Raspberry Pi 3: obhájce trůnu?

25.7.2017, Jakub Doležal, recenze
Miniaturní malinový počítač byl původně určen spíše vývojářům, ale všestrannost druhé generace jej vystřelila na trůn mezi nejlevnějšími multimediálními centry. Udrží žezlo i následovník Raspberry Pi 3?

Výběr vhodného systému

Raspberry Pi 3 stejně jako jeho předchůdci dorazí od výrobce bez operačního systému. Respektive operační systém chybí v balení, ale je ke stažení na stránkách výrobce. Navíc není k dispozici pouze jeden, ale vybírat můžete mezi více variantami.

Připraveny jsou tradiční systémy podobné těm, které používate na notebooku či stolním počítači (Raspbian, Ubuntu Mate), dále zde máme ořezané verze bez grafického prostředí (Snappy Ubuntu Core, Windows 10 IOT Core), ale nás budou nejvíce zajímat multimediální systémy.

Od minula si tato část nabídky prošla změnami, neboť dlouhodobá jednička OpenELEC zaznamenala odchod několika vývojářů, kteří založili LibreELEC. Nesmím opomenout také další stálici OSMC. Na výběr máte tedy minimálně tři systémy, které jsou ušité na míru jak Raspberry Pi 3, tak multimediálnímu využití. Jedinou drobností je fakt, že OpenELEC zmizel z oficiálních stránek a musíte jej stáhnout přímo od vývojářů.

Vybrat mezi jednotlivými systémy ten správný je v dnešní době spíše otázka osobních preferencí než zásadních rozdílů mezi funkčností jednoho či druhého. Pro test využijeme OpenELEC, ale rozhodně se podívejte na již zmiňované LibreELEC nebo OSMC. Instalace jakéhokoliv systému pro Raspberry Pi 3 je totiž otázkou několika minut, takže si můžete vyzkoušet všechny během jedné až dvou hodin.

Instalujeme a zapojujeme

Pro instalaci systému na paměťovou kartu jsou k dispozici dva způsoby. Prvním je zavaděč Noobs, který vám po startu zařízení nabídne tabulku systémů a po výběru jednoho z nich, jej stáhne a nainstaluje. Druhou variantou je stažení konkrétního operačního systému a jeho "instalace" na kartu. Na internetu jsou pro tyto počáteční kroky desítky návodů včetně videí.

Konektivita je vzhledem k velikosti nebývale bohatá
(Zdroj: element14)

Fyzické zapojení Raspberry Pi 3 provádějte vždy tak, že nejdříve zapojíte veškeré příslušenství a teprve poté napájení. Doporučím také varovat ostatní spořílky v domácnosti, že tato krabička konzumuje zanedbatelné množství energie a není potřeba ji vypínat, respektive pokud budete RPi vypínat, tak pouze přes operační systém, nikoliv "natvrdo" vytažením ze zásuvky.

Ovladač si vyberete

Dálkový ovladač v balení nenajdete, ale stejně jako u operačních systémů, tak i v případě příslušenství máte nespočet možností. Raspberry Pi 3 podporuje HDMI-CEC, takže jej můžete ovládat stejným ovladačem jako televizi, samozřejmě musíte mít tuto technologii v TV. Další možností je softwarový ovladač Kore, který si stáhnete do mobilu nebo tabletu.

Není problém si také pořídit fyzický ovladač a ideálně včetně plnohodnotné klávesnice. Vybírat můžete mezi renomovanými výrobci, ale i méně známými producenty z Asie. Záleží pouze na vás a vašich preferencích.