přívlastky nejmenší a nejlehčí videokamera s Full HD rozlišením na světě.
Dostáváme se k prvním praktickým testům, které se zaměří na schopnosti kamery fotografovat. U klasických kamer není tato funkce primární a příliš důležitá. U Sony HDR-TG3E však můžeme očekávat její podstatně častější využití, protože se jedná o kompaktní kameru vhodnou třeba na večírky, kde asi těžko budete chtít brát dvě zařízení.

Videokamera nabízí snímání v rozlišení až 2304 x 1728, z nižších nastavení jsou možné hodnoty 2304 x 1296, 1600 x 1200 a 640 x 480. Jedná se tedy už o poměrně dobré rozlišení, které bude stačit i na vyvolání fotografií v menším formátu. Soubory pak mají klasickou příponu JPEG. Maximální optické zvětšení je 10x a závěrka má rozsah rychlosti od 1/2 do 1/800. K lepším fotografiím v méně příznivých podmínkách by měla pomoci elektronická stabilizace SteadyShot Super a zakomponovaný blesk.

Papírově tedy kamera splňuje základní požadavky na vhodnou kombinaci kamery a kompaktního fotoaparátu, i když samozřejmě by se nám líbila třeba optická stabilizace. Uvidíme, jak si kamera povede v praxi a zda-li budou její schopnosti stačit alespoň na srovnatelné výsledky s levnějším kompaktem.


Exteriér


Při testování v exteriéru jsme měli k dispozici jak dobré, tak i špatné počasí. U prvního snímku jsou znát poměrně dobré detaily a kresba. Videokameře nedělalo problémy ani zmíněné horší počasí. V druhém případě už byly podmínky podstatně lepší a výsledek můžete zhodnotit sami. Rozhodně jde o vcelku povedenou fotografii s dobrou kresbou i podáním barev. Za dobrých světelných podmínek tak můžete pořídit relativně kvalitní snímky, které lze i vyvolat.

- Exteriér město - pro zvětšení klikněte -
- Exteriér krajina - pro zvětšení klikněte -

Fotografie domu patří již tradičně k těm lepším. Kamera si poradila i s ostrým kontrastním přechodem mezi domem a oblohou, což často dělalo jiným modelům kamer problémy. Scéna pískoviště vykazuje při automatickém nastavení bílé trochu teplejší odstín barev, který je pro Sony typický. Jinak jde ale o kvalitní snímek s dobrou kresbou.

- Exteriér budova - pro zvětšení klikněte -
- Exteriér scéna - pro zvětšení klikněte -


Interiér


V interiéru se můžete těšit na poměrně dobré snímky. K dispozici je i blesk s udávaným dosahem od 0,3 do 1,5 metru, což je vzhledem k jeho miniaturním rozměrům, které se blíží k bleskům u mobilů, odpovídající. Naše testovací scéna tak byla při jeho použití dostatečně prosvětlená. Pokud se rozhodnete při takových podmínkách blesk nepoužít a bude se jednat o statickou scénu, pak je výsledný snímek také slušný. Objevuje se zde ale mírný šum a menší problémy dělalo i bodové světlo, které způsobilo přepálenou červenou barvu na osvětleném objektu.

- Interiér bez použití blesku - pro zvětšení klikněte -
- Interiér s použitím blesku - pro zvětšení klikněte -


Speciální režimy a další testy


Nyní se podíváme na další testovací snímky. Hned první ukazuje, jak se kamera vypořádá s bližším objektem a vzdálenějším pozadím. Opět je snímek celkem dobrý. V protisvětle se kamera chová také dobře a popředí i pozadí má slušné detaily.

- Objekt s pozadím - pro zvětšení klikněte -
- Protisvětlo - pro zvětšení klikněte -

Tentokráte kamera nedisponuje funkcí Sony NightShot, což je vzhledem k jejím rozměrům pochopitelné. V noci a v horších světelných podmínkách se tedy musíte spolehnout pouze na blesk, který v případě vzdálenějších objektů použít nelze, nebo případně nechat výsledek na schopnostech samotné kamery. U našeho testovacího snímku, kde je opravdu málo světla, jsou viditelné pouze zdroje světla. Výsledek tedy není příliš dobrý.

Podstatně lepší pak byla fotografie dítěte, protože mezi funkcemi můžete nalézt i detekci obličeje (celkem jich může být až osm), která upraví nastavení kamery pro co nejlepší výsledky. Snímač se vypořádal i s horším osvětlením.

- Noční scéna - pro zvětšení klikněte -
- Detekce obličeje - pro zvětšení klikněte -

Optický zoom má rozsah ohniskových vzdáleností 3,2 až 32 mm (při přepočtu na 35mm kinofilm 41-410 mm v režimu 16:9 a 38-380 mm v režimu 4:3), což odpovídá na velikost kamery slušnému zvětšení 10x. Digitálně je pak možné přiblížení až 120x, ovšem za cenu ztráty kvality. Při maximálním zoomu je trochu těžší kameru udržet v klidu, celkem dobře ale pomůže elektronická stabilizace SteadyShot Super.

- Zoom (oh. 3,2 mm) - pro zvětšení klikněte -
- Zoom (oh. 32,0 mm) - pro zvětšení klikněte -

Tradičně jsou u tohoto výrobce dobré výsledky při makro a telemakro fotografiích. Kamera si poradila i s pohybujícími se objekty, které jsou na fotografiích ostré a mají i odpovídající barevné podání. Při zapnutí funkce telemakra bohužel nelze měnit ohnisko, které je nastaveno na maximální hodnotu a při pohybu páčkou zoomu se tato funkce deaktivuje.

- Makro - pro zvětšení klikněte -
- Telemakro - pro zvětšení klikněte -


Vady


U části věnované vadám objektivu se budeme věnovat chybám, kterými trpí v menší či větší míře každý objektiv. Pokud vás zajímá teorie této problematiky podrobněji, přečtěte si článek věnovaný vadám objektivů na Digimanii. Sférické zkreslení není nijak výrazné, na což jsme si už u tohoto výrobce zvykli. Na nejkratším ohnisku tak soudkovitost téměř nezaznamenáte a stejně tak je to i s poduškovitostostí na ohnisku nejdelším. Na bílé ploše jsme také nezpozorovali výraznější vinětaci.

- ohnisko 3,2 mm -
- ohnisko 32,0 mm -

Aberace je při vysokém kontrastním přechodu viditelná v podobě fialového lemování, jedná se však o vcelku běžnou úroveň. Reflexe je při přímém záběru slunce viditelná v podobě fialových a červnených kruhů.

- Aberace - pro zvětšení klikněte -
- Reflexe - pro zvětšení klikněte -

Kamera nabízí pouze čtyři režimy vyvážení bílé, a to jak u fotografování, tak i u záznamu videa. K dispozici je automatické nastavení, venkovní prostory, interiér a manuální nastavení pomocí namíření na bílou plochu a stisknutí spouště. Předdefinované režimy fungovaly poměrně dobře, v našem případě sice rozdíly moc znatelné nejsou, ale za jiných okolností třeba v interiéru jsou hodně nápomocné.
- Vyvážení bílé: automaticky -
Vyvážení bílé: venku -

- Vyvážení bílé: uvnitř -
- Vyvážení bílé: zataženo -



Další snímky


V této části se již tradičně věnujeme dalším fotografiím mimo testy. S prvním z nich jsme se však u předchozích recenzí setkávali poměrně často. Fotografie na výšku vyšla slušně a to i přes kontrastní přechod mezi lesem a oblohou. Také objekt v popředí je ostrý a snímku můžeme pouze vytknout horší barevné podání.


- pro zvětšení klikněte -

Fotografie lidí asi budou to hlavní, co s kamerou tohoto typu budete fotit. V tomto ohledu se jedná o velmi dobrý model, který sice nemůže konkurovat lepším kompaktům, ovšem na snímky v trochu lepších podmínkách určitě stačit bude. Důkazem toho je i následující fotografie v exteriéru, která je i přes pohyb dítěte ostrá.


- pro zvětšení klikněte -

Makro snímky jdou kamerám podstatně lépe než třeba krajina, ovšem v tomto případě je nutné zachovat větší vzdálenost od objektu. Následující fotografie v širokoúhlém režimu to jen potvrzuje svou menší ostrostí.


- pro zvětšení klikněte -

Rychlost kamery není v při prvním snímku nijak ohromující, zejména pokud s ní budete chtít zachytit nějakou nečekanou scénu. Pokud ale využijete možnosti funkce Quick On, stihnete první fotografii už za slušných 5,1 sekund. S namáčknutím pořídíte snímek prakticky hned, jinak trvá ostření lehce nad 1 sekundu. U přechodu z nejkratšího na nejdelší ohnisko jsme naměřili čas 1,7 sekundy.

První fotografie
8,5 s
Fotografie z pohotovostního režimu
5,1 s
Fotografie (s namáčknutím)
ihned
Fotografie (zapnutá kamera)
1,3 s
Rychlost zoomu
1,7 s