Samsung HMX-E10: opravdový pokrok?

24.11.2010, Jan Vítek, recenze
Dnešní den si představíme další z řady nové třídy malých videokamer do ruky, a sice Samsung HMX-E10. Její specialitkou je kromě kompaktního designu také otočný modul s objektivem, který můžeme otočit i přímo proti nám. A doufejme, že to nebude vše.
Videokamera do kapsy Samsung HMX-E10 nám nabízí některé novinky, jimiž se chce od podobných produktů na trhu odlišit, ovšem bohužel, jak jsme zjistili, celkově vzato nejde o zrovna výborný produkt. Její zpracování je takové, že kromě ní samotné není k běžnému provozu potřeba v podstatě nic. Software je uložen v její vnitřní paměti, vyskakovací USB konektor zajistí spojení i napájení a za výjimku můžeme považovat kabel HDMI pro přímé propojení s televizorem či jiným zařízením.

Plastové tělo kamery připomene díky své velké obrazovce mobilní telefon, přičemž zpracování je moderní a samo o sobě bezproblémové. Pouze bych uvítal na přední části ochrannou fólii, nebo třeba nějaké ochranné pouzdro pro přenášení. Tělo kamery nabízí také ony dva prvky, které Samsung zdůrazňuje nejvíce, tedy otočný objektiv, jejž můžeme namířit i přímo na sebe a dotykový displej. Jenomže pokud nejsme úplně nešikovní, můžeme se s jinými kamerami snadno natáčet i poslepu, i když zde samozřejmě je výhoda v možnosti se sledovat přímo na displeji jasná. Přesto bych osobně více než tuto funkci ocenil kvalitnější objektiv a aspoň nějakou stabilizaci obrazu.

Dotykový displej má stejnou orientaci jako u mobilních telefonů, tudíž video nevyužívá ani zdaleka jeho celou plochu, ale pouze cca její třetinu. Zbytek zaberou OSD informace a dotyková tlačítka, jež nebudou moci u takovéhoto zařízení nikdy nahradit mechanické spouště, protože nemohou poskytnou ceněnou hmatovou odezvu. Dotykové ovládání kamery se tak hodí pro pohyb v jejím nastavení, avšak jinak měl Samsung raději nabídnout klasická tlačítka a ušetřený prostor na displeji využít pro náhled zabírané scény, i když by to znamenalo větší úpravy kvůli nutnosti držet kameru vodorovně a ne svisle.

Co se týče kvality pořízených fotografií a video záběrů, pak Samsung HMX-E10 zrovna neexceluje. Její podstatně starší sestřička HMX-U20 je na tom leckdy i lépe a k tomu má ještě navíc i lepší ergonomii a ne ovládání dotykovým displejem. Testovaná kamera tak nabídne často vybledlé záběry, bojuje s automatickým ostřením i nastavením clony, kresba obrazu je slabá a celkově jsou scény často málo ostré. Těch pár softwarových funkcí pro úpravu obrazu už nic nespasí. HMX-E10 tedy poskytne moderní funkce, ovšem ty nemusí vždy znamenat praktický přínos.

Otočný objektiv
Malý náhled videa
Kompaktní tělo